Didi Perego: cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Edera

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Susana Becquer, Marina Berti, Erika Blanc, Marina Giulia en Nicola Farron.

Deze soap in 21 delen van elk 90 minuten gaat over de zoektocht naar liefde. Edera (Agnese Nano) is te vondeling gelegd voor de deur van de kerk en opgevoed door een non. Als volwassen vrouw verlaat ze het klooster op zoek naar een man om lief te hebben en een gezin mee te stichten. Ze vindt Andrea (Ferron), maar hij is afkomstig uit een totaal andere wereld. Zij, zonder familie of achtergrond, werkt in een boetiek; hij is van goede komaf, met een moeder die ervan uitgaat dat haar zoon in een rijke familie zal trouwen.

Donne con le gonne

1991 | Romantiek, Komedie

Italië 1991. Romantiek van Francesco Nuti. Met o.a. Francesco Nuti, Carole Bouquet, Gastone Moschin, Didi Perego en Cinzia Leone.

Nuti en Bouquet spelen het echtpaar Renzo en Margherita. Ze houden zielsveel van elkaar, maar Renzo vindt dat vrouwen in de keuken horen en Margherita is het daar niet mee eens. De film begint in de rechtszaal, waar Margherita Renzo aanklaagt. In terugblik zien we Renzo's jeugd, zijn burgerlijke en conservatieve ouders, zijn eerste ontmoeting met het onafhankelijke meisje dat later zijn vrouw zal worden, maar waarmee hij eerst gaat samenwonen. Tijdens een relatiecrisis vertelt zij hem dat hij haar al sinds lang niet meer seksueel bevredigt. Hij probeert te veranderen en tenslotte trouwen zij. Uiteindelijk beknot hij haar toch weer in haar vrijheid. Hij wordt veroordeeld, maar als hij uit de gevangenis komt, gaat hij weer naar haar terug.

Cattiva

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Carlo Lizzani. Met o.a. Julian Sands, Erland Josephson, Milena Vukotic, Didi Perego en Francesca Ventura.

Dit historisch drama speelt zich af in een psychiatrische inrichting rond 1900 toen de psychoanalyse controversieel was; er heersten twee opvattingen: de oude en de nieuwe Freudiaanse therapie. De Sio speelt een vrouw die een zenuwinstorting krijgt door de dood van haar dochter nadat ze al getraumatiseerd was door de zelfmoord van haar vader 7 jaar ervoor.

Il segreto dell'uomo solitario

1990 | Romantiek, Drama

Italië 1990. Romantiek van Ernesto Guida. Met o.a. Giulio Bosetti, Mimsy Farmer, Nada, Didi Perego en Riccardo Cucciolla.

Cristiano, een weduwnaar, woont met zijn kat in een armoedig huisje aan zee. Ghiana, een boerin, wier man in Australië is, komt hem vaak opzoeken met eten, en ze zegt dat ze van hem houdt. Dan verschijnt een andere vrouw, Sara, ten tonele. Ze is getrouwd met een seniele man, die later sterft. Cristiano en Sara willen trouwen, maar zij verlaat hem als ze hoort dat hij een kind heeft van Ghiana. Goed gespeeld, maar de film wordt vervelend bij gebrek aan tempo.

Operazione pappagallo

1989 | Experimenteel, Mysterie

Italië 1989. Experimenteel van Marco De Tillo. Met o.a. Didi Perego, Syusy Blady, Tiberio Murgia, Leo Gullotta en Isaac George.

Een vreemde, maar tamelijk originele film waarin de acteurs zich als tekenfilmpersonages gedragen en verschillende dierenkostuums aandoen. Het verhaal is een claustrofobisch mysteriespel waarin de moordenaar een berepak draagt. De zeer kleurrijke en van voor tot achter in een studio gedraaide rolprent speelt zich af in een particulier tv-netwerk tijdens een kwisprogramma. Een film voor jonge mensen, vol ongevaarlijke waanzin, videorock à la MTV en andere overdrijvingen.

La Trasgressione

1987 | Thriller

Italië 1987. Thriller van Fabrizio Rampelli. Met o.a. Pierfrancesco Campanella, Milly D'Abbraccio, Claudia Cavalcanti, Rosanna Banfi en Giorgio Ardisson.

Een student komt in contact met een mooie, rijke, verwende en psychologisch complexe jongedame. Ze ontwikkelen een merkwaardige verhouding, gebaseerd op een zekere medeplichtigheid en een wanhopig verlangen naar intimiteit. Hun verwrongen karakters vinden in geweld de oplossing voor hun strijd met de decadente samenleving. Na een lange reeks moorden begint het tweetal alsnog te twijfelen. Zwakke acteerprestaties en een gebrekkig script. Ook bekend als THE TRANSGRESSION.

Pierino la pesta alla riscossa

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Umberto Lenzi. Met o.a. Giorgio Adriani, Jenny Tamburi, Didi Perego, Lucia Cassini en Lella Fabrizi.

Deze film is een verschrikkelijk wanprodukt. Het gaat over een lelijke, vuilbekkende jongeman die bij zijn ouders en grootmoeder inwoont. Hij jaagt iedereen tegen zich in het harnas met zijn irritante gedoe en zorgt overal voor moeilijkheden met zijn weerzinwekkende streken. Een bijzonder platvloerse poging tot leuk doen.

L'Esorciccio

1975 | Horror, Komedie

Italië 1975. Horror van Ciccio Ingrassia. Met o.a. Ciccio Ingrassia, Didi Perego, Lino Banfi en Mimmo Baldi.

Bij een archeologische opgraving in Iran wordt een mysterieus amulet gevonden. Deze komt in een klein Italiaans stadje in de provincie Lazio terecht in het bezit van de tienjarige zoon van de burgemeester. De jongen gaat plotseling als een dolle tekeer tegen tien meisjes. De familie van de jongen zoekt in eerste instantie medische hulp voor de jongen en schakelt uiteindelijk een duiveluitdrijver in. Dit verhaal komt u bekend voor? Dat klopt. Deze nogal humoristische film is namelijk een parodie op de gigantisch succesvolle film THE EXORCIST.

Professors venga accompagnato dai suoi genitori

1974 | Komedie

Italië 1974. Komedie van Mino Guerrini. Met o.a. Jacques Dufhilo, Aldo Maccione, Didi Perego, Enzo Cannavale en Piero Mazzarella.

In Italië werd er tussen 1970 en 1980 heel wat gedemonstreerd door studenten die vroegen om onderwijshervorming en studentenrechten. Het verhaal gaat over een Romeinse universiteit die geteisterd wordt door demonstrerende studenten en andersdenkende leraren, die elkaar niet begrijpen en niet met elkaar kunnen communiceren, en door intolerantie en politie- optreden, dat ontwrichtend inplaats van stabiliserend werkt. Helaas is het een slappe klucht geworden, slecht gespeeld en nog slechter geregisseerd. Een flop.

Continuavano a chiamarli... er piú er meno

1972 | Komedie

Italië 1972. Komedie van Giuseppe Orlandini. Met o.a. Franco Franchi, Ciccio Ingrassia, Didi Perego en Enrico Luzi.

Een slechte film, waarin de komieken Franchi en Ingrassia twee Sicilianen spelen die in het begin van deze eeuw verzeild raken in Trastevere, de oude wijk van Rome. De inwoners zijn daar zeer bedreven met messen en erg snel aangetast in hun eer. Ons komisch duo komt natuurlijk in allerlei hachelijke situaties terecht met zijn domme streken en flaters.

Chère Louise

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk 1972. Drama van Philippe de Broca. Met o.a. Jeanne Moreau, Julian Negulesco, Didi Perego, Pippo Starnazzo en Yves Robert.

Gescheiden oudere vrouw begint nieuw leven op platteland en wordt verliefd op werkloze jonge Italiaan die ze in huis neemt, kleedt, Frans en omgangsvormen leert. Ze maakt zich geen romantische illusies en staat daardoor boven dorpsroddel en slippertjes van haar protegé. In principe ideale rol voor Moreau stelt teleur omdat regisseur geen moment juiste toon weet te treffen en in tekening van relatie en omgeving aan buitenkant blijft.

Story of a Woman

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Leonardo Bercovici. Met o.a. Bibi Andersson, Robert Stack, Annie Girardot, Didi Perego en Mario Nascimbene.

Een gezwollen verhaal over een pianiste die haar man trouw probeert te blijven, ondanks haar genegenheid voor een oude vlam. Andersons talent werd hier verspild.

La Torta in cielo

1970 | Komedie

Italië 1970. Komedie van Lino Del Fra. Met o.a. Paolo Villaggio, Didi Perego en Umberto D'Orsi.

Een gigantische taart landt vanuit de hemel in de buurt van Rome, en de stadsbevolking denkt dat er een buitenaards leger is geland. Het leger wordt erop af gestuurd. Ondanks alle absurditeit is deze komedie bij vlagen leuk.

La Poudre d'escampette

1970 | Komedie, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Italië 1970. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Marlène Jobert, Michel Piccoli, Michael York, Louis Velle en Amidou.

Een Franse zwarthandelaar en een Britse piloot weten in de woestijn van Libië aan Italiaanse troepen te ontkomen en zoeken toevlucht bij een Zwitserse diplomaat die om zijn eigen hachje te redden liever collaboreert, al denkt zijn echtgenote daar anders over. Deze achtervolgingskomedie heeft spectaculaire scènes en exotische locaties, maar is weinig ideaal bezet met het ster-trio waarbij vooral Piccoli de grenzen van de schmiere geregeld overschrijdt. Scenario van Jean-Loup Dabadie naar een roman van Robert Beylen La Route au Soleil.

E venne il giorno dei limoni neri

1970 | Drama, Misdaad, Romantiek, Actiefilm

Italië 1970. Drama van Camillo Bazzoni. Met o.a. Antonio Sabatò, Florinda Bolkan, Don Backy, Peter Carsten en Pierpaolo Capponi.

Een jonge gangster (Sabat[KA2]o) ontdekt na een gevangenisstraf in Amerika dat hij door zogenaamde maffiavrienden is verraden, die ook verantwoordelijk zijn voor de dood van zijn vrouw en zijn beste vriend. Wraakactie samen met de weduwe (Bolkan) van zijn vriend loopt stuk op de oppermachtige tegenstander. Het verhaal is zwak en toont de maffia als een bijna occulte macht, waartegen het zinloos is te strijden, wat een bedenkelijke strekking is. Deze bekwame verfilming ontspoort soms in een misplaatst vertoon van kokette virtuositeit. Het scenario is van Franco Barbaresi, Nicola Manzari, regisseur Bazzoni en producent Giovanni Addessi. Het camerawerk is van Sandro Marcori. Eastmancolor, Mono.

Cerca di capirmi

1970 | Romantiek, Komedie

Italië 1970. Romantiek van Mariano Laurenti. Met o.a. Massimo Ranieri, Beba Loncar, Philippe Hersent, Didi Perego en Andrea Checchi.

Een zouteloze, slecht geregisseerde romantische komedie, zij het met een innemende hoofdrolspeler (Ranieri). Voornamelijk gericht op de jongere generatie bioscoopbezoekers, wat blijkt uit de intrige: de relatie van een jong stel komt in een crisis terecht als gevolg van communicatiestoornissen. Weinig memorabel.

The Appointment

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Omar Sharif, Anouk Aimée, Lotte Lenya, Fausto Tozzi en Didi Perego.

Een briljant advocaat (Sharif) uit Rome wordt verliefd op een mysterieuze jonge vrouw (Aimée, die de verloofde van een collega blijkt te zijn, en een dubbelleven leidt als call-girl) die hem uiteindelijk zal ruïneren. Melodramatisch en te lang. Scenario van James Salter. Camerawerk van Carlo di Palma.

Puro siccome un angelo papà mi fece monaco...

1969 | Komedie

Italië 1969. Komedie van Gianni Grimaldi. Met o.a. Lando Buzzanca, Igli Villani en Didi Perego.

Een technisch weinig bijzondere, maar zeer grappige komedie over een rasechte, onschuldige en niet als te slimme Siciliaanse prins en zijn privéleraar. De vader van de prins stuurt hen naar een klooster in Monza. In het klooster probeert de prins een goede volgeling te zijn maar de jonge vrouwen in Monza laten hem niet met rust. Een situatiekomedie over de tegenspoed van een monnik in de dop.

Les caprices de Marie

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Philippe Noiret, Marthe Keller, François Périer, Valentina Cortese en Fernand Gravey.

Een meisje uit een Normandisch dorp wordt bij miss-verkiezing opgemerkt door een Amerikaanse miljonair, maar krijgt, na het huwelijk in New York, heimwee. Haar echtgenoot laat haar dorpje steen voor steen opnieuw opbouwen aan de Hudson, maar ondanks de oorspronkelijke bewoners is de sfeer niet dezelfde. Eigenlijk is Marie nog steeds verliefd op een gemoedelijke dorpsgenoot. De uitwerking van een goed idee met mogelijkheden mist verve om van de film een echte burleske te maken en een reeks van excentrieke dorpsbewoners is te eenzijdig getypeerd om de vrolijke inzet van de acteurs niet overdreven te doen lijken. Keller en Noiret als bijna over het hoofd geziene ware liefde steken innemend sober af. Scenario van Daniel Boulanger en regisseur De Broca.

Il Terribile ispettore

1969 |

Italië 1969. Mario Amendola. Met o.a. Paolo Villaggio, Agostina Belli, Didi Perego, Francesca Mulé en Carlo Campanini.

Een ziekenverzorger, die in het ziekenhuis niets anders mag doen dan rolstoelen en karretjes duwen, heeft maar eéén wens: hij zou arts willen zijn, ook al heeft hij daarvoor geen opleiding gehad. Door leugens en met valse papieren slaagt hij erin inspecteur te worden bij de Nationale Ziekenhuisraad. Hij wordt beschouwd als een eerlijk en vakkundig medewerker, tot het bedrog wordt ontdekt. Een satire op het slecht functioneren van de Italiaanse bureaucratie. Een heerlijke rol van Villaggio.

A Man Called Sledge

1969 | Western

Verenigde Staten​/​​Italië 1969. Western van Vic Morrow. Met o.a. James Garner, Dennis Weaver, Claude Akins, Laura Antonelli en John Marley.

Een bandiet wil een goudmijn beroven door zich te laten insluiten in een nabij gelegen gevangenis en dan vervolgens een oproer te provoceren. Het plan lukt, maar de pogingen om zijn medeplichtigen op te lichten keren zich tegen hem, zodat hij na een massale slachtpartij weliswaar zijn leven behoudt, maar niet de bergplaats van het goud achterhaalt. Ondanks de Hollywood- acteurs en -regisseur heeft deze film de kenmerkende gewelddadigheid en sterke visuele effecten van een spaghetti- western, plus nadrukkelijke maar onbestemde religieuze symboliek. De verbeten gewetenloosheid van Garner wijkt verrassend af van zijn gewoonlijk goedmoedige rollen. Ook bekend als SLEDGE.

Escalation

1968 | Komedie, Thriller

Italië 1968. Komedie van Roberto Faenza. Met o.a. Claudine Auger, Lino Capolicchio, Gabriele Ferzetti, Didi Perego en Leopoldo Trieste.

De fascinerende debuutfilm van Faenza (die in 1982 de psycholische thriller en cultachtige film ORDER OF DEATH zou draaien) over de luie pot-puffende hippie-zoon van een industrieel, die door een bijzonder uitgekookte zelfzuchtige psychologe in het huwelijk wordt ingepakt. Vader moet al zijn list en macht inzetten om een eind aan de ongewenste toestand te maken. Het scenario is van regisseur Faenza. Het camerawerk van Luigi Kuveiller is effectieve en fraai. Mono.

Erotissimo

1968 |

Italië​/​​Frankrijk 1968. Gérard Pirès. Met o.a. Annie Girardot, Jean Yanne, Francis Blanche, Dominique Maurin en Didi Perego.

Zakenman heeft problemen met belasting en daardoor weinig aandacht voor zijn vrouw. Door media en reclame meent zij dat ze erotisch niet meer bij de tijd is en probeert die voorbeelden na te doen. Satire mist doel omdat film zelf geheel in stijl van commercial is gemaakt en jachtig geacteerd. Leuke rol van Blanche als belastinginspecteur.

The Little Nuns

1965 |

1965. Luciano Salce. Met o.a. Didi Perego, Amedeo Nazzari, Catherine Spaak en Sylva Koscina.

Zakenman heeft problemen met belasting en daardoor weinig aandacht voor zijn vrouw. Door media en reclame meent zij dat ze erotisch niet meer bij de tijd is en probeert die voorbeelden na te doen. Satire mist doel omdat film zelf geheel in stijl van commercial is gemaakt en jachtig geacteerd. Leuke rol van Blanche als belastinginspecteur.

La Visita

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Antonio Pietrangeli. Met o.a. Sandra Milo, François Périer, Mario Adorf, Gastone Moschin en Angela Minervini.

Een opgewekte oude vrijster heeft een huwelijksadvertentie geplaatst. De reactie daarop van een Romeinse ambtenaar treft haar vanwege zijn fraaie handschrift het meest. Bij zijn bezoek blijkt hij echter een humorloze egoïst en profiteur, die onder de invloed van veel wijn steeds duidelijker zijn ware aard laat zien. Hoewel de personages en acteurs zijn geleend van Fellini - de aandoenlijke dikkerd Milo uit OTTO E MEZZO en de benepen kleinburger Périer uit LE NOTTI DI CABIRIA - treft Pietrangeli toch een persoonlijke toon in de gedetailleerde observatie en milde melancholie van deze tragi-komedie.

La Tardone

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Marino Girolami. Met o.a. Didi Perego, Ave Ninchi, Walter Chiari en Lina Volonghi.

Vijf komische episoden over al wat rijpere vrouwen en hun problemen met het ouder worden en de liefde. Soms heel grappig en de karakters zijn interessant, maar het gehalte van de film is middelmatig.

Amore mio

1964 | Romantiek, Drama

Italië 1964. Romantiek van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Eleonora Brown, Didi Perego, Antonella Lualdi en Paul Guers.

Een getrouwde jonge zakenman op zakenreis voorkomt dat een jonge vrouw zelfmoord pleegt en neemt haar in dienst als zijn secretaresse. Zij wordt echter langzamerhand verliefd op hem, hetgeen alles erg ingewikkeld maakt. Goed sentimenteel drama waarin uitstekend gespeeld wordt.

Le Monachine

1963 | Komedie

Italië 1963. Komedie van Luciano Salce. Met o.a. Catherine Spaak, Sylva Koscina, Amedeo Nazzari, Didi Perego en Umberto d' Orsi.

Een afgelegen bergdorp is maar via één weg met de buitenwereld verbonden, totdat een luchtvaartmaatschappij door geluidsoverlast het onderwijs op een nonnenschool onmogelijk maakt. De nonnen gaan naar Rome om de directeur tot een omleiding te bepraten en slagen daarin als ze de religieuze roeping bij zijn aantrekkelijke vriendin dreigen aan te wakkeren. Deze vriendelijke komedie zal vooral degenen aanspreken die nonnen in wereldse situaties uiterst komisch vinden en heeft ook enig pikant effect door actrices in habijt te tonen, die in films gewoonlijk veel minder aan hebben.

La Parmigiania

1963 | Komedie

Italië 1963. Komedie van Antonio Pietrangeli. Met o.a. Catherine Spaak, Nino Manfredi, Salvo Randone, Didi Perego en Lando Buzzanca.

Inwonend nichtje van een priester wordt verliefd op een seminarist, maar deze kan de druk van de buitenwereld niet aan en vlucht terug naar het klooster, zodat het meisje haar eigen weg moet zoeken. En die weg gaat ze door gebruik van haar charmes tegenover mannen, die stuk voor stuk morele schipperaars blijken, zodat ze een illusieloze opportuniste wordt. Pietrangeli was vrijwel de enige Italiaan die de omschrijving 'vrouwenregisseur' verdiende en maakte hier optimaal gebruik van de nog half- argeloze vroegrijpheid van Spaak. De diverse kneusjes die ze treft worden met milde melancholie getypeerd, met opvallende rollen van Manfredi en Randone.

Jusqu'au bout du monde

1963 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van François Villiers. Met o.a. Pierre Mondy, Marietto, Didi Perego en Marie Dubois.

In een Corsicaans dorpje blijft een jongetje alleen achter na de dood van zijn moeder. Zijn vader komt terug en samen doorkruisen zij het eiland op zoek naar een plaats om te leven. Beiden zullen zich sterk aan elkaar hechten en inzien dat de gedroomde veilige plek niets anders is dan hun samenzijn, zij het dan als zwervers zonder vaste woonplaats. Een intieme film over het dagelijks leven. Werktitel: UN ENDROIT RÊVÉ.

Un uomo da bruciare

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Paolo Taviani, Vittorio Taviani en Valentino Orsini. Met o.a. Gian Maria Volonté, Didi Perego, Tuti Ferro, Spiros Focás en Marina Malfatti.

De waar gebeurde maffiamoord op het Italiaanse vakbondslid Salvatore Carnevale in 1955 vormt het onderwerp van deze film. Het punt waar het om draait, is de verdeling van land op Sicilië. Als de belangen van de maffia op het spel komen te staan, heeft dat rampzalige gevolgen. Volontè zet een schitterende, jonge vakbondsman neer, die Rome verlaat om naar Sicilië terug te keren en daar met de machtige maffia in aanraking komt. Goed camerawerk. Meer dan gemiddelde kwaliteit waar het de techniek betreft. Het scenario is van de drie regisseurs Paolo Taviani, Vittorio Taviani en Orsini.

Le Motorizzate

1962 | Komedie

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Camillo Mastrocinque. Met o.a. France Anglade, Walter Chiari, Pierre Doris, Sophie Desmarets en Michel Galabru.

Een reeks komische sketches zonder onderling verband over de gevolgen van een verkeerschaos en de hebbelijkheden van automobilisten. De film wisselt voor de hand liggende grappen (een non achter het stuur) met origineler vondsten (een werkloze in politie-uniform geeft instructies die tot overtredingen leiden die hij voor eigen rekening verbaliseert), maar er wordt over de hele linie aanstekelijk (over)geacteerd. Chiari als belaagde voetganger is de leukste. Een onvoorziene grap is dat de destijds zeer overdreven verkeersdrukte door de werkelijkheid inmiddels ver is overtroffen.

Ultimatum alla vita

1961 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1961. Oorlogsfilm van Renato Polselli. Met o.a. Franca Bettoja, Claudio Gora, Didi Perego en Fabrizio Capucci.

Tijdens de WO II worden vijf Italiaanse meisjes door de Duitsers gevangen gehouden in een villa. De film gaat over de mishandelingen en vernederingen die zij moeten ondergaan en er wordt sterk de nadruk gelegd op het feit dat de meisjes geestelijk en lichamelijk gesloopt worden. Maar ondanks de paar spannende scènes weet de regisseur zijn publiek niet echt bij de gebeurtenissen te betrekken, daarvoor is het allemaal veel te prozaïsch.

Gli attendenti

1961 | Drama, Komedie

Italië 1961. Drama van Giorgio Bianchi. Met o.a. Gino Cervi, Vittorio De Sica, Renato Rascel, Didi Perego en Dorian Gray.

Vijf rekruten, die net zijn aangekomen in de kazerne, krijgen meteen de taak als om als ordonnans voor andere officieren op te treden. Deze officieren van de dag verrichten hun uiteenlopende karweitjes niet zoals het moet, en komen nogal eens in de problemen. In deze banale film wordt van de hak op de tak gesprongen en wordt het talent van een bijzondere cast verspild.

Che gioia vivere

1961 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1961. Komedie van René Clément. Met o.a. Alain Delon, Barbara Lass, Gino Cervi, Paolo Stoppa en Rina Morelli.

Een jongeman die na diensttijd werkloos is, gaat in 1922 werken voor de fascistische partij, maar belandt via zijn verloofde in een familie van anarchisten wier revolutionair vuur groter is dan hun behendigheid. Fransman Clément weet opmerkelijk goed de toon van de satirische commedia all'Italiana te treffen, maar kan geen bevredigend slot voor zijn film vinden. Niettemin is het commercieel mislukken onverdiend; het maakte de regisseur en Delon ten onrechte kopschuw voor verdere komediepogingen.

Tutti a casa

1960 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1960. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Serge Reggiani, Peppino De Filippo, Carla Gravina en Martin Balsam.

Na de wapenstilstand tussen Itali[KA3]e en de Geallieerden op 8 september 1943 kan luitenant Alberto Innocenzi (Sordi), die onder het fascisme is opgegroeid en nooit eigen initiatief heeft mogen nemen, terug naar huis. Hij trekt van het noorden dat door de nazi`s bezte wordt, naar het zuiden door een land dat onvoorbereid een nieuwe staatsvorm moet ontwikkelen en krijgt gezelschap van een voormalige partizaan. Deze tragikomische road movie is een verhelderende, kritische geschiedenisles over de tegenstellingen in het naoorlogse Itali[KA3]e, zichtbaar gemaakt in een reeks ontmoetingen onderweg. Sordi excelleert als de gemiddelde Italiaan (`Innocenzi`!). Het scenario is van regisseur Comencini, Age (Agenore Incrocci), Scarpelli (Furio Scarpelli) en Marcello Fondato. Het camerawerk is van Carlo Carlini. Mono.

Kapo

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Joegoslavië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Susan Strasberg, Laurent Terzieff, Emmanuelle Riva, Didi Perego en Gianni Garko.

Een joods meisje komt na een razzia in Parijs in een concentratiekamp en krijgt van de kamparts de identiteit van een politieke gevangene, waardoor ze aan de gaskamers ontkomt. Door haar overlevingsinstinct en ten koste van haar medegevangenen brengt ze het tot Kapo. Ze wordt verliefd op een Russische gevangene, die haar menselijkheid en idealisme weer wekt en ze offert zich in een bevrijdingsactie. Het aangrijpende beeld van de concentratiekampverschrikkingen en de reacties van het meisje daarop worden in de tweede helft verzwakt door te oppervlakkige romantiek, terwijl de (journaal-)opnamen van concentratiekampen de geënsceneerde scènes minder waarschijnlijk maken. De film is niettemin een loffelijke poging een misschien onverfilmbaar onderwerp aan te pakken.

Morte di un amico

1959 | Drama

Italië 1959. Drama van Franco Rossi. Met o.a. Gianni Garko, Spiros Focás, Didi Perego, Angela Luce en Anna Mazzuchelli.

Ondanks maatschappelijke en mentaliteitsverschillen hebben samen opgegroeide jongemannen een nauwe vriendschapsband en weet de asocialere van de twee zijn degelijke vriend mee te slepen tot een leven met prostituées en een gewapende overval waarbij de naïevere door een slachtoffer dodelijk wordt gewond. De andere vlucht niet, maar blijft naast het lijk van zijn vriend wachten op zijn arrestatie. Deze boeiende en broeierige film over een latente maar duidelijk homo-erotische relatie werd meegeschreven door Pasolini en moet nu - ietwat onrechtvaardig - opboksen tegen de voorstelling hoe hij het scenario zèlf zou hebben verfilmd met uit het leven gegrepen spelers in plaats van alleen proletarisch acterende vertolkers.