Chikage Awashima: cast.
Er zijn 4 films gevonden.

Early Summer

1951 | Drama

Japan 1951. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Setsuko Hara, Chishû Ryû, Kuniko Miyake, Chikage Awashima en Chieko Higashiyama.

Een jonge vrouw (28 jaar) zorgt voor haar bejaarde ouders, terwijl haar broer nalaat een goede partij voor haar te zoeken. Ze trouwt uit liefde. Een scherpe observatie over het leven van alledag van gewone lui. Uit het buitengewoon omvangrijke oeuvre van de regisseur (de eerste film dateert uit 1927 en de laatste één jaar voor zijn dood, 1963) in de voor hem zo kenmerkende stijl gefilmd (kikvorsperspectieven, altijd zorgvuldig gevulde beelden etc.).

Shiro to Kuro

1964 | Drama, Misdaad

Japan 1964. Drama van Hiromichi Horikawa. Met o.a. Keiju Kobayashi, Tatsuya Nakadai, Akira Nishimura en Chikage Awashima.

De advocaat Hamano wurgt de jonge en mooie echtgenote van zijn oudere chef. Een krimi waarin de nadruk wordt gelegd op de ethische en morele aspecten van het onderwerp. Zoals in andere Japanse films uit die tijd, is de invloed van Dostojevski sterk merkbaar.

Doburoku no Tatsu

1963 | Drama

Japan 1963. Drama van Hiroshi Inagaki. Met o.a. Toshirô Mifune, Tatsuya Mihashi, Chikage Awashima en Junko Ikeuchi.

In een groep bandeloze en vechtlustige arbeiders onderscheidt zich Tatsu, een vrij domme, maar dood-goede man die analfabeet is. Hij wordt verliefd op een jong barmeisje, wier man in de gevangenis zit. Hoewel de film aan de lange kant is, heeft hij een goed verhaal en is betekenisvol. In de hoofdrol Toshiro Mifune, die steeds populairder werd.

Early Spring

1956 | Drama

Japan 1956. Drama van Yasujirô Ozu. Met o.a. Ryo Ikebe, Chikage Awashima, Keiko Kishi, Chishû Ryû en Teiji Takashi.

Het leven van de onderbetaalde kantoormens gaat niet over rozen, zeker niet als hij verzeild raakt in overspel. Sugiyama, een slecht betaalde kantoorklerk, gaat in de avances van de afdelingsflirt, ook om de verveling in zijn passieloze huwelijk te verdrijven. Zijn vrouw komt erachter, maar probeert met Sugiyama een nieuwe start te maken. Na Early Summer, Late Spring en Tokyo Story schetst Ozu een portret van het familieleven van een eenvoudige Japanse ‘salary man’. Subtiel en visueel erg rijk, gefilmd in typische Ozu-stijl, maar ook wel erg lang.