Ida Wüst: cast.
Er zijn 48 films gevonden.

Die Barrings

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Rolf Thiele. Met o.a. Paul Hartmann, Dieter Borsche, Lil Dagover, Nadja Tiller en Olga Tschechowa.

Gerda von Barring jaagt na haar vaders dood de hele erfenis erdoor, feestend en genietend in Berlijn. Haar man is zo onthutst door haar karakter dat hij eraan sterft. Dit 19e-eeuwse melodrama had in Thiele's filmbewerking zo'n succes dat er een vervolg kwam: FRIEDERIKE VON BARRING. Scenario van Felix Lützkendorf en Rolf Thiele. Camerawerk van Günther Anders en Hannes Staudinger.

Ich warte auf dich

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Volker von Collande. Met o.a. Hanna Rucker, Joachim Brennecke, Anna-Marie Blanc, Volker von Collande en Ida Wüst.

De verhouding tussen een schoolmeisje en haar leraar blijft niet zonder gevolgen. Het meisje houdt de geboorte van haar kind lange tijd verborgen om haar geliefde niet in moeilijkheden te brengen. Pas door een toeval komt de waarheid aan het licht, en kan de verraste leraar eindelijk hoofd van het gezin worden. Geforceerde en jammer genoeg totaal onrealistische, sentimentele film, die destijds zeker geen steun voor jonge moeders was.

Heimat, deine Sterne

1951 | Drama, Romantiek

Duitsland 1951. Drama van Hermann Kugelstadt. Met o.a. Adrian Hoven, Marianne Wischmann, Ida Wüst en Ernst Waldow.

Een jachtopziener komt in een lastig parket als hij een gevaarlijke stroper moet opsporen, die verdacht wordt van moord, waardoor hij geen tijd heeft voor zijn vrouw. Een vriend uit Berlijn is op bezoek en zijn schone dochter probeert hem te verleiden. Typisch Heimatwerkje, dat nog weinig verouderd is en de formule trouw (in) zwart-wit brengt. Adequaat spel. Ook bekend als JÄGERLOISL VOM TEGERSEE.

Wenn Männer schwindeln

1950 | Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Grethe Weiser, Kurt Seifert, Jeanette Schulze, Emil Surmann en Ida Wüst.

Een jonge studente, die als danspartner-tegen-betaling wat bijverdient, moet een klant uit de narigheid helpen. Opdat zijn jaloerse vrouw geen argwaan koestert, stelt hij zijn nieuwe kennis als de vrouw van een zakenrelatie voor. Dat brengt echter nogal wat misverstanden met zich mee... De gebruikelijke, banale komedie vol verwisselingen.

Schuß um Mitternacht

1950 | Mysterie

Duitsland 1950. Mysterie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Mady Rahl, Jakob Tiedtke, Ida Wüst, Theo Lingen en Albert Matterstock.

Een misdaadbestrijder wordt tijdelijk op vakantie gestuurd, omdat hij al jaren met dezelfde zaak bezig is. Natuurlijk lukt het hem juist op de vakantieplek de moord op te helderen. Doorsnee misdaadfilm die nog in oorlogstijd (1944) opgenomen werd, maar pas zes jaar later te zien was.

Geliebter Schatz!

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Johannes Riemann, Dorit Kreysler, Ida Wüst, Sonja Ziemann en Harald Paulsen.

Een liefdesbrief die in verkeerde handen valt brengt drie huwelijken aan het wankelen. Een pittige komedie waarin aanstekelijk wordt geacteerd.

Sein Sohn

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Peter Paul Brauer. Met o.a. Otto Wernicke, Rolf Weih, Karin Hardt en Ida Wüst.

Een jongeman, die zich aan verduistering heeft schuldig gemaakt, wordt van medeplichtigheid aan inbraak verdacht. Hij geeft zich aan bij de politie en biecht op wat hij wèl heeft misdaan. Als hij in de gevangenis is beland, komt hij de inbrekers op het spoor. Deze realistische verfilming toont een prachtige rol van Wernicke.

Hauptsache glücklich!

1941 | Komedie

Duitsland 1941. Komedie van Theo Lingen. Met o.a. Heinz Rühmann, Hertha Feiler, Jane Tilden, Hans Leibelt en Fritz Odemar.

R[KA3]uhmann is als boekhoudertje tevreden met zijn bestaan, maar vrouwlief Hertha (ook in werkelijkheid Rühmanns vrouw) niet. De rekeningen worden echter te hoog en Rühmann komt in de problemen, waarna zijn vrouw wil scheiden. Jochen Huth schreef het scenario naar een idee van Walter Foster en Rudo Ritter. Oskar Schnirch verzorgde het camerawerk.

Hauptsache glücklich

1941 |

Duitsland 1941. Theo Lingen. Met o.a. Ida Wüst, Hertha Feiler en Heinz Rühmann.

R[KA3]uhmann is als boekhoudertje tevreden met zijn bestaan, maar vrouwlief Hertha (ook in werkelijkheid Rühmanns vrouw) niet. De rekeningen worden echter te hoog en Rühmann komt in de problemen, waarna zijn vrouw wil scheiden. Jochen Huth schreef het scenario naar een idee van Walter Foster en Rudo Ritter. Oskar Schnirch verzorgde het camerawerk.

Zwei Welten

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Max Eckard, Joachim Brennecke, Paul Bildt, Berta Monnard en Hansi Wendler.

Romantiek en vriendschap tussen jongelui die bij het binnenhalen van de oogst moeten helpen. Een film, die tot heimelijk plezier van hen die Gründgens' geaardheid kenden, duidelijke homoseksuele toespelingen bevatte, ofschoon hij ongetwijfeld bedoeld was als nazi-propaganda.

Wunschkonzert

1940 | Komedie, Muziek

Duitsland 1940. Komedie van Eduard von Borsody. Met o.a. Ilse Werner, Carl Raddatz, Ida Wüst, Heinz Goedecke en Hans Adalbert Schlettow.

Werner wordt verliefd op vliegenier Raddatz, die echter op geheime missie wordt gezonden, namelijk het platbombarderen van het weerloze Guernica, maar dat vermeldde deze film uiteraard niet. Later ontmoeten zij elkaar weer, maar opnieuw loopt het mis omdat hij vermoedelijk Rotterdam moet bombarderen. Dit waren de onschuldige films die van de lopende UFA-banden rolden. 23 Miljoen Duitsers zagen de film.

Sieben Jahre Pech

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Ernst Marischka. Met o.a. Hans Moser, Theo Lingen, Ida Wüst, Wolf Albach-Retty en Olly Holzmann.

Sinds auteur Heinz Kersten een spiegel gebroken heeft, wordt hij door pech achtervolgd. Een heel vrolijke komedie, vooral door toedoen van het komisch duo Lingen en Moser. Twee jaar later werd getracht het succes te evenaren met SIEBEN JAHRE GL[KA3]uck. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

Die rote Mühle

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Grethe Weiser, Theo Lingen, Edith Oss en Fritz Genschow.

In het geheim leidt wasvrouw Mahnke (W[KA3]ust) een dubbelleven. Zelfs haar kinderen (Oss en Genschow) weten daar niets van. Overdag leidt ze de wasserij, 's nachts staat aan het hoofd ze een nachtclub. Deze lokaal heeft zij van haar gescheiden en inmiddels overleden echtgenoot geërft. In het testament was bepaald dat ze de nachtclub voor een bepaalde tijd moest leiden, anders zou ze de erfenis niet krijgen. De buren vinden het gedrag van mevrouw Mahnke steeds vreemder. Na menigerlei verdachtmakingen komt alles aan het eind toch op zijn pootjes terecht. Deze film leunt zwaar op komisch actrice Ida Wüst, die alle registers van haar kunnen opentrekt. Zeker geen artistiek hoogtepunt, maar wel goed amusement.

Die Unvollkommene Liebe

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Willy Fritsch, Gisela Uhlen, Liane Haid en Ida Wüst.

De ingenieur Thomas Holk verlooft zich met de boerendochter Krista, tot ergernis van de mondaine Ada Rasmus, die 't liefst zèlf met hem zou trouwen. Ze probeert het meisje zwart te maken. Er wordt erg veel gepraat, maar het spel van Uhlen en Fritsch is aardig.

Es leuchten die Sterne

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Hans H. Zerlett. Met o.a. Ernst Fritz Fürbringer, Vera Bergman, Carla Rust, La Jana en Fridtjof Mjoen.

Een film voor La Jana-fans want deze actrice spant de kroon in enkele schitterend uitgevoerde nummers. Het verhaal van het secretaresje dat filmster wil worden is omspoeld door schlagers als 'Das ist Berlin, Berlin', 'Es leuchten die Sterne' en 'Du muszt die Wahrheit recht verstehen'. Meer dan vijftig persoonlijkheden uit de film- en sportwereld hebben korte bijrolletjes of een gastoptreden.

Diskretion - Ehrensache

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Heli Finkenzeller, Hans Holt, Ida Wüst, Ralph Arthur Roberts en Theo Lingen.

Mary (Finkenzeller) wil koste wat kost voorkomen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de sullige Lord Benton (Lingen). Ze laat zich in met een jongeman (Holt), opdat Benton haar als 'gevallen vrouw' zal afwijzen. Maar ze heeft buiten de waard gerekend, de jonge man is niet degene die ze voor het gefingeerde avontuurtje uitgezocht had. Zo beginnen de verwikkelingen. Maar de toevallige kennismaking leidt tenslotte natuurlijk tot een echte verbintenis. Het heeft te weinig inhoud dit blijspel, en algauw slaat de verveling toe. Dankzij het goede spel is het toch nog een middelmatige film geworden.

Husaren, heraus

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Maria Andergast, Hans Holt, Rudolf Platte, Mady Rahl en Ralph Arthur Roberts.

Een vermogende vrouw, die bijna bankroet is gegaan door haar van muziek bezeten echtgenoot, ziet niet veel in een componerende luitenant als schoonzoon. De handeling verloopt wat stroef maar er zijn leuke momenten, een goede rol van Leo Slezak en vlotte muziek van Robert Stolz.

Fremdenheim Filoda

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Hans Hinrich. Met o.a. Ida Wüst, Richard Romanowsky, Theo Lingen, Sabine Peters en Mady Rahl.

Een Amerikaanse miljonair van Duitse komaf (Florath), die anoniem wil blijven, stuurt mevrouw Filoda (W[KA3]ust) via een detectivebureau 5.000 mark. Mevrouw Filoda opent daarmee een pension, in het begin tegen de zin van haar familie. Na heel wat geharrewar en misverstanden denkt mevrouw Filoda ten onrechte dat haar buurman (Henckels) haar geldschieter is. Een tijdlang lijkt het, alsof het geld verkeerd bezorgd is. Pas wanneer de miljonair persoonlijk verschijnt, wordt alles duidelijk. Een vrolijk blijspel met goede dansmuziek, een schare uitstekende blijspel- acteurs en een onderhoudend draaiboek. Geen grootse filmkunst maar een leuke komedie, die boven het gemiddelde uitsteekt. Ook bekend als PENSION FILODA.

Der Biberpelz

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Heinrich George, Rotraut Richter, Sabine Peters en Heinz von Cleve.

De tweede Duitse verfilming van het beroemde toneelstuk van Gerhart Hauptmann, waarin moeder Wolffen (W[KA3]ust), die om zichzelf en haar familie in leven te houden niet terugschrikt voor stroperij en diefstal, het middelpunt vormt. Directeur Wehrhahn (George) vermoedt niets. Hij ziet het eerder als zijn taak zijns inziens anarchistische elementen als de jonge ontwerper Dr. Fleischer (Cleve) te laten observeren. Wanneer moeder Wolffen een beverpels steelt, loopt haar rechtschapen dochter Leontine (Peters) van verdriet het water in, maar wordt door Dr. Fleischer gered. Deze gebeurtenis brengt moeder Wolffen tot inkeer. Ze geeft het bont terug en wordt eerlijk. In deze literatuurverfilming is Ida Wüst zowel in de vrolijke als in de dramatische momenten van de film indrukwekkend. Groots is ook Heinrich George als Wehrhahn. Alles bij elkaar een artistieke belevenis.

Kater Lampe

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Suse Graf, Albert Lieven, Alfred Abel en Ida Wüst.

De kater Lampe, voor wie niets veilig is, moet worden afgemaakt. Veit Harlan bewees in 1936 dat hij snel en goedkoop kon werken: KATER LAMPE was een van de vier films die hij in dat jaar maakte! Goedkoop is hij beslist.

Herbstmanöver

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Georg Jacoby. Met o.a. Susi Lanner, Ida Wüst, Hans Söhnker, Leo Slezak en Ernst Dumcke.

De dochter en de zoon van twee buren die elkaar voortdurend om kleinigheden in de haren zitten, bewerkstelligen de verzoening en verloven zich. Een film met weinig handeling, maar met vele komische situaties. De zangfragmenten zijn wat uitgesponnen maar daar zit dan wel de bijna tot volkslied geworden compositie van Robert Stolz, 'Auf der Heide blühn die letzten Rosen', gezongen door Leo Slezak, bij!

Ein Hochzeitstraum

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Ida Wüst, Inge List, Ferdinand Marian en Heinz Salfner.

Vera is verliefd op een chauffeur, maar haar moeder, de weduwe Polenska, wil haar aan Prins Narischkin koppelen. Wanneer de Prins slechts diens kamerdienaar blijkt te zijn en de chauffeur de echte Prins is er geen vuiltje meer aan de lucht! Dit aardige blijspel is vlot geregisseerd en geacteerd en wordt ondersteund door de muziek van Kreuder.

Der Bettelstudent

1936 | Muziek

Duitsland 1936. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Johannes Heesters, Fritz Kampers, Carola Höhn en Ida Wüst.

Als student met de studenten wordt een Poolse hertog een revolutionair en trouwt tenslotte met een gravinnetje. Doorsnee verfilming van Millöckers beroemde operette, die eerder in 1931 door Viktor Janson werd verfilmd met Jarmila Novotna en Hans Heinz Bollmann in de hoofdrollen.

Warum lügt Fräulein Käthe?

1935 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1935. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Dolly Haas, Albrecht Schoenhals, Ida Wüst, Genia Nikolajewa en Hugo Schrader.

Een Haas-vehikel, waarin zij een verkoopstertje speelt uit een fotowinkel, die een pleziertocht maakt op een oceaanschip en aldaar door een onwaarschijnlijk misverstand een rijke industrieel aan de haak slaat op wie zij heimelijk verliefd is. Het paar leefde nog lang en gelukkig. Voorlaatste Duitse film vol clichés van Haas, die het daarna wel bekeken had met de nazis en wijselijk afreisde naar Amerika.

Liselotte von der Pfalz

1935 | Historische film

Duitsland 1935. Historische film van Carl Froelich. Met o.a. Renate Müller, Eugen Klöpfer, Ida Wüst, Hilde Hildebrand en Dorothea Wieck.

Een Duitse prinses trouwt met de broer van de Franse koning Lodewijk de Veertiende en weet zich door haar karakter aan het Franse hof waar te maken. Een aardig gegeven, maar lopendeband- werk.

Die lustigen Weiber

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Magda Schneider, Leo Slezak, Ida Wüst, Maria Krahn en Otto Wernicke.

Gebaseerd op het personage van Shakespeare, John Falstaff, maar volgt voornamelijk het libretto van de opera Die Lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolai. Maar de toeschouwer kan niet om de vrolijke vrouwtjes lachen. Het ontbreekt de film te zeer aan intelligente invallen. Alleen Slezak slaagt erin Falstaff vorm te geven. Hij speelt hem niet, hij brengt hem tot leven. Ook bekend als FALSTAFFS ABENTEUR.

Liebe und die erste Eisenbahn

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Hasso Preis. Met o.a. Karin Hardt, Hans Schlenck, Ida Wüst en Jakob Tiedtke.

Bij de aanleg van de eerste spoorwegverbinding tussen Berlijn en Potsdam vliegen voor- en tegenstanders elkaar in de haren. Een leuke film waarin de oude locomotief de show steelt.

Jungfrau gegen Mönch

1934 | Romantiek

Duitsland 1934. Romantiek van E.W. Emo. Met o.a. Dorit Kreysler, Paul Richter, Ida Wüst en Erik Ode.

Aan de concurrentiestrijd tussen het hotel 'Zur Jungfrau' en het hotel 'Der Mönch' komt een einde wanneer de eigenares van het ene en de eigenaar van het andere elkaar in de armen sluiten. Een vrolijke aangelegenheid met een iets te uitbundige Kreysler en een uitstekende Ode.

Freut Euch den Lebens

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Hans Steinhoff. Met o.a. Dorit Kreysler, Wolfgang Liebeneiner, Ida Wüst en Leo Slezak.

Een kelnerin, die een vervelende gast beledigt, krijgt ontslag maar wordt later diens vrouw. Een uitstekend debuut van Kreysler in dit blijspel dat alleen al om Slezaks tragi-komische uitbeelding van een oude zanger de moeite waard is.

Einmal eine große Dame sein

1934 | Komedie, Muziek

Duitsland 1934. Komedie van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Käthe von Nagy, Wolf Albach-Retty, Gretl Theimer, Werner Fuetterer en Ida Wüst.

Von Nagy werkt bij een autodealer. Zij verkoopt een dure wagen, die ze zelf naar de klant moet brengen. Als ze ook nog een prachtige jurk krijgt besluit ze eenmaal in haar leven de grote dame te spelen. Ze rijdt met de wagen naar een hotel en neemt als `gravin` een kamer. Een jonge baron (Albach-Retty) wordt verliefd op haar. Haar bedrog komt uit, maar de liefde blijft. Een charmant blijspel, dat het helemaal moet hebben van de muziek van Doelle en de betoverende verschijning van K[KA3]athe von Nagy. Prachtig zijn ook Ida W[KA3]ust en Gustav Waldau als de ouders van de baron. Lamprecht maakte er tegelijkertijd een Franse versie van (UN JOUR VIENDRA), ook met Von Nagy in de hoofdrol.

Die Csárdásfürstin

1934 | Muziek

Duitsland 1934. Muziek van Georg Jacoby. Met o.a. Marta Eggerth, Hans Söhnker, Paul Kemp, Paul Hörbiger en Inge List.

Prins Edwin staat in vuur en vlam voor de zangeres Sylva Varescu, de 'koningin van de Csárdás', maar... er zijn nu eenmaal rangen en standen! Na een verfilming in de 'zwijgende' periode was dit de eerste filmversie met geluid van Kálmáns operette. Eggerth in de titelrol was in die dagen een voor de hand liggende keuze.

Des jungen Dessauers grosse Liebe

1934 | Historische film

Duitsland 1934. Historische film van Arthur Robison. Met o.a. Willy Fritsch, Trude Marlen, Paul Hörbiger en Ida Wüst.

Vorst Leopold von Anhalt-Dessau wil ondanks het standsverschil met een apothekersdochter trouwen, maar het Hof maakt bezwaren. Nogal toneelmatig maar met goede rollen van Fritsch en Hörbiger.

Charleys Tante

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Paul Kemp, Jessie Vihrog, Carola Höhn, Fritz Rasp en Albert Lieven.

Een vroege verfilming van de bekende klucht van Brandon Thomas. Paul Kemp in de titelrol is zeker zo goed als Rühmann 22 jaar later, zo niet beter. Scenarioschrijver- regisseur Stemmle heeft er een snelle, levendige film van gemaakt. Alle Duitse filmkomieken uit die tijd doen mee. Dat was lachen rond 1935!

Lachende Erben

1933 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1933. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Heinz Rühmann, Lien Deyers, Lizzi Waldmüller, Max Adalbert en Ida Wüst.

R[KA3]uhmann als wijnverkoper tegenover de Nederlandse Deyers (die in Duitsland als actrice groot succes had) in een alleraardigste stijlvolle romantische komedie van de theaterregisseur Ophüls. Het scenario is van Felix Joachimson en de regisseur. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Kind, ich freu' mich auf dein Kommen!

1933 | Komedie

Duitsland 1933. Komedie van Kurt Gerron. Met o.a. Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Otto Wallburg en Ida Wüst.

Om 'klanten' te winnen laat Madame Lu haar foxterrier, voorzien van halsband met adres, in auto's van heren springen. Wanneer de hond wegloopt en een nieuwe bazin vindt blijkt hij dat trucje nog niet verleerd te zijn. Een conventioneel blijspel, maar vlot geregisseerd en met een opvallende bijrol van Ida Wüst.

Flüchtlinge

1933 | Drama

Duitsland 1933. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Hans Albers, Käthe von Nagy, Walter Hermann, Ida Wüst en Karl Rainer.

Na MORGENROT is dit Ucicky's tweede pro-nazi propagandafilm waarin Albers uit ontevredenheid over de Duitse democratie maar officier in een buitenlands leger wordt en Russische Duitsers helpt om 'Zurück in die Heimat' te vluchten, wat ook de boodschap is van het titelliedje. Walglijke verheerlijking van het thema sterven-voor-het-vaderland, verpakt in onzorgvuldige regie en fraai camerawerk.

Die Ganze Welt dreht sich um die Liebe

1933 | Muziek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1933. Muziek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Marta Eggerth, Leo Slezak, Ida Wüst, Rolf Wanka en Annie Rosar.

Vader en zoon zijn beiden gecharmeerd van een operettezangeres. Vrij naar Franz Lehárs operette 'Clo-Clo'. De ex-opera-tenor Leo Slezak is Marta Eggerths oudere bewonderaar en Hans Moser vertolkt op beproefde wijze een gedienstige geest.

Wie sag' ich's meinem Mann?

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Reinhold Schünzel. Met o.a. Renate Müller, Georg Alexander, Ida Wüst en Otto Wallburg.

Nadat zij alleen op reis is geweest en hij een avontuurtje heeft beleefd, vindt het eeuwig ruziënd echtpaar dat het tijd wordt voor een tweede huwelijksreis. Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar Müller, Wüst en Alexander spelen hun rollen heel aanstekelijk.

So ein Mädel vergißt man nicht

1932 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1932. Komedie van Fritz Kortner. Met o.a. Dolly Haas, Willy Forst, Oskar Sima, Ida Wüst en Max Gülstorff.

De grote Fritz Kortner heeft een heerlijke komedie gemaakt over drie werkeloze acteurs (Haas, Forst en Sima) die niet altijd even eerlijk, maar met veel optimisme door het leven gaan. Ze zorgen voor veel verwikkelingen en muziek, totdat ze aan het eind van de film een engagement krijgen. Van de vele liedjes is alleen de titelsong een evergreen geworden bij het Duitse publiek. Een geslaagde amusementsfilm - ook nu nog.

Ich bei Tag und du bei Nacht

1932 | Komedie

Duitsland 1932. Komedie van Ludwig Berger. Met o.a. Käthe von Nagy, Willy Fritsch, Ida Wüst en Rudolf Platte.

In een huurkamer slaapt 's nachts een manicure en overdag een nachtkelner. Ze ontmoeten elkaar en worden verliefd zonder te weten dat ze al in hetzelfde bed slapen! Een geslaagde, min of meer parodistische filmoperette met muziek van Werner Richard Heymann en met een briljante Fritsch.

Es war einmal ein Walzer

1932 | Musical

Duitsland 1932. Musical van Viktor Janson. Met o.a. Marta Eggerth, Rolf von Goth, Paul Hörbiger, Ernst Verebes en Ida Wüst.

Met een scenario van Billy Wilder werd deze Weense klucht een alleraardigst gevalletje. Twee firma's dreigen failliet te gaan en besluiten te fuseren. Dit soort besluiten nemen ook de huwbare kinderen van de firmanten, maar anders dan de zakenlui hadden gepland.

Das Lied einer Nacht

1932 | Muziek, Komedie

Duitsland 1932. Muziek van Anatole Litvak. Met o.a. Jan Kiepura, Magda Schneider, Fritz Schulz, Otto Wallburg en Ida Wüst.

In de trein wisselen de beroemde tenor Ferraro (Kiepura) en de huwelijkszwendelaar Koretzky (Schulz) van rol. Ze komen aan in een Kurort, en daar loopt meteen alles mis. Koretzky kan niet zingen; Ferraro wordt verliefd op de dochter (Schneider) van de hoteldirecteur (Wallburg) en, verdacht van huwelijkszwendel, gearresteerd. Maar alles loopt goed af. Een indertijd zeer succesvolle muziekfilm, die ook vandaag het aanzien zeker nog waard is. Niet in de laatste plaats omdat de Poolse tenor Kiepura niet alleen prachtig zingt, maar ook als acteur zijn mannetje staat. De titelsong veroverde de wereld en de film kreeg een Engelse, zowel als een Franse versie (TELL ME TONIGHT en LA CHANSON D'UNE NUIT).

Man braucht kein Geld

1931 | Komedie

Duitsland 1931. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Hans Moser, Ida Wüst, Hedy Kiesler en Kurt Gerron.

Een Duitse emigrant die in Amerika het geluk zocht maar niet vond, wordt, omdat men hem voor een miljonair houdt, te hulp geroepen wanneer een bank failliet gaat. Rühmann speelt de rol van de bankemployé die ervoor zorgt dat alles op zijn pootjes terechtkomt, in deze kostelijke komedie met een prima rol van Moser als de miljonair. Scenario van Karl Noti en Hans Wilhelm naar een toneelstuk van Ferdinand Altenkirch. Camerawerk van Willy Goldberger. Ook bekend als DER ONKEL AUS AMERIKA.

Bomben auf Monte Carlo

1931 | Komedie, Musical

Duitsland 1931. Komedie van Hanns Schwarz. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Anna Sten, Kurt Gerron en Peter Lorre.

Heel Monte Carlo is in paniek wanneer kapitein Hans Albers de kanonnen van zijn schip op het casino richt waar hij zelfs de gage van de matrozen heeft vergokt. Als duo waren Albers en Rühmann bij het publiek niet kapot te krijgen, ook al rammelde het scenario van een film als deze aan alle kanten. Het scenario is van Hans Mueller en regisseur Schwarz. Exporttitel: MONTE CARLO MADNESS.

Ein Burschenlied aus Heidelberg

1930 | Romantiek

Duitsland 1930. Romantiek van Karl Hartl. Met o.a. Betty Bird, Hans Brausewetter, Willi Forst en Ida Wüst.

Twee Duitse studenten strijden om de gunst van een Amerikaanse. Met zijn eerste film, vol oud-Heidelberg romantiek, schoot Hartl nu niet bepaald meteen in de roos.

Drei Tage Mittelarrest

1930 | Komedie

Duitsland 1930. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Fritz Schulz, Felix Bressart, Max Adalbert, Lucie Englisch en Ida Wüst.

Een genrefilm die typerend is voor de jaren dertig: komische toestanden rondom militairen en hun kleurige uniformen. Escapisme op en top en een verheerlijking van het officierenbestaan. Een onwettig geboren meisje gaat in een garnizoen op zoek naar haar vader.

Die Marquise von Pompadour

1930 | Muziek

Duitsland 1930. Muziek van Willi Wolff. Met o.a. Kurt Gerron, Anny Ahlers, Fritz Odemar, Ida Wüst en Irene Ambrus.

Lodewijk XV bevrijdt zich van zijn op Madame de Pompadour verliefde rivaal door hem tot gouverneur van een ver eiland te benoemen. Een goed geregisseerde filmoperette waarvoor maar liefst vier componisten de muziek hebben geschreven: Eduard Künneke, Rudolf Nelson, Robert Stolz en Alfred Strasser. Kurt Gerron is schitterend als Lodewijk XV.

Die Nacht gehört uns

1929 | Komedie

Duitsland 1929. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Hans Albers, Charlotte Ander, Ida Wüst, Otto Wallburg en Walter Janssen.

Hans Albers werd beroemd door deze film, een van de eerste Duitse geluidsfilms, over een coureurster die een ongeluk heeft tijdens een oefenrit en bij kennis komt in een boshut, verzorgd door een vreemde man. Zij neemt de man mee naar de 'beschaving' maar na verloop van tijd wil hij weer terug naar zijn bossen. Albers' tegenspeelster had eigenlijk Marlene Dietrich moeten zijn, maar de producent wilde geen risico nemen.