Mireille Darc

Regisseur, Acteur

Mireille Darc is regisseur en acteur.
Er zijn 64 films gevonden.

Frank Riva

2003 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 2003. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Cédric Chevalme, Jacques Perrin en Sophie von Kessel.

TASHet scenario is van Philippe Setbon. Het camerawerk is van Willy Stassen.

Le portret

1999 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1999. Misdaad van Pierre Lary. Met o.a. Mireille Darc, Daniel Ceccaldi, José Fonseca Costa, Nino Gauzy en Frédéric Gorny.

Vijftigjarige Nicole Garrel (Darc), ex-oplichtster uit Parijs, is naar Portugal uitgeweken en heeft in Lissabon haar intrek genomen bij haar vriend Luis (Costa). Hij weet dat Nicole in het verleden niet steeds rechte pad bewandelde maar heeft daar geen problemen mee. Nicole wil een streep trekken onder haar verleden. Zij wil trouwen met Luis, een unief-prof, haar kleinzoon F[KA1]elix (Gauzy) grootbrengen en haar werk als gerante in speelhol opgeven. Nicole wordt er echter willens nillers opnieuw geconfronteerd met haar verleden wanneer zij er geduchte crimineel Simon Hardelot (Ceccaldi) tegen het lijf loopt die net vijf jaar gevangenis achter de boeg heeft. Darc herneemt met geestdrift haar rol van Nicole Garrel, de heldin uit haar vorige tv-film NI VUE NI CONNUE. Jammer dat aan scenario van regisseur Lary reliëf ontbreekt. Alles wordt op gedempte manier verteld, niet als stijl maar door onkunde.

La justice de Marion : Les filles de Vincennes

1998 | Drama, Misdaad

België/Frankrijk 1998. Drama van Thierry Binisti. Met o.a. Mireille Darc, Féodor Atkine, François Dunoyer, Emilie Ohana en Loïc Corbery.

In een nachtclub wordt op de toiletten het lijk gevonden van een prostitu[KA1]ee, die stierf aan een overdosis. In de bar zit haar vriendin Charlotte (Serina), die haar de drugs bezorgde. Ze wordt onmiddellijk gearresteerd. Advocate Marion (Darc) is bereid de verdediging van het meisje op zich te nemen, zeker nu ze te weten komt dat Charlotte de zus is van Franck (Quiring), de vriend van haar dochter Zo[KA3]e (Ohana). Charlotte wordt veroordeeld tot een week gevangenisstraf. Indien ze belooft een ontwenningskuur te volgen mag ze dan vrij. Een klassiek verhaaltje dat we al tientallen keren gezien hebben. Darc is uitstekend zoals steeds, maar het materiaal dat ze in handen kreeg voor deze eerste aflevering van een nieuwe reeks, valt wat magertjes uit. De clichés stapelen zich op van scène tot scène. Onderhoudend, maar niet erg memorabel. Gabriel Aghion bedacht het personage en schreef het scenario samen met Renaud Bertrand. Fotografie is van Dominique Bouilleret.

Ventura dit... Lino

1997 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1997. Documentaire van Clelia Ventura en Babeth Si Ramdane. Met o.a. Claude Pinoteau, Norbert Saada, Claude Sautet, Edouard Molinaro en Georges Lautner.

In het kort schetst Lino Ventura zelf een portret van zijn jeugd met foto's en archiefbeelden van het Parma rond 1920. Hij praat over zijn emigratie naar Frankrijk, het leven in bezet Parijs en zijn moeilijkheden om, na de oorlog, aan de bak te komen. Hij ziet voor zich een toekomst als worstelaar. Dan, in 1953, wordt hij ontdekt door Jacques Becker voor de film TOUCHEZ PAS AU GRISBI. Enkele jaren later was hij de populairste Franse acteur aller tijden. Gesprekken met mensen die met hem gewerkt hebben worden afgewisseld met privé-beelden door de Venturas zelf gemaakt, fragmenten uit films en interviews met Ventura tijdens verschillende stadia van zijn carrière. Tevens werden een aantal, soms erg intieme, gesprekken in het geheel verwerkt die Lino had met zijn dochter Clelia en die door haar op film vereeuwigd werden. Clelia mocht deze hulde aan haar vader maken t.g.v. de tiende verjaardag van diens overlijden. Ze schreef zelf het scenario. Nieuw beeldmateriaal werd geschoten door Amar Arhab, Stéphane Bion en Cyril Claise.

Ni vue, ni connue

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Mireille Darc, Christophe Odent, Jean-Marie Winling, Jean-Paul Muel en Hugues Boucher.

Nicole, alias Anne, alias Claudia, alias Caroline, alias Brigitte (Darc) leidt al een dertigtal jaar een avontuurlijk leven via illegale zaakjes. Net wanneer zij na lange tijd haar zoon Herv[KA1]e (Boucher) weer wil opzoeken wordt die ongewild bij een gevecht tussen huurmoordenaars en politie betrokken en gedood. Nicole blijft achter met zevenjarig kleinzoontje (Gauzy) dat zij met hand en tand gaat beschermen. Indianenverhaalachtig scenario van Huguette Debaisieux, Pierre Pauquet en regisseur Lary waarin Darc de kans krijgt alle registers via kameleonistische personnage-vermommingen open te trekken.

Ni vue ni connue

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Jean-Marie Winling, Christophe Odent en Mireille Darc.

Nicole, alias Anne, alias Claudia, alias Caroline, alias Brigitte (Darc) leidt al een dertigtal jaar een avontuurlijk leven via illegale zaakjes. Net wanneer zij na lange tijd haar zoon Herv[KA1]e (Boucher) weer wil opzoeken wordt die ongewild bij een gevecht tussen huurmoordenaars en politie betrokken en gedood. Nicole blijft achter met zevenjarig kleinzoontje (Gauzy) dat zij met hand en tand gaat beschermen. Indianenverhaalachtig scenario van Huguette Debaisieux, Pierre Pauquet en regisseur Lary waarin Darc de kans krijgt alle registers via kameleonistische personnage-vermommingen open te trekken.

L'ami de mon fils

1997 | Romantiek

Zwitserland/Frankrijk 1997. Romantiek van Marion Serraut. Met o.a. Mireille Darc, Alain Doutey, Robert Plagnol, Grégori Baquet en Nathalie Nerval.

Louise (Darc) is weduwe en woont alleen met haar zoon Martin (Baquet). Ze is lerares letterkunde in het lyceum. Tijdens een etentje met familie maakt ze kennis met Stanislas (Plagnol), een vriend van haar zoon. Deze heeft onlangs met zijn moeder de voormalige Soviet Unie verlaten en volgt nu in Frankrijk een opleiding in plastische kunsten. Louise voelt zich wel aangetrokken tot deze jonge en knappe kunstenaar die dan ook weinig moeite heeft om haar te verleiden. In zijn armen voelt ze zich herleven, maar zal hun liefde de tegenwerking van de omgeving kunnen weerstaan? Een erg kunstmatig romantisch drama over de verhouding tussen een jonge man en een vrouw van middelbare leeftijd, een gegeven stukken beter uitgewerkt werd in WHITE PALACE. Je kan geen ogenblik geloven in de romance tussen Darc en Plagnol. Sylvie Bailly, Catherine Borgella en Jean-Luc Seigle overgoten hun scenario bovendien nog met een sausje goedkope sentimentaliteit. Enkel geschikt voor overjaarse bakvisjes. Fotografie van Claude Egger. Stereo.

Terre indigo

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jean Sagols. Met o.a. Francis Huster, Marie-José Nat, Xavier Deluc, Thomas Sagols en Mireille Darc.

Achtdelige Franse soap, meteen ook de achtste `histoire fleuve` van regisseur Sagols, die hiervoor met de hele omvangrijke ploeg voor zes maanden naar Cuba trok voor de buitenopnamen. Het verhaal begint in 1920 wanneer een bourgeoisfamilie hun wijngaarden in de buurt van Bordeaux moet verlaten. Zij emigreren naar Cuba waar zij enkele generaties eerder land kochten als een vorm van belegging. Nat regeert als douairi[KA2]ere met ijzeren hand over haar familie, waaronder haar zoon Huster, zijn vrouw Reali en hun zevenjarig zoontje Sagois (het zoontje van de regisseur). Hun ontgoocheling is groot wanneer in Cuba wordt vastgesteld dat hun grond bestaat uit moeras en helemaal onvruchtbaar is. Na een bijzonder trage start beginnen de melodramatische elementen zich op te stapelen. De kleine Sagois wordt ziek en sterft. Reali krijgt een depressie en als compensatie voor het verlies van zijn zoontje gaat Huster zich bekommenren om de doofstomme Brendler, de dochter van ene signora Santana. Peetmoeder Nat vreest dat de familie door de tegenspoed uiteen zal spatten en besloten wordt een dijk te bouwen om het moeras te draineren. Intussen verdwijnt ook Deluc, de broer van Huster. Deluc trekt op zijn eentje op onderzoek naar de moordenaar van zijn vader, waarvoor hij vijf jaar eerder onterecht werd veroordeeld. Reali heeft ook een geheime aanbidder: Thibault, de rijkste eigenaar van de streek. Zijn dochter Kady verlooft zich met de inmiddels weer opgedoken Deluc maar ook dat loopt niet van een leien dak. Verder zijn er nog Darc als een bordeelmadame (`een vrouw, die zich opoffert voor het plezier van de anderen...`), Schultz, de idealistische en dromerige zus van Reali en Delarive, de jongste broer van Reali, een moderne romanticus die ook, koste wat kost, de familiedomeinen wil redden. Gilles G[KA1]erardin en Eric-Emmanuel Schmitt schreven het scenario dat alle ingredi[KA3]enten bevat van dit soort soaps [KA2]a la fran[KA10]caise: een begeerlijke hoofdrolspeelster (de Braziliaanse Reali), rivaliteiten tussen broers, groeiende verliefdheden, alles verslindende passies, sinds lang gekoesterde wrokgevoelens, weelderige decors, het exotische Cuba. Opgedragen aan de cameraman Roland Dantigny, die in dramatische omstandigheden tijdens de opnamen overleed. Muziek van Catherine Lara.

Sapho

1996 | Drama, Komedie

België/Frankrijk 1996. Drama van Serge Moati. Met o.a. Mireille Darc, Arnaud Giovaninetti, Pierre Meyrand, Mathieu Delarive en Paul Barge.

Parijs in de jaren 1920. Jean Gaussin (Giovaninetti), een student van het platteland, arriveert in Parijs waar hij de nodige adelbrieven wil verdienen om evenals zijn vader consul te worden. Hij komt terecht in het bruisende artistenleven waar de vrije liefde gepredikt wordt. Tijdens een gemaskerd bal in de ateliers van de beroemde kunstschilder Dechelette (Barge) ontmoet hij de voluptueuze Sapho (Darc), een gezocht model. Ze worden tot elkaar aangetrokken, maar voor de gewone jongen wordt het duel tussen de losse zeden van dit wereldje en zijn eigen mondaine milieu teveel. Remake van Georges Farrels film uit 1970 doet de klassieker van Alphonse Daudet veel meer eer aan. De verdorven sfeer wordt hier niet enkel getekend door een opeenvolging van bedscènes, maar zit in alle handelingen van de personages, met als gevolg dat het scenario van Pierre Dumayet een beetje afstandelijk blijft. Darc in de tweeledige rol van Sapho en Fanny is mooi en overtuigend, wat meer is dan kan gezegd worden van haar timide partner Giovaninetti. Regisseur Moati is ook even te zien als de minnaar van Fanny. Nostalgische fotografie van Dominique Brabant. Nicam Stereo.

J'ai rendez-vous avec vous

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Laurent Heynemann. Met o.a. Mireille Darc, François Berléand, Didier Flamant, Gérard Sety en Gisèle Casadesus.

Agn[KA2]es (Darc) is presentatrice van het programma [KL]Rendez-vous[KLE]. Tijdens een rechtstreekse uitzending wordt ze aangeklampt door een oude man, Pierre Leduc (Sety). Deze lijdt aan kanker en voelt zijn einde naderen. Hij smeekt haar zijn dochter op te sporen die op het eind van WOII spoorloos verdwenen is. Samen met haar producer Serge (Berléand) besluit Agnès de man te helpen. De kijkers werken gewillig mee en de uitzending haalt recordcijfers. Dan ontdekt Agnès dat de man die zich voor Leduc uitgeeft een beruchte oorlogsmisdadiger was die zijn identiteit veranderde in deze van een weerstander die hij vermoordde. Aangrijpend drama over het dilemma van een presentatrice die voor zich moet uitmaken of ze een collaborateur moet helpen, terwijl de ouders van haar man gedeporteerd werden. Sterke rol van Darc maakt de film zeker bekijkenswaardig. Scenario is van Frédéric Krivine. Achter de camera stond Dominique Brabant.

Les filles du Lido

1995 | Komedie, Musical

Frankrijk 1995. Komedie van Jean Sagols. Met o.a. Annie Girardot, Line Renaud, David Soul, Francis Huster en Alexandra Kazan.

Franse drie-delige miniserie over een aantal gebeurtenissen en intriges op de bühne en tussen de coulissen van het beroemde Parijse cabaret Lido. Girardot is de 75-jarige Madame Carmino, weduwe van de oprichter. Ze is al tien jaar de grote bazin, maar van modern management heeft ze geen kaas gegeten en ze kan niet rekenen op enige steun van haar twee kinderen die het show-milieu als de pest haten en slechts wachten op een vette erfenis. Renaud is de chef-kleedster en Girardot's liefste vijand. Destijds hielden zij van dezelfde man, Girardot won het pleit maar hun rivaliteit blijft smeulen. Huster is de curator die het Lido moet redden van de financiële ondergang. Dan beginnen de intriges zich op te stapelen: ster-danseressen, choreografen, rivaliteiten, jaloezie, het dubbele leven van een studente overdag en een Bluebell Girl 's nachts, geroddel, brandstichting, het scenario van Jacques Pessis en Didier Van Cauwelaert wordt algauw een moeilijk te verteren Franse soap- opera. De bekende namen in de cast kunnen het ook niet helpen dat deze superproductie de mist ingaat. Pierre Rambert tekende voor de choreografie en de liedjes worden gezongen door Janny MacKay. Prachtige fotografie van Georges Barski. Als tijdspassering misschien nog te doen, maar absoluut niets meer. Het werd de duurste Franse tv-film, maar het was ongetwijfeld goedkoper geweest om gewoon een show in het Lido op te nemen en deze integraal uit te zenden. Formaat 16/9. Nicam Stereo.

Prigioniera di una vendetta

1991 | Thriller

Spanje/Italië/Frankrijk 1991. Thriller van Jeannot Szwarc en Vittorio Sindoni. Met o.a. Mireille Darc, Jean Sorel, Giuliano Gemma, Ana Obregón en Remo Girone.

Voortreffelijke politieke thriller, uitstekend gespeeld door een internationale cast. Een co-produktie van topkwaliteit. Laura, een Parijse fotografe (Darc) ontdekt dat haar man niet is omgekomen bij een auto-ongeluk, zoals ze steeds had gedacht. Hij werd vermoord omdat hij een fabriek voor chemische wapens ontdekt had. Ze gaat op zoek naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor zijn dood, een speurtocht die haar naar Lissabon, Barcelona en Rome voert. Alleen gewapend met haar camera trekt ze ten strijde tegen een hebzuchtige, machtige, corrupte multinationale organisatie. Ook bekend als MAXIMUM EXPOSURE.

La Barbare

1989 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1989. Drama van Mireille Darc. Met o.a. Murray Head, Ángela Molina en Aurélie Gibert.

Een bewerking van de roman van Katherine Pancol. De actrice Darc stapte naar de andere kant van de camera over. Het resultaat overtuigt nauwelijks. Deze geschiedenis over een meisje, dat naar Tunesië terugkeert op zoek naar herinneringen aan haar overleden vader, weet amper belangstelling te wekken. Dat komt door het ingewikkelde en uitgeplozen verhaal, dat weinig samenhang vertoont en blunders op het vlak van de mise-en- scène bevat. Er komt geen einde aan. En waar is de humor van de actrice Darc gebleven? De dialogen zijn slecht, ondanks de hulp van Jean Curtelin bij het schrijven.

La vie dissolue de Gérard Floque

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Roland Giraud, Marie-Anne Chazel, Clémentine Célarie, Jacqueline Maillan en Jacques François.

De propvolle week van een reclame-ontwerper, gezien door de zéér kortzichtige blik van Lautner: de reclame, de tv- presentator, dealende middelbare scholiere, punktrio, lesbisch duo, afgestompte smerissen, dialogen in de stijl van Aap-Noot- Mies, etc. Van een zeldzame stompzinnigheid en een belediging voor de Franse film. Scenario van Jean-Jacques Tarbes en Christian Watton.

Réveillon chez Bob

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jean Rochefort, Guy Bedos, Agnès Soral, Michel Galabru en Mireille Darc.

Gescheiden tekenaar Louis Alban (Rochefort) krijgt een brief van zijn zoon Jérémie die klaagt over het gewelddadig gedrag van zijn stiefvader. Alban en enkele vrienden zwerven rond in de buitenwijken van Parijs alwaar zij van feest naar feest trekken en soms de weg kwijtraken na kennismakingen met 'schilderachtige' karaktertypes uit allerlei landen. Het blijkt ook Kerstavond te zijn en de zoon had het hele verhaal verzonnen alleen om zijn vader te kunnen zien bij die gelegenheid! Het scenario is onsamenhangend en vele opnames doen niets goeds aan het verhaal. Verre van het gebruikelijke niveau van Pierre Granier-Deferre, maar wel aardig en het fotografische werk van Alain Derobe is bijzonder goed.

Si elle dit oui... je ne dis pas non!

1983 | Komedie

Frankrijk 1983. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Mireille Darc, Pierre Mondy, Paul Freeman, Jean-François Garreaud en Gérard Hérold.

Een wazige zedenschets met een vrolijke noot naar een onsamenhangend scenario van Mireille Darc. Ze speelt ook de hoofdrol en kleedt zich veelvuldig en stijlvol uit: dat is nog het interessantste in dit duffe verhaal met al even zeldzaam vulgaire als afgezaagde grappen (de meneer die in onderbroek op de Avenue Foch staat te liften, ha, ha, ha...). En wat brengen de personages veel tijd in bed of in een badkamer (twee plaatsen) door. Slaapverwekkend.

Jamais avant le mariage

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Daniel Ceccaldi. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Mireille Darc, Régis Musset, Alain Rocca en Torun Johanson.

Een opeenvolging van misverstanden met een gelukkig eind in Bretagne. Deze waterval van onbeduidendheden is een productie van Marcel Dassault. Het draaiboek is armoedig en de verheerlijking van de burgerlijke waarden komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. Scenario van Marcel Jullian. Camerawerk van Edmond Séchan.

Les Ringards

1978 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1978. Komedie van Robert Pouret. Met o.a. Mireille Darc, Julien Guiomar, Aldo Maccione, Georges Wilson en Geneviève Fontanel.

De vrouw van een politiecommissaris die in een commissie voor liberalere strafmaatregelen zit, zorgt voor vrijlating van drie kruimeldieven en beraamt dan samen met hen een inbraak. Dit uitzonderlijk flauw en onbedoeld (?) demagogisch scenario kan niet gered worden door de regisseur die aardiger komedies maakte en een rolbezetting die ook leuker kan zijn.

Mort d'un pourri

1977 | Thriller, Actiefilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1977. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Alain Delon, Michel Aumont, Stéphane Audran, Ornella Muti en Mireille Darc.

Het scenario van Mort d'un pourri is even ondoorzichtig als het politieke wereldje waarin het verhaal speelt. Des te knapper is het dat Alain Delon goed raad weet met zijn dragende rol. Als man van de wereld gaat hij de corruptie te lijf, koersvast, betrouwbaar en gedecideerd. Een man moet nu eenmaal doen wat hij moet doen, ook al is de kans op blijvend succes nihil. Want, weet hij, schakel een corrupte magistraat uit, en er staat al een volgende klaar om zich in het pluche te nestelen. Het verhaal is gebaseerd op een roman van Raf Vallet en het dossier De Briglie, de politicus die in 1976 werd doodgeschoten.

L'homme pressé

1977 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1977. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Monica Guerritore, Michel Duchaussoy en Christian Barbier.

Een kunsthandelaar heeft een dwangmatige behoefte om voortdurend bezig te zijn en risico`s op te zoeken in plaats van te vermijden. Deze instelling doet hem zowel zijn bezit als zijn gezondheid op het spel zetten. De roman van Paul Morand (door Maurice Rheims en Christopher Frank tot scenario bewerkt) kreeg een afgezwakte, satirische aanpak, maar biedt de gelegenheid om Delon ongewoon dynamisch in de weer te zien als personage dat op zijn eigen ondernemersschap op vele (ook niet-filmische) terreinen geïnspireerd kon zijn. Door de lens keek Maurice Fellous. Ook bekend als THE HURRIED MAN.

L' Ordinateur des pompes funèbres

1976 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van Gérard Pirès. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Mireille Darc, Bernadette Lafont, Lea Massari en Bernard Fresson.

Een employé van een verzekeringsfirma ontdekt dat hij per computer fatale ongevallen kan programmeren, dus maakt zijn dominerende vrouw een dodelijke slipper. Het nieuwe geluk met zijn vriendin blijkt ook niet wolkeloos en de echtgenote van een collega lijkt een aantrekkelijker alternatief. De zwarte humor krijgt een goedgehumeurde aanpak en een vertolking met aanstekelijk resultaat. De tegendraadse casting van Trintignant is zo verrassend dat het jammer is dat de verdere rolbezetting wel bij overbekende typeringen blijft.

Le téléphone rose

1975 | Komedie, Drama

Frankrijk 1975. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Mireille Darc, Pierre Mondy, Daniel Ceccaldi, Michael Lonsdale en Gérard Hérold.

Een Amerikaanse onderneming die een fabriek in de provincie wil opkopen tracteert de ondernemer op een uitje met een call- girl zonder dat hij dat direct doorheeft. De verwikkelingen zijn voorspelbaar in een toneelmatige film, met sympathieke acteursprestaties. Scenario van Francis Véber.

Les seins de glace

1974 | Thriller, Mysterie

Frankrijk/Italië 1974. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Alain Delon, Claude Brasseur, Nicoletta Machiavelli en Fiore Altoviti.

Scenarioschrijver François (Brasseur) ontmoet op het strand een hoogblonde beeldschone vrouw, die toevallig sprekend lijkt op de hoofdpersoon van het script waar hij mee bezig is. Hij valt als een blok voor deze Peggy (Darc), maar hoort van haar schimmige advocaat (Delon) dat ze een duister en gewelddadig verleden heeft. Interessante thriller, waarvoor Lautner de roman Someone is Bleeding van Richard Matheson tot scenario bewerkte. Belangrijkste minpunt is de hoofdrol van Darc, producent Delons toenmalige vlam, die te weinig diepgang aan haar personage geeft.

Le retour du grand blond... avec une chaussure rouge

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Pierre Richard, Mireille Darc, Jean Rochefort, Michel Duchaussoy en Jean Carmet.

In zekere zin het vervolg van LE GRAND BLOND AVEC UNE CHAUSSURE NOIRE. Bij een onderzoek naar de dood van een geheim agent valt de verdenking op een verstrooide musicus. Scenarioschrijver was Francis Veber.

Le Retour Du Grand Blond

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Mireille Darc, Jean Rochefort en Pierre Richard.

In zekere zin het vervolg van LE GRAND BLOND AVEC UNE CHAUSSURE NOIRE. Bij een onderzoek naar de dood van een geheim agent valt de verdenking op een verstrooide musicus. Scenarioschrijver was Francis Veber.

Dis-moi que tu m'aimes

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Mireille Darc, Marie-José Nat, Jean-Pierre Marielle, Daniel Ceccaldi en Geneviève Fontanel.

Drie echtgenoten worden door hun vrouw verlaten en zoeken steun bij elkaar in een hervonden vrijgezellenbestaan. Dat hun vrouwen het alleen ook best redden, kunnen ze moeilijk verwerken. Voorspelbare, wat ouderwetse komedie, maar met verve geacteerd.

Borsalino & Co

1974 | Thriller, Drama

Frankrijk 1974. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Michel Bouquet, Alain Delon, Jean-Paul Belmondo, Ricardo Cucciola en Mireille Darc.

Na dood van zijn makker is gangster Siffredi alleenheerser van de onderwereld van Marseille, tot een nieuwe rivaal van hem een alcoholistisch wrak weet te maken. Na revalidatie in Napels weet hij zich te wreken. Het vervolg op de succesfilm mist niet alleen Belmondo, maar ook alle andere elementen die Borsalino opmerkelijk maakten. Matte herhalingsoefening van Delon en andere betrokkenen (weer Mireille Darc even als tippelaarster).

O.K. patron

1973 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1973. Komedie van Claude Vital. Met o.a. Jacques Dutronc, Mireille Darc, Axelle Abbadie, Michel Constantin en Francis Blanche.

De weduwe van een Franse mafioso zoekt een plaatsvervanger om een machtsovername door Amerikanen te voorkomen en strikt daartoe een jonge vertegenwoordiger in relikwie[KA3]en, die niet begrijpt wat hem overkomt. Dit vroege vehikel voor Dutronc als ster speculeert op diens nonchalante image als chansonnier. Hij brengt inderdaad een welkome lichtheid in deze logge en voorspelbare misdaadburleske. (Deze debuutfilm ontstond onder supervisie van George Lautner, met het merendeel van diens vaste acteurs, wat er alleen aan herinnert hoeveel vlotter hij zelf dit genre beheerst).

La valise

1973 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1973. Avonturenfilm van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Jean-Pierre Marielle, Michel Galabru en Amidou.

Een Frans geheim agent moet een Isra[KA3]elische collega in een diplomatieke koffer uit Libi[KA3]e zien te smokkelen. Hun blunders onderweg worden gecompenseerd door de voortvarende charme van een vari[KA1]et[KA1]e-artieste op wie beiden verliefd zijn. Deze komedie weet pijnlijke referenties aan de politieke situatie (van toen) te vermijden, maar heeft te vaak een te wijdlopige dialoog. Constantin is bovendien geen komisch acteur. Scenario van Francis Veber.

Il n'y a pas de fumée sans feu

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Mireille Darc, Bernard Fresson, Michel Bouquet en Mathieu Carrière.

Een linkse politicus stelt zich tegenkandidaat bij gemeenteverkiezingen tegen de rechtse en corrupte burgemeester. Diens rechterhand bedenkt een contramanoeuvre door de verspreiding van een getrukeerde foto, waarop de vrouw van de opponent ogenschijnlijk aan een orgie deelneemt. Vervalsing kan niet worden aangetoond, de echte participanten op de foto weigeren uit angst voor hun eigen reputatie te getuigen, zodat de echtgenoot zelf aan zijn vrouw begint te twijfelen. De film is geïnspireerd op ware gebeurtenissen - die bij de première politieke censuurmoeilijkheden opleverden - maar verpakt deze in zoveel melodramatische nevenintriges dat het verhaal ongeloofwaardig wordt. Goed spel van Girardot als de bekladde heldin.

Le grandblond avec une chaussure noire

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Yves Robert, Colette Castel, Mireille Darc, Bernard Blier en Jean Rochefort.

Als de jonge muzikant François terugkeert naar Parijs, zien belangrijke geheim agenten hem aan voor een superspion die ze moeten zien te ontmaskeren. Zo belandt François van de ene gevaarlijke situatie in de andere, maar hij weet zich er telkens ondanks zijn grote naïviteit uit te redden. Dan speelt de geheime dienst haar sterkste troef: de beeldschone agente Christine... (JvB/VPRO Gids)

Le grand blond avec une chaussure noire

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Pierre Richard, Mireille Darc, Bernard Blier, Jean Rochefort en Colette Castel.

Hoogst vermakelijke, nu eens stripachtige en dan weer Brits-droogkomische spionagefilmparodie waarin iedere rol uitmuntend is bezet. In het ingenieuze, sardonisch met toeval en willekeur spelende verhaal van Francis Véber - later als scenarist-regisseur zeer succesvol - raakt de verstrooide violist François Perrin verzeild in de vileine vete tussen twee spionagechefs. Richard is de sympathieke superstuntel, Mireille Darc de agente die hem moet verleiden. Darcs zwarte cocktailjurk met het memorabel diepe rugdécolleté nestelde zich in het Franse collectieve geheugen en werd zelfs een museumstuk.

Laisse aller... c'est une valse

1971 | Komedie, Misdaad

Italië/Frankrijk 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Jean Yanne, Mireille Darc, Bernard Blier, Michel Constantin en Nanni Loy.

Een uit de gevangenis ontslagen inbreker wordt zowel door gangsters als door een politiecommissaris opgejaagd, die willen weten waar hij de poet van zijn laatste kraak heeft gelaten. Het parodistische scenario van Bertrand Blier kreeg van de regie minder scherpte dan mogelijk was, maar wordt met vaart en verve gespeeld. Het scenario is van Joel Blasberg. Het camerawerk is van Maurice Fellous.

Il était une fois un flic

1971 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1971. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Michael Lonsdale, Alain Delon en Daniel Ivernel.

Opgewekte misdaadkomedie waarin politiecommissaris tijdens onderzoek naar moord undercover gaat in gezinnetje. Binnen de kortste keren krijgt de barse vrijgezel allerlei huiselijke taken opgelegd, iets waar hij geen rekening mee had gehouden. Mireille Darc, een voormalig model, was vanaf begin jaren 60 een populair en drukbezet actrice, o.m. te zien in Jean-Luc Godards Le week-end. Regisseur Lautner, zoon van actrice Renée Saint-Cyr, is gespecialiseerd in luchtig amusement en vooral bekend om zijn parodieën op spionagefilms, zoals Les barbouzes ('74), waarin Darc ook optrad. Let op kort optreden van Alain Delon.

Il Etait Une Fois Un Flic

1970 | Thriller, Komedie

Frankrijk/Italië 1970. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin en Daniel Ivernel.

Narcotica rechercheur Campana wil drugshandelaar Manoni achter de tralies zetten en infiltreert als broer van een vermoorde maffioso Manoni's organisatie. Om zijn rol geloofwaardig te maken wil de alleenstaande Campana een echtgenote en een zoontje aan zijn zijde. De rol van familievader begint echter zwaarder te wegen dan zijn politiewerk

Fantasia chez les ploucs

1970 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1970. Komedie van Gérard Pirès. Met o.a. Lino Ventura, Mireille Darc, Jean Yanne, Jacques Dufilho en Nanni Loy.

Bij clandestiene drankstoker duiken een bookmaker met eigenwijs zoontje, een godsdienstwaanzinnige, een juwelendief met zijn vriendin en een gangsterbende op. De verwikkelingen en slachtoffers stapelen zich op. Burleske misdaadkomedie - naar roman van Charles Williams - kreeg rumoerige vormgeving in hoog tempo, waaraan de acteurs zich met aanstekelijk plezier overgeven.

Elle boit pas, elle fume pas, elle drague pas, mais... elle cause!

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Michel Audiard. Met o.a. Annie Girardot, Bernard Blier, Mireille Darc, Jean Le Poulain en Sim.

Opgewekt blijspel van regisseur/scenarist/volkstaalkunstenaar Michael Audiard (1920-1985) over roddelende werkster Germaine (hupse Annie Girardot) die dagdroomt over een weelderig leven in Monte Carlo terwijl ze haar werkdag verdeelt tussen een bijbeunende televisiepresentatrice, een slinkse bankier en een leraar met pikante buitenschoolse theateractiviteiten. 'Ze drinkt niet, rookt niet, flirt niet maar... ze kletst!' grossiert in gevatte jaren 60-dialogen en in fraaie plaatjes van Parijse rommelbuurtjes en fantastische retrofuturistische jaren 70-interieurs. Gebaseerd op het boek Bonne vie et meurtres van Fred Kassak.

Borsalino

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1970. Misdaad van Jacques Deray en Jacques Demy. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Cathérine Rouvel, Michel Bouquet en Françoise Christophe.

Delon komt in 1930 in Marseille op vrije voeten na een straf van zes maanden. De jonge, op macht beluste gangster stelt tot zijn ontzetting vast dat zijn vriendinnetje ondertussen warmte en genegenheid is gaan zoeken bij Belmondo. Hij wil de kerel mores leren. Vermakelijke gangsterfilm met leuke momenten en een goede sfeertekening. De maker heeft duidelijk gekeken naar Amerikaanse voorbeelden, maar hij heeft zijn film niet de spontaniteit kunnen geven die we kennen uit de Cagney-, Raft- of Bogart-films. Het scenario is van Deray, Jean-Claude Carrière, Claude Sautet en Jean Cau. Jean-Jacques Tarbès stond in voor de fotografie. Gevolgd door BORSALINO & CO.

Il Rallye di Montecarlo...e tutta quella confusione

1969 | Komedie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië/Verenigde Staten 1969. Komedie van Ken Annakin. Met o.a. Tony Curtis, Susan Hampshire, Eric Sykes, Gert Fröbe en Peter Cook.

De slapstickachtige belevenissen van de deelnemers, die van vijf verschillende Europese plaatsen in Europa vertrekken om deel te nemen aan de autorace van 2.100 kilometer naar Monte Carlo anno 1920. Lichte ironie over menselijke zwakheid, ondanks alle grappige scènes toch wat te veel aangedikt. Gefilmd in Panavision.

Week-end

1967 | Drama

Frankrijk/Italië 1967. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Mireille Darc, Jean Yanne, Jean-Pierre Kalfon, Valérie Lagrange en Jean-Pierre Léaud.

Een jaar voordat mei '68 de kussens van De Gaulle hardhandig opschudde, nam enfant terrible Godard zijn voorschot op de tweede Franse revolutie. Stedelingen Corinne (Darc) en Roland (Yanne) worden op een rit richting platteland geconfronteerd met monsterfiles, chaos, moord en hun catastrofehuwelijk. 'Drôle de jeu/C'est la vie' ('Eigenaardig spel/Zo is het leven') dichtte Jean-Luc in '67 strijdbaar over het onderwerp 'cinema'. Week-end is niets anders dan zijn in anarchistische beelden vervatte schotschrift tegen bourgeois mores, de zieke consumptiemaatschappij en filmconventies.

Fleur d'oseille

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Anouk Ferjac, Henri Garcin, Maurice Biraud en Amidou.

Weduwe van gangster wil buit van diens laatste inbraak besteden aan opvoeding van haar kind. Samen met andere alleenstaande moeder gaat ze op onderzoek uit en moet het opnemen tegen zwaarbewapende gangsterbende. Misdaadkomedie bereikt haar effecten door twee jonge moeders de overmacht te slim af te laten zijn. De humor van de dialoog is al te gezocht, maar Darc en Ferjac acteren met aanstekelijke bravoure.

La Grande sauterelle

1966 | Komedie, Misdaad

Duitsland/Italië/Frankrijk 1966. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Hardy Krüger, Maurice Biraud, Francis Blanche en Margot Trooger.

Een gangster met een onhandige makker en een wraakzuchtige rivaal wil in Beiroet een berucht gokker beroven en komt in contact met een avonturierster die alles nog gecompliceerder maakt. Deze misdaad-komedie heeft meer aandacht voor de fotogenieke aspecten van Darc en de locatie dan voor de verrassende verhaalwendingen.

La Blonde de Pékin

1966 | Komedie

Frankrijk/Spanje/Italië 1966. Komedie van Nicolas Gessner. Met o.a. Mireille Darc, Claudio Brook, Edward G. Robinson, Françoise Brion en Giorgia Moll.

Jonge vrouw met geheugenverlies wordt geïdentificeerd als geliefde van Chinese geleerde. Russische en Amerikaanse geheim-agenten willen haar aan het praten krijgen, Chinezen willen haar laten zwijgen. Spionage-komedie heeft de nodige actie maar concentreert zich vooral op de billen van Darc - met geheimzinnige tatoeering - die hoe fraai ook weinig expressief zijn. Aandeel van veteraan Robinson is gereduceerd tot edelfiguratie.

La Blonde De Pekin

1966 | Actiefilm

Frankrijk 1966. Actiefilm van Nicolas Gessner. Met o.a. Claudio Brook, Mireille Darc en Edward G. Robinson.

Jonge vrouw met geheugenverlies wordt geïdentificeerd als geliefde van Chinese geleerde. Russische en Amerikaanse geheim-agenten willen haar aan het praten krijgen, Chinezen willen haar laten zwijgen. Spionage-komedie heeft de nodige actie maar concentreert zich vooral op de billen van Darc - met geheimzinnige tatoeering - die hoe fraai ook weinig expressief zijn. Aandeel van veteraan Robinson is gereduceerd tot edelfiguratie.

Jeff

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1966. Misdaad van Jean Herman. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Frédéric de Pasquale, Georges Rouquier en Suzanne Flon.

Een bendeleider gaat in Nederland de buit van een juwelenroof verkopen en komt niet meer terug. De bendeleden denken verraden te zijn en martelen zijn vriendin. Eén bendelid gelooft in de onschuld van zijn baas en gaat met de vriendin in Nederland op onderzoek uit. Dit bekwaam scenario kreeg een middelmatige regie en een voorspelbare rol van Delon als de jonge gangster. De eerste film met Darc en Delon.

Du rififi à Paname

1966 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland/Italië 1966. Misdaad van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Nadja Tiller, Georges Raft, Gert Fröbe en Claudio Brook.

Een bende van internationale goudsmokkelaars wordt belaagd door een concurrerende bende die de contacten in Londen en München ombrengt. De Franse gangsterbaas wordt bij een aanslag gered door een jonge Amerikaan die hij prompt als lijfwacht aanstelt, maar die in werkelijkheid een politieman is. Opmerkelijke rolbezetting is voornaamste attractie in zowel warrig als weinig verrassend scenario van Auguste Le Breton dat mat geregisseerd werd.

Du Rififi A Paname

1966 | Thriller

Frankrijk 1966. Thriller van Denys de La Patellière. Met o.a. Mireille Darc, Jean Gabin en Gert Fröbe.

Een bende van internationale goudsmokkelaars wordt belaagd door een concurrerende bende die de contacten in Londen en München ombrengt. De Franse gangsterbaas wordt bij een aanslag gered door een jonge Amerikaan die hij prompt als lijfwacht aanstelt, maar die in werkelijkheid een politieman is. Opmerkelijke rolbezetting is voornaamste attractie in zowel warrig als weinig verrassend scenario van Auguste Le Breton dat mat geregisseerd werd.

Baleari operazione oro

1966 | Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1966. Avonturenfilm van José Maria Forque. Met o.a. Jacques Sernas, Mireille Darc en Venantino Venantini.

De bedoeling van het maken van deze humoristisch en satirisch bedoelde film over de speurtocht naar goud is een klassieke studie van de produktie van slechte films waarin alles fout gaat. Het is een verschrikkelijk avonturenverhaal dat traag verloopt en niet boeit, terwijl de acteurs een verveelde en onverschillige indruk maken. Het soort film dat een mens graag hoort te missen.

Ne nous fâchons pas

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1965. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Lino Ventura, Mireille Darc, Jean Lefebvre, Michel Constantin en André Pousse.

Een ex-gangster die winkelier in Zuid-Frankrijk is geworden laat zich door oude vrienden overhalen om een dief op te sporen die hen bedrogen heeft en ook wordt gezocht door een Britse bende. Deze misdaadkomedie verloopt volgens een overbekend stramien omdat Lautner te veel eerdere films met dezelfde acteurs in dezelfde soort rollen maakte. Ventura als driftkop die zijn leuze 'maak je niet kwaad' keer op keer vergeet blijft niettemin vermakelijk. Het scenario is van Michel Audiard. Het camerawerk is van Maurice Fellous.

Ne Nous Fachons Pas

1965 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1965. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Mireille Darc, Michel Constantin, Lino Ventura en Jean Lefebvre.

Ex-bandiet Antoine leeft een burgerlijk bestaan aan de Franse Rivièra. Als op een dag twee voortvluchtige ex-collega's zijn hulp inschakelen om een geldbedrag bij een louche bookmaker te innen, ziet Antoine deze makkelijke klus wel zitten. Maar, als blijkt dat een Engelse criminele organisatie de bookmaker willen vermoorden moet Antoine alles uit de kast halen om zijn geld op tijd los te krijgen

Les bons vivants

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Gilles Grangier en Georges Lautner. Met o.a. Bernard Blier, Frank Villard, Dominique Davray, Yori Bertin en Andréa Parisy.

Drieluik (UN GRAND SEIGNEUR, LA FERMETURE, AU TRIBUNAL) over de nasleep van de sluiting van een bordeel. Uiteindelijk wordt een burgerman die zich over een dakloze hoer heeft ontfermd door haar erkentelijke collega's gepromoveerd tot nieuwe bordeelhouder. Deze episodenfilm heeft het voordeel dat de sketches op elkaar aansluiten. Alleen de laatste bijdrage echter - van Lautner, met Darc en De Funès - heeft enige verve en sjeu. Scenario van Albert Simonin en camerawerk van Michel Magne.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië/Duitsland/Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Les Durs à cuire

1964 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1964. Komedie van Jacques Pinoteau. Met o.a. Roger Pierre, Stéphane Audran, Jean Poiret, Michel Serrault en Mireille Darc.

Een schrijver van toneel-thrillers ontdekt dat zijn vrouw en zijn ghost-writer hem naar het leven staan. Hij wil zijn kennis van de perfecte misdaad gebruiken om wraak te nemen, maar de ene dode na de andere valt zonder dat hij zelf iets heeft ondernomen. Hoewel het hier een romanverfilming betreft, blijft deze zwarte komedie steken in de Franse traditie van de boulevardklucht, met aangedikt acteren en overwegend dialoog-humor. Het vlotte tempo en wat meer dan gewoonlijk visuele gags tillen het resultaat net boven het gemiddelde uit.

Les Barbouzes

1964 | Komedie

Frankrijk/Italië 1964. Komedie van Georges Lautner. Met o.a. Lino Ventura, Francis Blanche, Bernard Blier, Mireille Darc en Jess Hahn.

Wanneer een louche wapenmagnaat tijdens de erotische gymnastiek het hoekje om gaat, sturen diverse landen hun sluwste geheimagenten (‘barbouzes’) op pad. Missie: op haar Duitse kasteeltje de weduwe inpalmen om zo aan de nucleaire nalatenschap te geraken. Zwarte komedie met stripverhaalflair van het gouden span Lautner/Michel Audiard (Les tontons flingueurs) zit vol puntige dialogen, maffe types en regie- en montagegrapjes. Darc, met ondeugende glimlach en prachtige schouderbladen, is om te zoenen. Knipoog van componist Michel Magne: La Marseillaise in traag walsarrangement als Leitmotiv.

La Chasse à l'homme

1964 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1964. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Françoise Dorléac, Bernadette Lafont, Micheline Presle, Francis Blanche en Noël Roquevert.

Jongeman, die op het punt van trouwen staat, wordt de huwelijkse staat door verhalen van vrienden z[KA1]o tegengemaakt dat hij zijn bruiloft ontvlucht en samen met een makker met vakantie gaat in plaats van op huwelijksreis. Uiteindelijk lopen alle drie toch (weer) in de val. Komedie onderscheidt zich van andere episodefilms door een verbindende lijn in het verhaal, maar afzonderlijke sketches zijn van zeer wisselend gehalte. Aardigste zijn Rich tussen Presle en Deneuve en Brialy met Dorléac. Verdere rolbezetting krijgt in onaangename en niet zeer geestige humor weinig kansen.

Des pissenlits par la racine

1964 | Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk/Italië 1964. Misdaad van Georges Lautner. Met o.a. Louis de Funès, Michel Serrault, Mireille Darc, Francis Blanche en Maurice Biraud.

Een musicus heeft de vriendin afgetroggeld van een bookmaker met onderwereld-connecties, en doodt per ongeluk de `sterke man` die wraak kwam nemen. Het lijk wordt in de contrabas-koffer verborgen, maar verdwijnt evenals het ticket waarmee de musicus de paardenrennen heeft gewonnen. De misdaadkomedie houdt aangenaam het tempo vast, maar de regisseur laat de acteurs te veel ieder voor zich spelen waardoor de sc[KA2]enes wisselende solonummers worden (met Blanche als uitschieter). De muziek van Delerue is geestiger dan het scenario (van Clarence Weff, Albert Kantof, Michel Audiard en de regisseur). Camerawerk van Maurice Fellous.

Pouic-Pouic

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Louis de Funès, Jacqueline Maillan, Mireille Darc, Philippe Nicaud en Roger Dumas.

Na zo'n honderd filmrollen groeide Louis de Funès in de jaren zestig uit tot de populairste komiek van Frankrijk. Pouic-Pouic is de eerste film die hij maakte met regisseur Girault, later verantwoordelijk voor de zeer succesvolle Le Gendarme-reeks. In deze drukke klucht speelt De Funès met veel driftige armgebaren een belegger die een waardeloos eigendomsbewijs van een stuk land in Zuid-Amerika probeert te verkopen aan een miljonair. Zijn dochter komt ondertussen aanzetten met een nep-echtgenoot en zijn vrouw heeft het druk met een kip genaamd Pouic-Pouic.

Pena de muerte?

1962 | Misdaad

Spanje 1962. Misdaad van José María Forn. Met o.a. María del Sol, Jacques Dumesnil, Mireille Darc en Fernando León.

Een jongen zoekt naar de mogelijke schuldige van de moord op een schrijver. Een aardige film met Mireille Darc, vóór haar verhouding met Delon.

Les Veinards

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Philippe de Broca, Jean Girault en Jack Pinoteau. Met o.a. France Anglade, Francis Blanche, Blanchette Brunoy, Daniel Ceccaldi en Geneviève Cluny.

Een vijfluik waarin de personages respectievelijk een nertsmantel, een gastronomisch maal, een nacht met een filmster, een luxe-jacht en de loterij winnen, met onverwachte en tegenvallende gevolgen. Een sterke rolbezetting in deze episodenfilm die niet meer is dan een reeks zonder veel surprises uitgebouwde moppen. De anders geestrijker De Broca onderscheidt zich hier in niets van zijn in deze ongein gespecialiseerde collega's.

Les Nouveaux aristocrates

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Francis Rigaud. Met o.a. Paul Meurisse, Maria Mauban, Charles Belmont, Yves Vincent en Catherine Sola.

Een scholier die door zijn ouders veronachtzaamd wordt, is een rebelse dwarsligger op een jezuïetencollege. Na zijn verwijdering van school en de ontdekking dat zijn vader een minnares heeft, doet hij een zelfmoordpoging, maar een idealistische priesterleraar brengt hem weer op het juiste spoor. Het overbekende generatiekloof-drama kreeg een nadrukkelijke regie van de debutant. De acteurs weten weinig raad met hun rollen en hun associatie met eerdere komedies en gangsterfilms maakt het extra moeilijk deze belerende smartlap serieus te nemen.

La Mort a les yeux bleus

1961 | Thriller, Erotiek

Frankrijk 1961. Thriller van Dany Fog. Met o.a. Nadia Gray, Paul Guers, Elga Andersen, Bruno Cremer en Mireille Darc.

De ontrouwe en rijke echtgenote van een thrillerschrijver wordt vermoord. Haar man heeft een waterdicht alibi. Zijn verliefde secretaresse blijkt - door hem aangezet - de schuldige. Een middelmatige thriller, die de spanning en interesse al snel doet verslappen en de aandacht verschuift naar uitvoerige liefdesscènes die weinig suggestief zijn. Ondanks de betrekkelijk korte tijdsduur tergend traag.

La Bride sur le cou

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Jean Aurel en Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Michel Subor, Jacques Riberolles, Josephine James en Claude Brasseur.

Een fotomodel probeert geliefde - die een rijke Amerikaanse boven haar verkiest - jaloers te maken met een andere man, maar wordt echt verliefd op de plaatsvervangende partner. Deze simpele komedie vol onnodige en onwaarschijnlijke complicaties was een eigen produktie van Bardot die de debutant Aurel liet vervangen door Vadim (die in zijn films zelden gevoel voor humor etaleert en hier minder dan ooit). Nu bekende namen bij de bijrollen geven de film enige curiositeitswaarde, naast het animo van Bardot die de flauwiteiten ook niet redt.

Hauteclaire

1961 | Thriller

Frankrijk 1961. Thriller van Jean Prat. Met o.a. Paul Franleur, Mireille Darc, Clotilde Joano, Michel Piccoli en Edmond Beauchamp.

Een van de beste televisieregie[KA3]en in het romantische genre uit het `heldentijdperk`. Weliswaar geen bewerking van zomaar iets, want het gaat om de opzwepende vertelling [KL]Le bonheur dans le crime[KLE], een fragment uit het meesterwerk [KLE]Les Diaboliques[KLE] van Jules Barbey d`Aurevilly (1874). Een angstvallig letterlijke verfilming, vervat in een raadselachtige regie, met bijna bovennatuurlijke elementen. Opmerkelijk acteerwerk. Kan nog steeds als voorbeeld dienen voor de beklagenswaardige knoeiers, die tegenwoordig voor de buis werkzaam zijn.

Les coeurs brûlés

-1 |

Frankrijk. Jean Sagols. Met o.a. Pierre Vaneck, Michel Duchaussoy en Mireille Darc.

Een van de beste televisieregie[KA3]en in het romantische genre uit het `heldentijdperk`. Weliswaar geen bewerking van zomaar iets, want het gaat om de opzwepende vertelling [KL]Le bonheur dans le crime[KLE], een fragment uit het meesterwerk [KLE]Les Diaboliques[KLE] van Jules Barbey d`Aurevilly (1874). Een angstvallig letterlijke verfilming, vervat in een raadselachtige regie, met bijna bovennatuurlijke elementen. Opmerkelijk acteerwerk. Kan nog steeds als voorbeeld dienen voor de beklagenswaardige knoeiers, die tegenwoordig voor de buis werkzaam zijn.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mireille Darc op televisie komt.

Reageer