Georges Rouquier: regie en cast.
Er zijn 7 films gevonden.

L'amour nu

1981 | Drama

Frankrijk 1981. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Marlène Jobert, Jean-Michel Folon, Georges Rouquier, Zorica Lozic en Jean-Claude Carrière.

Een vrouwelijke tolk heeft kanker en moet een borst laten amputeren. Het gevoel hierna geen complete vrouw meer te zijn, doet haar breken met haar geliefde, die ze de waarheid verzwijgt. Hij komt er toch achter, maar ze verwart zijn liefde met medelijden. Een teleurstellende film van Bellon, die in het verleden treffender observeerde; heeft zowel al te zwart-karikaturale als overmatig rooskleurige momenten in een vlakke vormgeving. Het goede spel van Jobert en Folon geeft bij vlagen authentieke emoties aan de stof die ontleend is aan de autobiografische roman van de actrice Françoise Prevost.

Jeff

1966 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1966. Misdaad van Jean Herman. Met o.a. Alain Delon, Mireille Darc, Frédéric de Pasquale, Georges Rouquier en Suzanne Flon.

Een bendeleider gaat in Nederland de buit van een juwelenroof verkopen en komt niet meer terug. De bendeleden denken verraden te zijn en martelen zijn vriendin. Eén bendelid gelooft in de onschuld van zijn baas en gaat met de vriendin in Nederland op onderzoek uit. Dit bekwaam scenario kreeg een middelmatige regie en een voorspelbare rol van Delon als de jonge gangster. De eerste film met Darc en Delon.

S.O.S. Noronha

1956 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1956. Avonturenfilm van Georges Rouquier. Met o.a. Jean Marais, Vanja Orico, Daniel Ivernel, Yves Massard en José Lewgoy.

Een Frans radiostation op een Braziliaans eiland dat de vrachtluchtvaart moet controleren wordt bezet door muiters van een strafkamp. De gegijzelden proberen hun werk toch voort te zetten. Met deze opmerkelijk gefotografeerde reconstructie van ware gebeurtenissen brengt de onderschatte regisseur Rouquier een ode aan loyaliteit en plichtsbesef, zonder in naïviteit te vervallen. De film werd overigens op Corsica opgenomen met uit Brazilië geïmporteerde acteurs. Marais is soberder dan gewoonlijk.

Arthur Honegger

1955 | Documentaire

Frankrijk 1955. Documentaire van Georges Rouquier.

Een Frans radiostation op een Braziliaans eiland dat de vrachtluchtvaart moet controleren wordt bezet door muiters van een strafkamp. De gegijzelden proberen hun werk toch voort te zetten. Met deze opmerkelijk gefotografeerde reconstructie van ware gebeurtenissen brengt de onderschatte regisseur Rouquier een ode aan loyaliteit en plichtsbesef, zonder in naïviteit te vervallen. De film werd overigens op Corsica opgenomen met uit Brazilië geïmporteerde acteurs. Marais is soberder dan gewoonlijk.

Sangre y luces

1953 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk 1953. Drama van Georges Rouquier en Ricardo Muñoz Suay. Met o.a. Zsa Zsa Gabor, Daniel Gélin, Félix Fernández en Arnoldo Foa.

Een oud-stierenvechter is verplicht zijn beroep te hervatten en daar vindt hij de dood. Een van de weinige deugdelijke en scherpzinnige films die over de stierenvechterswereld gemaakt is, met een goed technisch resultaat en Gabor als gemene vamp.

Sang et lumière

1953 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Georges Rouquier. Met o.a. Daniel Gélin, Zsa Zsa Gabor, Henri Vilbert, Arnoldo Foà en Christine Carère.

Na een slecht seizoen wil een stierenvechter zich uit de arena terug trekken, maar zijn manager en zijn op luxe gestelde maîtresse intrigeren zo dat hij nog een seizoen moet doorgaan dat hem na aanvankelijk succes fataal zal worden. Eigenlijk een combinatie van, ook wat kwaliteit betreft, zeer verschillende films, een indringende en boeiend in elkaar gezette documentaire en een clichématig en slecht gespeeld drama, waartoe de regisseur qua produktie verplicht werd. Gabor maakt elke opname waarin ze voorkomt, belachelijk.

Farrebique

1946 | Documentaire, Drama

Frankrijk 1946. Documentaire van Georges Rouquier.

Boerengezin met drie generaties woont op boerderij Farrebique waar vaak moeizame strijd om het bestaan wordt geleverd, maar ook vanzelfsprekende vreugde is en verbondenheid met tradities die ver blijft van agitatie en ontwikkelingen van stadsleven. Toch zijn er gezinsleden die elders willen kijken en kennismaken met een makkelijker, maar ook meer gecompliceerde levenswijze. Door amateurs gespeelde pseudo-documentaire werd aandoenlijke en sobere film van regisseur die nooit meer kans kreeg om in zelfde stijl door te werken waardoor zijn bijzondere kwaliteiten in later werk slechts sporadisch tot uitdrukking kwamen.