Zoya Buryak: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Russki bunt

2000 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Rusland 2000. Drama van Aleksandr Proshkin. Met o.a. Vladimir Mashkov, Karolina Gruszka, Mateusz Damiecki, Sergey Makovetskiy en Vladimir Ilyin.

V toj strane...

1997 | Drama

Rusland 1997. Drama van Lidiya Bobrova. Met o.a. Dmitri Klopov, Vladimir Borchaninov, Anna Ovsyannikova, Aleksandr Stakheyev en Tatyana Zakharova.

Regisseuse Bobrova, die het scenario voor haar tweede film schreef naar de verhalen van Boris Ekimov, schildert het vlijmscherpe portret van het landleven in een Sibirisch dorpje, dat ontvolkt na de val van het communisme. Ze laat op een pijnlijke manier zien hoe de maatschappij door de partijdictatuur al door en door verrot was en dat de zwakken de kanslozen zijn. Alcohol, dat de laatste eerste partijsecretaris Michael Gorbatsjov nog probeerde uit te bannen, is de grootste kwelgeest en volksvijand nummer 1. Een schaapherder van rond de vijftig is drankzuchtig, en de burgemeester - die als enige over een tv beschikt en weet wat er in de buitenwereld gebeurt - wil hem voor een kuur op kosten van de gemeenschap naar een kuuroord aan de kust sturen. Zijn vrouw denkt dat hij dan nog meer gaat zuipen. Een jonge vrouw, midden in de dertig, probeert wanhopig een man te strikken. Een ex-veroordeelde heeft er geen moeite mee om zijn wil met brute kracht aan anderen op te leggen. Ondanks al die sociale narigheid verliezen de mensen de moed niet omdat ze weten dat ze geen keuze hebben en dat de weg alleen maar naar voren gaat. Niet zonder humor gefilmd realisme dat door de dikwijls niet professionele spelers heel goed is ingevuld.

Osobennosti nacionalnoi okhoty

1995 | Drama

Rusland 1995. Drama van Aleksander Rogozhkin. Met o.a. Ville Haapasalo, Viktor Bitskovz, Sergei Russkin, Aleksei Buldakov en Semyon Strugatshov.

Een jonge Fin, Raivo (Haapasalo), is gefascineerd van de Russische jacht, die hij uit beschrijvingen kent en van taferelen op schilderijen uit de tsaristische periode. Hij wil een boek schrijven en gaat nu voor research naar Rusland, waar hij uitgenodigd wordt door een stel bevoorrechte militairen om deel te nemen aan een jachtpartij in de buurt van Sint Petersburg, dat niet al te ver is van zijn vaderland. Wat hij meemaakt beantwoordt totaal niet aan zijn verwachtingen: hij wordt getracteerd op een slachtpartij van vee, liederlijke uitspattingen met willige boeredeernen en vooral een forse zuip- en vreetpartij, inclusief diefstal van militaire spullen door generaal Mikhalych (Buldakov, die niet geheel ontoevallig op generaal Lebed lijkt), die de gestolen waar verhandelt aan de hoogste bieder. Naïef vraagt hij wanneer de echte jacht nu begint... De prachtige opnames van de winterse landschappen vormen een opzettelijk contrast met de augiasstallen, waarin de Russen zich bevinden. De kluchtige komedie der vergissingen is een geslaagde satire op de nieuwbakken Russische maatschappij nadat men het communistische juk had afgeschud. Het scenario van regisseur Rogozhkin toont aan dat de weg naar de nieuwe orde vol hindernissen is en dat men die slechts met vallen en opstaan bereikt. Het mooie camerawerk is van Andrei Zhegalov. De film zal meer gewaardeerd worden door kijkers, die onder de communistische terreur geleefd en geleden hebben, dan kijkers die het van buitenaf hebben meegemaakt. Deze laatste categorie vindt de winterse taferelen uit de tsaristische periode die tot vervelends toe herhaald worden, op den duur afknappend en ziet dat eindeloze gezuip van drank op een gegeven moment toch niet meer zitten en haakt dan af. Te gek zijn wel het vervoer van een koe in het bommenluik van een grote tweemansstraaljager, de aanvoer van flessen wodka per helicopter en het rondscheuren door de nachtelijke bossen in een Lada-jeep van de politie met een arrestant, wiens blaas op knappen staat, in de wagen. Meervoudig bekroond op een festival in eigen land.

Zivot a neobycejna dobrodruzstvi vojaka Ivana Conkina

1994 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk​/​​Tsjechië 1994. Komedie van Jirí Menzel. Met o.a. Gennady Nzarov, Zoya Buryak, Vladimir Ilyin, Valeriy Zolotukhin en Zinovi Gerdt.

In 1941 is brave soldaat Ivan Chonkin (Nazarov) het mikpunt van de spot van zijn kameraden: `Kameraad officier: is het waar dat Stalin twee echtgenotes heeft?` en `Werkkampen: die zijn nuttig, want men ontmoet er gecultiveerde mensen, artiesten en intellectuelen`. De legerleiding geeft Ivan een belangrijke missie: het bewaken van een neergestort tweedekkertje (type WO I) in een verlaten Russisch dorpje (vertaald heet het `Rood`) vlak bij een collectieve boerderij waarvan de leiding leugenachtig en corrupt is en de arbeiders lui en aan de drank zijn. Als WO II uitbreekt is men Ivan en zijn onbelangrijke militaire post vergeten. Ivan is inmiddels verliefd op de jonge `directrice` van het postkantoor, een lekkere breedgebekte meid met vlechten. Ze zijn heel gelukkig, maar wekken de jaloezie van de dorpsgenoten die een anonieme brief aan de autoriteiten in Moskou sturen, waaruit zou moeten blijken dat Ivan een spion zou zijn. Er komt een team van de inlichtingendienst, de NKVD, om het geval te onderzoeken. Ivan - een beetje in de trant van soldaat Schweyk - weigert zich te laten arresteren, alleen zijn generaal heeft gezag over hem. De film is een perfecte satire op het idiote communistische bewind dat meer dan zeventig jaar de inwoners van Rusland in zijn greep hield, maar het onderwerp is achterhaald. Goed gespeeld, goed geregisseerd en mooi gefotografeerd door Jaromir Sofr naar de roman van Vladimir Voinovic uit 1969 (die prompt verboden werd) en leidde tot diens verbanning in 1976. Ook regisseur Menzel onderging enige tijd een beroepsverbod in zijn land. Het scenario is van Zdenek Sverak.