Albert Préjean (1893-1979): cast.
Er zijn 36 films gevonden.

Circuit de minuit

1956 | Sportfilm, Drama, Romantiek

België 1956. Sportfilm van Yvan Govar. Met o.a. Blanchette Brunoy, Yves Vincent, Albert Préjean, Raoul de Manez en Georges Randax.

Een weinig bekende, Belgische romantische visie op het leven van autocoureur Gordini met de 12 uur van Francorchamps van 1956 als decor. Vincent is race-autocontructeur die zijn laatste centen investeert in een nieuw prototype waarmee hij eerst faalt maar tenslotte triomfeert. Hij verlaat daarop zijn vrouw en trekt bij zijn knappe secretaresse Bruney in Brussel in. Gedraaid met voor die tijd indrukwekkende middelen op en rond het circuit van Francorchamps.

Les Amants du Tage

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1954. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Françoise Arnoul, Daniel Gélin, Trevor Howard, Ginette Leclerc en Betty Stockfeld.

Man die ontrouwe vrouw heeft vermoord zwerft stuurloos rond tot hij in Lissabon verliefd wordt op jonge weduwe. Zij heeft echter ook een misdaad op haar geweten en wordt gevolgd door Engelse politieman. Veel melodramatische toevalligheden in scenario dat op toeristische locaties werd gefilmd, compleet met zang van Rodriguez. Sensuele spanning tussen Arnoul en Gélin en ironie van Howard houden aandacht vast over alle kuilen in de inhoud.

Les frères Bouquinquant

1948 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1948. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Madeleine Robinson, Mona Dol, Denise Kerny, Louise Fouquet en Nicole Desailly.

Een weinig geïnspireerde produktie naar de roman van Jean Prévost, wiens zeer verouderde werk terecht in de vergetelheid is geraakt. Niettemin is deze film nog het bekijken waard dankzij enerzijds het briljante spel en anderzijds de dialogen van Roger Vaillant, die erin slaagt de stijl van het oude boek te vernieuwen.

La Kermesse rouge

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Paul Mesnier. Met o.a. Albert Préjean, Jean Tissier, Andrée Servilanges, Germaine Kerjean en Hélène Tossy.

Een ongelukkige liefde tussen een mondaine kunstschilder en zijn vrouw, zelf artieste, in het Parijs van de jaren 1890-1900. Hij veroorzaakt onopzettelijk de dood van zijn vrouw en pleegt bij een brand zelfmoord. Een onverbeterlijke draak. De vlammen springen er letterlijk en figuurlijk vanaf, want het thema dient er vooral voor de fameuze brand in de Bazar de la Charité te beschrijven. Deze opnamen zijn de enige die de film de moeite waard maken, de rest is van geen belang.

La Grande Volière

1947 | Drama, Komedie

Frankrijk 1947. Drama van Georges Péclet. Met o.a. Line Noro, Luce Feyrer, Huguette Ferly, Albert Préjean en André Le Gall.

De briljante burgerpiloot Martin kan zich niet schikken in de discipline van een militair vliegkamp en veroorzaakt een ernstig ongeluk. Hij mag niet meer vliegen en overweegt zelfmoord. Maar de degene die gewond is geraakt bevrijdt hem van alle blaam en hij kan trouwen met zijn geliefde. Regisseur Péclet tekende voor enkele films, waarin de deugdzaamheid van de verschillende legerkorpsen wordt verheerlijkt, zodat ze vandaag de dag volledig achterhaald zijn. Maar ze mogen nog gezien worden vanwege de hechte regie, de talentvolle acteurs en het camerawerk van Claude Renoir.

L' Idole

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Yves Montand, Albert Préjean, Danielle Godet, Robert Berri en Suzanne Dehelly.

Een houthakker wordt door een bokspromotor tot kampioen gemaakt via een reeks omgekochte matches, zonder dat hij dat zelf weet. Als door nalatigheid een rivaal verongelukt, verkiest hij aan de vooravond van de Europese kampioenschappen de nederlaag boven verder bedrog. Dit clichématig melodrama werd in alle scènes buiten de ring bedroevend gefilmd, maar is een curieuze herinnering aan de slechte acteur die Montand in de beginjaren van zijn carrière was.

L' Homme de la Nuit

1947 | Mysterie

Frankrijk 1947. Mysterie van René Jayet. Met o.a. Junie Astor, Albert Préjean, Francine Bessy, Maurice Lagrenée en Madeleine Suffel.

Gebaseerd op de roman van Jean-Louis Sanclaume. Een privé-detective heldert een misdaad op. Heel wat personen worden verdacht. De toeschouwer ontdekt aan het slot dat de ware schuldige de genoemde detective is. Een 'politiefilm' zoals er zovele zijn, gefilmd door een regisseur van het tweede plan. De behoorlijke spelregie maakt echter veel goed.

Le Secret du Florida

1946 | Avonturenfilm, Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques Houssin. Met o.a. Lysiane Rey, Albert Préjean, Henri Guisol, Jim Gérald en Raphaël Patorni.

Politie-komedie die zich bij vergissing afspeelt aan boord van een jacht tijdens de vakantie van vier vrienden. De mensen weten niet wat hen overkomt (een zogenaamde politie-inspecteur is handelaar in verdovende middelen, een zogenaamde matroos is in het echt politie-inspecteur en de rest is in overeenstemming). Het kost veel moeite om er iets uit wijs te kunnen worden. Pretentieloos zoals al het werk van Houssin. Een amusante film.

L' Assassin n'est pas coupable

1945 | Mysterie

Frankrijk 1945. Mysterie van René Delacroix. Met o.a. Jacqueline Gauthier, Rosine Deréan, Madeleine Suffel, Héléna Manson en Germaine Stainval.

Een scenarioschrijver is bezig met een verhaal over een meervoudige moord in een studio. Vervolgens worden daadwerkelijk drie vedettes vermoord. Om aan iedere verdenking te ontsnappen leidt hij het getuigenverhoor om de ware daders te ontmaskeren. Interessant thema werd zwak geregisseerd. De acteurs redden deze film.

Les Caves du Majestic

1944 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1944. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Albert Préjean, Suzy Prim, Jacques Baumer, Jean Marchat en Gina Manès.

Een rijke vrouwelijke gast in een luxe-hotel wordt vermoord en blijkt nog banden te hebben met een twijfelachtig verleden. Zowel de mensen uit haar omgeving als de leden van het hotelpersoneel staan onder verdenking. Het beeld van de bedrijvigheid in een hotel dat deze Simenon-verfilming schetst is boeiend, maar de verschillende draden die door het verhaal lopen en de afwisseling tussen komische en somber suggestieve scènes leiden tot verbrokkeling. Goed samenspel.

Cécile est morte

1944 | Misdaad

Frankrijk 1944. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Santa Relli, Germaine Kerjean, André Gabriello en Jean Brochard.

Titelpersonage Relli komt bij inspecteur Maigret (gespeeld door de veelzijdige Préjean) om een aantal verdachte zaken in en om haar huis te bespreken. Niemand hecht veel geloof aan haar angst, tot ter plekke verschillende moorden worden gepleegd en zij zelf wordt gewurgd. Een spoor leidt naar La Rochelle, waar Maigret documenten vindt die compromitterend zijn voor Brochard, de directeur van een maatschappelijke instelling. Naar Simenon's gelijknamige, in 1942 gepubliceerde verhaal Maigret revient.... Tijdens de Duitse bezetting was Simenon erg in: niet minder dan negen van zijn boeken werden verfilmd, en dat is hem nadien niet steeds in dank afgenomen. Voor deze verfilming uit de oorlogsjaren ontving Simenon van de Duitse filmmaatschappij Continental het niet onaardige bedrag van 500.000 Franc. De film ging in première op 8 maart 1944, een drietal maanden voor de geallieerde landing in Normandië. Bewerking van het scenario door Jean-Paul Le Chanois.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

La vie de plaisir

1943 |

Frankrijk 1943. Albert Valentin. Met o.a. Claude Génia, Yolande Laffon, Hélène Constant, Claude Nollier en Julienne Paroli.

De directeur van het cabaret uit de titel Pr[KA1]ejean valt voor de schone G[KA1]enia. Zij is van adellijke komaf, haar ouders hebben een hoop kouwe kak en zijn zo kaal als een knikker: ze staan aan de rand van de financi[KA3]ele afgrond. Toch hebben zij het hart om te eisen dat Pr[KA1]ejean zijn dubieuze onderneming opdoekt voordat hij met hun dochter mag trouwen. Film die op geweldige wijze de draak weet te steken met de veranderende maatschappij, die zich kenmerkte door hypocrisie, standverschillen tegenover openheid en realisme enz. Een maatschappij die druk bezig was de stap te zetten van de 19e naar de 20e eeuw. Het verhaal wordt verteld vanuit twee verschillende invalshoeken die diametraal op elkaar staan. De film mocht van de zuiveringscommissie na de bevrijding van Frankrijk (in 1944) niet vertoond worden, en niemand weet tegenwoordig meer precies waarom. De produktiemaatschappij Continental kreeg een drietal van zulke verboden. Tegenwoordig is de film weer vrijgegeven.

Au bonheur des dames

1943 | Drama, Historische film

Frankrijk 1943. Drama van André Cayatte. Met o.a. Albert Préjean, Michel Simon, Blanchette Brunoy, Juliette Faber en Suzy Prim.

Oprichting van warenhuis voor damesconfectie in midden vorige eeuw leidt tot ondergang van kleine modewinkels. Nichtje van geruïneerde winkelier gaat als verkoopster in warenhuis werken en wordt verliefd op directeur, wat jaloezie van diens geldschietster tot gevolg heeft. Aan roman van Zola ontleend verhaal en acteursprestaties blijven boeiend, al heeft regisseur Cayatte in vroege film nog veel te leren.

Pour le maillot jaune

1939 | Romantiek, Sportfilm

Frankrijk 1939. Romantiek van Jean Stelli. Met o.a. Meg Lemonnier, Gilberte Joney, Albert Préjean, René Génin en Robert Arnoux.

Het verhaal is gauw verteld: een wielrenner, een voormalig kampioen die favoriet is voor de Ronde van Frankrijk, verspeelt door een verkeerde tactiek tijdens een etappe van de tour kostbare minuten en raakt achterop. Hij raakt ontmoedigd door de aangedikte verhalen in de krant van een jonge verslaggeefster, die nog een groentje is en de 'tour' voor het eerst doet. Hij wil opgeven, maar vermant zich en loopt tijdens de loodzware bergetappes minuut na minuut zijn achterstand in en wint de gele trui. Hoewel hij geen touroverwinnaar wordt, verovert hij wel het hart van de jonge journaliste. Voor ware liefhebbers van de Tour de France een tractatie en een unieke film, waarin de echte coureurs van 1939 te zien zijn: Pierre Ferval, Brutus, Braval, Clémenceau, Costia, Max Dalban, Davys, Geo Leroy, Jules Rossi, Robert Brunet, Zanus, Wyard, Fernandez Dhuez, Maffret en Deros. Het scenario is van Jean Leuillot die schreef voor het blad L'Auto, Maurice Goddet en Jean Antoine. De dialogen zijn van Michel Duran en de fotografie is van Léonce-Henri Burel, Henri Tiquet, Henri Janvier, Pierre Montazel en Roger Dormoy.

L'or du Cristobal

1939 | Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jacques Becker en Jean Stelli. Met o.a. Albert Préjean, Charles Vanel, Dita Parlo, Conchita Montenegro en Jim Gérald.

Reeks avonturen op zuidelijke zee[KA3]en naar de succesvolle gelijknamige roman van vechtersbaas T. Stertevens (1936) over heldendaden van avonturiers en vrijbuiters uit de geschiedenis, op basis van een flodderig scenario. Vanwege produktieproblemen verliet Becker de set halverwege de opnamen, en de onbekende regisseur Stelli heeft er vervolgens een rommeltje van gemaakt. De lengte van de film komt de exploiteerbaarheid niet ten goede, wat betreurenswaardig is omdat Nicolas Hayers camerawerk en het acteerwerk een beter lot verdienen!

Métropolitain

1938 |

1938. Maurice Cam. Met o.a. Ginette Leclerc en Albert Préjean.

Reeks avonturen op zuidelijke zee[KA3]en naar de succesvolle gelijknamige roman van vechtersbaas T. Stertevens (1936) over heldendaden van avonturiers en vrijbuiters uit de geschiedenis, op basis van een flodderig scenario. Vanwege produktieproblemen verliet Becker de set halverwege de opnamen, en de onbekende regisseur Stelli heeft er vervolgens een rommeltje van gemaakt. De lengte van de film komt de exploiteerbaarheid niet ten goede, wat betreurenswaardig is omdat Nicolas Hayers camerawerk en het acteerwerk een beter lot verdienen!

Le patrimoine Mollenard

1938 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1938. Avonturenfilm van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Albert Préjean, Gabrielle Dorziat, Robert Lynen en Élisabeth Pitoëff.

Een briljante verfilming van de succesroman Mollenard van Oscar-Paul Gilbert, die zelf meewerkte aan het scenario, dat hij met Scarles Spaal schreef. Ondanks enige melodramatische trekjes in de fragmenten die op het platteland spelen, doet deze film de beschrijvende kracht en de grootse poëzie van het boek geenszins te kort. Ook de ontspoorde en bizarre personages komen goed over. Het spel is van soortgelijk niveau, en Baure is onvergetelijk als zieke en verlamde kapitein, die zich laat meenemen door zijn mannen om, volgens eigen wens, op volle zee te sterven. De film is ook bekend onder de titel MOLLENARD.

Mollenard

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Harry Baur, Gabrielle Dorziat, Albert Préjean, Pierre Renoir en Marcel Dalio.

Een onbehouwen scheepskapitein heeft een ongelukkig gezinsleven, maar moet om een verlamming aan zijn benen aan de wal en onder de dictatuur van zijn burgerlijke echtgenote. De bemanning haalt hem terug aan boord. Een sfeervol in beeld gebracht drama met sterke acteursprestaties. Scenario van Charles Spaak en Oscar-Paul Gilbert.

La Fessée

1937 |

Frankrijk 1937. Pierre Caron. Met o.a. Albert Préjean, Mireille Perrey, Claude Dauphin, Marguerite Moreno en Yolande Laffon.

Een man geeft zijn dwarse echtgenote een pak slaag, waarvan de buurman een foto maakt. De foto doet de ronde door Parijs en wordt voor stakende arbeiders het symbool van verzet, maar na het keren van het tij zal hij de zege van de orde over anarchie gaan verbeelden. Ironische boulevard-komedie (van Jean de L[KA1]etraz) is verrassend actueel gebleven en houdt in Frankrijk nog altijd stand. Verfilming is echter te braaf, al spelen de acteurs met verve. (Let op Micheline Presle in een kleine bijrol).

L'alibi

1937 | Misdaad

Frankrijk 1937. Misdaad van Pierre Chenal. Met o.a. Erich von Stroheim, Louis Jouvet, Albert Préjean, Jany Holt en Margo Lion.

Een helderziende in een nachtclub vermoordt de minnaar van zijn vrouw en verschaft zich tegen betaling een alibi bij een animeermeisje, waar een politiecommissaris aanvankelijk niet doorheen weet te breken. De regie van Chenal steunt op inmiddels verouderde en doorzichtige effecten, maar het verhaal en vooral het acteerduel tussen Von Stroheim en Jouvet houden de aandacht vast. Het scenario is van Marcel Achard.

Jenny

1936 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1936. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Françoise Rosay, Albert Préjean, Charles Vanel, Lisette Lanvin en Jean-Louis Barrault.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Princesse Tam Tam

1935 |

1935. Edmond Greville. Met o.a. Georges Peclet, Germaine Aussey, Albert Préjean, Josephine Baker en Robert Arnoux.

De eigenares van een door de onderwereld bezochte nachtclub heeft een jonge minnaar die tegen zijn zin ook in de misdaad verzeild raakt. Hij haalt zich de jaloezie van een gangster op de hals en wordt intussen zelf verliefd op de dochter van zijn maîtresse. Dit op maat gesneden vehikel voor Rosay zou door haar echtgenoot Jacques Feyder worden geregisseerd, maar die werd vlak voor de opnamen vervangen door debutant Carné. Ondanks de acteursprestaties mist dit drama de overtuigingskracht die Feyder er aan had kunnen geven, maar deze eerste samenwerking tussen Carné en schrijver Jacques Prévert zou tot een reeks betere films leiden.

Le Contrôleur des wagons-lits

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Richard Eichberg. Met o.a. Danielle Darrieux, Albert Préjean, Lucien Baroux en Alice Tissot.

Een treincontroleur is amateuruitvinder en wordt daardoor door een vrouwelijke passagier verward met een gelijknamige autofabrikant. Dat geeft hem de kans om met zijn eigen auto-ontwerpen een hoofdprijs te winnen, waardoor hij met zijn flirt kan trouwen. Het vooroorlogse succespaar Darrieux-Préjean acteert in deze simpele vaudeville, waarin voorspelbare intriges en persoonsverwisselingen voor een geanimeerde vrolijkheid zorgen. De regie en vooral de fotografie zijn bijna amateuristisch te noemen.

La crise est finie

1934 | Muziek, Komedie

Frankrijk 1934. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Régine Barry, Suzanne Dehelly en Jane Loury.

Een door de provincie trekkend revuegezelschap heeft weinig succes, wat het optimisme van de jeugdige invalster van een lastige vedette niet tempert. Uitgerekend in haar geboorteplaats krijgt ze de kans om de hoofdrol over te nemen en ze oogst onverwachte successen. Dat is aanleiding voor de groep om hun geluk te wagen in Parijs met een rond haar gebouwd programma. Deze eenvoudige, maar charmerende musical heeft een meer dan gemiddelde vormkwaliteit door de regie van Siodmak en het camerawerk van Eugen Schüfftan, die beiden net naar Frankrijk waren uitgeweken. Spontane frisheid van de nog zeer jeugdige Darrieux. Het scenario is van Max Kolpe en Jacques Constant naar een verhaal van Frédéric Lohner en Kurt Siodmak.

L' Or dans la rue

1934 | Komedie, Musical

Frankrijk 1934. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Albert Préjean, Danielle Darrieux, Raymond Cordy, Wanda Gréville en Alice Tissot.

Een succesvolle avonturier verliest een weddenschap om een meisje met verzinsels over maatschappelijk succes te imponeren, maar wordt wel geloofd door een kleine uitvinder die van lood goud denkt te kunnen maken. Daardoor krijgt hij inderdaad het grote bedrijf dat hij het meisje voorspiegelde en bewijst daarmee voldoende ondernemersgeest te hebben om voortaan een respectabele carrière op te bouwen. Deze film van uitgeweken Duitsers - met Hermann Kosterlitz als schrijver - probeert aan te sluiten bij de komedies van René Clair, maar werd vooral een vehikel voor het sterduo Préjean-Darrieux, wier charme onverminderd werkzaam blijft.

Toto

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Renée Saint-Cyr, Jim Gérald, Robert Goupil en Félix Oudart.

De derde lange speelfilm van Tourneur. Hij erkende zelf dat TOTO het niveau van het broddelwerk niet ontstijgt. Hij kon niet goed met dit erg groffe scenario overweg, het nadrukkelijk dolkomische genre past helemaal niet bij hem. De acteurs sloven zich naar hartelust uit. Het scenario is van Hermann Kosterlitz. Het camerawerk is van Raymond Agnel Colas.

Théodore et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Pière Colombier. Met o.a. Alice Field, Germaine Auger, Raimu, Albert Préjean en Pierre Alcover.

Komedie der verwisselingen en misverstanden. Th[KA1]eodore (Pr[KA1]ejean) werkt bij zijn oom Clodomir (Raimu), die goed geboerd heeft in de kaas. In plaats van zich in te spannen en in het zweet des aanschijns de kaas op zijn brood te verdienen, wringt Théodore zich in allerlei bochten om met niets doen carrière te maken. Zo moet de schlemielige Clodomir horen dat zijn vrouw hem bedriegt en dat zijn neef misbruik van hem maakt. Hij wil berusten in de feiten, maar dan nemen de gebeurtenissen een onverwachte wending. Deze verfilmde boulevardklucht is alleen maar interessant voor de liefhebbers van het werk van Raimu. Het scenario is van René Pujol naar het toneelstuk van Paul Armont en Nicolas Nancey. Het camerawerk is van Victor Arménise en Henri Barreyre. Mono.

Un Soir de rafle

1931 | Drama, Sportfilm

Frankrijk 1931. Drama van Carmine Gallone. Met o.a. Albert Préjean, Annabella, Edith Méra, Lucien Baroux en Jacques Lerner.

Een matroos met verlof in Parijs verslaat een kermisworstelaar, wat resulteert in een aanbod voor een bokscarrière. De eerste successen daarin stijgen hem naar het hoofd: hij verkiest de geliefde van zijn manager boven zijn eigen vriendin, maar wordt tenslotte verslagen en komt tot inkeer. Deze vroege geluidsfilm werd zeer geprezen om de realistische aanpak en de acteursprestaties - in tegenstelling tot de toen gebruikelijke salondramatiek - en is, hoewel uiterst gedateerd, daarom nog steeds interessant.

Le Chant du marin

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Albert Préjean, Lolita Benavente, Marthe Mussine, Jim Gérald en Sylvette Fillacier.

Een stel bevriende matrozen pikt elkaars vriendinnen af in de verschillende havens. Bij hun terugkeer in Marseille hebben ze redenen om aan de trouw van hun echtgenotes te twijfelen, maar dat mag de pret niet drukken. Deze vroege, muzikale zeemanskomedie leent wel de acteurs en de componist van Ren[KA1]e Clair, maar niet diens elegante vormgeving. Het clich[KA1]e van `in ieder stadje een ander schatje` wordt echter met spontane vrolijkheid opgedist. Het scenario is van (de latere regisseur) Henri Decoin.

Under The Roofs Of Paris

1930 |

1930. René Clair. Met o.a. Edmond Greville, Pola Illery, Albert Préjean en Gaston Modot.

Een stel bevriende matrozen pikt elkaars vriendinnen af in de verschillende havens. Bij hun terugkeer in Marseille hebben ze redenen om aan de trouw van hun echtgenotes te twijfelen, maar dat mag de pret niet drukken. Deze vroege, muzikale zeemanskomedie leent wel de acteurs en de componist van Ren[KA1]e Clair, maar niet diens elegante vormgeving. Het clich[KA1]e van `in ieder stadje een ander schatje` wordt echter met spontane vrolijkheid opgedist. Het scenario is van (de latere regisseur) Henri Decoin.

Sous les toits de Paris

1930 | Komedie, Musical

Frankrijk 1930. Komedie van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Polla Illery, Gaston Modot, Edmond T. Gréville en Paul Ollivier.

Een straatzanger beschermt een meisje tegen avances van een dief, maar belandt onschuldig in de gevangenis. Ondertussen wordt ze verliefd op zijn beste vriend, zodat hij daarna beiden tegen de dief beschermt en alleen verder zal zingen. Deze beroemde vroege sprekende film heeft al te gekunstelde poëzie en opgelegde folklore van een in studio nagebouwde volksbuurt, maar behoudt onmiskenbare charme, méér dan latere, geraffineerder uitgewerkte films van Clair.

Les nouveaux messieurs

1929 | Zwijgende film

Frankrijk 1929. Zwijgende film van Jacques Feyder. Met o.a. Albert Préjean, Henry Roussel, Gaby Morlay en Charles Barrois.

Romantiek en satire ineen, in deze stomme film over een oude aristocraat en een jonge vakbondsman die strijden om de liefde van een mooie balletdanseres. De kritiek op de Franse politiek - macht corrumpeert, is het centrale thema - leidde in eerste instantie tot een algeheel vertoningsverbod, en later tot hevige censuur. De Belgische regisseur Feyder had zoals zoveel Europese cineasten in die tijd nog voor de uiteindelijke release al zijn toevlucht in Amerika gezocht, maar kwam na weinig succes een aantal jaren later alweer terug.

Un chapeau de paille d'Italie

1928 | Zwijgende film, Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1928. Zwijgende film van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Marise Maia, Olga Tschechowa, Geymond Vital en Paul Olivier.

Het koetspaard van Fadinard (Préjean) die met Hélène (Maia) op weg is naar een bruiloft vreet onderweg de strooien hoed op van een vrijend paartje (Tschechowa en Vital) en dat leidt tot de nodige complicaties. De verfilming van de muzikale boulevard-klucht met dezelfde titel over ontrouw, huwelijksbedrog, verwisselde personen en misverstanden maakte ex-journalist, toneelspeler René Clair (die in werkelijkheid René Chommette heette) indertijd wereldberoemd als regisseur. Een (ten onrechte dikwijls vergeten) klassieker van de zwijgende film.

Le fantôme du Moulin-Rouge

1924 | Fantasy, Horror, Romantiek

Frankrijk 1924. Fantasy van René Clair. Met o.a. Sandra Milowanoff, Madelaine Rodrigue, Georges Vaultier, Albert Préjean en Paul Ollivier.

Afgevaardigde Vaultier is tot over zijn oren verliefd op Milowanoff, maar zij wijst hem af. Ten einde raad wendt hij zich tot een spiritist (Ollivier) in Moulin-Rouge, die zijn lichaam en geest scheidt, zodat hij zijn geliefde ongemerkt kan gadeslaan en bespeurt dat haar vader het slachtoffer is chantage, waarvoor zij zich diep schaamt. Hij zorgt als fantoom dat alles in het reine komt, keert terug naar in zijn lichaam en kan met haar trouwen. Bordkartonnen decors en primitieve speciale effecten; Claire, wiens ware naam René Chomette is, zou zes jaar later pas echt naam maken met zijn sociale, satirische komedies toen het geluidsfilm zijn intrede deed. De duur van de film is afhankelijk van de snelheid waarmee hij - met de hand - door de operateur afgedraaid werd.

Paris qui dort

1923 | Experimenteel, Korte film, Sciencefiction

Frankrijk 1923. Experimenteel van René Clair. Met o.a. Henri Rollan, Madeleine Rodrigue, Marcel Vallée, Myla Seller en Charles Martinelli.

Een dolgedraaide wetenschapper brengt met een lichtstraal het leven in Parijs tot stilstand. De stadsbewoners die aan het effect ontsnappen, gaan hun eigen gang. Vroeg, stil science fiction werk heeft niet alleen een intrigerend verhaal, maar ook fraaie beelden van historisch Parijs met een prominente rol voor de Eiffeltoren. Eerste film van de fantasievolle René Clair (1898-1981), die zich zou profileren als avantgardist, gelieerd aan de Dada-beweging. In hetzelfde jaar maakt hij de eveneens korte Entre’acte, een klassieker waar Erik Satie de muziek voor componeerde.