Michel Rivard: cast en muziek.
Er zijn 6 films gevonden.

L'instit : Le boulard

1995 | Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Canada 1995. Drama van André Melançon. Met o.a. Gérard Klein, Emmanuel Bilodeau, Gabriel Duchesneau-Pölhuber, Linda Sorgini en Muriel Dutil.

De leraar (Klein), die komt invallen wordt in het kader van een uitwisselingsprogramma tussen Frankrijk en Canada naar een school in Quebec uitgezonden. In de loop van het schooljaar krijgt hij er een nieuwe leerling (Duchesneau) bij. Het is een onvoorspelbare, nukkige jongen. Hij kan niet opschieten met zijn klasgenootjes. De onderwijzer vraagt zich af wat er aan de hand kan zijn en ontdekt dat het joch iets verbergt: hij is dakloos en leeft met zijn vader op straat. Het continent en het land, waarin het verhaal zich deze keer afspeelt, vormen een nieuw decor en de mensen reageren anders, maar voor de rest is het allemaal dezelfde sentimentele lulkoek als we gewend zijn. De jonge Duchesneau ziet eruit als een onbevlekt engeltje en steelt het hart van elke moeder. Didier Cohen en Gilles Gérardin tekenden voor het scenario van deze aflevering. Cameraman Pierre Gill heeft optimaal gebruik gemaakt van de Canadese landschappen. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Mon amie Max

1994 | Drama

Frankrijk​/​​Canada 1994. Drama van Michel Brault. Met o.a. Geneviève Bujold, Marthe Keller, Johanne McKay, Marie Guillard en Michel Rivard.

Concertpianiste Bujold, Max in de film, keert na 25 jaar vrijwillige verbanning terug naar haar geboortestad Québec. Ze knoopt weer banden aan met haar hartsvriendin Keller met wie ze op het conservatorium zat. Via flashbacks ziet de toeschouwer hoe ze op vijftien-jarige leeftijd een briljant studente was, die echter in verwachting was geraakt. Haar moeder dwong haar toen met het oog op haar veelbelovende carrière de baby af te staan. Nu gaat ze op zoek naar haar zoon, maar die laat via het ingeschakelde bemiddelingsbureau weten dat hij niets met zijn natuurlijke moeder te maken wil hebben. Door een 'toeval' ontmoeten ze elkaar toch. Uiterst voorspelbare smartelap met zwakke rol van Bujold. Het magere scenario werd geschreven door Jefferson Lewis en het mooie camerawerk is van Sylvain Brault.

Les matins infidèles

1985 | Drama

Canada 1985. Drama van François Bouvier. Met o.a. Jean Baudry, Denis Bouchard, Laurent Faubert-Bouvier, Violaine Forest en Louise Richer.

Bouchard, een man die de dertig gepasseerd is, neemt elke dag van dezelfde straathoek in Montreal een jaar lang foto`s, waarop hij gebeurtenissen vastlegt rond een bushalte, een cafeteria en een boom. Zijn vriend Baudry, een leraar, vindt hierin een inspiratiebron en wil er een roman over schrijven. Beiden hebben hun persoonlijke problemen: de `fotograaf` met zijn zoon, zijn vriendin, zijn werk en zijn schulden; de leraar met zijn baan die hij verlaat (en zijn vriendin hem), terwijl het boek niet tot een eind wil komen. In deze kroniek, die niet zonder humor is, raken de mannen steeds meer verweven met hun fantasieën rondom de foto's. Een rolprent over de ups en downs van het leven na de dertig, die behoorlijk gemaakt is en aardig gespeeld, maar bestemd is voor liefhebbers van dergelijke dramatiek.

Pourquoi l'étrange Monsieur Zolock s'intéressait- il tant à la bande dessinée?

1984 | Documentaire, Biografie

Canada 1984. Documentaire van Yves Simoneau. Met o.a. Jean-Louis Millette, Michel Rivard, Yves Desagnés, Paul Colpron en Jasmine Desjardins.

De weerzinwekkende Zolock (Millette) draagt Dieudonn[KA1]e (Rivard) op het volgende te onderzoeken: 'Waarom worden de slechteriken in stripverhalen altijd zo hard aangepakt?' Achter dit magere fictieve gegeven gaat een documentaire over de Franse, Belgische en Canadese strip schuil. In 70m ziet de kijker Franquin, Garnotte, Uderzo, Peyo, Bilal, Goetzinger, Fred, Morris, Godbout, Fournier, Bretecher, Greg, Moebius, Giraud, Gotlib, Prat, Got, Druillet, Tardi, Pétillon, Reiser, Mezières en Gaboury voorbijtrekken, die nauwelijks de tijd krijgen om hun mond te openen. Een overbodige onderneming, maar misschien een document voor later.

Jacques et Novembre

1984 | Drama, Documentaire, Experimenteel

Canada 1984. Drama van Jean Beaudry. Met o.a. Fran[KA12]cois Bouvier, Jean Beaudry, Carole Fréchette, Marie Cantin en Pierre Rousseau.

Jacques brengt zijn laatste dagen in het ziekenhuis door en filmt zichzelf met een videocamera, terwijl een vriend het verhaal van de stervende afmaakt met een 16 mm camera. Een onderwerp dat je niet op je gemak stelt, ook omdat het niet duidelijk is of het om een documentaire gaat of fictie is. In het laatste geval is zo'n rol spelen gewoonweg verschrikkelijk. Een eigenaardige film die vermeden dient te worden.

Rien ne va plus

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Jean-Michel Ribes. Met o.a. Jacques Villeret, Roland Blanche, Evelyne Bouix, Patrick Chesnais en Eva Darlan.

Een 12-episodenfilm, met Villeret in de hoofdrol, over de modieuze uitwassen van de samenleving: van ecologie, psycho-analyse, ziekenhuisbureaucratie tot en met alternatief politieoptreden. De schrijver van absurde toneelkomedies maakt zijn regiedebuut met een serie op film gezette moppen, waaraan de clou òf ontbreekt òf onmiddellijk voorspelbaar is. Leuk is het in ieder geval niet. De dikke komiek Villeret heeft talent, maar zijn veelzijdigheid wordt te hoog aangeslagen, zodat de verschillende creaties niet meer worden dan verkleedpartijen.