Gianfranco Mingozzi: regie.
Er zijn 11 films gevonden.

Vento di mare

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Gianni Garafalo, Jean Hebert, Ilaria Borelli, Giulia Fossà en Luigi Di Fiore.

Drie-delige Italiaanse mafia-soap met Hebert, die afgestudeerd is als scheepsbouwkundig ingenieur, Filuccio Pepe. Hij hoopt in het Noorden van Itali[KA3]e werk te vinden. Zijn beste vriend Fabrizio De Meglio (Garafalo), playboy en zoon van een chique, maar verarmde familie, denkt er echter niet aan Napels te verlaten. Om zijn speelschulden te kunnen betalen heeft hij geld moeten lenen bij de Camorra, de Napolitaanse onderwereld. Lucietta (Borelli) verschijnt op het toneel: zij heeft jarenlang in Marseille gewoond maar keert naar Napels terug om zich te wreken op de gangster-baas Cocuzza (Mauriello). Ze probeert te infiltreren in de Camorra en krijgt al snel een opdracht, een koerierszending van enkele miljoenen naar Zwitserland te onderscheppen. Het zijn meer de toeristische plaatjes en de vriendschap tussen de twee hoofdrollen, die het hem doen in deze film dan dat er actie is. Er wordt meer over gangsterpraktijken gesproken dan dat de kijker ze te zien krijgt. Scenario van Achille Pisanti en Gianfranco Mingozzi. Camerawerk van Luigi Verga.

L'appassionata

1989 | Drama

Italië 1989. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Piera Degli Esposti, Nicola Farron, Federico Provvedi, Ornella Marcucci en Daniela Morelli.

De hoofdpersoon is een veertigjarige vrouw die haar hart verliest aan een jonge Italiaanse Amerikaan in de jaren vijftig. Deze affaire put haar lichamelijk en psychisch uit. Matig acteren. Het camerawerk is goed, maar de film is noch aantrekkelijk, noch onderhoudend.

Il Frullo del passero

1989 | Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1989. Erotiek van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Philippe Noiret, Ornella Muti, Nicola Farron en Claudine Auger.

Een niet onaardige erotisch getinte fantasie over het kleurloze leven van een nog jonge vrouw die haar geliefde door een verkeersongeluk moest missen. Haar leven wordt opgefleurd door een oudere heer, die haar zijn gelegenheidsminnares maakt om haar zijn avontuurtjes te kunnen vertellen, waar hij (uiteraard) met zijn eigen vrouw niet over praten kan. De vrouw bloeit op en wordt verliefd op een jongeman. Als haar oudere vrijer over een telefoongesprek met een jongeman vertelt, gaat bij haar de telefoon. De sfeervolle film heeft een verward open einde en net iets teveel aandacht voor laarzen en leer. Ook bekend als MOMENTS OF LOVE.

Les Exploits d'un jeune Don Juan

1987 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1987. Komedie van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Claudine Auger, Serena Grandi, Marina Vlady, Fabrice Josso en François Perrot.

Verfilming van de erotische roman van Apollinaire. Een moeilijke en gewaagde onderneming die goed gelukt is: de scenarioschrijvers Carrière en Fleischmann hebben er geen pornofilm van gemaakt. Mingozzi brengt voortdurend de kunst van de suggestie in praktijk, hetgeen enigszins de pit aan het originele werk ontneemt met inbegrip van het vrijgevochten woordgebruik. Wat rest is een eerlijke poging zonder banaliteiten en met enkele venijnige kanttekeningen aan het adres van de burgerij anno 1914.

L'iniziazione

1987 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1987. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Fabrice Josso, Serena Grandi, Claudine Auger, Marina Vlady en Rosette.

Roger (Josso) is zeventien en komt na drie jaar universitaire studie weer thuis. Zijn moeder woont in een groot landhuis met twee bediendes, zijn tante en zuster. Later komen ook zijn vader en oudere zus plus een Engelse gouvernante. Roger leert het landleven kennen, met seks als het enige middel tegen verveling. De oorlog breekt uit en alle mannen moeten in militaire dienst. Roger is de enige overgebleven man in het huis en de sexy Ursula (Grandi), een van de bediendes, wijdt hem in de liefde in. Daarna volgen de andere vrouwen, behalve zijn moeder. De terugkeer van de mannen is tragikomisch, in die zin dat allen een lichaamsdeel of een oog verloren hebben. Het acteren is in orde en de seksscènes zijn smaakvol.

Arriva Frank Capra

1987 | Documentaire

Italië 1987. Documentaire van Gianfranco Mingozzi.

Een documentaire die oorspronkelijk deel uitmaakte van een 7 uur durende serie. Capra werd in 1897 op Sicilië geboren, maar verhuisde op z'n zesde naar de V.S. De documentaire behandelt in hoofdzaak zijn carrière in de stomme film, zijn Oscars en WO II. Er zijn gesprekken met Capra, Donna Reed en anderen, maar helaas haalt de documentaire het niet bij zijn films. Engelse titel: HERE COMES FRANK CAPRA.

La Vela incantata

1982 | Drama

Italië 1982. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Massimo Ranieri, Monica Guerritori, Lina Sastri, Paolo Ricci en William Berger.

Twee broers trekken in de jaren '20 met een mobiele bioscoop door het Italiaanse platteland. De oudste wordt beìnvloed door het opkomend fascisme. De jongste zal zich in de toekomst door zijn contacten met een links-intellectueel wellicht tot een geëngageerd filmregisseur kunnen ontwikkelen. Dit boeiend en door de invalshoek merkwaardig tijdsbeeld valt door de combinatie van uiteenlopende elementen en inlassen van zwijgende-filmfragmenten wat lang en beklemtoond uit, maar heeft formele en spelkwaliteiten die dat compenseren. Een bijzonder debuut van Ricci als het jongere broertje.

Gli Ultimi tre giorni

1977 | Drama, Historische film

Italië 1977. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Franco Lotterio, Lina Sastri, Claudio Cassinelli, Benedetto Simonelli en Luigi Cassellato.

Op 31 oktober 1926 pleegde de 16-jarige Anteo Zamboni een aanslag op Mussolini. Zijn kogels misten hun doel en de jongen werd neergestoken door een lid van de lijfwacht van Mussolini. De omstandigheden en eventuele achtergronden van de aanslag bleven onduidelijk. In deze interessante, misschien iets te sobere fictieve reconstructie schetst Mingozzi een portret van de jonge Zamboni en hoe hij tot die daad gekomen is. De film werd geproduceerd door de Italiaanse televisie RAI maar in de rest van Europa in de bioscoop uitgebracht. Schitterende muziek van Nicola Piovani.

Flavia la monaca musulmana

1974 | Horror, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1974. Horror van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Florinda Bolkan, María Casares, Claudio Cassinelli, Antony Corlan en Spiros Focás.

In de 15de eeuw terroriseren Moslims grote delen van Italië. Te midden van alle geweld, martelingen, verkrachtingen en moordpartijen treffen we de non Flavia, die vreselijke dingen meemaakt tot zij op bevel van de plaatselijke bisschop levend wordt gevild. Wilt u eens spasmodisch walgend over uw nek gaan? Dan kan deze zeer onaangename, zeldzaam wrede, verregaand smakeloze en onsmakelijke film niet genoeg worden aanbevolen. De film tracht een en ander ook nog in een feministisch kader te plaatsen. Ook bekend als FLAVIA, THE HERETIC; THE REBEL NUN en THE MUSLIM NUN.

La Vita in gioco

1973 | Drama

Italië 1973. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Mimsy Farmer, Giulio Brogi, William Berger en Paolo Turco.

Een cineast van geëngageerde films beraamt samen met zijn geliefde binnen enkele dagen zelfmoord te plegen. Een werkstudent verwijt hem gebrek aan echte betrokkenheid bij mensen en gebeurtenissen, maar is zelf niet in staat de liefde van een homoseksuele professor te beantwoorden. De mannen kunnen hun dood even slecht leiden als hun leven, alleen de vrouw maakt er ècht een eind aan. Interessante thematiek in een al te gekunstelde scenario-opzet. Typisch een film uit het tijdperk na 1968.

Sequestro di persona

1968 | Drama, Misdaad

Italië 1968. Drama van Gianfranco Mingozzi. Met o.a. Franco Nero, Charlotte Rampling, Frank Wolff, Ennio Balbo en Pierluigi Aprà.

De zoon van een grootgrondbezitter in Sardinië wordt ontvoerd, maar de familie heeft het geëiste losgeld niet contant. Een vriend wordt met een aanbetaling naar de bandieten gestuurd, maar de verloofde van de ontvoerde zoon waarschuwt de politie, die zijn lijk vindt. Ondanks de protesten van het meisje blijft iedereen vastbesloten het recht in eigen hand te houden. Deze interessante poging om via buitenstaander Rampling een traditioneel gecodificeerde gemeenschap te tonen, vertoont helaas ook nogal wat cliché-elementen, zoals de semi-heldenrol van Nero. De ideële motieven van de ontvoerders om grondspeculaties tegen te gaan blijven wel erg onbestemd.