Paul Villé: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

La Fugue de Monsieur Perle

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Noël-Noël, Marie Glory, Arlette Poirier, Simone Paris en Jean Galland.

Een dorpsbakker komt in Parijs een erfenis incasseren en laat zich prompt bestelen. Hij weet niet hoe hij dat verlies aan zijn vrouw moet verklaren. Noël-Noël, als de humoristische observator van de kleinburger, komt weinig aan bod in deze voorspelbare klucht met voor de hand liggende grappen, die af en toe toch nog amusant zijn gebleven.

La maternelle

1949 | Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1949. Familiefilm van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Blanchette Brunoy, Marie Déa, Annette Poivre, Louise Fouquet en Denise Kerny.

Een plichtmatige en weinig persoonlijke verfilming van de roman, die Léon Frapier ervoor behoedde helemaal in de vergetelheid te raken. De film straalt iets verwelkts uit maar ook iets betoverends, te danken aan het spel van jonge en minder jonge acteurs. Kenmerkend voor de kwaliteitsfilm van die tijd.

L'inconnue no 13

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Marcelle Derrien, Mady Berry, Janine Miller, Paulette Andrieux en René Dary.

Een jeugdige knaap is op zoek naar zijn moeder, daarbij geholpen door een journaliste en een fotograaf. Zij is het slachtoffer van een ongeluk en lijdt sindsdien aan geheugenverlies. Langzamerhand krijgt zij (uiteraard) haar geheugen terug. Er breken gelukkiger tijden aan in gezelschap van haar zoon en de journaliste, inmiddels zijn echtgenote. Dit zeurderige lijkt afkomstig uit een fotoroman. De regie is van soortgelijk niveau. Een van de laatste films van Jean-Paul Paulin (1902-1980) die - ongetwijfeld in een helder ogenblik - besloot zich daarna met produktie te gaan bezighouden.

La Grande Meute

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1944. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Jacqueline Porel, Suzanne Dantès, Paulette Elambert, Julienne Paroli en Jacques Dumesnil.

Bewerking van de schitterende roman van Paul Vialar (1943) over zeden op platteland en kasteel, die nog altijd gelezen wordt. Het zou vergeefs zijn hierbij enig talent te verwachten, want hij is van De Limur die bijna alleen commerciële films heeft gemaakt: hij was 'technical director' in Hollywood waar hij het vak leerde. Leuk om naar te kijken, meer niet.