Bernard Lancret: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Cette sacrée gamine

1956 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Jean Bretonnière, Raymond Bussières, Françoise Fabian en Mischa Auer.

Goedhumeurfilmer Boisrond (1921-2002) was de man voor het lichtverteerbare mopje buurtbioscoopverstrooiing, waarvan akte in zijn met Roger Vadim geschreven regiedebuut. Toenmalige brunette Bardot speelt een kruidje-roer-me-niet dat door haar vader tijdelijk bij de zanger van zijn nachtclub in bewaring wordt gegeven. Vermakelijke cinenostalgie, dit in Eastmancolor en 'Scope gedraaide niemendalletje, met BB speels dansend door droomvignetten in variétéstijl. Het tweetal Michel Serrault/Jean Poiret, indertijd vermaard als sketchduo in de Parijse cabarets, verschijnt als inspecteurs. Opkikkersoundtrack en Françoise Fabian-bijrol gratis meegeleverd.

Julietta

1953 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1953. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Jeanne Moreau, Denise Grey en Bernard Lancret.

Terwijl Yves Allégret noir-poëtische parels draaide, koos broer Marc lichtere filmpaden. Zoals deze amusante melange van Parijs' boulevardtheater en Amerikaanse screwball comedy. Waarin Julietta (een fruitige Robin) opziet tegen het gearrangeerde huwelijk met een adelborst die Abraham al heeft gezien. Verloofde advocaat André Landrecourt (Marais), echter, lijkt haar wel wat. Het duurt even eer bij laatstgenoemde het eurekalampje aanfloept. Heerlijk jaren 50 escapisme naar de roman van de ravissante Louise de Vilmorin, elegant gefotografeerd door Henri Alekan. Moreau heeft de bijrol van arrogante advocatenverloofde. Regieassistent was ene Roger Vadim.

On ne triche pas avec la vie

1949 | Drama

Canada​/​​Frankrijk 1949. Drama van René Delacroix en Paul Vandenberghe. Met o.a. Madeleine Robinson, Line Noro, Mady Berry, Suzanne Gabriello en Thérèse Dulac.

De vrucht van de samenwerking tussen twee onbekende regisseurs. Een film over het dagelijks leven van een jonge vrouwelijke arts. Zij leidt een geïsoleerd bestaan in een klein dorpje en moet vechten tegen het bijgeloof, de gebroken ledematen die ze weer in het lid moet zetten, de afgunst en de middelmatigheid. Zij wint het op alle fronten en ontmoet er bovendien de grote liefde. Deze stijve en verschrikkelijk coformistische film is hopeloos verouderd als het gaat om gevoelens en gedragingen. Alleen als tijdsdocument, is hij nog het aanzien waard.

La Belle que voilà

1949 | Drama, Muziek

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Bernard Lancret, Ludmilla Tchérina en Jean Debucourt.

Een balletdanseres bekostigt haar opleiding door voor schilders model te staan en krijgt verscheidene aanbidders. Een jaloezie-uitbarsting doet haar Ware Liefde achter de tralies belanden en zijzelf houdt een niet operatief te verwijderen kogel bij haar hart, die haar fataal wordt als ze desondanks weigert met dansen op te houden. Het smartlappige scenario naar de roman van Vicki Baum kreeg een onderkoelde regie en vertolking, maar boeit alleen in de balletscènes, waarin Morgan zich tamelijk overtuigend weet te weren.

Mademoiselle s'amuse

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Giselle Pascal, Jeanne Fusier-Gir, Janette Batti, Catherine Gay en Germaine Reuver.

Vertelling over het buitensporige gedrag van een stinkend rijk jong ding, dat zich zelfs door een heel orkest laat volgen. Het lijkt allemaal uit de hand te lopen maar uiteindelijk kalmeert de onverstoorbaarheid van haar verloofde Mademoiselle. Een onschuldige komedie die slechts de bedoeling heeft afleiding te bieden en daarin was geslaagd, als niet een mislukkeling de film in elkaar had geflanst.

Hyménée

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Emile Couzinet. Met o.a. Gaby Morlay, Colette Richard, Alice Field, Gabrielle Robinne en Marthe Marsans.

Naar het laatste stuk (1941) van de geheel vergeten Edouard Bourdet (1887-1945), die toch een van de `koningen van de Boulevard` was. Wat betreft Emile Couzinet (1891-1964), dat is een geval apart: hij werd nimmer een Parijse filmer maar wel de 'koning van de film van Bordeaux'. Hij was tegelijkertijd producent, regisseur en distributeur. In deze tijd zou in het meest achterlijke dorp van Frankrijk niemand zijn films nog durven vertonen! Toch is dit slecht gefilmde stuk niet totaal waardeloos vanwege de acteurs die hun beste beentje voorzetten, maar...

Pas si bête

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van André Barthomieu. Met o.a. Bourvil, Suzy Carrier, André Duvaleix, Mona Goya en Yves Deniaud.

Een Normandisch boertje belandt in een milieu van parvenu's, waar zijn onhandigheid en gebrek aan omgangsvormen een bron van vermaak vormen voor de adellijke gasten. Een rechttoe-rechtaan- komedie met Bourvil in zijn eerste hoofdrol als de simpele ziel die niet zo dom blijkt te zijn als iedereen veronderstelt. Een dergelijk personage zou hij nog vaker spelen en op den duur deed hij dat veel genuanceerder.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

La Fausse maîtresse

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Lancret, Lise Delamare, Jacques Dumesnil en Michel Duran.

Man heeft flirt met vrouw van zijn beste vriend waar roddeljournalist lucht van krijgt. Hij strikt dochter van circusdirecteur om voor zijn verloofde te spelen, maar ze gaan geleidelijk aan zelf in hun rollen geloven. Eenvoudige vaudeville kreeg weinig lichtvoetige regie, maar wordt gered door charme van Darrieux.

Ultimatum

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Robert Wiene en Robert Siodmak. Met o.a. Erich von Stroheim, Dita Parlo, Abel Jacquin, Georges Rollin en Bernard Lancret.

Na de moord in Serajevo in 1914 stelt Oostenrijk Servië voor een ultimatum dat zonder reactie blijft door de protectie van Servië door tsaristisch Rusland. De dreigende oorlog doet oude vrienden - een Oostenrijkse kapitein en een Servische generaal - als vijanden tegenover elkaar staan. De historische reconstructie vol romantische noodlottigheid was Wienes laatste film. Hij overleed tijdens de opnamen. Siodmak voltooide de film.

Le Joueur d'échecs

1938 | Drama, Historische film, Mysterie

Frankrijk 1938. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Conrad Veidt, Françoise Rosay, Micheline Francey, Edmond Guy en Jacques Cretillat.

Een baron aan het hof van Katherina de Grote construeert levensgrote mechanische poppen hetgeen culmineert in een schaakspelende pop, waarin een jonge Pool zich verbergt, die een revolutie tegen de tsarina beraamt. Deze fantastische vertelling in een historische context kreeg een weinig sfeervolle vormgeving, maar wordt daar vaak bovenuit getild door het spel van Rosay als tsarina en vooral van Veidt als de geobsedeerde uitvinder wiens scheppingen boven zijn controle stijgen.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.

Ménilmontant

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Guissart. Met o.a. Gabriel Signoret, Pierre Larquey, Valentine Tessier, Thérèse Dorny en Georges Bever.

Drie voormalige speelgoedhandelaren adopteren een kind, dat zij heel goed leren tekenen. Ook zorgen zij ervoor dat er een tuin voor de buurtkinderen wordt aangelegd. Oneerlijke politici gaan echter met de eer strijken. Aardig maar fantasieloos; niettemin een klassieke volksfilm, en het is jammer dat hij nooit meer te zien is. Een scenario van Yves Mirande naar de gelijknamige roman van Roger Devigne.

Les Deux Gamines

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Hervil en Maurice Champreux. Met o.a. Alice Tissot, Fanely Révoil, Maurice Escande, Abel Tarride en Jacqueline Daix.

Remake van de zwijgende film van Louis Feuillade, die op zijn beurt LES DEUX ORPHELINES (twaalf delen, 1920) had geplagieerd. Twee zusjes staan aan verschillende kwellingen bloot maar alles loopt goed af. Een soort stuiverroman, die toen wellicht op de sentimenten werkte maar vandaag de dag slechts op de lachspieren.

La kermesse héroïque

1935 | Historische film

Frankrijk 1935. Historische film van Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Jean Murat, Louis Jouvet, André Alerme en Micheline Cheirel.

Een Vlaams dorp wordt tijdens de kermis in 1616 in paniek gebracht door de aangekondigde komst van een Spaans leger dat zich misschien definitief wil installeren. De burgemeester stelt voor zich dood te houden, in de hoop dat de bezetters de rouw zullen respecteren, maar de vrouwelijke bevolking zorgt er onder leiding van de burgemeestersvrouw voor, dat het bezoek van de bezetters kortstondig is en voor henzelf aangenaam. De film heeft met de jaren niets aan vitaliteit en pikante humor verloren in deze opmerkelijke visuele reconstructie van Breugheliaanse beelden en met een ideale rolbezetting. De aanval op hypocrisie en lafheid leidde tot een beschuldiging van smaad jegens de katholieke kerk en de historie van Vlaanderen, maar stond het succes nooit in de weg. Gelijktijdig met de Franse versie werd ook een Duitse versie gemaakt met dezelfde hoofdrolspelers, maar met andere acteurs voor de bijrollen. Deze was getiteld Die klugen Frauen.