Bert Glennon: regie en camera.
Er zijn 18 films gevonden.

The Man Behind the Gun

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Felix Feist. Met o.a. Randolph Scott, Patrice Wymore, Dick Wesson, Philip Carey en Lina Romay.

Een majoor in het leger, Scott, geeft zich uit voor schoolonderwijzer om op die wijze een bende te kunnen opsporen in de vroege dagen van Californië. Die staat wil zich afscheiden van de VS en zich aansluiten bij Mexico. Hij wordt verliefd op Wymore, onderwijzeres, en zo kabbelt deze doorsnee-western verder. Hij werd geschreven door John Twist naar de roman City of Angels van Robert Buckner. Bert Glennon was de cameraman voor producent Robert Sisk. In een bijrolletje is ex-westernster Rex Lease te zien.

The Big Trees

1952 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Western van Felix Feist en Felix E. Feist. Met o.a. Kirk Douglas, Eve Miller, Patrice Wymore, Edgar Buchanan en John Archer.

Douglas in een perfecte rol maar helaas niet in een perfecte western. In Californië wil de regering veel geld hebben van hen die destijds land in bezit genomen hebben. Douglas wil daarvan profijt trekken en licht iedereen op die er maar bevattelijk voor is. Tot op het moment dat hij inziet dat het fout is en dan kan niemand hem stoppen om alles weer goed te maken.

Wagon Master

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van John Ford. Met o.a. Ben Johnson, Harry Carey jr, Ward Bond, Joanne Dru en James Arness.

De legendarische John Ford vond Wagon Master een van zijn beste films, beter nog dan Stagecoach of The Searchers. Voor de eenvoud van het verhaal van de Wagon Master valt inderdaad veel te zeggen, evenals voor de kraakheldere beelden. Paardenhandelaren Travis en Sandy (Johnson en Carey jr) haken aan bij een karavaan van mormonen onder leiding van Elder Wiggs (Bond). Onderweg naar Utah komen ze in contact met de moorddadige Cleggsbende en met vriendschappelijke Navajo-indianen. Ford schetst het mooist mogelijke Wilde Westen, vol pioniersgeest, gemeenschapszin en vrijheid.

Ruthless

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Edgar G. Ulmer. Met o.a. Zachary Scott, Louis Hayward, Diana Lynn, Lucille Bremer en Martha Vickers.

Charismatische Scott is een financieel wonder, die over lijken gaat en zich vervreemd heeft van zijn familie, vrienden en zakenrelaties. Als hij de kans krijgt zich aan zijn verleden te ontrukken, grijpt hij die om een nieuw leven te beginnen met de vrouw van wie hij houdt. Een meeslepend melodrama. Greenstreet speelt een zakenmagnaat uit het Zuiden. S.K. Lauren en Gordon Kahn bewerkten het boek Prelude to Night van Dayton Stoddart tot scenario. Het camerawerk is van Bert Glennon.

The Red House

1947 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1947. Thriller van Delmer Daves. Met o.a. Edward G. Robinson, Lon McCallister, Allene Roberts, Judith Anderson en Rory Calhoun.

Robinson woont op een uitgestrekte boerderij, met zijn zuster Anderson en zijn geadopteerde dochter Roberts. Ze vormen een gelukkig gezin tot een jongen, die als landarbeider is ingehuurd, besluit via het bos naar huis te gaan. Dan wordt Robinson ineens een achterdochtige man en verbiedt zowel het meisje als de jongen om nog in het bos te komen. Daar bevindt zich namelijk het huis uit de titel. Het verbergt een jarenlang door Robinson angstvallig geheim gehouden mysterie. Spannend melodrama dat zich op het randje van de spookfilm beweegt. Robinson drijft zijn personage iets te ver op, maar de andere acteurs leveren uitstekende prestaties. Calhoun is de sadistische opzichter van het bos, en London een al te gewillig meisje aan het begin van haar carrière. Daves baseerde zijn scenario op een roman van George Agnew Chamberlain. Fotografie van Bert Glennon. Rozsa had vrij spel om de geheimzinnige sfeer doeltreffend muzikaal uit te werken, omdat er veel fragmenten zonder dialoog zijn.

Shadow of a Woman

1946 | Mysterie, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Joseph Santley. Met o.a. Helmut Dantine, Andrea King, William Prince, John Alvin en Becky Brown.

De roman van Virginia Perdue, [KL]He Fell Down Dead[KLE], is een intrigerend verhaal, maar werd als scenario niet zo best uitgewerkt door C. Graham Baker en Whitman Chambers. De film met een titel die nergens op slaat, wordt verteld als [KA1]e[KA1]en grote flashback en dat is op zichzelf al een fatale vergissing. Daardoor gaat er een boel van de spanning verloren. Na de dood van haar ouders ontmoet de verdrietige Brooke Gifford (King) de charmante Eric Ryder (Dantine), een arts die zich van natuurgeneeskunde en parapsychologie bedient om zijn pati[KA3]enten te genezen. Brooke is onder de indruk van hem, wordt verliefd en ze trouwen een week later. Nog tijdens de huwelijksreis in Monterrey aan de Californische kust gebeuren er vreemde dingen die Brooke aan het denken zetten. Eenmaal thuis in San Francisco ontmoet zij in het grote, spookachtige huis Erics inwonende zuster Emma (Golm) en diens kreupele zoon Carl (Alvin), die haar koel ontvangen en met wantrouwen gadeslaan. Het blijkt dat Eric een zoontje heeft, Philip (Geiger), en dat Eric met zijn ex-vrouw Louise (Knudsen) in een proces verwikkeld is over de voogdij. Brooke is verstomd, want ze wist niets van dit alles. Ze ontdekt dat nabestaanden van patiënten verschrikkelijk boos zijn op Eric, omdat hij met zijn medische methoden, die niet erkend zijn, slachtoffers heeft gemaakt. Inplaats van een dokter met een reputatie ontdekt zij dat hij bij zijn collega's als een kwakzalver bekend staat. Ook komt Brooke erachter dat Eric met haar getrouwd is om aan de rechter te laten zien dat de kleine Philip een liefderijk gezin wacht. Erics werkelijke doel is een miljoen dollar dat Philips grootvader hem nagelaten heeft. Indien Philip voor zijn 25ste komt te overlijden, gaat het geld naar zijn voogd of voogdes. Brooke is vertederd door de kleine Philip, maar besluit Louise te helpen tegen haar ex-man, als ze ontdekt dat Eric zijn zoontje door een dieet geleidelijk tracht uit te hongeren zodat hij zal sterven. Klinkt allemaal best goed voor een melodramatische film noir. Helaas is het ongeloofwaardig uitgewerkt; er wordt te veel geschmierd en houterig gespeeld, zonder overtuiging. De regie is zwak, er wordt te weinig verklaard en de personages komen nooit goed tot leven. Niet eens een B-film. Een gemiste kans. Hooguit interessant voor diepgaande filmfanaten. Het camerawerk is van Bert Glennon.

San Antonio

1945 | Western, Drama

Verenigde Staten 1945. Western van David Butler. Met o.a. Errol Flynn, Alexis Smith, S.Z. Sakall, Victor Francen en Florence Bates.

Clay Hardin (Flynn) zit de baas van een bende veedieven achterna, hetgeen hem naar San Antonio brengt. Daar wordt hij sheriff en wordt hij verliefd op Jeanne Starr (Smith). Het verhaal van Alan LeMay en W.R. Burnett kabbelt maar verder en er zit weinig actie in. Dialogen zijn er genoeg, men had er zelfs een speciale regisseur voor: Frederick de Cordova. Zelfs Raoul Walsh zou aan deze film hebben meegewerkt maar ook dat heeft niet geholpen. Het beste is nog het schitterende camerawerk van Bert Glennon. In kleine rollen te zien: Tom Tyler, Denver Dixon, Cliff Lyons, Francis Ford en Jack Mower.

Desperate Journey

1942 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Errol Flynn, Raymond Massey, Ronald Reagan, Nancy Coleman en Alan Hale.

Een geïnspireerd drama over Amerikaanse piloten die tijdens WO II boven Duitsland worden neergehaald en moeite doen de grens over te komen; de propagandastukken zijn te vergeven, maar de scènes aan het eind met de collaborerende Nederlandse boeren die op de helden schieten, zijn lachwekkend. Scenario van Arthur T. Horman. Camerawerk van Bert Glennon.

They Died with Their Boots On

1941 | Biografie, Western, Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1941. Biografie van Raoul Walsh. Met o.a. Errol Flynn, Olivia de Havilland, Arthur Kennedy, Charley Grapewin en Gene Lockhart.

Biografische film over generaal Custer (Flynn) volgens aloud Hollywood-concept, sterk geïdealiseerd dus. We volgen hem vanaf zijn rebelse studententijd in West Point, tot het historische gevecht te Little Bighorn. De film is subliem gemaakt, met een Flynn op het hoogtepunt van zijn kunnen, omringd door een uitstekende cast van bijrolspelers. Gedeeltelijk een romantische komedie, voor de rest het heroïsche portret van een man wiens indianenpolitiek later (en vooral in onze tijd) veel kritiek opleverde. They Died with Their Boots On is de eerste van zeven westerns die Walsh met Flynn maakte.

The Reluctant Dragon

1941 | Animatie, Documentaire, Komedie

Verenigde Staten 1941. Animatie van Alfred L. Werker, Hamilton Luske en Jim Handley. Met o.a. Buddy Pepper, Robert Benchley en Frances Gifford.

Robert Benchley krijgt een rondleiding door de Walt Disney- studio`s. Uiteraard krijgen wij enige tekenfilms te zien (Baby Weems, The Reluctant Dragon). Daarnaast interessante kijkjes achter de schermen bij het maken van cartoons. Bekende 'stemmen' als Clarence 'Donald Duck' Nash en Frances Gifford zien we aan het werk. Ook Disney zelf ontbreekt niet. De film begint in zwart-wit maar gaat over in prachtig Technicolor.

Stagecoach

1939 | Western, Actiefilm, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Western van John Ford. Met o.a. Claire Trevor, John Wayne, Andy Devine, John Carradine en Thomas Mitchell.

Fords meesterwerk draait rond de confrontatie tussen de oprukkende civilisatie, vertegenwoordigd door de pioniers, en het oude Westen. Outlaw Ringo Kid sluit zich aan bij reizigers aan boord van een postkoets (onder wie typische westernfiguren als de dronken dokter en het hoertje met het gouden hart) dat door strijdlustige Indianen bewoond gebied doorkruist. Eigenlijk is Stagecoach de eerste film waarmee Wayne de erkenning kreeg bij de groten van Hollywood te behoren. Terwijl hij al sinds 1926 in bijna honderd films had opgetreden! Met betrekking tot zijn nieuwe en blijvende roem rekende Wayne de belangrijke rol van reisseur Ford. Stagecoach is ook om een andere reden van historisch belang. De film staat erom bekend het westerngenre voor altijd te hebben veranderd. Van goedkoop B-avontuur tot intelligentere, rijke, verfijnde en nog populairdere cinema. De zwartwitte panoramaplaatjes van Monument Valley, de snelle actiesequenties en de psychologisch overdachte dialogen van scenarist Nichols vormen een gesmeerde eenheid.

Drums Along the Mohawk

1939 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Drama, Western, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1939. Avonturenfilm van John Ford. Met o.a. Claudette Colbert, Henry Fonda, John Carradine, Edna May Oliver en Eddie Collins.

In het jaar van het verpletterende Stagecoach maakte regisseur Ford nog een prachtige film. Vlak voor de Onafhankelijkheidsoorlog verhuizen Lana (Colbert) en Gilbert Martin (Fonda) naar een huisje in de Mohawk Valley. Vooral Lana moet erg wennen aan het karige, primitieve bestaan. En dan beginnen Indianen, aangevoerd door de eenogige Brit Caldwell (Carradine), hun dorpje ook nog aan te vallen en breekt ook nog de oorlog met de Britten uit. Met hulp van uitstekend spelende Colbert en Fonda schetste Ford in zijn eerste kleurenfilm een opmerkelijk realistisch beeld van een tumultueuze periode uit de Amerikaanse geschiedenis.

The Prisoner of Zenda

1937 | Romantiek, Avonturenfilm, Historische film, Romantisch drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van John Cromwell. Met o.a. Ronald Colman, Madeleine Carroll, Raymond Massey, David Niven en Mary Astor.

Intrige, avontuur, romantiek en degengekletter: The Prisoner of Zenda heeft het allemaal én is na al die tijd nog altijd onderhoudend. Energieke acteur Colman is hoofdverantwoordelijk voor de opwinding in een dubbelrol als de bedwelmde kroonprins van fantasiekoninkrijk Ruritania en als de Britse dubbelganger die de kroon moet bestijgen terwijl de prins zijn giftige roes uitslaapt. Carroll is subliem theatraal als de prinses die smacht naar de Brit. Een magnifieke film dankzij innemend spel, vlotte montage en vooruitstrevend camerawerk en decorbouw. De gangmaker voor het nieuwbakken avonturengenre Ruritania Romance. Gebaseerd op het boek van Anthony Hope uit 1894.

The Hurricane

1937 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1937. Avonturenfilm van John Ford. Met o.a. Jon Hall, Dorothy Lamour, Mary Astor, C. Aubrey Smith en Raymond Massey.

Eersteklas escapisme op het eiland Manikoora, waar het idyllische leventje van Hall en Lamour door de rancuneuze gouverneur Massey uiteengerukt wordt. Orkaaneffecten die nooit geëvenaard zijn. Een afschuwelijke nieuwe versie volgt in 1979. Dudley Nichols en Oliver H.P. Garrett bewerkten de roman van Charles Nordhoff en James Norman Hall tot scenario. Bert Glennon bemande de camera.

The Scarlet Empress

1934 | Historische film, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Historische film van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, John Lodge, Louise Dresser, Sam Jaffe en C. Aubrey Smith.

Magnifiek historisch drama, met Dietrich als verarmd Duits prinsesje dat eind achttiende eeuw uitgroeit tot de Russische vorstin Catharina de Grote. Met tientallen personages in de marge, en honderden figuranten, stelt Dietrich haar oneindige gratie ter beschikking aan een biografie die niet alleen Catharina's brandende eerzucht aanstipt, maar ook haar schier onverzadigbare behoefte aan vleselijk genot. Groots uitgevoerd, met veel aandacht voor decorbouw en belichting. Bevat tamelijk expliciete naakt- en martelscènes, beelden die vlak na de première in Hollywood werden verboden middels de strikte regels van de Hays Code.

Morning Glory

1933 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1933. Romantiek van Lowell Sherman. Met o.a. Katharine Hepburn, Adolphe Menjou, Douglas Fairbanks jr, C. Aubrey Smith en Mary Duncan.

Hepburn komt als jonge, ambitieuze actrice naar Broadway, in de hoop er in korte tijd naam te maken. Maar niemand neemt haar ernstig, zeker producent Menjou niet. De enige die in haar gelooft is auteur Fairbanks Jr., die haar op het juiste moment naar voren schuift. Sprookjesachtig scenario van Howard J. Green, naar een toneelstuk van Zoe Akins, met alle ingrediënten voor een goed getimede lach en traan. Subliem gespeeld door Hepburn, die hiervoor haar eerste Oscar ontving. Ze wordt omringd door louter uitstekende acteurs. Een droom van een film voor een jonge actrice. Iets té toneelmatig in beeld gebracht door Bert Glennon, maar met een magistrale score van Max Steiner. Opnieuw verfilmd als STAGE STRUCK in 1958.

South of Santa Fe

1932 | Western

Verenigde Staten 1932. Western van Bert Glennon. Met o.a. Bob Steele, Janis Elliot, Chris-Pin Martin, Jack Clifford en Eddie Dunn.

Glennon (1893-1967) zat al sinds 1916 in het vak, maar dan wel als cameraman. In dat vak was hij een grote naam en zou dat blijven tot hij zich terugtrok. Enkele jaren deed hij pogingen wat te doen als regisseur. Hij kreeg opdrachten voor een stuk of wat films; hij deed dat met vaart maar verder routineus. Al spoedig gaf hij er de brui aan en keerde hij terug naar zijn oorspronkelijke beroep. Deze Steele-western was routineus, maar door Glennon verder goed gemaakt naar een scenario van G.A. Durlam.

Are Parents People?

1925 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1925. Komedie van Malcolm St. Clair en Malcolm St. Clair. Met o.a. Betty Bronson, Adolphe Menjou, Florence Vidor en Lawrence Gray.

Aangename film van hoog gehalte met goede acteurs. Onschuldig verhaal over de jeugdige Bronson die haar van elkaar vervreemde ouders verzoent. Niet wereldschokkend, maar gewoon leuk.