Bernd Gnann

Acteur

Bernd Gnann is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

Tatort - Bienzle und der steinerne Gast

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Jürgen Tarrach en Maria Hartmann.

Na de succesvolle premi[KA2]ere van [KL]Don Giovanni[KLE] in de opera van Stuttgart is er een buffet voor de genodigden. Het is extra feest want Cassian Pfeiffer (Tarrach), die de bas zingt, viert zijn twintig-jarige jubileum. In de drukte in het geroezemoes wordt achter een zuil het ontzielde lichaam van de voorzitter van de operavereniging Dr. Arnulf Sontheim (Hofrichter) gevonden. Hij is doodgestoken. Ernst Bienzle (Steck) en zijn assistent G[KA3]unter G[KA3]achter (Wandel) arriveren om de zaak te onderzoeken. Sontheim is neergestoken met een jachtmes uit de rekwisietenkamer, dus moet de dader in kleine kring gezocht worden. Over de dode niets dan goeds. Het slachtoffer was KNO-arts en als zodanig behandelde hij Cassian voor zijn stembanden. Heel langzaam maar zeker trekken Bienzle en G[KA3]achter het beeld op van een machtig man, van wie vele mensen op een of andere manier afhankelijk waren. Een wie-is-de- dader naar een uitstekend scenario van vaste auteur Felix Huby, die zich aardig heeft ingeleefd in het theater- en operawereldje. Hoewel zijn manuscript niet direct origineel is (er zijn andere TATORT afleveringen, die in een soortgelijk milieu spelen) is deze film bijzonder door het feit dat hij gedraaid werd in de opera van Stuttgart. Bovendien zijn de spelprestaties heel overtuigend en is de subplot als gebruikelijk ironisch: Bienzle`s levensgezellin Hannelore Schmiedinger (Russek) wordt vijftig, zij wil er niets van weten, en Bienzle moet een passend cadeau zien te vinden - alsof hij al niet genoeg heeft om op te lossen! Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Aflevering 571.

Tatort - Bienzle und der Feuerteufel

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Arend Agthe. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Bernd Gnann en Harald Koch.

Ernst Bienzle (Steck) en G[KA3]achter (Wandel) houden zich bezig met een aangestoken brand in een fabriek, waarbij een lijk is gevonden. De brand heeft dezelfde kenmerken als van een hele reeks, de derde inmiddels, dat duidelijk het werk van een pyromaan is. De dode blijkt Joseph Popescu te heten. Hij is een Roemeen, die ooit bij de gevreesde geheime politie Securitate zat en in Duitsland voor een incassodienst werkte, die het geweld niet schuwt. Een Roemeense journaliste, Rosita Ianescu (Medvedeva), heeft de brand vastgelegd op de gevoelige plaat. Uiteraard wordt zij aan de tand gevoeld, maar er komt niet direct duidelijkheid in de zaak. Pyromanen zijn voer voor psychologen en bevinden zich niet zelden in het brandblussersmilieu. Om ze te ontmaskeren heb je deskundigen nodig. Wellicht heeft Bienzle te maken met uiteenlopende zaken, die variëren van een wraakoefening tot een politieke moord, die toevallig bij elkaar gestopt zijn. Of was het gewoon een familiedrama? Het scenario van Felix Huby en Dieter de Lazzer is een spannende en onderhoudende wie-is-de-dader, die met de nodige, plezierige routine gespeeld wordt. Het camerawerk is van HansJörg Allgeier. Aflevering 584. 16:9, Dolby Surround.

Ein Baby zum Verlieben

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Anica Dobra, Bernhard Schir, Dieter Landuris, Katharina Müller-Elmau en Max Gertsch.

Leo Fink (Schir), die bij de verkeerspolitie in Stuttgart is, heeft een revolutionair plan bedacht om een einde aan de verkeersopstoppingen te maken. Zijn arrogante bazin Dr. Vera Becker (M[KA3]uller-Ellmau) kan moeilijk verkroppen dat zo`n ondergeschikte, die ook nog leesblind is, met een geniaal plan komt. Ze wil er niets van weten, maar ze raakt vertederd als zij Leo met een baby op de arm ziet. Ze is zelf nog niet getrouwd, en ze zou graag moeder willen zijn en ze weet dat Leo nog vrij is. Ze krijgt plotseling gezonde belangstelling voor hem, maar het kind, Felix (afwisselend `gespeeld` door de broertjes Maximilian en Matthias B[KA3]aumler), is helemaal niet van hem. Het behoort aan zijn chaotische, niet onaantrekkelijke buurvrouw Antonia Sandmann (Dobra) - ze vliegen elkaar soms flink in de haren. Niettemin wil Vera het plan bekijken en Leo mag het presenteren. Dan realiseert hij zich dat hij spelfouten in de straatnamen heeft gemaakt. Hij haalt Antonia over om in te breken bij de verkeerspolitie en zijn presentatie te corrigeren. Antonia, die handig is met de computer, vindt dit best spannend. Bovendien ziet ze Leo met geheel andere ogen. Zo kon het gebeuren dat Leo plotseling twee aanbidsters heeft: Vera heeft hij ingepalmd voor zijn project en Antonia is blij dat zij ook eens helpen kan. Gelukkig is Stefan Grenz (Landuris) er nog om een oplossing te brengen. Blijft heel eventjes de vraag, wie krijgt wie. De rolverdeling is populair bij de kijker en dat houdt het slappe scenario van Monika Peetz overeind. Het camerawerk is van Hans- Jörg Allgeier.

Tatort - Fette Krieger

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Dominik Reding. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Wolfgang Hepp, Sandra Borgmann en Bernd Gnann.

MC Fett (Gnann) van het succesvolle rapduo Fette Krieger kondigt aan dat hij ermee wil kappen. Hij wil terugkeren naar de `credibility` en samen met zijn broer Rokko (Scheller) een nieuwe carri[KA2]ere beginnen. Redenen genoeg voor heel wat mensen om teleurgesteld te zijn: zijn manager, de platenmaatschappij en vooral zijn rapmaat Krieger (Harris) en de fans, want ze verliezen er allemaal aan. Ook vriendin Mona (Borgmann) kijkt op. Vervolgens stort MC Fett van het dak en blijft morsdood liggen. Zo komen Lena Odenthal (Folkerts) en Mario Kopper (Hoppe) op de proppen, want niemand gelooft in het toeval. Rokko denkt dat Krieger het op zijn geweten heeft en die duikt heel rap onder. Met hem verdwijnt ook de digicam waarop de laatste momenten van op het dak dansende MC Fett gestaan zouden hebben. Lena besluit geheel in haar lijn Mona eens aan de tand te voelen en maakt kennis met de hiphop, terwijl Mario probeert Krieger op te sporen. De oplossing van de zaak zit hem in het keiharde muziekwereldje dat alleen maar succes kent en het buitengewoon onsympathieke karakter van de neergestortte narcistische popartiest, want niemand was gebaat bij MC Fetts dood. Idolen sterven jong... Folkerts en Hoppe zijn als van ouds en worden goed gesteund door nieuwe en jonge gezichten. Van Folkerts is het bekend dat zij lesbisch is; in de TATORT-afleveringen maakt men hiervan geen geheim. Ze had in deze een field day door een scène met Bormann, die zij op de mond kust als ze zich verschuilen voor een politiepatrouille. In het verloop van het verhaal gaat Mona onderuiken bij Odenthal, nog wat meer olie op het vuur van Lena's verborgen passie giet, maar dan ontdekt Odenthal dat er een generatiekloof is en zij geschikter is voor de rol van surrogaatmoeder. Het taboedoorbrekende scenario met een stukje psychologie over schuld en boetegevoel is in eerste instantie van regisseur Reding, maar het werd nog eens extra bewerkt door Peter Lennartz. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Uitstekende, sfeer bepalende rekwisieten.

Tatort - Bienzle und die blinde Wut

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rita Russek, Rüdiger Wandel, Simone Thomalla en Paul Faßnacht.

De relatie van Ernst Bienzle (Steck) met de kunstzinnige Hannelore wil niet vlotten en zij is vertrokken naar Heimerbach in de bergen om iemand te ontmoeten. Bienzle reist haar discreet na om erachter te komen wie zijn rivaal is. Zo is hij getuige van het opvliegende karakter van Albert Horrenried (Fa[KL29]nacht) die in een woedeuitbarsting zijn broer Martin (Goritzki) wil doodschieten. Bienzle weet Albert nog net tot bedaren te brengen. De volgende morgen wordt Albert echter levenloos aangetroffen in zijn houtzagerij. Eigenlijk komt deze moord Bienzle wel goed uit, want zo kan hij in een offici[KA3]ele hoedanigheid Hannelore bespieden, terwijl zijn assistent G[KA3]achter, de eerste stappen van het onderzoek zet. Albert Horrenried was een nare man zonder scrupules en hij had veel vijanden; niet alleen zijn broer Martin die hij tekort gedaan had bij het verdelen van de erfenis, maar ook zijn ontrouwe vriendin Claudia Kranzmeier (Thomalla) en zijn personeel. Een aardige wie-is-de-dader met onvervalste heimattrekjes. Het scenario is van Felix Huby. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Aflevering 427 trok een zeer hoog aantal kijkers, bijna tien miljoen.

Polizeiruf 110: Hetzjagd

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Ute Wieland. Met o.a. Stefan Reck, Bernd Gnann en Angelica Domröse.

De relatie van Ernst Bienzle (Steck) met de kunstzinnige Hannelore wil niet vlotten en zij is vertrokken naar Heimerbach in de bergen om iemand te ontmoeten. Bienzle reist haar discreet na om erachter te komen wie zijn rivaal is. Zo is hij getuige van het opvliegende karakter van Albert Horrenried (Fa[KL29]nacht) die in een woedeuitbarsting zijn broer Martin (Goritzki) wil doodschieten. Bienzle weet Albert nog net tot bedaren te brengen. De volgende morgen wordt Albert echter levenloos aangetroffen in zijn houtzagerij. Eigenlijk komt deze moord Bienzle wel goed uit, want zo kan hij in een offici[KA3]ele hoedanigheid Hannelore bespieden, terwijl zijn assistent G[KA3]achter, de eerste stappen van het onderzoek zet. Albert Horrenried was een nare man zonder scrupules en hij had veel vijanden; niet alleen zijn broer Martin die hij tekort gedaan had bij het verdelen van de erfenis, maar ook zijn ontrouwe vriendin Claudia Kranzmeier (Thomalla) en zijn personeel. Een aardige wie-is-de-dader met onvervalste heimattrekjes. Het scenario is van Felix Huby. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Aflevering 427 trok een zeer hoog aantal kijkers, bijna tien miljoen.

Tatort - Bienzle und der Champion

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Dieter Schlotterbeck. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Ben Becker, Martin Semmelrogge en Rita Russek.

In Stuttgart worden kort na elkaar de lijken gevonden van een bankdirecteur en een succesvolle uitbater van een kroeg. In de kroeg komen veel jongens die aan boksen doen, en mensen die zeer met die sport begaan zijn. Kommissar Bienzle (Steck) en G[KA3]achter (Wandel) besluiten de beide onderzoeken gescheiden te houden, hoewel ze een verband niet uitsluiten. Verdachte nummer [KA1]e[KA1]en is Piet Michalke (Becker), een bokser op zijn retour met geheugenstoornissen sinds hij een forse klap heeft opgelopen in de ring. Bienzle, de nonchalante Schwabische Columbo, legt in zijn achtste zaak met succes de connectie tussen het gewichtige bokswereldje en de gewichtsklasse van het bankwezen. Debuut van wereldkampioen 'Tijger' Michalczewski als 'acteur' in een eerste klasse-krimi met een sympathieke couleur locale met een scenario van de vaste schrijver en krimimeester Felix Huby. Het camerawerk is van Marc Liesendahl. Aflevering 394.

Polizeiruf 110 - Hetzjagd

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Ute Wieland. Met o.a. Angelica Domröse, Bernd Gnann, Stefan Reck, Erich Bar en Peter Ehrlich.

Wolfgang Straub (Reck) zit achter de tralies wegens incest met zijn twaalf-jarige dochter Jasmin (Schmalbrock). Hij houdt evenwel vol dat hij onschuldig is, maar de beschuldigingen van zijn vrouw Martina (Waligura) wogen te zwaar. Martina heeft een stoeterij, waar haar vader (Ehrlich) helpt met het management. Als Wolfgang hoort dat Jasmin zelfmoordneigingen zou hebben, ontsnapt hij uit de psychiatrische afdeling van de gevangenis en gijzelt Kommissarin Bilewski (Domr[KA3]ose) en psychologe (Czischek), met de hulp van een gestoorde medegevangene, de psychopaat Dietmar Achthaler (Bar) die bekend staat als paardenslager. Hij wil zijn proces herzien krijgen. Het scenario is van Klaus Peter Wolf en Ulrich Bendele. Overtuigende personages, een eersteklas rolbezetting en een spannend verhaal dat zich onderscheidt van clichématige krimi-plots, maar wel weinig fijngevoelig is. Vooral het begin shockeert met beelden van drastisch geweld die niet passen bij de vaak macabere humor. Uiteindelijk speelt dit misdaaddrama zich niet in Hollywood af, maar op het Duitse platteland. Een happy end en een gaaf beeld van de wereld komt daar zelden voor. Aflevering 197.

David im Wunderland

1997 |

Duitsland 1997. Moritz Seibert. Met o.a. David Winter, Scott Larcher, Katharina Schütz, Hannes Thannheiser en Stephan Korves.

De vijftien-jarige David Hofer (Winter) leeft met zijn familie volgens de strenge regels van een Jacobijnse gemeenschap op een boerderij zonder elektriciteit en stromend water. Moderne techniek, zoals auto`s en huishoudapparaten zijn taboe. In tegenstelling tot andere jongens van zijn leeftijd brengt hij zijn tijd niet door met skate-boarden, naar de film gaan of het hebben van een vriendinnetje, maar met werken, bidden en slapen. Iedere vorm van contact met vreemden is verboden. Hij gaat zwemmen zonder toestemming en hij wordt gepest door een stel jongeren uit de buurt. Uit medelijden schiet Michael (Larcher) hem te hulp. Michael is een typische stadsjongen en door hun groeiende vrienschap begint David zich voor diens wereld, die hem onbekend is, te interesseren. Hierdoor haalt hij zich de woede van zijn vader op de hals en moet hij kiezen tussen zijn gemeenschap of alleen komen te staan in de grote, gevaarlijke wereld. Een gevoelig portret van een ongewone vriendschap die de botsing tussen twee verschillende levensbeschouwingen en twee uiteenlopende tijdperken teweegbrengt. De jonge hoofdrollen leveren prima werk. Een geslaagde debuutfilm die een grote indruk nalaat, mede door de treffende schildering van de Jacobijnse gemeenschap, die niet meer van onze tijd lijkt te zijn. Seibert schreef zelf het scenario. Achter de camera stond Markus Hausen. Gedraaid werd in de zomer van 1996. Super 16 mm.

Traumstreuner

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Erwin Michelberger. Met o.a. Bernd Gnann, Johannes Thanheiser, Regina Musen, Alexander Schröder en Günther Knecht.

De oude Felix (Thanheiser) gaat na de dood van zijn vrouw op zoektocht naar zijn verleden. Vijftig jaar ervoor vluchtte hij voor de nazi`s naar Zwitserland. Hij wordt vergezeld door zijn onverschillige kleinzoon Cheko (Gnann) die nog net geen twintig is, maar wel dezelfde leeftijd heeft als toen hij uit Zuid- Duitsland vertrok. De werelden van beide generaties zijn enorm gescheiden en alleen in dromen en trances kunnen ze een brug naar elkaar slaan. Voor de kijker is het een verwarrend en redelijk vermoeiend geheel. Scenario van regisseur Michelberger en achter de camera stonden Paul Elmerer en Slawomir Idziak.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bernd Gnann op televisie komt.

Reageer