Günther Wedekind: camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Der Affe Gottes

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Karl Freuchtmann. Met o.a. Nicolas Brieger, Franziska Walser, Ernst Jacobi, Arno Wüstenhöfer en Heinrich Schmidt-Juhrjahn.

Ergens in de duistere middeleeuwen. Een loslopende aap was er getuige van hoe een jonge maagd (Walser) zich naakt waste. De aap wordt gearresteerd door de kerkgemeenschap. De aanklacht luidt ontucht en godslastering. Er wordt hem zelfs een verdediger toegewezen (Brieger). Vraag is werd het meisje door de aap verkracht of niet. Haar eigen uitlatingen zijn nogal verward. Aanvankelijk zit de aap naakt in de gerechtszaal, maar later moet hij, op last van de religieuze overheid, gekleed worden. Uiterst originele gerechtssatire waarin de rechters letterlijk voor aap gezet worden. Schitterende dialogen zinspelen op heel wat actuele gebeurtenissen, w.o. de oorlog in ex-Joegoslavië. Spitsvondig scenario van Jürgen Breest en Jutta Bocke, zwierig in beeld gebracht door Günther Wedekind.

Gesche Gottfried

1978 | Misdaad, Drama, Historische film

Duitsland 1978. Misdaad van Karl Fruchtmann. Met o.a. Sabine Sinjen, Rolf Becker, Tilo Prückner, Wolf Roth en Willi Leyrer.

Deze tragische geschiedenis van seriemoordenares Gesche Gottfried (Sinjen) speelt in de gezapige Biedermeiertijd, waarin de beter gesitueerde Duitse burgers rond 1830 behoorlijk tevreden met zichzelf waren en geen oog hadden voor het miserabele leven van het lompenproletariaat. Gesche maakt met rattengif een einde aan het leven van in haar ogen een veertiental huichelaars. De maatschappij pikte het niet en zij werd na een proces ter dood veroordeeld. Voor de Dom van de hanzestad Bremen werd zij op 21 april 1831 onthoofd met een ferme slag van het zwaard, omringd door een joelende en op sensatie beluste menigte van 35.000 toeschouwers. Let op de 38-jarige Pr[KA3]uckner, die 25 jaar later een der bekendere gezichten van de Duitse tv zou worden o.a. als Eduard Holicek, assistent aan de zijde van Hauptkommissar Jan Casstorff (Robert Atzorn) in de serie TATORT uit de Hamburgse afleveringen. Het scenario is van regisseur Fruchtmann. Het camerawerk is van Günther Wedekind.

Krankensaal 6

1974 | Drama, Historische film

Duitsland 1974. Drama van Karl Fruchtmann. Met o.a. Helmut Qualtinger, Stefan Wigger, Zalman Leviush, Willi Leyrer en Gert Haucke.

De plaats van de handeling is een ziekenhuis in een armoedige provincieplaats in het tsaristische, absoluut geregeerde Rusland, waar het wemelde van de bespieders, verraders en geheime politie. Dokter Ragin (Qualtinger) maakt zich zorgen over zijn pati[KA3]ent Gromow (Wigger) op zaal zes. Gromow is een voormalige ambtenaar, die bazelt over de toekomst: hij predikt over de revolutie en heeft daarbij afschuwelijke nachtmerries en waanvoorstellingen. Hoe dicht was hij bij de waarheid... Een tour de force van de hoofdrollen en als film geschikt voor toneelliefhebbers. Het scenario is van regisseur Fruchtmann, die het toneelstuk van Anton Tsjechov uit 1891 bewerkte. Het stuk verscheen in het Nederlands onder de weinig verbazingwekkende titel Zaal zes. Het camerawerk is van Günther Wedekind.

Kaddisch nach einem Lebenden

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1969. Drama van Karl Fruchtmann. Met o.a. Günter Mack, Rudolf Wessely, Zalman Leviush, Norbert Kappen en Walter Blum.

Peri (Mack) is een overlevende van de holocaust, die in Tel Aviv woont. Hij lijdt dagelijks aan het concentratiekampsyndroom. Met de lotgenoot Gurfinkel (Leviush) zoekt hij naar de spoorloos verdwenen Bach (Wessely), die hij plotseling op een straathoek tegenkomt als een onschuldig lam. De titel slaat op het dodengebed dat ook mag worden uitgesproken voor een overlevende van het vernietingskamp van de nazi's. Het scenario is van regisseur Fruchtmann, die de rolverdeling op een geloofwaardige en boeiende wijze liet presteren. Het camerawerk is van Günther Wedekind.