Michael Palm (1965): regie, muziek en montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Lillian

2019 | Drama

Oostenrijk 2019. Drama van Andreas Horvath.

Lillian Alling was een Poolse immigrante die een eeuw geleden vanuit New York te voet richting Beringstraat vertrok om via Rusland thuis te kunnen komen. Op dat waargebeurde verhaal baseerde documentairemaker Horvath een moderne fictievariant over een illegale Oekraïense immigrante in de VS. De actrice die hij koos (Planik) is knap en sexy gekleed; het landschap lelijk industrieel of episch ongerept, maar bovenal onverschillig. Lillian spreekt in de hele film geen woord, zodat we maar weinig over haar te weten komen. En omdat schoonheid bij Horvath boven geloofwaardigheid gaat, neigt zijn hybride roadmovie naar hippe randfigurenkitsch.

The Lodge

2019 | Horror

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 2019. Horror van Severin Fiala en Veronika Franz. Met o.a. Riley Keough, Jaeden Martell, Lia McHugh, Richard Armitage en Alicia Silverstone.

Een broer en zus brengen de kerstvakantie na een tragisch incident noodgedwongen door met hun instabiele stiefmoeder (ijzersterke rol van Riley Keough). Dat moet uiteraard in een afgelegen huis in de bergen, waar cabin fever altijd op de loer ligt. Gelukkig vertillen de makers zich verder nauwelijks aan gemakzuchtige clichés of schrikeffecten, waardoor deze sfeervolle psychologische horror met thema’s als rouw en erfzonde prima door kan voor het geestelijk broertje van Hereditary. Na het zien van het uiterst naargeestige The Lodge denk je bovendien wel twee keer na voordat je lelijk doet tegen je stiefouders.

Homo Sapiens

2016 | Documentaire

Zwitserland​/​​Duitsland​/​​Oostenrijk 2016. Documentaire van Nikolaus Geyrhalter.

Minimalistische film van de Oostenrijker Geyrhalter (Our Daily Bread), waarin hij de kijker trakteert op eindeloze montagebeelden van ooit door mensenhand gemaakte maar inmiddels verlaten en overwoekerde plekken. Zonder muziek, zonder commentaar en vooral zonder mensen (wat de titel nogal ironisch maakt). Niet ieders kopje thee, maar door de composities en de geluidstrack (met wind, vogels en regen, heel veel regen) ook betoverend en intrigerend. Een beetje als het opwaaiende plastic zakje in American Beauty, maar dan een film lang.

Ich seh, Ich seh

2014 | Horror, Drama

Oostenrijk 2014. Horror van Severin Fiala en Veronika Franz. Met o.a. Susanne Wuest, Elias Schwarz en Lukas Schwarz.

Op het Oostenrijkse platteland ravotten de negenjarige tweelingbroers Lukas en Elias in de bossen en maisvelden rond hun afgelegen huis. Op een dag komt hun moeder thuis met een in verband gewikkeld gezicht. Waarom gedraagt ze zich zo vreemd? Is zij wel echt hun moeder? Arthouse-horror van Veronika Franz (vrouw van cineast Ulrich Seidl) en haar voormalige kinderoppas Severin Fiala heeft een sterk uitgangspunt, is spannend opgebouwd en speelt slim met griezelclichés. Maar is uiteindelijk niet verrassend genoeg om meer te zijn dan een prima genrefilm. Met een - wees gewaarschuwd - flink sadistisch slot.

Edgar G. Ulmer - Der Mann im Off

2004 | Documentaire

Duitsland 2004. Documentaire van Michael Palm.

Op het Oostenrijkse platteland ravotten de negenjarige tweelingbroers Lukas en Elias in de bossen en maisvelden rond hun afgelegen huis. Op een dag komt hun moeder thuis met een in verband gewikkeld gezicht. Waarom gedraagt ze zich zo vreemd? Is zij wel echt hun moeder? Arthouse-horror van Veronika Franz (vrouw van cineast Ulrich Seidl) en haar voormalige kinderoppas Severin Fiala heeft een sterk uitgangspunt, is spannend opgebouwd en speelt slim met griezelclichés. Maar is uiteindelijk niet verrassend genoeg om meer te zijn dan een prima genrefilm. Met een - wees gewaarschuwd - flink sadistisch slot.

Die totale Therapie

1997 | Drama, Komedie

Oostenrijk 1997. Drama van Christian Frosch. Met o.a. Ursula Ofner, Blixa Bargeld, Sophie Rois en Walfriede Schmitt.

Op het Oostenrijkse platteland ravotten de negenjarige tweelingbroers Lukas en Elias in de bossen en maisvelden rond hun afgelegen huis. Op een dag komt hun moeder thuis met een in verband gewikkeld gezicht. Waarom gedraagt ze zich zo vreemd? Is zij wel echt hun moeder? Arthouse-horror van Veronika Franz (vrouw van cineast Ulrich Seidl) en haar voormalige kinderoppas Severin Fiala heeft een sterk uitgangspunt, is spannend opgebouwd en speelt slim met griezelclichés. Maar is uiteindelijk niet verrassend genoeg om meer te zijn dan een prima genrefilm. Met een - wees gewaarschuwd - flink sadistisch slot.