Herbert Fritsch

Acteur

Herbert Fritsch is acteur.
Er zijn 11 films gevonden.

Carola Stern: Doppelleben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Thomas Schadt. Met o.a. Maria Simon, Renate Krößner, Uwe Kockisch, Felix Eitner en Burghart Klaußner.

Carola Stern (Simon) heette aanvankelijk Erika Assmus en was lid van de jongerenafdeling van de BDM (Bund der Deutsche M[KA3]adel) onder de nazi`s. Ze gold als een ideaal voorbeeld zonder dat ze er zelf misschien iets aan kon doen. Toen de oorlog (1939-45) voorbij was en Duitsland verpletterd, werd ze lerares in de Russische bezettingszone, wat later Oost-Duitsland werd. Niemand wist dat ze tegelijkertijd voor de Amerikanen spioneerde. Totdat het natuurlijk op een dag w[KA1]el uitlekte, maar toen kon ze nog tijdig naar West-Berlijn vluchten. Ze kreeg er werk bij het Instituut voor Politieke Wetenschappen en kwam daarna terecht als boekenredactrice bij uitgeverij Kiepenheuer & Witsch in Keulen. Ze was een der mede-oprichtsters van de Duitse afdeling van Amnesty International en kreeg een baan als tv-journaliste bij regionale omroep WDR. In 2001 verscheen haar autobiografie [KL]Doppelleben[KLE], waarop deze goed in elkaar gezette film is gebaseerd. De kijker die ge[KA3]interesseerd is in een inside blik in de Duitse geschiedenis van de periode 1933-83 krijgt een duidelijk beeld dankzij deze boeiende film. Regisseur Schadt die zijn huiswerk goed gedaan heeft is van huis uit maker van documentaires en die ervaring heeft hem goed geholpen bij de productie van deze biopic. Zijn aanpak doet denken aan de stijl die Heinrich Breloer gebruikte voor zijn monumentale werken over (onder andere) Thomas Mann en Albert Speer. Het scenario is van Gabriela Sperl en regisseur Schadt. De oudere Stern wordt vertolkt door Krößner. Het camerawerk is van Holly Fink.

Tatort - Tot bist du!

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Diethard Küster. Met o.a. Dominic Raacke, Boris Aljinovic, Ernst-Georg Schwill, Tom Schilling en Julia Hummer.

Werner Jessen (Fritsch) is een leraar met extreem rechtse sympathie[KA3]en. Hij laat zijn leerlingen een oorlogsspel spelen, waarbij er geschoten wordt met losse flodders met verf. Als er een schot valt, is ineens een van de jongens dood omdat er een scherpe patroon tussenzat. Voor Till Ritter (Raacke) en Felix Stark (Aljinovic) ligt het voor de hand om Jessen te verdenken, maar - natuurlijk - de schijn bedriegt. In plaats van radicalisme gaat het om romantische relaties! Het scenario van Daniela Mohr bewandelt voor de zoveelste keer het ultra-rechtse pad om daarna af te wijken naar geheel iets anders. De film wordt echter gered door het duo Raacke en Aljinovic. Het camerawerk is van Peter Aichholzer. Aflevering 476.

Tatort - Tod bist Du!

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Diethard Küster. Met o.a. Dominic Raacke, Boris Aljinovic, Ernst-Georg Schwill, Tom Schilling en Julia Hummer.

De titel slaat op tieners die in een bos bij Berlijn op elkaar schieten met losse flodders, waarin verf zit. Tussen de munitie zit echter scherp en een jongen blijft dood liggen. Dit betekent voor Till Ritter (Raacke) en Felix Stark (Aljinovic) van de afdeling moordzaken dat er werk aan de winkel is. Aanvankelijk volgen ze een volledig vals spoor, waarbij ze Werner Jessen (Fritsch) verdenken, een leraar die wapengek is en extreem rechtse ideeën heeft. Als er een tweede slachtoffer valt, beseffen Till en Felix dat ze snel opnieuw moeten beginnen en de zaak blijkt meer met emoties dan met iets anders te maken te hebben. Het scenario van Daniela Mohr bewandelt voor de zoveelste keer het pad van het radicalisme om melodramatisch te eindigen. Raacke is als van ouds en nieuwkomer Aljinovic is goed, waardoor je Aljinovic's rebellerende en charmante voorganger Stefan Jürgens als commissaris Hellmann wel vergeten wil. Het camerawerk is van Peter Aichholzer. Aflevering 476.

Happiness Is a Warm Gun

2001 | Drama, Fantasy

Zwitserland 2001. Drama van Thomas Imbach. Met o.a. Linda Olsansky, Herbert Fritsch, Claudia Cimaschi en Alois Kunz.

In 1992 werd de Duitse politica Petra Kelly, mede-oprichter van Die Grünen, doodgeschoten door haar vriend en partijgenoot Gert Bastian, die vervolgens de hand aan zichzelf sloeg. Zwitser Imbach begint zijn semi-fictieve reconstructie op het moment dat Kelly en Gert in een vagevuurachtige luchthaven aankomen, waar ze hun aardse levens bespreken en nagaan wat er allemaal is misgegaan. De aanpak is inventief en regelmatig fascinerend, maar voor een geschiedenisles ben je bij Imbach aan het verkeerde adres; zijn ambities liggen vooral op het artistieke front.

Luftpiraten - 113 Passagiere in Todesangst

2000 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland 2000. Misdaad van Joe Coppoletta. Met o.a. Frank Stieren, Anja Freese, Alexandra Maria Lara, Herbert Fritsch en Seyfi Ölmez.

Een volle Boeing 747 explodeert kort na de start. Een volgende wordt gekaapt en neergezet op een vliegveld. Een woordvoerder van de terroristen eist daarop twintig miljoen mark (bijna negen miljoen euro). Wordt er niet betaald, dan wordt ook het tweede vliegtuig met alle passagiers en bemanning tot ontploffing gebracht. Werk aan de winkel voor het terreurbestrijdingsteam Force Majeure dat op een na uitsluitend uit mannen bestaat. De vrouw onder hen is Tamara Klansy (Freese) en de commandant is Philipp Neuss (Stieren), die verzwijgt dat zijn vriendin Nicole (Lara) zich onder de gegijzelden bevindt. De terroristen doden een passagier en smijten het lichaam uit het vliegtuig als afschrikwekkend voorbeeld om hun eisen kracht bij te zetten. De autoriteiten merken dat deze schoften hen telkens een stap vooruit zijn bij iedere zet die ze willen doen. Er moet dus een insider aan het werk zijn die de boeven tipt. Als sporen van dezelfde springstof in de auto van Neuss gevonden worden als op de wrakdelen van het ontplofte vliegtuig zijn aangetroffen, meent men de verrader te hebben. De kijker en Tamara weten wel beter. Deze actiefilm is compleet déjá vu, maar dat kan een diehard genrefan waarschijnlijk weinig schelen. Een oude Tupolev 134 op een vliegveldje in Hongarije werd gebruikt om de interieuropnames in de Boeing te simuleren. Verder zorgden Peter Lange en Dirk Lange voor de special effects en de computeranimaties van de aanvallende straaljager werden verzorgd door Ca Scanline Produktion GmbH - allemaal Europese ondernemingen. Het spel en de regie staat in directe verhouding tot de actie. Het scenario is van Kurt Schmeisser en het camerawerk is van Arthur W. Ahrweiler.

Picknick im Schnee

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Tomy Wigand. Met o.a. Matthias Habich, Chiara Schoras, Herbert Fritsch, Barbara Auer en Lars Schmidt.

Dr. Johannes Breutigam (Habich) is architect. Hij ontdekt dat zijn vrouw Claudia (Auer) hem ontrouw is en dat zijn compagnon Losfeld (Fritsch) hem bedrogen heeft, waardoor zijn bedrijf voor een faillissement staat. Het is oudejaarsavond en Breutigam wil een einde aan zijn leven maken door in een hotel van de 32ste verdieping af te springen. Als hij het raam opent, blijkt dat de vrouw (Schoras) in de kamer ernaast hetzelfde van plan is. Breutigam redt haar (en dus zichzelf). Ze brengen samen de nacht door, die cruciaal is voor het verdere verloop van hun leven. Voorspelbaar van a tot z, steunend op flink wat dialoog (Habich is een goede acteur, maar daar raak je in anderhalf uur best op uitgekeken) en z.g. modieus, wat vooral irritant is. Het scenario is van Martin Rauhaus en het camerawerk is van Diethard Prengel.

Tigerstreifenbaby wartet auf Tarzan

1998 | Fantasy, Komedie

Duitsland 1998. Fantasy van Rudolf Thome. Met o.a. Herbert Fritsch, Cora Frost, Valeska Hanel, Irm Hermann en Rüdiger Vogler.

Theo (Werner) en Luise (Frost) zijn nog maar kort getrouwd. Ze keren terug van een welverdiende vakantie naar Berlijn en pikken onderweg en blonde punkachtige lifter op: het is Frank Mackay (Fritsch) uit het jaar 5000 (en nog wat), die geen kleingeld bij zich heeft, maar wel een koffer vol goudstaafjes. In Franks universum is de vrouwelijke kunne uitgestorven. Luise ziet hem wel zitten en begint al meteen naar hem te lonken. Frank is echter op zoek naar Laura Luna (Hanel) de succesvolle schrijfster van het boek met de titel van deze film. Hij is n.l. verliefd op haar foto en wil haar overhalen met hem terug te keren naar de toekomst. Via haar rijke uitgeefster Birgit Kirchstein (Hermann) komt hij achter haar adres, maar na een gezellig etentje in een restaurant, waarbij ze zich door Chinezen beloerd voelen, ontdekken ze dat Laura`s flat is doorzocht. Laura stelt voor naar het zomerhuis van haar vader (Vogler) te gaan en Frank vraagt aan Luise om mee te gaan. Theo is dan net even uit het zicht verdwenen (en dat komt goed uit). In het zomerhuis ontwikkelt zich een gezellige driehoeksverhouding, waarbij iedereen met iedereen in bed duikt. Ondertussen doet Laura een poging om haar nieuwe boek Die utopische Frau te schrijven. Tenslotte komt Theo weer boven water en maakt een einde aan al dat paradijselijke geluk. Het scenario van regisseur Thome en Peter Lund klinkt niet alleen belachelijk, maar is het ook. Het zijn de spelprestaties van de onervaren Frost (een zangeres) en Hanel, die de aandacht van de kijker met de erotische fantasieën van een inmiddels bejaarde 'achtenzestiger' weten vast te houden. Het duurt vrij lang voordat de film op gang komt en lesbische kijksters voelen zich te kort gedaan door zoveel, en tegelijkertijd zo weinig door een man bedachte seks tussen twee vrouwen. Veel 'gewone kijkers van vlees en bloed' ontgaat deze film geheel en al. Het camerawerk van Carsten Thiele is onberispelijk. Regionale omroep WDR was medeproducent en medefinancier van het Thome's project.

Just Married

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Rudolf Thome. Met o.a. Herbert Fritsch, Laura Tonke, Marquard Bohm, Johannes Herrschmann en Alexander Höchst.

Frangipani (Tonke) is de dochter van bioscoopeigenaar Willy Klein (Bohm) uit Berlijn. Ze leert filmproducent Friedrich B[KA3]ar (Fritsch) kennen, die ook enkele bioscopen exploiteert. De knappe jonge vrouw wordt verliefd en haar liefde wordt beantwoord, waarop het jonge stel trouwt. Frangipani heeft inmiddels ontdekt dat haar man eigenlijk meer getrouwd is met zijn werk; zo down-loadt hij tijdens hun huwelijksreis via zijn gsm-telefoon heimelijk de bezoekcijfers van zijn theaters op zijn laptop, ondanks zijn vrome beloftes dat hij zich geheel en al aan Frangipani zou wijden. Ruim een jaar later, als zij een kind hebben, ziet Frangipani in een droom, dat Friedrich vreemdgaat. Zij laat hem door priv[KA1]edetective Harry Buntfuss (Herrschmann) schaduwen, die Friedrichs gangen op video vastlegt. Friedrich wordt betrapt met een jonge regisseuse en vervolgens moet hij de echtelijke sponde verruilen voor een rommelhok. Frangipani haat hem. Hun huwelijk staat nu op springen en Friedrichs zaken gaan op dat moment slecht. Opa Klein ligt op sterven en roept zijn dochter en schoonzoon bij zich en vraagt hen niet te gaan scheiden, maar het opnieuw te proberen. Het siert de 59-jarige regisseur Thome die zijn eigen scenario schreef dat hij zijn film over drie belangrijke fasen in het trendy leven van de Duitse bourgeoisie uit de nieuwe hoofdstad niet te lang gemaakt heeft, waardoor deze film wel te genieten valt. Het blijft echter, inclusief de spelprestaties, allemaal wat aan de magere kant. Het camerawerk is van Carsten Thiele.

Die 120 Tage von Bottrop

1997 |

Duitsland 1997. Christoph Schlingensief. Met o.a. Sophie Rois, Martin Wuttke, Herbert Fritsch, Helmut Berger en Udo Kier.

Frangipani (Tonke) is de dochter van bioscoopeigenaar Willy Klein (Bohm) uit Berlijn. Ze leert filmproducent Friedrich B[KA3]ar (Fritsch) kennen, die ook enkele bioscopen exploiteert. De knappe jonge vrouw wordt verliefd en haar liefde wordt beantwoord, waarop het jonge stel trouwt. Frangipani heeft inmiddels ontdekt dat haar man eigenlijk meer getrouwd is met zijn werk; zo down-loadt hij tijdens hun huwelijksreis via zijn gsm-telefoon heimelijk de bezoekcijfers van zijn theaters op zijn laptop, ondanks zijn vrome beloftes dat hij zich geheel en al aan Frangipani zou wijden. Ruim een jaar later, als zij een kind hebben, ziet Frangipani in een droom, dat Friedrich vreemdgaat. Zij laat hem door priv[KA1]edetective Harry Buntfuss (Herrschmann) schaduwen, die Friedrichs gangen op video vastlegt. Friedrich wordt betrapt met een jonge regisseuse en vervolgens moet hij de echtelijke sponde verruilen voor een rommelhok. Frangipani haat hem. Hun huwelijk staat nu op springen en Friedrichs zaken gaan op dat moment slecht. Opa Klein ligt op sterven en roept zijn dochter en schoonzoon bij zich en vraagt hen niet te gaan scheiden, maar het opnieuw te proberen. Het siert de 59-jarige regisseur Thome die zijn eigen scenario schreef dat hij zijn film over drie belangrijke fasen in het trendy leven van de Duitse bourgeoisie uit de nieuwe hoofdstad niet te lang gemaakt heeft, waardoor deze film wel te genieten valt. Het blijft echter, inclusief de spelprestaties, allemaal wat aan de magere kant. Het camerawerk is van Carsten Thiele.

Engelchen

1996 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1996. Komedie van Helke Misselwitz. Met o.a. Susanne Lothar, Cesary Pazura, Sophie Rois, Herbert Fritsch en Kathrin Angerer.

Engelchen. Het is de bijnaam van Ramona, een vrouw die samen met haar zusje in een lippenstiftfabriek in Berlijn werkt. Tijdens haar eenzame bestaan gluurt ze door het raam veel naar een ontwricht gezin en maakt woordeloos contact met het verwaarloosde dochtertje. Haar leven verandert als ze op het station gekust wordt door Andrzej, een Poolse autoreparateur, die op het station illegaal sloffen sigaretten staat te verkopen. Na verloop van tijd zien ze elkaar vaker en lijkt een betere tijd aangebroken voor Ramona. Maar Andrzej blijkt getrouwd te zijn en Ramona´s zwangerschap eindigt in een miskraam. Indringende rol van Susanne Lothar als de enigszins contactgestoorde en neurotische Ramona, in een film die de kijker een trieste wereld in voert. Misschien mede door het documentairewerk dat Misselwitz eerder deed, oogt de film erg levensecht. (IdH/VPRO Gids)

Die letzte Entscheidung

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Beat Lottaz. Met o.a. Katja Flint, Michael Degen, Herbert Fritsch, Ulrich Gebauer en Wolfram Teufel.

Een wat ongeloofwaardig verhaal over een dilemma en het nemen van een beslissing. Yuppie Ariane M[KA3]arz (Flint) heeft rechten gestudeerd, ze is rond de dertig en zit in de directie van het concern waar haar vader Gerhard Ruhland (Degen) hoofd van de afdeling research is. Voorzitter van de raad van bestuur Hagen Wolff (Gebauer) geeft Ariane März de missie om een afslankingsoperatie door te voeren, waarbij massale ontslagen zullen vallen. Op de lijst staat ook haar vader. Herr Wollf zegt haar dat het in stand houden van de afdeling van vader Ruhland driehonderd arbeidsplaatsen in gevaar brengt. Kort psychologisch drama, wat lang niet iedereen boeit, maar laat zien dat Flint acteren kan en Degen haar behoorlijk van partij geeft. Het scenario is van regisseuse Lottaz en Wolfgang Wysocki. Fritz Moser stond achter de camera.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Herbert Fritsch op televisie komt.

Reageer