Niels-Peter Mahlau: camera.
Er zijn 2 films gevonden.

Tatort - Gift

1974 | Mysterie

Duitsland 1974. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Edgar Hoppe, Ulrich von Bock, Jochen Richert en Klaus Schwarzkopf.

Spelende kinderen ontdekken op een vuilnisbelt een lijk. Bij nader onderzoek vindt de politie een partij vaten met giftig chemisch afval. Omdat het Hamburgse afvalverwerkingsbedrijf Toxex het gif dat afkomstig is van het chemische bedrijf Metallin, zou vernietigen, houden twee Kriminalhauptkommissare zich met de zaak bezig. Werk aan de winkel voor Trimmel (Richter) uit de hanzestad en H[KA3]offgen (Hoppe) uit de Oostzeehaven Kiel. Regisseur Schulze-Rohr, een der geestelijke vaders van de serie TATORT - hij draaide de pilootfilm EXKLUSIV in 1969, gevolgd door de officiële start TAXI NACH LEIPZIG in 1970 - weet steeds een interessant onderwerp met de nodige spanning te behandelen. In deze 42ste aflevering gaat het om giftig industrie-afval. Schulze-Rohr schreef het scenario samen met de misdaadauteur Friedhelm Werremeier. Het camerawerk is van Niels-Peter Mahlau. Zevende zaak van Trimmel.

Tatort - Exklusiv

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Heinz Bennent, Marika Mindzenty, Wolfgang Reichmann en Heinz Schubert.

De negende TATORT gaat over de frauduleuze directeur van een bankfiliaal die zijn broodheren bezwendelt voor [KA1]e[KA1]en miljoen mark, die hij verdwijnen laat (hij begraaft ze in een bos in de buurt van Frankfurt). Hij zorgt voor een dwaalspoor voor een weekendje met het vliegtuig naar Parijs te gaan. Vervolgens wil de zaak opbiechten en uitleggen dat het geld ook van hem is gestolen. Daartoe neemt hij in zijn Parijse hotel de portier in `vertrouwen` en komt terecht op de Duitse ambassade, waar men zijn `treurige` verhaal hoort. Een veroordeling tot vijf jaar deert hem niet en is een kleinigheid, vergeleken met het leven als een vorst daarna... Helaas werd zijn pad in de Franse hoofdstad gekruist door de lekkere, blonde Utta Gabrowski (Mindzenty). Op een gegeven moment ontstaat er tussen dit tweetal een twist die op wat gebakkelei uitdraait. Utta valt achterover over een muurtje, stort de diepte in en breekt haar nek. Ze blijft dood liggen. Hij begraaft haar in een bos. Nu is er een moordzaak en die uiteindelijk terecht komt bij Kommissar Trimmel (Richter) en het duurt niet lang of de dader krijgt ook met Trimmel te maken. Het niet al te verbluffende scenario van Friedhelm Werremeier brengt de boodschap dat de perfecte misdaad niet bestaat en tevens dat de misdaad niet loont. Mindzenty is een aardige verschijning en jammer dat ze halverwege verdwijnen moet. Het camerawerk is van Niels-Peter Mahlau. Heerlijk gedateerd, maar zeer beslist een parmantige film.