Gunnel Broström: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Mannen frȧn andra sidan

1971 | Avonturenfilm, Historische film

Zweden​/​​USSR 1971. Avonturenfilm van Joeri Jegorov. Met o.a. Slava Tichonov, Bibi Andersson, Patrick Wymark, Valentin Gaft en Gunnel Broström.

Een Russische spoorwegingenieur wordt in 1920 door de revolutionaire regering naar Stockholm gestuurd met een bestelling voor locomotieven. Wit-Russische spionnen proberen eerst het contract en vervolgens de locomotieven zelf te saboteren, terwijl de held verliefd wordt op een Zweedse dame. Een historische transactie is de aanleiding voor deze onderhoudende, maar nergens opmerkelijke avonturenfilm. In de Engels gesproken exportversie is negen minuten politieke propaganda achterwege gelaten.

Tvärbalk

1967 | Drama

Zweden 1967. Drama van Jörn Donner. Met o.a. Ulf Palme, Gunnel Broström, Harriet Andersson, Ernst-Hugo Järegård en Brita Oberg.

De komst van een joods-Hongaarse vluchtelinge in het gezin van een Zweedse ambtenaar van middelbare leeftijd brengt diens onvrede met tragische gevolgen aan het oppervlak. De emotieloze afrekening met Zweedse afkeer van vreemdelingen (overigens is de regisseur van Finse afkomst) krijgt in de bijna mechanisch zorgvuldige vormgeving geen dramatische adem, zodat (positieve of negatieve) belangstelling voor het lot van de personages geen kans krijgt. Het vermoeden dat de jodin veel interessanter is dan de crisis in het redelijk goede leven van haar gastgevers wordt tot de slotscènes niet gehonoreerd. Andersson blijft ook filmisch een te marginaal personage.

Stimulantia

1967 | Komedie

Zweden 1967. Komedie van Hans Abramson, Jörn Donner, Lars Görling, Ingmar Bergman en Arne Arnblom. Met o.a. Hans Alfredson, Harriet Andersson, Ingrid Bergman, Gunnar Björnstrand en Gunnel Broström.

Een episodenfilm waarin regisseurs vorm kunnen geven aan wat hen in het leven opwindt. Dit vrijblijvende uitgangspunt leidt tot hoogst ongelijksoortige resultaten, waarbij Bergman een familiefilmpje over de geboorte van zijn zoon inbrengt. De leukste sketch is die van Donner, waarin een paar het bedrijven van de liefde zo systematisch en klinisch voorbereid, dat ze er tenslotte maar van afzien. Veteraan Molander haalde zijn ontdekking Ingrid Bergman na ruim 27 jaar terug voor de Zweedse camera's voor verfilming van De Maupassants Halssnoer. Deze optelsom geeft inzicht in de gevarieerdheid van de Zweedse cinema, maar helaas slechts weinig meer.

Giftas

1957 | Drama

Zweden 1957. Drama van Anders Henrikson. Met o.a. Mai Zetterling, George Fant, Gunnel Broström, Hjördis Pettersson en Anita Björk.

Tweeluik naar verhalen van August Strindberg. Zeeman merkt dat zijn echtgenote tijdens zijn afwezigheid onder invloed van religieuze blauwkous is gekomen, maar prikkelt haar jaloezie door met die vriendin te gaan flirten. Moederloos meisje heeft een mannelijke opvoeding gekregen en afkeer van seks. Ze trouwt om zijn geld met een intellectueel die ze door erotische chantage weet te domineren in uitzichtloos huwelijk. Na lichte ironie van de eerste episode heeft deel 2 van de auteur de bekende zwartgalligheid waarin Björk de beroemde rol van FRÖKEN JULIE evenaart.

Salka Valka

1954 | Drama

Zweden 1954. Drama van Arne Mattsson. Met o.a. Birgitta Petterson, Gunnel Broström, Folke Sundquist, Margaretha Krook en Erik Strandmark.

De jeugdige Salka komt met haar moeder in een vissersdorp op IJsland, waar ondanks de steun van het Leger des Heils de moeder tot prostitutie wordt gedreven. Ze pleegt zelfmoord als haar pooier Salka aanrandt. Eenmaal volwassen heeft Salka zich maatschappelijk opgewerkt, maar zij wordt verliefd op een visser die een vakbond probeert op te zetten. De liefde loopt stuk, maar ze heeft inmiddels de futiliteit van de welstand ontdekt. De onevenwichtige opbouw van het scenario, met een sprong in de tijd van tien jaar, weet niet aannemelijk te maken dat de jonge en de volwassen heldin een zelfde mens zijn, maar de film boeit door haar aandacht voor landschappen en getekende en misvormde zeelieden die door ongewone camerahoeken en close-ups wel veel nadruk krijgen. De stijl doet denken aan een sage uit de tijd van de stomme film.