Mary Marquet: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Une Fille cousue de fil blanc

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Michel Lang. Met o.a. France Dougnac, Serge Reggiani, Maria Mauban, Bruno Pradal en Umberto Orsini.

Voorbeeldige bourgeois-dochter krijgt vlak voor huwelijk fataal auto-ongeluk. Haar jongere zusje ontdekt dat haar leven minder onberispelijk was dan nabestaanden willen geloven. Oppervlakkige kasteelroman kreeg onnodig pretentieuze legpuzzel-vorm. Goede acteurs kunnen niets van hun vlakke rollen maken, op Landry als het sceptische zusje na.

Opération Lady Marlène

1975 | Komedie, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Frankrijk 1975. Komedie van Robert Lamoureux. Met o.a. Michel Serrault, Bernard Menez, Robert Lamoureux, Pierre Tornade en Sybil Danning.

Parijzenaars beroven in 1941 appartementen die tijdens een luchtalarm onbeheerd zijn. De ondergrondse schakelt hen in om van de Duitsers plannen voor de invasie van Engeland te stelen. De klucht heeft wel Lamoureux' afgezaagde gestuntel-met-goed- resultaat. Opportunisme van de co-productie: de Duitse acteurs spelen Fransen, terwijl de nazi-karikaturen aan Franse komieken zijn gegeven. Scenario van regisseur Lamoureux. Camerawerk van Marcel Grignon.

Le Malin plaisir

1975 | Thriller, Komedie

Frankrijk 1975. Thriller van Bernard T. Michel. Met o.a. Jacques Weber, Claude Jade, Anny Duperey, Nicoletta Machiavelli en Mary Marquet.

Een historicus verongelukt voor hij zijn studiewerk heeft kunnen voltooien, zodat de uitgever een ghost-writer opdracht geeft het boek te voltooien. Deze maakt zijn entree in de uitsluitend uit vrouwen bestaande huishofhouding van de overledene en gaat zich, ondanks zijn groeiende twijfel over de omstandigheden van diens dood, steeds meer met hem identificeren. De rolbezetting en Midi-locaties zijn aantrekkelijk, maar de film is wat gemakzuchtig en oppervlakkig uitgewerkt voor wat betreft het thriller-element en het psychologische identificatieproces. Heeft de charme van een vakantiereportage.

Le Polygame

1974 | Erotiek, Komedie

Frankrijk 1974. Erotiek van Maurice Jacquin Jr. en Norbert Torasso (Norbert Terry). Met o.a. Claude Petit, Jean-Pierre Lombard, Sophie Jeney, Sacha Briquet en Mary Marquet.

Onmogelijk samenraapsel van dwaasheden en pornografie in dit verhaal over een harem in Parijs en daarna in een Saoedie- Arabië van papier-mâché, in scène gezet in een studio. De buikdanseressen noch de bijzondere vriendschappen van allerlei aard ontbreken. Origineler is het slot met de opstand van de vrouwen die de sjeik en zijn Franse vriend in de steek laten. Wat betreft de regie, die is professioneel. Ook bekend als LE POLYGAME OU L'AMOUR À L'ORIENTALE.

La Merveilleuse visite

1974 | Fantasy, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Gilles Kohler, Deborah Berger, Lucien Barjon, Roland Lesaffre en Mary Marquet.

Een van de verdrinking geredde jongeman in een dorp in Bretagne zegt een engel te zijn, die ondanks de afweer van de dorpelingen daarvoor moeilijk weerlegbare bewijzen levert. Alleen een simpele knecht gelooft hem, maar wordt door een misverstand ook teleurgesteld. De woede van de dorpelingen drijft de engel van een hoge kustrots af en een meeuw vliegt weg. Pijnlijk mislukte poging tot een poětisch symbolisme overtuigt in geen enkel opzicht, noch in een naturalistisch realisme van de dorpelingen noch in een wezenloze onschuld van de engel. Een faliekant verkeerde rolbezetting vergroot alle manco's van het scenario en - de grootste teleurstelling bij een ervaren regisseur - de film is ook technisch onder de maat.

Par ici la monnaie

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Richard Balducci. Met o.a. Robert Castel, Nathalie Courval, Michel Galabru, Ginette Garcin en Henri Guybet.

In een met afbraak bedreigde woning in een voorstad wonen kruimeldieven samen, die van hun buit nauwelijks kunnen rondkomen, tot de vrouw van hun aanvoerder bij de politie in dienst treedt en een grote coup voor hen mogelijk maakt: de installatie van een nep-tol op de autobaan. De scenario-schrijver van de GENDARME-films is als regisseur (nog) minder vindingrijk dan als auteur en het ensemble in plaats van één dragende hoofdrol biedt de acteurs geen speelruimte om er op eigen kracht nog wat van te maken.

Des Garçons et des filles

1967 | Drama

België​/​​Frankrijk 1967. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Ludmila Mikaël, Nicole Garcia, Martine Kelly, Roger Van Hool en François Leccia.

Groep jongeren huurt oud hotel waarin ze met onderlinge taakverdeling gaan wonen. Temperamentverschillen in liefdesintriges zorgen voor steeds meer conflicten. Film wilde veelbelovende jonge acteurs lanceren en slaagde daarin, scenario en regie blijven echter erg oppervlakkig en nogal clichématig.

Ce sacré grand-père

1967 | Drama, Komedie

Frankrijk 1967. Drama van Jacques Poitrenaud. Met o.a. Michel Simon, Marie Dubois, Yves Lefebvre, Thalie Frugès en Serge Gainsbourg.

Oude bohémien nodigt kleinzoon die op punt van scheiden staat met echtgenote uit op het platteland. Al gauw voegt zich de vriendin bij hen om toenadering echtelieden te voorkomen. Voorspelbaar, eenvoudig verhaal wordt gemaakt door Simon als zoveelste brombeer-met-gouden-hart.

Le Jardinier d'Argenteuil

1966 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Curd Jürgens, Pierre Vernier en Alfred Adam.

Een bejaarde tuinman fabriceert valse francs voor beperkt eigen gebruik, tot zijn peetzoon hem aanzet tot verdere exploitatie. Daardoor komt hij in contact met gokkende rijkaards aan de Côte d'Azur. De komedie hinkt op verschillende ideeën en voltrekt zich in een landerig tempo. De rol van Gabin is goed, maar veel vaker gezien. Het scenario is van de regisseur, François Boyer en Alphonse Boudard. Het camerawerk is van Walter Wottitz. Ook bekend als: TULIPE.

La vie de château

1966 | Romantische komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Romantische komedie van Jean-Paul Rappeneau. Met o.a. Catherine Deneuve, Pierre Brasseur, Philippe Noiret, Henri Garcin en Carlos Thompson.

Ver van alle oorlogsrumoer verveelt Marie (Deneuve), een verwende, getrouwde vrouw, zich begin 1944 op het Normandische landgoed van haar man, pantoffelheld Jerome (Noiret), en wil het liefst naar Parijs. Dan moeten ze verzetsstrijder Dimanche (Brasseur), die met een parachute geland is, in de kelders verbergen. Hij wordt prompt verliefd op zijn knappe gastvrouw, terwijl de Duitse ingekwartierde majoor Klopstock (Thompson) haar ook het hof maakt. Terwijl beide mannen om haar de oorlog vergeten, zal haar echtgenoot zich als de ware held ontpoppen. Deze sierlijk gemaakte en inhoudelijk verrassende komedie liet voor het eerst de humoristische mogelijkheden van Deneuve zien en bood dankbaar emplooi aan die van Noiret.

La grande vadrouille

1966 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1966. Oorlogsfilm van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Bourvil, Marie Dubois, Claudio Brook en Andréa Parisy.

Een toestel van de Royal Air Force wordt anno 1942 boven Parijs uit de lucht geschoten. De drie inzittenden brengen zich met hun parachute in veiligheid. Eentje belandt bij Opera-directeur Stanislas Lefort (De Funès), een ander raakt in de dierentuin van Vincennes verzeild en het derde bemanningslid komt terecht op een bouwsteiger bij de plaatselijke Kommandantur. Het uitstapje uit de titel behelst de pogingen om het geallieerde drietal richting vrij Frankrijk te loodsen. De zo nu en dan zeer geestige film stond decennialang nummer een op de Franse ranglijst van best bekeken films aller tijden.

Les Combinards

1965 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1965. Komedie van Jean-Claude Roy. Met o.a. Darry Cowl, Jacques Bernard, Michel Serrault, Peppino De Filippo en Agnès Spaak.

Een berooid vriendenpaar probeert via contactadvertenties goedgelovige vrouwen geld afhandig te maken. Dit gaat goed tot [KA1]e[KA1]en van hen wordt gehouden aan zijn trouwbelofte, gedaan aan een meisje dat zelf de dochter van een huwelijkszwendelaar blijkt te zijn. Eens te meer worden de komische talenten van de acteurs onvoldoende benut door een slordig uitgewerkt scenario en ondermaatse regie (Roy zou na 1970 de maker van pornofilms worden)

Arsène Lupin contre Arsène Lupin

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Jean-Pierre Cassel, Françoise Dorléac, Geneviève Grad en Anne Vernon.

Gentleman-dief Arsène Lupin is overleden en heeft bij wijze van erfenis zijn zoon de instructie gegeven om de kroonjuwelen van Poldavië te stelen. Hij blijkt echter ook nog een onechte zoon te hebben die op hetzelfde idee komt. Deze levendige misdaadkomedie onderscheidt zich door de elegante aankleding en de charme van de jeugdige spelers. Vrije bewerking van Georges Neveux, François Chavane en de regisseur naar een idee van Maurice Blanc. Camerawerk van Pierre Petit.

La Loi des rues

1956 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Silvana Pampanini, Jean-Louis Trintignant, Jean Gaven en Roland Lesaffre.

Een brave barkeeper helpt een jonge gangster om op het rechte pad terug te keren en verliest daarbij aan hem een meisje dat ook aan de zelfkant dreigt te belanden. Samen zullen ze proberen het vol te houden in een respectabel bestaan. In dit onderwerelddrama is het gebruikelijke fatalisme vervangen door een optimistisch einde; het blijft niettemin clichématig. Een aardige, vroege rol van Trintignant als een zich reclasserende misdadiger.

Paris canaille

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Dany Robin, Daniel Gélin, Tilda Thamar, Marie Daëms en Mary Marquet.

Een levenslustige jongedame loopt weg van haar kostschool en wordt verliefd op een Parijse politie-commissaris, die in haar slechts een kind ziet. Met list en voortvarendheid slaagt ze erin hem ervan te doordringen dat ze wel degelijk een volwassen vrouw is. Het aardige en pikante scenario kreeg een nogal houterige regie, maar de temperamentvolle charme van Robin en het beroemd gebleven titelchanson houden de opgewekte stemming erin.

Les Hommes en blanc

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Jean Chevrier, Fernand Ledoux en Christian Marquand.

Een ambitieuze jonge arts wordt, na tegenslagen in zijn carrière in Parijs, noodgedwongen assistent van een oude plattelandsdokter. Het idealisme slaat op hem over en hij kiest voor patiënten en opvolging van zijn leermeester boven roem in de stad. De film weet de clichés van de doktersfilm redelijk binnen de perken te houden en het beroep en het medisch milieu tamelijk authentiek te tekenen. Goed spel in de meeste rollen, vooral van Moreau als de verliefde vrouwelijke collega in een overigens al te voorbeeldig geschreven rol.

Le Secret de soeur Angèle

1955 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1955. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Sophie Desmarets, Raf Vallone, Léo Joannon, Renaud Mary en Berthe Bovy.

Non die in Parijs getuige van moord is geweest, ontmoet - in burger - in Marseille de moordenaar. Ze bezorgt hem een baan als ziekenverpleger en hij wordt verliefd op haar. Haar weigeren doet hem zijn daad aan de politie bekennen. Merkwaardig melodrama wordt door ingetogen spel gered van potsierlijkheid.

Foyer perdu

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean Loubignac. Met o.a. Gaby Morlay, Aimé Clariond, Guy Repp, Claude Nicot en Jacqueline Dor.

Een huistiran verstoot zijn zoon als deze met diens zwangere vriendin moet trouwen. Zijn echtgenote onthult dan dat de jarenlange huisvriend de eigenlijke vader is en zij gaat met haar vriend samenwonen, tot de geboorte van het kleinkind tot algehele verzoening leidt. Deze boulevardkomedie volgens beproefd recept steunt ook in verfilming geheel op de soms geestige dialogen en wordt met flair, evenwel te theatraal geacteerd.

Interdit au public

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Alfred Pasquali. Met o.a. Mary Marquet, Jacqueline Gauthier, Mona Goya, Micheline Valmonde en Camille Fournier.

In Parijs vindt de première van een stuk van een succesvol schrijver plaats. Familie en vrienden zijn aanwezig. Iedereen doet heel opgewonden tussen het beginteken van de voorstelling en het vallen van het doek. Het thema zou Antonioni ongetwijfeld hebben gelegen, maar deze film verzandt in onbenullig mondain gebabbel. De mise-en-scène van een onbekend regisseur, onder 'supervisie' van Richard Pottier, doet er nog een schepje bovenop.