Nada Despotovich: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Series 7

2001 | Komedie, Drama, Fake documentaire

Verenigde Staten 2001. Komedie van Daniel Minahan. Met o.a. Brooke Smith, Glenn Fitzgerald, Marylouise Burke, Richard Venture en Michael Kaycheck.

Na Expeditie Robinson lijkt de logische volgende stap in reality-tv Series 7: The Contenders, waarin mensen elkaar om moeten brengen om te winnen. Hoofdpersoon Dawn speelt in het zevende jaar van de serie, is tweevoudig kampioen en daarom hebben de televisiemakers de spelregels wat opgekruid. De vijf tegenstanders die de inmiddels zwangere Dawn moet vermoorden, lopen ditmaal rond in haar vroegere woonplaats, en één van de mededingers is haar ex Jeff. Minahan laat zijn film eruitzien als het onderwerp van zijn satire, met als gevolg dat de kijker op zijn bank heen en weer schuift tussen sensatiezucht, voyeurschaamte, mediasarcasme en maatschappelijke bezorgdheid.

Stephen King's Storm of the Century

1999 | Horror, Actiefilm, Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Canada 1999. Horror van Craig R. Baxley. Met o.a. Colm Feore, Debrah Farentino, Casey Siemaszko, Jeffrey DeMunn en Dyllan Christopher.

Eindeloze Stephen King-verfilming waarin de bewoners van Little Tall Island, het dorpje waar ook Kings Dolores Claiborne zich afspeelt, te maken krijgen met de zwaarste sneeuwstorm van de eeuw. Tijdens de storm arriveert een diabolische figuur die de dorpsbewoners confronteert met hun diepste geheimen en hen aanzet tot hevige ruzies en uiteindelijk moord en doodslag. De vreemdeling belooft pas te vertrekken als de bewoners hem geven waar hij om vraagt. Wat dat mag zijn, wordt pas aan het eind duidelijk, en al is de spanning op bepaalde momenten om te snijden, is het nogal een opgave om zo lang op de clou te moeten wachten.

Plump Fiction

1998 | Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1998. Misdaad van Bob Koherr. Met o.a. Tommy Davidson, Julie Brown, Paul Dinello, Sandra Bernhard en Dan Castellaneta.

Na de postmoderne gangsterfilms van Quentin Tarantino wordt iedere jonge filmcrimineel vergeleken met zijn hippe personages. In Hollywood circuleert er zelfs een term voor: 'the anxiety of Tarantino.' Omzeilen of uitvergroten is het devies. Regisseur/scenarist Bob Koherr koos voor de tweede optie en slaat de plank volledig mis met een flauwe parodie op de types in Pulp fiction én Natural born killers. Schamel hoogtepunt is Kane Picoy in een knappe imitatie van grootheid Christopher Walken, de koning van het onheil. (VM/VPRO Gids)

Picture Perfect

1996 | Komedie

Verenigde Staten 1996. Komedie van Joseph Scanlon. Met o.a. Richard Karn, Dave Thomas, Mary Page Keller, Lisa Jakub en Nada Despotovich.

Na de postmoderne gangsterfilms van Quentin Tarantino wordt iedere jonge filmcrimineel vergeleken met zijn hippe personages. In Hollywood circuleert er zelfs een term voor: 'the anxiety of Tarantino.' Omzeilen of uitvergroten is het devies. Regisseur/scenarist Bob Koherr koos voor de tweede optie en slaat de plank volledig mis met een flauwe parodie op de types in Pulp fiction én Natural born killers. Schamel hoogtepunt is Kane Picoy in een knappe imitatie van grootheid Christopher Walken, de koning van het onheil. (VM/VPRO Gids)

The Wright Verdicts

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van John Patterson. Met o.a. Tom Conti, Margaret Colin, Aida Turturro, John Glover en Heather Fairfield.

VVHet scenario is van. Het camerawerk is van.

My So-Called Life

1994 | Drama, Familiefilm

Verenigde Staten 1994. Drama van Scott Winant. Met o.a. Bess Armstrong, Wilson Cruz, Claire Danes, Devon Gummersall en A.J. Langer.

Dit is een nieuwe serie over de zwaarmoedige tiener Angela (Danes). Haar moeder Patty (Armstrong) en vader Graham (Irwin), bedoelen het goed, maar begrijpen haar niet altijd en hebben het te druk met hun carri[KA2]ere. In de loop van de 60m durende pilot verft Angela haar haar in een punkerige kleur rood, die haar moeder hysterisch maakt. Ze raakt bevriend met de onvoorspelbare flierefluiter Rayanne (Langer) en de hermafrodiete Rickie (Cruz). Voorts wordt Angela verliefd op Jordan Catalano, een humeurig en ouder schoolgenootje, en bedriegt ze haar ouders zodat ze naar een wilde disco kan. Buurjongen Brian (Gummersall) zou graag haar vriendje willen zijn en Angela komt achter één van haar vader's geheimen. Schrijver Winnie Holzman en regisseur Winant proberen de wispelturigheid van pubers te tonen, maar wat zij laten zien is een cultuur zo zonder normen en waarden, dat de jeugd wel verpest moet worden. De vijftien-jarige Angela zou sympathiek over moeten komen, maar ze is nukkig en koppig tegenover haar ouders, een nonchalante leugenaar, een afgestompt probleemkind en bovendien ongeïnteresseerd op school. Armstrong weet als enige een constante spelkwaliteit te leveren als vrouw en moeder, die haar jeugdig idealisme nog niet heeft verloren. Ze is oprecht geshockeerd dat haar dochter blijkbaar geen waarde meer hecht aan wat zij als moeder altijd belangrijk heeft gevonden. Goede produtiewaarden. Hoewel er gevoelige en goed aangepakte momenten zijn, is de film als geheel toch ontmoedigend.

Love on the Run

1994 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1994. Avonturenfilm van Ted Kotcheff. Met o.a. Anthony Addabbo, Noelle Beck, Len Cariou, Blu Mankuma en Nada Despotovich.

Avonturier/piloot Frank (Addabbo) redt actrice Ava (Beck) die de dochter van een steenrijke Canadese uitgever is, uit een Turkse gevangenis. Ze worden verliefd en trouwen. Hij ontdekt bij terugkomst uit Europa dat zijn firma failliet is. Vanwege zijn torenhoge schulden kan hij niet terugkeren naar de V.S., maar Ava geeft hem geld om de zaak opnieuw op te zetten. Als voorwaarde stelt zij dat ze hem op zijn eerste opdracht vergezellen mag. Voor de eerste zaak, die hij afsluit, moet hij mensen begeleiden die een survivaltocht door de wildernis willen maken. In werkelijkheid zijn het gangsters, die op zoek zijn naar een vliegtuigwrak met een lading geld. Teleurstellende, verbrokkelde survival-avonturenfilm. Kotcheff heeft beter werk afgeleverd. Scenario van James Orr en Jim Cruickshank.

Torch Song

1993 | Drama

Verenigde Staten 1993. Drama van Michael Miller. Met o.a. Raquel Welch, Jack Scalia, Alicia Silverstone, George Newbern en Laura Innes.

Na de dood van haar man en manager zoekt de ooit aanbeden filmactrice Welch heil in de fles. Hierdoor wordt ze onbetrouwbaar, een zogenaamd productie-risico en geen enkele producent wil haar nog een rol geven. Na lang aandringen van haar nieuwe agent en een vernederende sc[KA2]ene met haar dochter stemt Welch met tegenzin erin toe om een ontwenningskuur te ondergaan in een kliniek. Hier maakt ze kennis met brandweerman Scalia. Na een maand (!) wordt ze genezen verklaard, maar nu moet ze haar verloren reputatie zien te herstellen. Ondertussen laat Scalia, die verliefd is, haar niet meer los. Melodrama zonder frustraties met alle bekende elementen uit de pulp-factory waarvoor Harold Robbins, Sidney Sheldon, Jacqueline Susan en Judith Krantz werken. Het is bedroevend dat een nog altijd mooie actrice als Welch in zo'n een draak - dit keer geschreven door voornoemde Krantz - moet optreden. Chris Connelly heeft een kleine rol als zichzelf. Leonora Thuna en Janet Brownell bewerkten het onding. Bakvisromantiek en keukenmeidenliteratuur die in de jaren 1930 al als zeer ouderwets werd beschouwd. In beeld gebracht door Nederlander Kees van Oostrum.

Criminal Behavior

1992 | Thriller

Verenigde Staten 1992. Thriller van Michael Miller. Met o.a. Farrah Fawcett, Dakin Matthews, John Hancock, Andrew Robinson en Cliff De Young.

Eigenwijze advocate Jessie (Fawcett) probeert een onschuldige vrouw te verdedigen wat tot een reeks moorden leidt: een bekend acteur, en een man die zijn relaties gebruikte om miljoenen te verduisteren. Een politiedetective (Martinez) schaduwt haar en zij wordt uiteraard verliefd op hem. De ontknoping van het verhaal, gebaseerd op de roman The Ferguson Affair van Ross Macdonald, tart het zwakste wat in dit soort wie-is-de- daders voor mogelijk gehouden wordt: Jessie als laatste in de dynastie van vijf generaties bankrovers schakelt haar criminele familie in om de zaak zo snel mogelijk op te lossen en te voorkomen zelf vermoord te worden. Het scenario is van Wendell Mayes. Het camerawerk is van Thomas Burstyn.

Fever

1991 | Actiefilm, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1991. Actiefilm van Larry Elikann. Met o.a. Armand Assante, Sam Neill, John Achorn, Joe Spano en John Dennis Johnston.

Wanneer Assante uit de gevangenis wordt ontslagen, zoekt hij zijn ex-liefje Harden op. Zij is echter een nieuw leven begonnen met advocaat Neill, die haar van de drugs af hielp. Ze wijst Assante af. Een vijand uit de gevangenis laat haar ontvoeren. De twee rivalen slaan de handen ineen om het meisje terug te vinden. Spannende thriller met een ongewone buddy-variatie. Het scenario van Larry Brothers illustreert hoe een brave burger zich door omstandigheden kan ontwikkelen tot een koele killer. Veel nieuws brengt de film niet, maar de bekende ingrediënten worden uitstekend aan elkaar gelijmd en de suspense leidt knap naar een gewelddadige finale. Montage van Eric Sears, sober-koele fotografie van Bojan Bazelli en een goede score van Michel Colombier.

Career Opportunities

1991 | Komedie

Verenigde Staten 1991. Komedie van Bryan Gordon. Met o.a. Frank Whaley, Jennifer Connelly, Dermot Mulroney, Kieran Mulroney en John M. Jackson.

Net als in de vorige hitfilm HOME ALONE van scenarist- producent John Hughes moet een werkeloze tiener (Whaley) alleen opboksen tegen inbrekers. Hij is nachtwaker in een warenhuis. Op zijn eerste nacht ontmoet hij een meisje dat zich verstopt heeft en dat blijkt de dochter te zijn van de rijkste man van de stad! Echter tijdens de bewuste nacht bewijst hij dat hij zijn fantasietjes ook in de praktijk met succes kan omzetten. Typisch Hughes-product maar ondanks interessante personages, pittige dialogen en een aantal aardige gags minder spetterend dan zijn vorige succesfilms. Geen wonder want het aardige idee is eigenlijk alleen maar geschikt voor een kort filmpje. Een klein rolletje (niet op de credits vermeld van John Candy).

Taken Away

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van John Patterson. Met o.a. Valerie Bertinelli, Kevin Dunn, Juliet Sorcey, Nada Despotovich en Joshua Maurer.

Een alleenstaande moeder bedient overdag tafels in een restaurant en studeert 's avonds. Haar acht-jarige dochtertje is alleen thuis en heeft heel precieze consignes wat ze moet doen in een noodsituatie. Wanneer er echter iets gebeurt, besluiten anderen, met name de locale overheid, anders: het kind wordt onttrokken aan de ouderlijke macht. Nu moet moeder een gevecht beginnen tegen de bureaucratische overheid om haar dochtertje terug te krijgen. Typisch tv-voer voor dames.

Babycakes

1989 | Romantiek

Verenigde Staten 1989. Romantiek van Paul Schneider. Met o.a. Ricki Lake, Craig Sheffer, Nada Despotovich, Paul Benedict en Betty Buckley.

In deze middelmatige herverfilming van Percy Adlons Duitstalige SUGARBABY speelt cultfiguur Lake haar eerste hoofdrol op tv als een vrouw die op zoek is naar liefde. Sheffer is de toffe jongen die het voorwerp van haar begeerte wordt. Camerawerk van Tony Imi.

Moonstruck

1987 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1987. Komedie van Norman Jewison. Met o.a. Cher, Nicolas Cage, Vincent Gardenia, Olympia Dukakis en Danny Aiello.

Italianen in de VS zijn luidruchtig, extravert en gepassioneerd, zo luidt het cliché, en wie Moonstruck bekijkt ziet deze vooroordelen bevestigd. Loretta (Cher) is een vrouw van achter in de dertig. Ze is verloofd met Johnny (Danny Aielllo), niet uit liefde, maar 'omdat het wel weer eens tijd is'. Maar als Johnny naar Sicilië afreist om zijn zieke moeder te bezoeken valt Loretta als een blok voor zijn broer Ronny (Cage). Haar moeder (Dukakis) tobt met een overspelige echtgenoot maar heeft zelf ook sjans. Het komt allemaal door de maan, in deze zéér romantische komedie van Norman Jewison, die Cher, Dukakis en scenarist John Patrick Shanley een Oscar bezorgde.

Smithereens

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Susan Seidelman. Met o.a. Susan Berman, Brad Rinn, Richard Hell, Roger Jett en Nada Despotovich.

Een pittige, niet te veel pretenderende studie van het karakter van de egoïstische, zelfverzekerde, meedogenloze Berman, en de vage dromen over succes die zij als manager van een punkband heeft. Er is sprake van een doortimmerde typering en een eenvoudige, soepele regie. De scène met het hoertje en haar broodje kipsalade blijft je bij. Scenario van Ron Nyswaner en Peter Askin.