Gudrun Ruzicková-Steiner: productie.
Er zijn 9 films gevonden.

Evet, ich will!

2008 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2008. Komedie van Sinan Akkus. Met o.a. Oliver Korittke, Lale Yavas, Heinrich Schafmeister, Ingeborg Westphal en Meray Ülgen.

Gewiekst in elkaar gezette multicultikomedie over een serieus onderwerp: Turkse mores over het huwelijk en aanverwante zaken. In Berlijn struikelen zeer verschillende personages over religieuze, patriarchale en clanbepaalde keuze-onvrijheid, gladgestreken met het aloude eufemisme traditie. Uithuwelijking, angstvallig verzwegen homoseksualiteit, gedwongen islambekering, vrouwenopsluiting, besnijdenis – een treurig defilé van pijnpunten komt langs. Op niet-choquerende, jolige toon uiteraard en vertolkt door sympathieke, vakbekwame acteurs, zoals het een sterk staaltje pseudoprogressief cultuurrelativisme betaamt. Anderhalf uur ergernis voor weldenkenden, die vooral medelijden zullen hebben met de betrokkenen.

Kroko

2003 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2003. Drama van Sylke Enders. Met o.a. Franziska Jünger, Alexander Lange, Hinnerk Schönemann, Danilo Bauer en Harald Schrott.

Julia Fiedler (J[KA3]unger), noemt zichzelf Kroko. Ze is bijna zeventien en woont in de afgetrapte Berlijnse wijk Wedding. Haar moeder (Kaul) is alleenstaand en niet opgewassen tegen de omstandigheden, waarin ze verkeert. Kroko heeft een jonger zusje, Cora (Krump). Ze is opstandig en de aanvoerster van een meidenbende met als meeloopster Marlene (Warnstedt), die haar aanbidt. Haar vriendje is Eddie (Sch[KA3]onemann) en de dikke Rolle (Bauer) is zijn maat. Met lanterfanten, nietsnutten, winkeldiefstallen en de disco brengen ze hun tijd door. Wie iets waagt te zeggen krijgt een grote waffel. Na een vervelende en mislukte avond in de disco krijgen ze een lift met een auto. Tijdens een stop bij een benzinestation kruipt de onverschrokken Kroko achter het stuur en scheurt weg. Een plotseling overstekende fietser wordt prompt door haar geschept en raakt gewond. De vrouwelijke rechter veroordeelt Kroko tot zestig uur sociaal werk in een tehuis voor gehandicapten. Kroko schaamt zich diep en meent dat ze haar prestige verliest ten opzichte van de bende. Ze behandelt de gehandicapten zonder respect en weigert ook maar [KA1]e[KA1]en vinger uit te steken. De leider van het groepje Micha (Schrott), beschouwt ze als een bejaarde hippie, die niet goed snik is. De aan een rolstoel gekluisterde Thomas (Lange) geeft Kroko echter lik op stuk. Als Kroko hoort dat Eddie haar niet langer trouw is, bevindt zij zich in een isolement. Ze belandt in een neerwaartse spiraal, terwijl Thomas een toenaderingspoging doet door haar uit te nodigen voor de première van een toneelstuk. Micha, die haar dilemma wel aanvoelt, stelt haar voor deel te nemen aan een uitje van de gehandicapten, waardoor ze haar strafuren sneller opmaakt. Kroko is echter al compleet afgedreven ten opzichte van haar oude omgeving: haar moeder heeft een vriend en is niet meer gediend van de praatjes van haar dochter en is kwaad dat Kroko haar zusje Cora bij een winkeldiefstal heeft betrokken. Eddie is met de bende vertrokken en Kroko is niet langer de queen van de buurt. Vertwijfeld wendt zij zich tot Micha, die haar de goede raad geeft om serieus te worden. Gelukkig had Rolle hetzelfde besluit genomen: hij wil een vak leren. Een uitstekend, maar niet origineel portret van de 'hedendaagse' jeugd, die maar al te gemakkelijk ontspoort en het verkeerde pad opgaat. In het goed vertolkte regiedebuut van Enders is de alternatieve straf, die de rechter heeft opgelegd, bijna zaligmakend, maar die vlieger zal bij heel veel vergelijkbare gevallen niet opgaan. Het scenario is van regisseuse Enders. Het camerawerk is van Matthias Schellenberg en Katrin Vorderwühlbecke.

Hiçbiryerde

2002 | Drama

Duitsland​/​​Turkije 2002. Drama van Tayfun Pirselimoglu. Met o.a. Zuhal Olcay, Michael Mendl, Parkan Özturan, Meral Okay en Ruhi San.

Sükran (Olcay) werkt aan het loket van het centraal station van Istanboel. Zij heeft altijd haar zoon Veysel (Sari) afgeschermd van alles wat politiek is, omdat haar echtgenote overleden is als gevolg van de Koerdische zaak. Op een dag verdwijnt Veysel spoorloos. De autoriteiten helpen slechts door Sükran onbekende lijken te tonen ter identificatie. Uiteindelijk heeft een kapper op het station misschien een betere tip. De zogenoemde Zaterdagmoeders demonstreren nog iedere zaterdag in Istanboel voor hun vermiste zonen. Hiçbiryerde, dat de politieke kwestie een zeer persoonlijk gezicht gaf, was dan ook controversieel in Turkije, en werd tijdelijk verboden.

Finnlandia

2001 | Drama, Mysterie

Duitsland 2001. Drama van Eleni Ampelakiotou en Gregor Schnitzler. Met o.a. Caroline Baehr, Marc Hosemann, Erdal Yildiz en J. Christoffer Slotte.

Sükran (Olcay) werkt aan het loket van het centraal station van Istanboel. Zij heeft altijd haar zoon Veysel (Sari) afgeschermd van alles wat politiek is, omdat haar echtgenote overleden is als gevolg van de Koerdische zaak. Op een dag verdwijnt Veysel spoorloos. De autoriteiten helpen slechts door Sükran onbekende lijken te tonen ter identificatie. Uiteindelijk heeft een kapper op het station misschien een betere tip. De zogenoemde Zaterdagmoeders demonstreren nog iedere zaterdag in Istanboel voor hun vermiste zonen. Hiçbiryerde, dat de politieke kwestie een zeer persoonlijk gezicht gaf, was dan ook controversieel in Turkije, en werd tijdelijk verboden.

Berlin Is in Germany

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Hannes Stöhr. Met o.a. Jörg Schüttauf, Julia Jäger, Tom Jahn, Robin Becker en Edita Malovcic.

Berlin Is in Germany vertoont opvallend veel overeenkomsten met Goodbye, Lenin!. Ook dit is een tragikomedie waarin het Oost-Berlijnse hoofdpersonage de val van de Muur niet heeft meegemaakt. Ex-DDR inwoner Martin (Schüttauf) komt in 2001 na een jarenlange gevangenisstraf vrij en herkent zijn stad niet meer. Martins aanvankelijke enthousiasme over het nieuwe Duitsland wordt snel de grond ingeboord wanneer hij tegen de ene na de andere moeilijkheid aanloopt. Gelukkig houdt debuterend speelfilmregisseur Hannes Stöhr het lichtvoetig, al leiden grappen over luid rinkelende mobiele telefoons en elektronische toegangspoortjes soms wel wat af.

Downhill City

1999 | Komedie, Drama

Finland​/​​Duitsland 1999. Komedie van Hannu Salonen. Met o.a. Franka Potente, Teemu Aromaa, Andreas Brucker, Michaela Rosen en Sebastian Rudolph.

In laconieke en dromerig treurige verteltrant lijkt het debuut van de Fin Salonen veel op het werk van landgenoot Aki Kaurismäki. Een aantal zeer van elkaar verschillende jonge mensen vindt elkaar in een Berlijns hotel genaamd Downhill City. De film is een eigentijds kaleidoscopisch drama dat zichzelf soms iets te gewichtig vindt, maar dat wel slaagt in het verbeelden van grootstedelijke eenzaamheid. (IdH/VPRO Gids)

Zirkus am Zauberflöte

1998 | Komedie, Muziek

Duitsland 1998. Komedie van Percy Adlon. Met o.a. Andreas Kohn, Lynton Atkinson, Diane Gilchrist, Martina Rüping en André Eisermann.

In laconieke en dromerig treurige verteltrant lijkt het debuut van de Fin Salonen veel op het werk van landgenoot Aki Kaurismäki. Een aantal zeer van elkaar verschillende jonge mensen vindt elkaar in een Berlijns hotel genaamd Downhill City. De film is een eigentijds kaleidoscopisch drama dat zichzelf soms iets te gewichtig vindt, maar dat wel slaagt in het verbeelden van grootstedelijke eenzaamheid. (IdH/VPRO Gids)

Not a Love Song

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Jan Ralske. Met o.a. Matthias Freihof, Lars Rudolph en Anna Thalbach.

In laconieke en dromerig treurige verteltrant lijkt het debuut van de Fin Salonen veel op het werk van landgenoot Aki Kaurismäki. Een aantal zeer van elkaar verschillende jonge mensen vindt elkaar in een Berlijns hotel genaamd Downhill City. De film is een eigentijds kaleidoscopisch drama dat zichzelf soms iets te gewichtig vindt, maar dat wel slaagt in het verbeelden van grootstedelijke eenzaamheid. (IdH/VPRO Gids)

RobbyKallePaul

1989 | Drama, Romantiek, Komedie

Duitsland​/​​Zwitserland 1989. Drama van Dani Levy. Met o.a. Dani Levy, Frank Beilicke, Josef Hofmann, Anja Franke en Maria Schrader.

De drie jonge kerels in de woongemeenschap hebben één ding gemeen: ze hebben allemaal problemen met vrouwen. Om met zichzelf in het reine te komen besluiten ze tot een periode van seksuele onthouding. De cameravoering is meesterlijk, waardoor de plaats van handeling, een kleine driekamerflat, onwaarschijnlijk goed en verrassend in beeld gebracht wordt. Teleurstellend daarentegen zijn de vermoeiende, weinig originele dialogen. Het scenario is van regisseur Levy, Maria Schrader, Anja Franke en Holger Franke. Het camerawerk is van Carl-Friedrich Koschnick.