Costa-Gavras

1933 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Costa-Gavras (1933) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 27 films gevonden.

Burke and Hare

2010 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 2010. Komedie van John Landis. Met o.a. Simon Pegg, Andy Serkis, Tom Wilkinson, Isla Fisher en Michael Smiley.

Ierse immigranten William Burke en William Hare regelden in 1828 een zestiental lijken voor de populaire anatomielessen van een dokter in Edinburgh, Schotland. Eigenhandig vermoord, voor een stuksprijs van ruim duizend euro (omgerekend naar huidige maatstaven). Een aardig verhaal voor een zwarte komedie, zeker met geoefende komedianten Simon Pegg en Andy Serkis. Maar deze comebackfilm van Landis (An American Werewolf in London), is te zwartgallig voor een komedie en te lollig voor een misdaaddrama. Een zwarte komedie dus, goed gemaakt en met solide acteerwerk. Geschoten op locatie.

Mon colonel

2006 | Drama

Frankrijk/België 2006. Drama van Laurent Herbiet. Met o.a. Olivier Gourmet, Robinson Stévenin, Cécile de France en Charles Aznavour.

Wanneer een oude kolonel na een omstreden uitspraak in een tv-programma dood wordt aangetroffen, blijkt de zaak terug te leiden naar diens militaire verleden in Algerije, dat in flashbacks uit de doeken wordt gedaan. De opzet van Mon colonel belooft veel goeds: een kritisch verhaal over het Franse optreden in Algerije, geschreven door onder meer Costa-Gravas, geproduceerd door de gebroeders Dardenne, en met hun vaste acteur Olivier Gourmet in de hoofdrol. Dat de film evengoed wat tegenvalt is misschien vooral te wijten aan debuterend regisseur Herbiet, die het allemaal weinig spannend in beeld weet te brengen.

Le couperet

2005 | Misdaad

Frankrijk/België/Spanje 2005. Misdaad van Costa-Gavras. Met o.a. José Garcia, Karin Viard, Geordy Monfils, Ulrich Tukur en Olivier Gourmet.

In deze boosaardige komedie zet de werkloze Bruno (een soepel schakelende Garcia) een advertentie voor een fictieve baan; precies het soort betrekking waar hij zelf ook naar op zoek is. Uit de reacties die hij ontvangt, kiest hij de vijf meest competente kandidaten uit om ze een voor een uit de weg te ruimen, waarna hij weer als ­brave huisvader bij zijn gezin terugkeert. Zo, denkt hij, kan een nieuwe carrière hem niet langer ontgaan. Prettige zwarte komedie zonder het prekerige dat films van Costa-Gavras soms wat taai maakt. Het scenario van Costa-Gavras en Jean-Claude Grumberg en de hoofdrolspeler werden genomineerd voor een César.

Amen.

2002 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Duitsland/Roemenië 2002. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Ulrich Tukur, Mathieu Kassovitz, Ulrich Mühe, Michel Duchaussoy en Marcel Iures.

Subtiele en indringende adaptatie van het toneelstuk 'Der Stellvertreter' van Rolf Hochhuth over de onbeholpenheid waarmee de wereld buiten nazi-Duitsland reageerde op de holocaust. Costa-Gavras laat in Amen. SS-officieren door een kijkgat naar massavergassing turen, onmenselijke gruwelen blijven voor ons ongezien in de historische hel rondwaren en Costa-Gavras toont tegelijk diep respect voor de slachtoffers en hun nabestaanden. Een van de officieren in de perverse peep-show is Kurt Gerstein (Tukur), een mijningenieur die vanwege zijn christelijke overtuigingen radicaal tegen de nazi-barbaarsheid is. Hij brengt een priester (Kassovitz) op de hoogte en die probeert de kerkbazen te overtuigen van de gruweldaden.

Romy Passions

1998 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1998. Documentaire van Bob Decout. Met o.a. Daniel Biasini, Sarah Biasini, Horst Buchholz, Claudia Cardinale en Jean-Claude Brialy.

Via een gesprek tussen Daniel Biasina en Sarah Biasina, laatste echtgenoot en dochter van Romy Schneider, krijgen we een beeld van de vrouw achter de actrice. Hoe ze van romantische tienerster uit de SISSI-films evolueerde tot een van de beste Franse dramatische actrices. Beiden praten over haar alsof ze voor de eerste keer over haar spreken. Het gesprek wordt onderbroken door filmfragmenten, werkopnames, interviews met Romy, scènes uit toneeloptredens, actualiteitsbeelden en priv[KA1]-opnames met o.a. haar zoontje David. Ze besteden tevens veel aandacht aan haar turbulente liefdesleven. Ondertussen geven ook mensen die met haar gewerkt hebben hun indrukken over deze uitzonderlijke collega, terwijl ook haar dokters, gouvernantes van haar kinderen en huispersoneel aan het woord komen. Je moet niet denken dat je iets nieuws over haar te weten komt, maar het is in elk geval een luchtig, wat oppervlakkig, portret van een uitstekende actrice, die minder geluk had in haar privé- leven. Liliane Gallifet en Isabelle Albaret schreven het scenario. Commentaar werd ingesproken door Ludmila Mikael. Montage is van Audrey Maurion, Clara Legris en Nicolas Trembasiewicz. Achter de camera stond Eric Guéret.

Mad City

1997 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1997. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Dustin Hoffman, John Travolta, Alan Alda en Mia Kirshner.

Remake van Billy Wilders klassieker Ace in the Hole (1951) waarin Kirk Douglas een journalist speelt die een reddingsoperatie frustreert ten faveure van zijn verslaggeving. In Mad City is het Dustin Hoffman die zijn carrière probeert op te stoken met behulp van een stuntelende gelegenheidscrimineel annex domme hufter (John Travolta). Griek Costa-Gavras (Z), van huis uit politiek activistisch regisseur, dringt zijn maatschappij- en mediakritische boodschap niets verhullend op. Dat neemt wat spanning weg en laat wat minder ruimte voor de topacteurs om interessant ambigu te zijn. Mad City was misschien beter geweest als satire, zoals voorvader Ace in the Hole.

The Stupids

1996 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1996. Komedie van John Landis. Met o.a. Christopher Lee, Tom Arnold, Jessica Lundy, Bug Hall en Alex McKenna.

Deze rolprent valt in de categorie van DUMB AND DUMBER, maar is nog veel dommer, nauwelijks leuk en uitsluitend geschikt voor kijkers die films over de [KL]Brady Family[KLE] meesterwerken vonden. De blunderende familie Stupid, vader Stanley (Arnold), moeder Joan (Lundy) en hun kinderen Buster (Hall) en Petunia (McKenna) wonen ergens in een Amerikaanse voorstad en hebben de onhebbelijke gewoonte alles letterlijk te nemen. Dat vormt de kern van hun problemen met de naaste omgeving. Zo denken ze dat hun vuilnis gestolen wordt en dat er daarom een complot tegen hen wordt gesmeed. Met die samenzwering heeft het leger te maken, Stanley`s oude vijand Evil Sender (Lee) en buitenaardse krachten. Het hoogtepunt wordt beleefd in een tv-studio. Aan de film zijn alleen de cameo`s aardig: Cronenberg als de chef van de euvele Sender, Costa-Gravas als pompbediende, Egoyan als bewaker bij de tv-studio, Jewison als tv-regisseur, Wise als buurman en voor hele diepe insiders Pontecorvo (in het dagelijkse leven de organisator van het filmfestival van Veneti[KA3]e) als gast in een praatprogramma. Regisseur Landis draaide in het verleden hele aardige komedies, w.o. KENTUCKY FRIED MOVIE in 1977, BLUES BROTHERS in 1980, of TRADING PLACES in 1983. Hij heeft met deze klucht echter behoorlijk misgegrepen. Dit is niet alleen te danken aan het scenario van Brent Forrester naar de in Amerika zeer populaire personages uit de kinderboeken van James Marshall en Harry Allard, dat een soort Emmentaler kaas met heel grote (plot)gaten is en moeilijk te vertalen grappen en bakken met baarden bevat, maar ook aan het ongeïnspireerde spel van de rolverdeling met uitzondering van Arnold die verschrikkelijk zijn best heeft gedaan om grappig te doen. Toch kreeg voornoemde Arnold een Razzie Award als Slechtste Acteur, terwijl de film genomineerd was voor de Slechtste Regie, Slechtste Film en Slechtste Scenario, maar die Razzies misliep - dus zo erg is het toch ook weer niet. Het camerawerk is van Manfred Guthe.

Mondo

1995 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1995. Drama van Tony Gatlif. Met o.a. Ovidiu Balan, Pierette Fesch, Jerry Smith, Pierrette Fesch en Philippe Petit.

De tienjarige zigeunerjongen Mondo verschijnt uit het niets in de straten van Nice. Hij heeft geen familie, geen thuis. Met zijn ontwapenende glimlach stapt hij vrijmoedig op mensen af met de vraag of ze hem willen adopte-ren. Niemand zegt ja, maar de vindingrijke Mondo maakt snel vrienden. Hij haalt geld op voor de straatartiest, gespeeld door Philippe Petit, een beroemd koorddanser. Een oudere visser leert hem lezen, een zwervende Schot wordt zijn grootste vriend. Zijn enige vijand is de politie, die hem wil oppakken en in een tehuis wil stoppen. MONDO is een kleurrijke parabel over "Vrijheid". Regisseur Gatlif belicht de romantische kant van het bestaan in de marge van de maatschappij, met een poëtisch oog voor de schoonheid van het leven. Het gevoe-lige sprookje doet ons even wegdromen naar een andere wereld, waarin de regisseur over ons en over Mondo waakt.

Lumière et compagnie

1995 | Documentaire

Duitsland/Spanje/Noorwegen/Frankrijk 1995. Documentaire van Sarah Moon. Met o.a. Gabriël Axel, Theodoros Angelopoulos, Vicente Aranda, Merzak Allouache en John Boorman.

Op initiatief van Philippe Poulet werden veertig internationale regisseurs uitgenodigd door het Filmmuseum van Lyon om een stukje film te draaien met de originele cinématographe van de gebroeders Lumière, onder het talentrijke oog van kunstenares Sarah Moon. De regels die ze moeten volgen: het filmpje mag maximum tweeënvijftig seconden duren, mag geen synchroon geluid hebben en moet uit ten hoogste drie scènes bestaan. Ondertussen worden hen vragen gesteld als 'Waarom filmt u?', 'Houdt de filmkunst op te bestaan?' en 'Waarom wilt u filmen met de camera van Lumière?'. Als tegenpool worden actualiteitsbeelden van het jaar getoond, zonder geluid en in zwart-wit. Een film waaraan het grote publiek weinig heeft, maar die in wezen veertig verschillende theorieën geeft over de zevende kunst, even uiteenlopend als de talenten die erbij betrokken werden. Een curiosum dat voor cinefielen en filmstudenten een hele wereld opent. Roger Ikhief en Timothy Miller moesten alles monteren en de historische ontmoetingen werden vastgelegd met een gewone 35mm-camera door Philippe Poulet en Didier Ferry. De film ging in wereldpremière op 27 december 1995, de dag dat de cinematografie honderd jaar werd.

Latcho Drom

1993 | Documentaire

Frankrijk 1993. Documentaire van Tony Gatlif.

De Algerijns-Franse filmmaker Gatlif reist van India via Egypte, Turkije en Oost-Europa naar Spanje om de lokale Roma-cultuur vast te leggen. Even fascinerend als de verschillen zijn de overeenkomsten die hij op de diverse continenten aantreft. Muziek en dans staan centraal in deze vrijwel dialoogloze documentaire die het Roma-bestaan nadrukkelijk van een kleurrijke, levendige kant wil laten zien - hoewel de benarde positie van Roma in het verleden en heden impliciet ook voorbij komt. Gatlif kreeg in Cannes de Un Certain Regard Award.

La petite apocalypse

1992 | Komedie

Italië/Polen/Frankrijk 1992. Komedie van Costa-Gavras. Met o.a. Pierre Arditi, Anna Romantowska, Maurice Bénichou, Carlo Brandt en Jacques Denis.

Een uit Polen geëmigreerde schrijver woont bij zijn ex- vrouw die getrouwd is met burgeois henry. De dromerige en gedesillusioneerde auteur verwisselt al grappenmakend een gloeilamp, waarna alles verandert. Henry en zijn depressieve vriend Jacques geloven dat het zelfmoord is, en besluiten van hem een held en martelaar te maken, zodat zijn dood dragelijk wordt en niet voor niets is geweest. Costa-Gavras die politieke films maakt, waagt zich deze keer op het komische vlak zonder dit helemaal in de vingers te hebben.

Music Box

1989 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1989. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jessica Lange, Armin Mueller-Stahl, Frederic Forrest, Lukas Haas en Donald Moffat.

De Hongaarse immigrant Mike Laszlo (Mueller-Stahl) is een schat van een man en niemand uit zijn omgeving kan het dan ook geloven als hij ervan wordt verdacht in werkelijkheid een gevluchte oorlogsmisdadiger te zijn. Zeker zijn dochter (Lange) niet, die als zijn advocate er alles aan doet zijn uitwijzing te verhinderen. Effectief ondergraaft zij de geloofwaardigheid van de Holocaust-overlevers die gruwelijke verhalen over vader vertellen. Niet echt heel verrassende thriller speelt zich voornamelijk in de rechtszaal af. Scenarist Eszterhas (Basic Instinct, Showgirls) schreef eerder Jagged Edge dat wel heel veel gelijkenissen met dit verhaal vertoont.

Betrayed

1988 | Thriller, Drama

Verenigde Staten/Japan 1988. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Debra Winger, Tom Berenger, John Heard, Betsy Blair en John Mahoney.

Meer politiek dan spanning in deze politieke suspensefilm. FBI-agente (goedspelende Winger) infiltreert in een groep blanke racisten, maar raakt verstrikt in haar eigen romantische gevoelens. Ondertussen geeft regisseur Costa-Gavras op enigszins pedante manier een somber en pessimistisch beeld van de racistische beweging in de VS. Hij laat zich teveel gaan, zodat het een onevenwichtige film is geworden. Timothy Hutton ziet men even in beeld op het kermisterrein. Joe Eszterhas die ook uitvoerend producent was, schreef het scenario en Patrick Blossier deed het camerawerk.

Conseil de famille

1986 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1986. Komedie van Costa-Gavras. Met o.a. Johnny Hallyday, Fanny Ardant, Guy Marchand, Laurent Romor en Rémi Martin.

Dit is een nauwkeurige bewerking van Francis Ryck`s thriller. Verrassend is het komische element van een dievenfamilie. Beide kinderen (uitzonderlijk knap gespeeld) zitten op een christelijke school en de familie doet haar 'werk' onder het stichtelijke geluid van gregoriaanse muziek. De regisseur schreef het scenario, en Robert Alazraki schoot de plaatjes.

Le thé au harem d'Archimède

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Mehdi Charef. Met o.a. Kader Boukhanef, Rémi Martin, Laure Duthilleul, Saïda Bekkouche en Nicole Hiss.

In een deprimerende, betonnen Parijse buitenwijk in de jaren zeventig houden de zeventienjarige vrienden Pat (Martin) en Madjid (Boukhanef) de verveling op afstand met rondhangen en kleine criminaliteit. Ze ontmoeten buurtbewoners: junks, alcoholisten, alleenstaande moeders. De onverwachte, waarschijnlijk illegaal verkregen, welvaart van een oude vriend inspireert de jongens tot een onbezonnen daad. Treurig portret van het dagelijks leven in een banlieue. Regisseur Charef bewerkte zijn eigen roman tot een scenario en kreeg de César voor het beste debuut voor zijn film.

Hanna K.

1983 | Drama

Frankrijk/Israël 1983. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jill Clayburgh, Jean Yanne, Gabriel Byrne, Mohamed Bakri en David Clennon.

De Joodse Amerikaanse advocaat Hanna Kaufman (Clayburgh) moet in Jeruzalem een Palestijn verdedigen (Mohammad Bakri) die wordt beschuldigd van terrorisme nadat het leger hem heeft opgepakt in bezet gebied. De man beweert dat hij enkel wilde terugkeren naar zijn geconfisqueerde huis. Hanna ziet wel wat in zijn verhaal, en jaagt daarmee het Israëlische establishment in de gordijnen. Activist Costa-Gavras liet alle finesse varen en fabriceerde een tenenkrommend eenzijdig pamfletdrama, waarin de Israëliërs worden neergezet als starre malloten en Palestijnen als eervolle patriotten. Treffend tijdsbeeld, afleidend belerend verhaal.

Missing

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jack Lemmon, Sissy Spacek, John Shea, Melanie Mayron en Charles Cioffi.

Intens spannend politiek drama over de Amerikaanse schrijver en activist Charles Horman (Shea) die in 1973 tijdens de militaire coup in Chili verdwijnt. Zijn hippie-vrouw (Spacek) gaat naar hem op zoek en krijgt hulp van zijn conservatieve vader (Lemmon). Naarmate de tijd verstrijkt blijkt pa's optimisme dat zijn zoon met hulp van de Amerikanen wel gevonden zal worden ongegrond. Het indrukwekkende script werd bekroond met een Oscar. Regisseur Costa-Gavras, bekend om zijn kritische, politieke films, toont niet alleen de gruwelijke consequenties van de militaire coup en de laakbare rol van de Amerikaanse regering maar ook het generatieconflict tussen vader en schoondochter.

Clair de femme

1980 | Drama

Duitsland/Frankrijk/Italië 1980. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Romolo Valli, Heinz Bennent, Lila Kedrova en Roberto Benigni.

Een man wiens vrouw op het ziekbed zelfmoord heeft gepleegd komt toevallig in contact met een vrouw met een verongelukt kind en een spraakgestoorde echtgenoot. Tijdens een nachtelijke zwerftocht geven ze elkaar de moed om verder te gaan zonder dat er een diepere relatie ontstaat. Het thema en sterk spel van de hoofdrollen helpen de film heen over een nadrukkelijke en literaire symboliek van ontmoetingen en situaties onderweg. Een ongewone film voor de regisseur, naar de roman van Romain Gary.

La vie devant soi

1977 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1977. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Simone Signoret, Michal Bat-Adam, Samy Ben Youp, Costa-Gavras en Geneviève Fontanel.

Een joodse ex-prostituée met een concentratiekamp-syndroom past op de kinderen van vroegere collega's. Het Arabische zoontje van een vermoorde hoer blijft bij haar wonen en zal haar stervensbegeleiding op zich nemen.

Section spéciale

1975 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Thriller

Frankrijk/Italië/Duitsland 1975. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Louis Seigner, Michael Lonsdale, Roland Bertin, Heinz Bennent en Bruno Cremer.

Op 21 augustus 1941 liquideert de communistische verzetsstrijder 'colonel Fabien' in de Parijse metro een Duitse marinier. Teneinde repressailles te voorkomen, besluit Pétain een wet te ontwerpen die het mogelijk maakt om ongewenste elementen zonder proces te elimineren. De eerste zes slachtoffers van deze section spéciale in de jurisprudentie van het Vichy-regime zijn al aangewezen. Sombere politieke thriller-in-oorlogstijd reconstrueert het hellende vlak van collaboratie: de hele film is doortrokken van een sfeer van langzame morele verstikking.

Les deux mémoires

1973 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1973. Oorlogsfilm van Jorge Semprún. Met o.a. François Périer, Georges Kiejman, Costa-Gavras, Carmen Claudin en Florence Delay.

Deze vooral in het politieke genre uitblinkende scenarioschrijver (LA GUERRE EST FINIE van Alain Resnais) was minder geïnspireerd bij het maken van zijn tot nu toe enige film. Er komt geen einde aan, en hij verzeilt in, en wie slechts de grote lijnen van de Spaanse oorlog kent, waarschijnlijk de overgrote meerderheid van het kijkerspubliek, onbegrijpelijke beschouwingen. Deze zijn bovendien onvoldoende uitgewerkt en de getuigenissen zijn onvolledig. Semprun levert echter een niet te verwaarlozen bijdrage aan een verdere uitdieping van het onderwerp.

État de siège

1972 | Thriller, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1972. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, O.E. Hasse, Renato Salvatori, Jacques Weber en Jean-Luc Bideau.

Een 'technisch expert' van de CIA in Uruguay wordt gegijzeld door de guerrilleros van de Tupamaros, zowel om hem in te ruilen tegen door de regering gevangen kameraden, als om de geheime Amerikaanse bemoeienis met de fascistische dictatuur aan de kaak te stellen. Voor deze op feiten gebaseerde politieke thriller werd Montand gecast als de Amerikaan, de gemanipuleerde idealist die te laat de consequenties van het beleid van zijn regering beseft. Fascinerende politieke film van Costa-Gavras, die al eerder met Montand Z en L'aveu maakte.

L'aveu

1970 | Biografie

Frankrijk/Italië 1970. Biografie van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Simone Signoret, Gabriele Ferzetti, Michel Vitold en László Szabó.

Hij overleefde zowel concentratiekamp Mauthausen als de martelingen van stalinisten: de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) was ervaringsdeskundige op het gebied van Europees totalitarisme. Op het autobiografische boek 'De bekentenis', dat hij en echtgenote Lise in 1968 publiceerden, baseerde Costa-Gavras deze meesterlijke politieke thriller. Vanaf het moment dat de protagonist door de gleufhoedenbrigade wordt gevolgd, weet je: dit gaat fout. En hoe. Cineperfectie in ieder departement, van regie en spel tot fotografie en muziek. Alain Corneau was assistent-regisseur, Jorge Semprún tekende voor de romanadaptatie.

L' Aveu

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van Costa-Gavras.

Hij overleefde zowel concentratiekamp Mauthausen als de martelingen van stalinisten: de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) was ervaringsdeskundige op het gebied van Europees totalitarisme. Op het autobiografische boek 'De bekentenis', dat hij en echtgenote Lise in 1968 publiceerden, baseerde Costa-Gavras deze meesterlijke politieke thriller. Vanaf het moment dat de protagonist door de gleufhoedenbrigade wordt gevolgd, weet je: dit gaat fout. En hoe. Cineperfectie in ieder departement, van regie en spel tot fotografie en muziek. Alain Corneau was assistent-regisseur, Jorge Semprún tekende voor de romanadaptatie.

Z

1969 | Misdaad, Historische film, Drama

Algerije/Frankrijk 1969. Misdaad van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Irene Papas, Jean-Louis Trintignant, Jacques Perrin en François Périer.

Z van de Griekse, in politieke thrillers gespecialiseerde regisseur Costa-Gavras verhaalt over de moord in 1963 op het linkse parlementslid Grigoris Lambrakis, een van de moordaanslagen die de weg effenden voor de machtsovername van het Griekse kolonelsregime. Costa-Gavras werd na de release van de film beschuldigd van politieke manipulatie en linkse sympathieën. 'Ik heb geleerd om iedere ideologie die gepresenteerd wordt als alleenzaligmakend te wantrouwen,' riposteerde hij in een interview. Bekroond met twee Oscars (montage en beste buitenlandse film) en de juryprijs van het filmfestival van Cannes.

Un homme de trop

1967 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1967. Drama van Costa-Gavras. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Michel Piccoli, Charles Vanel, Bruno Cremer en Gérard Blain.

Een verzetsgroep bevrijdt twaalf ter dood veroordeelden uit de gevangenis, maar er blijkt er één méér te zijn die misschien wel een verrader is die zo in de ondergrondse wil infiltreren. Deze spannende oorlogsthriller met een topbezetting snijdt een aantal morele vraagstukken aan, zonder aan die discussie zijn spectaculaire karakter te offeren.

Compartiment-tueurs

1965 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1965. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Michel Piccoli, Yves Montand, Simone Signoret, Catherine Allégret en Jacques Perrin.

Bij aankomst van de slaaptrein van Marseille naar Parijs blijkt een van de passagiers vermoord. In de wagon waren slechts vijf andere passagiers, voor de permanent verkouden inspecteur Grazziani (Montand) moet het dus een peulenschil zijn de zaak op te lossen. Maar dan wordt een van de vijf verdachten ook vermoord. En daarna nog een. Dit debuut van Costa-Gavras is een behoorlijk spannende thriller met een absolute topcast, maar haalt het niet bij zijn latere politiek geladen films als Z (1969), État de siège (1972) en Missing (1982). Naar het boek van Sébastien Japrisot.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Costa-Gavras op televisie komt.

Reageer