Marcel André: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Stosszeit - Rush Hour

1970 | Erotiek

Duitsland 1970. Erotiek van Alexis Neve. Met o.a. Anna Kristina, Frank Glaubrecht, Klaus Dahlen, Lilly Barwig en Marcel André.

Een boerendochter loopt van huis weg en wordt om snel rijk te worden prostituée. Door veel klanten met vreemde verlangens aan te trekken, slaagt zij in haar voornemen, maar zij betaalt ten slotte de bittere prijs. Een goedkope, pseudo-moralistische, bedenkelijke film.

Les Lavandières de Portugal

1957 | Komedie, Muziek

Frankrijk 1957. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Anne Vernon, Jean-Claude Pascal, Paquita Rico, Darry Cowl en Jean-Marie Proslier.

Een populair liedje brengt een directeur van een reclamebureau op het idee een nieuw wasmiddel te gaan promoten met een zingende Portugese. Een vrouwelijke collega, die voor de concurrentie is gaan werken, vindt voor háár bureau het ideale meisje, dat echter niet naar Parijs wil komen. De held maakt haar het hof om haar tot andere gedachten te brengen. Een onderhoudend niemendalletje met veel Portugese folklore en een aardige rol van Vernon. Pascal is geen Cary Grant.

Thérèse Raquin

1953 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Simone Signoret, Raf Vallone, Jacques Duby, Marcel André en Paul Frankeur.

De vader van meesterwerken als Les enfants du paradis en Le quai des brumes draaide met zijn gebruikelijke virtuositeit in sfeer en detail deze noir-achtige bewerking van Émile Zola's roman uit 1867. Daarin vindt een verweesde en ongelukkig gehuwde vrouw in Lyon alsnog de grote liefde, met fatale consequenties. Zorgvuldig naar het Frankrijk van de jaren vijftig getransporteerd door classicist-scenarioschrijver Charles Spaak, fungeert de sombere geschiedenis als podium voor Signoret om een volbloed tragedienne neer te zetten. De fraaie zwart-witfotografie is van Roger Hubert (1903-1964), een helaas goeddeels vergeten ambachtsman met een verbazingwekkend curriculum vitae.

Un Grand patron

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Pierre Fresnay, Renée Devillers, Roland Alexandre, Jean-Claude Pascal en Marcel André.

Specialist in niertransplantaties komt tot inzicht dat hij zijn vrouw en privé-verplichtingen heeft verwaarloosd, maar het werk trekt toch weer, ook omdat favoriete neef voor medische wetenschap kiest. Film vermijdt aantal clichés van doktersroman, maar houdt zich angstvallig aan alle andere zodat conventioneel drama overbleef zonder veel overtuigingskracht. Spel van acteurs is navenant.

Les parents terribles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Yvonne De Bray, Gabrielle Dorziat en Marcel André.

Een door de opvoeding van zijn bazige moeder wereldvreemde jongeman is verliefd geworden op een meisje dat om hem met haar oudere minnaar zal breken. Het blijkt de vader van de jongen te zijn die zijn vriendin chanteert met onthulling als ze de relatie voortzet. Een cynische, inwonende schoonzuster doet haar invloed gelden waardoor de naïef romantische instelling van de jongen onaangetast blijft. Cocteau verfilmde zijn waarschijnlijk beste toneelstuk naar de letter, waarbij de overvloedige, maar briljante dialoog en de acteerprestaties -vooral van De Bray als moeder en Dorziat als tante - in genadeloos grote close-ups een eigen filmische werking krijgen. Zelfs Marais is overtuigend als het troetelkind.

Contre-enquête

1947 | Avonturenfilm, Drama, Mysterie

Frankrijk 1947. Avonturenfilm van Jean Faurez. Met o.a. Jany Holt, Lucien Coëdel, Louis Salou, Paul Frankeur en Lise Topart.

Voordat hij zelfmoord pleegt vraagt een ter dood veroordeelde aan een berouwvolle gangster of hij de ware moordenaar van zijn vrouw wil opsporen: hij is ten onrechte beschuldigd. De gangster ontdekt inderdaad, met behulp van zijn gangstervriendjes, wie de schuldige is. De plot van deze bijzonder sfeervolle film is eenvoudig en klassiek, de regisseur is even bijzonder. Jean Faurez heeft tussen 1943 en 1959 zeven speelfilms gemaakt, na een hele serie korte films. Hij had een bijzondere neus voor het ongewone en een sterke verbeelding. Hij verdient het om opnieuw ontdekt te worden. Let vooral op het beweeglijke camerawerk: voor die tijd heel bijzonder! In de film wordt ook nog uitstekend geacteerd.

Martin Roumagnac

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Gabin, Marcel Herrand, Margo Lion en Daniel Gélin.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

Un Ami viendra ce soir

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Madeleine Sologne, Yvette Andreyor, Cécilia Paroldi, Lily Mounet en Michel Simon.

Een vreemd sanatorium in de Alpen tijdens de Duitse bezetting: het dient als hoofdkwartier van het Verzet terwijl spionnen, door de nazi's betaald, zich onder de demente patiënten bevinden. De sfeer is zo gespannen dat men niet goed de een van de ander kan onderscheiden tijdens de gewelddadige gebeurtenissen. Deze film lijdt onder zijn lengte maar bevat een aantal verstikkende scènes in een claustrofobische sfeer met bovendien uitzonderlijke intense acteerstaaltjes.

Seul dans la nuit

1945 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1945. Thriller van Christian Stengel. Met o.a. Sophie Desmarets, Annette Poivre, Ginette Baudin, Nathalie Nattier en Sylvaine Claudel.

Verschillende misdaden wijzen in de richting van een bekende zanger omdat `zijn` stem daar met zijn grootste succes was te horen. De moordenaar wordt ontdekt tijdens een achtervolging in het nachtelijke Parijs. Het weinig bijzondere scenario wordt gered door de dialogen (Marc-Gilbert Sauvajon), opmerkelijk camerawerk door Christian Matras evenals een goede regie. Het is de eerste film van Stengel, die een te korte carri[KA2]ere had (1945-1956). Hij weet de politiefilms een zware en verontrustende sfeer te geven.

Cécile est morte

1944 | Misdaad

Frankrijk 1944. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Albert Préjean, Santa Relli, Germaine Kerjean, André Gabriello en Jean Brochard.

Titelpersonage Relli komt bij inspecteur Maigret (gespeeld door de veelzijdige Préjean) om een aantal verdachte zaken in en om haar huis te bespreken. Niemand hecht veel geloof aan haar angst, tot ter plekke verschillende moorden worden gepleegd en zij zelf wordt gewurgd. Een spoor leidt naar La Rochelle, waar Maigret documenten vindt die compromitterend zijn voor Brochard, de directeur van een maatschappelijke instelling. Naar Simenon's gelijknamige, in 1942 gepubliceerde verhaal Maigret revient.... Tijdens de Duitse bezetting was Simenon erg in: niet minder dan negen van zijn boeken werden verfilmd, en dat is hem nadien niet steeds in dank afgenomen. Voor deze verfilming uit de oorlogsjaren ontving Simenon van de Duitse filmmaatschappij Continental het niet onaardige bedrag van 500.000 Franc. De film ging in première op 8 maart 1944, een drietal maanden voor de geallieerde landing in Normandië. Bewerking van het scenario door Jean-Paul Le Chanois.

Nuit de décembre

1939 | Drama, Muziek

Frankrijk 1939. Drama van Curtis Bernhardt. Met o.a. Pierre Blanchar, Renée Saint-Cyr, Gilbert Gil, Jean Tissier en Marcel André.

Een beroemde pianist ontmoet een meisje dat hem herinnert aan een scharrel van één avond twintig jaar eerder, wordt verliefd op haar, maar hoort van haar wettige vader dat ze misschien zijn eigen dochter is. Dit romantische drama kreeg een gestileerde vormgeving, waarbij concerten als start- of breekpunten van het verhaal fungeren. De ijdelheid van acteur Blanchar is goed gebruikt in een onuitstaanbare rol. De laatste Europese film van Bernhardt vóór zijn vertrek naar Hollywood.

De Mayerling à Sarajevo

1939 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1939. Romantiek van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, John Lodge, Aimé Clariond, Gabrielle Dorziat en Jean Worms.

Na de dood van kroonprins Rudolf van Habsburg neemt aartshertog Franz-Ferdinand van Oostenrijk (Lodge) steeds vaker representatieve verplichtingen over van zijn oom, keizer Franz- Josef. Hij komt in opspraak door zijn progressieve idee[KA3]en. Hij trouwt met een Tsjechische gravin (Feuillère). Tijdens een bezoek aan Sarajevo met haar wordt hij door een revolutionair gedood. De stijlvolle historische reconstructie van de gebeurtenissen die tot WO I leidden, legt vooral de nadruk op de gedoemde romantiek. Het scenario is van Marcello Maurette en niemand minder dan Carl Zuckmayer. De camera's werden bemand door Eugen Schüfftan, Kurt Courant en Otto Heller.

Ultimatum

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Robert Wiene en Robert Siodmak. Met o.a. Erich von Stroheim, Dita Parlo, Abel Jacquin, Georges Rollin en Bernard Lancret.

Na de moord in Serajevo in 1914 stelt Oostenrijk Servië voor een ultimatum dat zonder reactie blijft door de protectie van Servië door tsaristisch Rusland. De dreigende oorlog doet oude vrienden - een Oostenrijkse kapitein en een Servische generaal - als vijanden tegenover elkaar staan. De historische reconstructie vol romantische noodlottigheid was Wienes laatste film. Hij overleed tijdens de opnamen. Siodmak voltooide de film.

Hôtel du Nord

1938 | Drama, Film noir

Frankrijk 1938. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Louis Jouvet, Annabella, Jean-Pierre Aumont, Paulette Dubost en Jane Marken.

Het volkse Hôtel du Nord aan het Parijse Canal Saint-Martin vormt het decor voor dit even puntige als sfeerrijke drama over de zin en zinloosheid van het leven, over de allesverzengende liefde en (ontsnapping aan) de dood. Briljant gespeelde en geregisseerde poëtisch-realistische cinema van een verbazingwekkende perfectie. Beroemd ook vanwege de talloze schitterdialogen van meesterscenaristen Jean Aurenche en Henri Jeanson, waaronder het beroemdste Franse filmcitaat aller tijden: ‘Atmosphère, atmosphère! Est-ce que j’ai une gueule d’atmosphère?’. Oogstrelende decors van Alexandre Trauner.

Marthe Richard au service de la France

1937 | Historische film, Actiefilm

Frankrijk 1937. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Edwige Feuillère, Erich von Stroheim, Jean Galland, Marcel Dario en Delia Col.

Marthe Richard, die werkelijk heeft bestaan, wint het vertrouwen van het hoofd van de Duitse geheime dienst en maakt zo de landing van de Amerikanen in Frankrijk tijdens de Eerste Wereldoorlog mogelijk. Een verzorgde maar oppervlakkig geregisseerde film. Het spel en de muziek zijn goed. Ook bekend als MARTHE RICHARD ESPIONNE en MARTHE.

L' Argent

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Vera Korene, Raymond Rognoni, Philippe Richard en Olga Tchekowa.

Kleurloze bewerking van roman van Emile Zola, eerder veel beter gedaan door Marcel Lherbier. Buiten dat maakt een gekunsteld en sentimenteel nevenverhaal het allemaal nog erger.

Les filles de la concierge

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Jeanne Cheirel, Josette Day, Germaine Aussey, Ghislaine Bru en Paul Azaïs.

Een conci[KA3]erge heeft drie dochters. Een werkt in de mode en trouwt met een rijke buitenlander. De tweede wordt het hof gemaakt door een banketbakker, maar zij is liever de maintenee van rijke man. De jongste gaat met de chauffeur van de van de zwager van de rijkaard. Als die gaan trouwen moet moeders ingrijpen en dochter twee keert terug op het rechte pad. De vierde en laatste lange speelfilm die Jacques Tourneur opnam gedurende zijn korte carri[KA2]ere in Frankrijk (1931-1934), waarover hij naderhand met de grootste strengheid oordeelde. Onterecht echter, want deze film vormt op z'n minst een aangename tijdspassering. Het is een tamelijk vlotte, lichte komedie mede dankzij het scenario van Jean-George Auriol en Georges de la Fouchardière. Het Franse ministerie van cultuur restaureerde in de jaren 1990 de film en maakte hem geschikt voor uitzending op de tv.

L' Agonie des aigles

1933 | Drama, Historische film

Frankrijk 1933. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Pierre Renoir, Annie Ducaux, Constant Rémy, Jean Debucourt en Marcel André.

Een aantal liefhebbers van Napoleons leger zweren na diens val samen tegen de Franse regering, om het keizerrijk weer te herstellen. Deze film naar de roman [KL]Les Demi-Soldes[KLE] van Georges d`Esparb[KA2]es zit vol chauvinistisch pathos en heimwee naar de grandeur van weleer. De rechttoe-rechtaanverfilming doet daar recht aan en is daardoor bijzonder, zonder verdere opvallende kwaliteiten. Scenario en dialogen zijn van Marcel Pagnol, die ook co-producent was. Tweede verfilming van het boek, na de zwijgende versie van Bernard Deschamps (1922).

Tumultes

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Charles Boyer, Odette Florelle, Clara Tambour, Robert Arnoux en Thomy Bourdelle.

Een man ontdekt dat zijn geliefde hem tijdens een gevangenisstraf ontrouw is geweest en vermoordt zijn rivaal. Hij duikt met haar onder bij een vriend die al snel ook door de vrouw wordt verleid, die zich van haar jaloerse minnaar ontdoet door hem bij de politie te verraden. Een curieuze film die als koploper in de fatalistische Franse traditie Duits- expressionistische regie-aanpak kreeg van Siodmak. De charme van Boyer in een van zijn eerste hoofdrollen maakt het steeds maar verkiezen van anderen boven hem niet erg aannemelijk.