Behnaz Jafari: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Yalda

2019 | Drama

Iran 2019. Drama van Massoud Bakhshi. Met o.a. Sadaf Asgari, Behnaz Jafari, Babak Karimi en Fereshteh Sadre Orafaiy.

Weergaloos Iraans rechtbankdrama, met een avondvullende televisieshow als slagveld en de stiefzus van de beklaagde als rechter. Want zo kan het je werkelijk overkomen in Iran. Dat je in een televisieshow te horen krijgt of je moet sterven of niet, beslist door een familielid van het slachtoffer. Hier is het de jonge bruid Maryam, beschuldigd van moord op haar wijlen 65+ man. Wat kiest de stiefzus? De doodstraf, en zelf berooid achterblijven? Of vergiffenis, en een smak bloedgeld? Gedenkwaardig, want tegelijkertijd akelig droog en verbijsterend smeuïg.

3 Faces

2018 | Drama

Iran 2018. Drama van Jafar Panahi. Met o.a. Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Marziyeh Rezaei, Maedeh Erteghaei en Narges Delaram.

Sinds 2010 mag de Iraanse regisseur Panahi van zijn overheid geen films meer maken, maar daar trekt hij zich gelukkig weinig van aan. Na Taxi Teheran (2015, Gouden Beer in Berlijn) speelt hij in deze gemoedelijke roadmovie wederom een variant op zichzelf, net als actrice Jafari. De twee trekken samen op onderzoek uit nadat ze een alarmerend bericht ontvangen van een jonge actrice uit een afgelegen dorp. Nogal traag, maar met veel warmte en onderkoelde humor, becommentarieert Panahi de positie van vrouwen en kunstenaars in Iran. Prijs voor het beste scenario in Cannes.

Takhté siah

2000 | Drama

Italië​/​​Iran​/​​Japan 2000. Drama van Samira Makhmalbaf. Met o.a. Said Mohamadi, Behnaz Jafari, Mohamad Karim Rahmati, Rafat Moradi en Mayas Rostami.

De in Cannes met de juryprijs bekroonde Blackboards is de tweede film van de dochter van een van Irans bekendste regisseurs, Mohsen Makhmalbaf. Op 18-jarige leeftijd was zij ook al in Cannes vertegenwoordigd met De Appel. Blackboards speelt zich af in het Koerdische gedeelte van Iran, waar een groepje leraren, met schoolborden op de rug, op zoek is naar werk. Maar in het barre landschap, waar de bewoners kampen met de voortdurende dreiging van militair geweld, is weinig interesse. Een leraar sluit zich aan bij een groep nomaden, een ander bij een aantal jonge smokkelaars. Makhmalbaf maakte een humanistische, ontroerende maar ook geestige bespiegeling over de waarde van kennisoverdracht in een wereld waar mensen nauwelijks bestaansrecht hebben. Inmiddels vormen de Makhmalbafs een heuse filmdynastie: Hana (15), de jongste dochter van pa Makhmalbaf en zijn echtgenote Marzieh Mashkini (The day I became a woman), presenteerde vorige maand in Rotterdam haar film The Joy of Madness.