Marius Weyers

Acteur

Marius Weyers is acteur.
Er zijn 14 films gevonden.

Red Dust

2004 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Zuid-Afrika 2004. Drama van Tom Hooper. Met o.a. Hilary Swank, Chiwetel Ejiofor, Jamie Bartlett, Ian Roberts en Marius Weyers.

Dirk Hendricks (Bartlett), een voormalig politieagent die onder het apartheidsregime gevangenen mishandelde, moet voor de Waarheidscommissie verschijnen. Alex Mpondo (Ejiofor), een van zijn voormalige slachtoffers, probeert te voorkomen dat de agent amnestie krijgt en wordt daarin bijgestaan door advocate Sarah Barcant (Swank). De Zuid-Afrikaanse geschiedenis van na de Apartheid laat zich moeilijk in een hapklare dramatische vorm gieten. Red Dust, gebaseerd op het gelijknamige boek van Gillian Slovo, is een dappere onderneming: de film vertelt een complex verhaal zonder te simplificeren, met uitstekend spel van de acteurs, die knap laten zien dat een gespleten land gespleten karakters creëert.

Final Solution

2001 | Drama

Verenigde Staten 2001. Drama van Cristóbal Krusen en Cristobal Krusen. Met o.a. John Kani, Mpho Lovinga, Bruce Marchiano, Marius Weyers en Liezel Van der Merwe.

De Nederlander Jan van Riebeeck stichtte in 1652 nabij Kaap de Goede Hoop de eerste blanke nederzetting in Zuid-Afrika, die uitbreidde tot een veel groter gebied. De kolonisten voerden regelmatig oorlogen tegen de oorspronkelijke bewoners, de Kaffers en de Bantoes. De kolonisten keken neer op de zwarte bevolking, die een andere beschaving had. In het Nederlands betekent de uitdrukking kaffer domoor en is in feite racistisch. De oorsprong van het superioriteitsgevoel kan verklaard worden door het cultuurverschil dat in die tijd sterk be[KA3]invloed werd door het Calvinsime. In 1815 werd Zuid-Afrika Engels gebied. De afstammelingen van de kolonisten waren de Boers, die als herenboeren een welvarende klasse van grootgrondbezitters waren. Zwarten waren aanvankelijk hun slaven, geheel in overeenstemming met hun geweten, en gedekt door het geloof in gods woord discrimineerden de Boers de zwarten. De Boers haatten ook de Engelsen als koloniale overheersers tegen wie zij eind 1800 regelmatig oorlog voerden. De Britten zetten hen gevangen in z.g. `concentration camps`, een instelling die vervolgens nagevolgd werd door de nazi`s om zes miljoen joden, zigeuners en homoseksuelen uit te moorden - de z.g. Endl[KA3]osung - en andere regimetegenstanders zoals anti-fascisten en communisten. In 1910 werd Zuid-Afrika onafhankelijk. De blanke Zuid-Afrikanen zagen na 1945 in dat zij het land moesten gaan delen met de zwarte bevolking. Ze begrepen dat hun positie op den duur onhoudbaar zou worden en zij vreesden voor hun toekomst, te meer zij al driehonderd jaar in het land woonden. Ze hebben op allerlei manieren geprobeerd hun machtspositie te houden en dat heeft geresulteerd in de apartheid. De harde kern achter deze discriminatie bevond zich onder de Boers. Gerrit Wolfaardt (Ellis) gelooft in 1993 als een van de weinigen nog dat je het probleem kunt oplossen in nazi-stijl met volkerenmoord, maar algauw raakt hij van het tegenoverstelde overtuigd, omdat hij niet sterk is in dialectiek. We volgen zijn persoonlijke odyssee tot aan zijn loutering en de mensen die hem daarbij begeleiden. Ouder geworden kijkt hij terug op een turbulente tijd, maar Zuid- Afrika heeft de onvermijdelijke koers van de geschiedenis gevolgd en dankzij de grote staatsman Nelson Mandela is het geen bloedbad of puinhoop geworden maar een zich geleidelijk ten goede kerende zaak. Het scenario van regisseur Krusen is ronduit huichelachtg en niet meer of minder dan witwasserij van bedorven zielen die grove onrechtvaardigheden hebben begaan (in de naam van hun geloof) en bekeerd raakten. Om de tribulaties van Gerrit te vergelijken met de holocaust is belachelijk en aanmatigend, waarmee wij niet willen zeggen dat het koek en ei was in Zuid- Afrika. Integendeel apartheid is verwerpelijk, het blanke regime heeft zich misdragen en misdaaden begaan, maar niet op grote schaal volkerenmoord gepleegd zoals bijv. de nazi's, de communisten onder Stalin, de Hoetoe's of de uiteengevallen Joegoslavische republieken Croatié, Servië en Bosnië in hun bloedige burgeroorlogen. De titel van de film is ronduit misleidend en getuigt van effectbejag.

Den vita lejoninnan

1996 | Thriller

Zweden/Noorwegen/Denemarken 1996. Thriller van Per Berglund. Met o.a. Rolf Lassgȧrd, Charlotte Sieling, Cecilia Zwick-Nash, Jesper Christensen en Tshamano Sebe.

Commissaris Kurt Wallander (Lassgȧrd) komt op het spoor van een samenzwering, waarbij het de bedoeling is om de president van Zuid-Afrika Nelson Mandela dood te schieten bij uitreiking van de Nobelprijs voor de vrede. Realistisch gemaakt tv-voer. Lars Björkman schreef het scenario naar het korte verhaal 'The White Lioness' van Henning Mankell. Camerawerk van Tony Forsberg.

Friends

1993 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Zuid-Afrika 1993. Drama van Elaine Proctor. Met o.a. Kerry Fox, Dambisa Kente, Michele Burgers, Marius Weyers en Tertius Meintjes.

Eind jaren 1980 in Johannesburg, Zuid-Afrika. Drie vriendinnen, die elkaar op de universiteit hebben leren kennen, blijven na hun studie nog intensief met elkaar omgaan: Thoko (Kente), een zwarte die bij het onderwijs is gegaan, Annika (Burgers) een Zuidafrikaanse die archeologe is geworden, en de blanke Sophie (Fox), die haar militante houding niet van zich af kan schudden. Ondanks hun totaal verschillende achtergronden worden ze op hun eigen manier geconfronteerd met de apartheid en reageren daarop heel verschillend. Sophie, van Britse origine, wordt lid van een organisatie die desnoods met geweld een einde aan de beschamende apartheid wil maken. Annika is onrealistsich en steekt als een struisvogel haar kop in het zand voor de werkelijkheid en Thoko is te vredelievend wat ook niets oplost. Als Annika en Thoko erachter komen dat Sophie bij aanslagen betrokken is geweest, wordt hun vriendschap op de proef gesteld. Apartheid is dikwijls het onderwerp geweest van uitstekende films, maar deze niet al te originele rolprent is veel te na[KA3]ief en bekijkt bepaalde personages door een roze bril (Thoko) en anderen door een zwarte bril (Sophie); de waarheid ligt in het midden, maar niet bij Annika. De Zuidafrikaanse regisseuse Proctor, die als maakster van uitstekende documentaires een goede naam heeft opgebouwd, moet met speelfilms nog het nodige leren. Wellicht lag dat aan haar scenario. Niettemin bekroond op het filmfestival van Cannes met een Gouden Camera en een speciale vermelding van de jury. Het camerawerk van Dominique Chapuis is mooi. De apartheid werd officieel afgeschaft in 1994 en sedert die tijd geldt Zuid-Afrika als het grote voorbeeld voor de rest van het continent, dat er maar niet in slaagt met een vergelijkbare democratie te overleven. Behalve Zuid-Afrika zijn het clans die anderen onderdrukken en stammen die elkaar bestrijden en trachten uit te moorden. Dolby Stereo.

The Power of One

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Australië/Verenigde Staten 1992. Drama van John G. Avildsen. Met o.a. Stephen Dorff, Armin Mueller-Stahl, John Gielgud, Morgan Freeman en Fay Masterson.

Een soms indringend verslag over hoe mensen apartheid ervaren. De zachte, serieuze PK (Dorff) groeit op in Zuid Afrika. We volgen hem van zijn zevende (1936) tot zijn achttiende (1948). Hij wordt op school door Afrikaanders gepest om zijn Engelse afkomst, leert boksen van de gedetineerde Zulu Geel Piet (weer een prachtige rol van Freeman) en ontmoet door die sport eerst de dochter van een rechtse politicus, dan de zwarte vrijheidsstrijder Gideon met wie hij vriendschap sluit. Na een actie van de Zuid Afrikaanse politie in een zwart township kiest hij definitief voor de onderdrukte negers. Veel goeie bedoelingen, al doet de film soms wat jongensboekachtig aan. Naar een semi-biografische roman van de in Zuid Afrika geboren Bryce Courtenay.

Windprints

1989 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1989. Drama van David Wicht. Met o.a. John Hurt, Sean Bean, Marius Weyers, Eric Nobbs en Lesley Fong.

In het Namibië van voor de afhankelijkheid roept een seriemoordenaar die in zijn eigen Nama-stam opereert tegenstrijdige reacties op bij de verschillende machthebbers. Een intrigerend drama gebaseerd op een waar verhaal, met Sean Bean als de fotograaf die probeert de waarheid aan het licht te brengen, hetgeen vergaande politieke gevolgen heeft.

Happy Together

1989 | Komedie, Romantiek, Experimenteel

Verenigde Staten 1989. Komedie van Mel Damski. Met o.a. Patrick Dempsey, Helen Slater, Dan Schneider, Marius Weyers en Barbara Babcock.

Voor de op het platteland opgegroeide Dempsey opent zich een totaal nieuwe wereld wanneer hij zich inschrijft aan de universiteit van L.A. De losse levensstijl op de campus is hem onbekend. Tot overmaat van ramp krijgt hij door een computerfout de beeldschone Slater, wier voornaam in de film Alex is, als kamergenoot toegewezen. Hij wil serieus studeren; zij is uit op feestjes. Een overbodige tienerkomedie, uit de pen gevloeid van Craig J. Nevius, die opvalt door onbenulligheid, oppervlakkigheid en weinig subtiele onderbroekenlol. Het einde houdt voor niemand een verrassing in - wat ervoor komt trouwens ook niet. Misschien is het nog plezierig voor infantiele pubers, maar wie ook maar de minste eisen stelt, moet iets anders gaan doen. Camerawerk van Joe Penella en muziek van Robert Folk.

Farewell to the King

1989 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1989. Actiefilm van John Milius. Met o.a. Nick Nolte, Nigel Havers, James Fox, Marilyn Tokuda en Marius Weyers.

Tijdens WO II worden de Britse kapitein Havers en zijn marconist in de jungle van Borneo gedropt. Ze moeten de Dayaks, een volk van koppensnellers, aanzetten tot een rebellie tegen de Japanse bezetter. Ze worden echter door de inboorlingen gevangen genomen. Hun verbazing is groot als blijkt dat de aanvoerder van de Dayaks een blanke is, namelijk de gedeserteerde Amerikaanse sergeant Nolte. Originele, maar niet geheel overtuigende avonturenfilm. Het tragische lot van de 'blanke koning' die door de komst van de twee indringers opnieuw geconfronteerd wordt met de realiteit van de oorlog, werd door Pierre Schoendoerffer verwoord in de boeiende, symbolisch geladen roman L'adieu au roi. Milius zwakte dit verhaal sterk af tot een typische Hollywood-tragedie. Knappe fotografie van Dean Semler.

Deep Star Six

1988 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1988. Sciencefiction van Sean S. Cunningham. Met o.a. Greg Evigan, Nancy Everhard, Cindy Pickett, Miguel Ferrer en Taurean Blacque.

In de nabije toekomst wil de Amerikaanse marine een nucleaire raketbasis bouwen op de zeebodem. Een kleine groep experts bemant de onderzee-basis Deep Star Six. De problemen beginnen als ze een rots willen opblazen en de bodem inzakt, waardoor een stuk zee dat misschien miljoenen jaren bedekt was, vrij spel krijgt. De bemanning wordt aangevallen door een ontzaglijk monster. Goede SF-horror die herinneringen oproept aan de B-films van de jaren 1950-'60. De spanning wordt goed opgebouwd. Je moet lang wachten voordat je het monster te zien krijgt. Het is zeker niet één van de big budget-producties waarmee de markt overspoeld werd op dat ogenblik, maar dit wordt in ruime mate gecompenseerd door de fantasie van de makers. Het monster werd bedacht door Mark Shostrom en voor de special effects stond James Isaac in. Het scenario werd geschreven door Lewis Albernathy en Geof Miller. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Mac Ahlberg, terwijl Pete Romano de onderwatercamera hanteerde.

Le Léopard

1984 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Jean-Claude Sussfeld. Met o.a. Claude Brasseur, Dominique Lavanant, Marius Weyers, Max Magy en Nini Crépon.

Een romanschrijfster en een ex-commandant beleven ongelooflijke avonturen. Ze reizen van Parijs naar Afrika op zoek naar een geheimzinnige organisatie. Een soort stripverhaal dat verfilmd werd door een weliswaar niet geniale, maar toch vakkundige regisseur. Goede opnamen van Afrika en mooie stunts, zoals een locomotief die een auto in de kreukels rijdt. Aardige muziek. Scenario van regisseur Sussfeld en Alain Riou.

The Gods Must Be Crazy

1981 | Komedie, Actiefilm

Botswana/Botswana/Verenigde Staten 1981. Komedie van Jamie Uys. Met o.a. Marius Weyers, Sandra Prinsloo, N!Xau, Louw Verwey en Michael Thys.

Ontwapenende komedie over een Bosjesman die een colaflesje, achteloos weggeworpen door een piloot, naar de rand van de wereld moet brengen. Zijn stam beschouwt het als een boos teken van God. Verschillende verhalen vermengen zich vervolgens met elkaar. Over gekke, krankzinnige blanken, huurlingen die een buurland ontvluchten en de onmogelijke love-story tussen een onhandige veearts en een mooie, jonge onderwijzeres. Een van de plezierigste films ooit gemaakt over het onderwerp beschaving. De zuivere onschuld van de Bosjesman staat in schril contrast met bezitsdrang, corruptie en egotripperij van de 'beschaafde' mens. Producent Uys schreef zelf het vlotte scenario en Paul Ballinger legde het vast op film. Grote Prijs op het Festival van de Humoristische Film van Chamrousse in 1983. Kreeg ook een vervolg.

Tigers Don't Cry

1976 | Actiefilm

Zuid-Afrika 1976. Actiefilm van Peter Collinson. Met o.a. Anthony Quinn, John Phillip Law, Simon Sabela, Marius Weyers en Sandra Prinsloo.

Ongeloofwaardig verhaal over twee mannen die samenzweren tegen een zwarte Afrikaanse leider. De een is een huurmoordenaar, de ander een aan lager wal geraakte desperado die de leider om geld ontvoert. Scenario van Scott Finch. In de V.S. dikwijls bekort met 15m. Ook bekend als: TARGET OF AN ASSASSIN, TARGET FOR AN ASSASSIN, THE LONG SHOT, AFRICAIN RAGE en FATAL ASSASSIN.

Entmündigt

1976 | Drama, Misdaad

Duitsland/Zuid-Afrika 1976. Drama van Jürgen Goslar. Met o.a. Wolfgang Kieling, Sandra Prinsloo, Marius Weyers, Richard Loring en Shelagh Holliday.

De ruzies en intriges rond de erfenis van een rijke industriëel staan centraal in deze groots opgezette film vol clichés naar een roman van bestsellerauteur Heinz. G. Konsalik. Ook bekend als ...UND DIE NACHT KENNT KEIN ERBARMEN.

Ein Toter Taucher Nimmt Kein Gold

1974 | Avonturenfilm

Duitsland 1974. Avonturenfilm van Harald Reinl. Met o.a. Horst Janson, Hans Hass Jr., Marius Weyers, Monika Lundi en Sandra Prinzlow.

Een groep in archeologie geïntresseerde studenten, duikt naar een Spaans Galjoen en haalt schatten op, die de aandacht van een gangsterbende trekken. Dit met geringe middelen gemaakte duikersavontuur is net boeiend voor een druilerige zondagmiddag.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marius Weyers op televisie komt.

Reageer