Eva Mattes

Acteur

Eva Mattes is acteur.
Er zijn 61 films gevonden.

Mahler auf der Couch

2010 |

2010. Percy Adlon. Met o.a. Johannes Silberschneider, Barbara Romaner en Eva Mattes.

Gustav Mahler ontdekt dat zijn vrouw Alma hem bedriegt. De beroemde componist is ziek van jaloezie en kan geen noot meer schrijven. Vertwijfeld roept hij de hulp in van Sigmund Freud en langzamerhand komt hij erachter dat hij zijn vrouw te weinig aandacht heeft geschonken.

Das Glück ist eine Katze

2010 | Romantische komedie

Duitsland 2010. Romantische komedie van Matthias Steurer. Met o.a. Robert Atzorn, Eva Mattes en Janek Rieke.

Frido en Rosa kennen elkaar vanaf hun schooltijd, maar vechten nog steeds als hond en kat. Het feit dat ze buren zijn en dat Frido's vrouw Hanne en Rosa vriendinnen zijn, maakt het er niet beter op.

Tatort: Das Lächeln der Madonna

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Christoph Stark. Met o.a. Harald Schrott, Sebastian Bezzel en Eva Mattes.

In het museum van Konstanz wordt een schilderij van Lucas Cranach gestolen. Bij de lege lijst wordt het neergestoken lijk van de restaurateur gevonden. Hoofdcommissaris Klara Blum voert het onderzoek. Assistent Kai Perlmann heeft de vermoedelijke dader, een bekende van het museum, zien vluchten

Tatort - Der Name der Orchidee

2005 | Mysterie

Duitsland 2005. Mysterie van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Eva Mattes, Tatja Seibt, Sky Dumont, Sebastian Bezzel en Justine Hauer.

Klara Blum (Mattes) krijgt door de moord op orichdee[KA3]enkweker Helmut Weiss op de vooravond van de opening van een orchidee[KA3]ententoonstelling met het wereldje van exotische planten en exotische menselijke geesten te maken. Het is een milieu van grote rivaliteit, waarin men elkaar naar de ogen steekt en blijkbaar ook naar het leven staat. De voorzitter van de jury Dr. Klaus Raven (Dumont) en specialiste Dr. Diana Martini (Seibt) kunnen elkaar niet luchten of zien en proberen elkaar voortdurend de loef af te steken. Zou een van beiden zo stom geweest zijn om een moord te begaan of is de oorzaak veel banaler? Kijk mee over Eva's schouder en bedenk dat de clou in de titel opgesloten zou kunnen zijn. Aflevering 590.

Tatort: Die Spieler

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Michael Verhoeven. Met o.a. Jan Niklas, Sebastian Bezzel en Eva Mattes.

Advocaat Louis Sobeke doet bij de criminele recherche aangifte van de verdwijning van zijn vrouw. Volgens Sobeke heeft fabrikant Volker Weyrauch, de minnaar van zijn vrouw, de moord op zijn geweten maar deze ontkent in alle toonaarden. Klara Blum voert het onderzoek, en als het lijk van de vrouw wordt gevonden krijgt zij te maken met tegenstrijdige verklaringen

Tatort - Die Spieler

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Michael Verhoeven. Met o.a. Eva Mattes, Sebastian Bezzel, Jan Niklas, Ingeborg Wetphal en Otto Sander.

De bekende advocaat Louis Sobeke (Niklas) doet aangifte van de vermissing van zijn vrouw Elisabeth bij Klara Blum (Mattes). Hij uit de beschuldiging dat Volker Weyrauch (Seyferth), een snel rijk geworden groothandelaar in schoenen, haar vermoord heeft. Elisabeth wilde de relatie verbreken die zij met hem had. Klara en Kai (Bezzel) voelen Weyrauch aan de tand, die zegt er niets van te begrijpen, want Louis is toch zijn vriend en verder ontkent hij alles. Dan wordt er een vrouw uit het Bodenmeer opgevist, die al langere tijd in het water heeft gelegen. Haar gezicht valt moeilijk te herkennen omdat het verminkt is door een scheepsschroef. Louis, die naar het gerechtelijk laboratorium komt, kan niet bevestigen dat het om Elisabeth gaat. Dan meldt er zich een getuige, happening-kunstenares Charlotte Mayer (Westphal), die zegt dat ze gezien heeft hoe Louis zijn vrouw in het water duwde. Als ze haar getuigenis moet bevestigen, zegt ze dat het Weyrauch was, hoewel hij haar kunstwerken sponsort. De kwestie begint Kommissar Blum behoorlijk de keel uit te hangen en ze vraagt zich af wie er nu liegt en wie er nu van beiden de dader is. Allebei soms? Het scenario van Fred Breinersdorfer zet zoals gebruikelijk heel veelbelovend in en met de nodige tam-tam, om dan bijna te verstommen in een anti-climax. Aan de rolverdeling ligt het niet: hun spel is zonder meer goed en Immo Rentz laat met zijn camerawerk zien hoe fraai het toeven aan het Bodenmeer is. Aflevering 585. Werktitel: KURZ UND SCHMERZHAFT.

Tatort - Bitteres Brot

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Eva Mattes, Ulrich Gebauer, Julia Jentsch, Lena Stolze en Sebastian Bezzel.

Eerste zaak van Klara Blum (Mattes) en haar nieuwe, onberispelijke assistent Kai Perlmann (Bezzel) speelt zich af in de kringen van warme bakkers. Het middelmatige scenario van Dorothee Sch[KA3]on betreft het bekende familiedrama van een gewelddadige vader (Gebauer) die heeft moeten boeten in de gevangenis. Zijn dochters Lisbeth en Johanna (Jentsch) hadden hem aangegeven en tegen hem getuigd. Niet hij maar zij werden geloofd. De bakker wordt na zijn vrijlating opnieuw verdacht als zijn dochter Lisbeth levenloos in de bakoven gevonden wordt, maar dit keer is hij toch echt de verkeerde. Blum en Perlmann weten waar de sleutel tot het geheim ligt - de kijker trouwens ook. Mattes is als vanouds en nieuwkomer Bezzel stelt zeker niet teleur. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Aflevering 555.

Tatort: Der Schächter

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Jobst Oetzmann. Met o.a. Nikolaus Paryla, Justine Hauer en Eva Mattes.

Op het kampeerterrein van de Rodammers is het lijk van een jongen gezien. Klara Blum doet onderzoek maar het lijk is spoorloos verdwenen. Als enige tijd later het lichaam in de tuin van Jacob Leeb, een joodse slager, wordt gevonden kan officier van justitie Bux zijn anti-semitische gevoelens niet de baas en is Jacob in zijn ogen bij voorbaat schuldig

Tatort: Bitteres Brot

2003 | Thriller

Duitsland 2003. Thriller van Jürgen Bretzinger. Met o.a. Julia Jentsch, Ulrich Gebauer en Eva Mattes.

Na langdurig seksueel misbruik van zijn twee dochters Lisbeth en Johanna wordt bakker Eberhard Kemmerlang veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Na zijn vrijlating vreest Lisbeth voor de wraak van haar vader. Korte tijd later wordt Lisbeth vermoord teruggevonden en leiden alle sporen naar haar vader. Klara Blum heeft echter haar twijfels

Tatort - Stiller Tod

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Richard Huber. Met o.a. Eva Mattes, Sylvester Groth, Julia Jäger, Janek Rieke en Caroline Schreiber.

De steenrijke ondernemer Wolfgang Reichert is neergestoken en dodelijk verwond op zijn zeilboot, die was aangemeerd in de jachthaven. Daniel Seefeld (Rieke) loopt met het mes in de hand regelrecht in de armen van de havenmeester. Volgens officier van justitie Justus F[KA3]urmann (Groth) een duidelijke zaak en hij wil een snelle berechting. Klara Blum (Mattes) vindt minstens twee aspecten storend: Seefeld was onder invloed van drugs en kan zich niets meer herinneren; F[KA3]uhrmanns echtgenote Rita (J[KA3]ager) had (of heeft) een verhouding met Seefeld. Als Seefeld voor de reconstructie van het misdrijf naar het haventje wordt gebracht, ontsnapt hij en ontvoert hij het kind van Führmann. Blum, die heel goed begrijpt dat het om een wanhoopsdaad gaat, stelt alles in het werk om te voorkomen, dat de zaak nog verder escaleert, terwijl zij koortsachtig naar de ware toedracht van het misdrijf zoekt, en in het kielzog ervan naar de ware dader. Het scenario van Martina Brand en Dorothee Schön is onderhoudend en redelijk spannend, terwijl het de kijker lang in het ongewisse laat. Het spel is naar behoren en Mattes kan eigenlijk niet stuk. Het camerawerk is van Jürgen Carle. Aflevering 523.

Tatort - Der Schächter

2003 | Mysterie

Duitsland 2003. Mysterie van Jobst Oetzmann. Met o.a. Eva Mattes, Justine Hauer, Nikolaus Paryla, Ulrich Bähnk en Felix von Manteuffel.

TASHet scenario is van Fred Breinersdorfer. Het camerawerk is van Immo Rentz. Aflevering 550.

Die Farbe der Seele

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Helma Sanders-Brahms. Met o.a. Christine Oesterlein en Eva Mattes.

Het ziekenhuis waar verpleegster Mara werkt, wordt gesloten. Mara heeft nog maar een patiënt: een boomlange neger die vroeger soulzanger was, maar door keelkanker geen noot meer kan zingen. Ze besluit hem bij zich in huis te nemen om in ruil voor zorg zangles te krijgen, maar daar steekt buurvrouw Lindwurm een stokje voor...

Tatort: Stiller Tod

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Richard Huber. Met o.a. Julia Jäger, Sylvester Groth, Eva Mattes en Janek Rieke.

Klara Blum onderzoekt de moord op de rijke industrieel Wolfgang Reichert. De zaak lijkt op het eerste gezicht duidelijk, en de officier van justitie ondertekent zonder problemen het arrestatiebevel van de verdachte. Maar, de verdachte herinnert zich niets meer van de moord en zegt verdoofd geweest te zijn. Als blijkt dat de man een verhouding had met de vrouw van de officier van justitie, komt de zaak in een ander daglicht te staan

Tatort: 1000 Tode

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Jobst Oetzmann. Met o.a. Justine Hauer, Ercan Özcelik, Eva Mattes en Alexandra Schalaudek.

De 17-jarige Manu is spoorloos verdwenen en heeft een afscheidsbrief achtergelaten. Hoofdinspecteur Klara Blum leidt het onderzoek en ontdekt dat het meisje van plan was om samen met een lotgenoot zelfmoord te plegen. Via een vriendin van Manu komt deze persoon op een internetforum boven water. Het vermoeden rijst dat Manu niet dood is, maar in gevangenschap psychisch onder druk wordt gezet om live voor een webcamera zelfmoord te plegen

Tatort - Schlaraffenland

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Nina Grosse. Met o.a. Eva Mattes, Ercan Özcelik, Michael Gwisdek, Justine Hauer en Alexander Beyer.

Hauptkommissarin Klara Blum (Mattes) uit Konstanz onderzoekt de moord op een tien-jarig jongetje. Volgens ambitieuze politieman B[KA3]ulent [KA4]Isi ([KA3]Ozcelik) is de 25-jarige Wolfi Osburg (Beyer) de dader. Wolfi is geestelijk gehandicapt en de zoon van de rijke en machtige fruitteler Heinz Osburg (Gn[KA3]adiger), die aan zijn concurrenten ook nog de nodige bestrijdingsmiddelen en chemicali[KA3]en verkoopt. Momenteel heerst er een crisis bij de appeloogst en hele boomgaarden worden vernietigd door wilde branden. Wolfi wordt gearresteerd, maar ontsnapt door onoplettendheid van Klara`s echtgenoot, bureaucraat Martin (Gwisdek), die Kriminaldirektor is. Wolfi vordert bij een benzinestation de auto van een onbekende vrouw en ontvoert daarbij haar kind. Een grootscheepse klopjacht wordt geopend, die echter tijdig door Klara wordt afgeblazen als ze ontdekt dat de zaak uit de hand dreigt te lopen. Ondertussen zit de berouwvolle Martin achter zijn schrijftafel en ontdekt de juiste samenhang omtrent de moord. Wolfi is volgens hem onschuldig en wordt onnodig opgejaagd. Als hij zich naar de herenboerderij van Osburg begeeft om de zaak op te lossen, gaat hij niet alleen buiten zijn boekje, maar waagt hij zich ook nog eens in het hol van de leeuw. Gelukkig heeft Klara al die tijd het hoofd koel gehouden. Deze aflevering, nummer 499, zou eigenlijk het jubileumnummer 500 zijn en tegelijk een nieuw team aan de TATORT-speurders toevoegen. Helaas is het scenario van Stefan Dähnert weinig opwindend en kunnen de sterke hoofdrollen van Mattes en Gwisdek het verhaal er niet spannender en boeiender op maken. Actie er genoeg en de dialogen zijn soms best grappig. Het camerawerk van Hans- Jörg Allgeier is top en hij laat de fraaie omgeving van het Boden Meer gunstig naar voren komen.

Tatort - 1000 Tode

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Jobst Oetzmann. Met o.a. Eva Mattes, Ercan Özcelik, Justine Hauer, Lilia Lehner en Alexandra Schalaudek.

Klara Blum (Mattes) onderzoekt de zelfmoord van de zeventien- jarige Manu (Schalaudek). Er is geen lijk, waardoor ze de zaak niet kan afsluiten. Klara zoekt naar aanwijzingen die de hoop zouden kunnen doen opvlakkeren dat Manu nog in leven is. Manu was van plan in november in het Bodenmeer te gaan `zwemmen`, maar zoiets houdt niemand lang vol. Nader onderzoek op Manu`s computer wijst uit dat ze een Internetsite voor zelfmoordkandidaten (zie de titel) heeft bezocht en e-mails heeft uitgewisseld met een zekere Leander (Hennicke). Helaas zijn alle sporen gewist en ook een bezoekje aan de onduidelijke Zwitserse ISP levert niets op. Manu`s vriendin Nicole (Lehner), kan het niet geloven. Nicole die net zo slecht in haar vel als Manu zit, houdt verder haar mond, zeker tegen Blum die ze maar een 'bejaarde' taart van de politie vindt. Ze stuurt een e-mail aan Leander, die antwoordt dat Manu hem in de steek heeft gelaten bij hun voorgenomen gezamenlijke zelfmoord, en dat zij het alleen heeft gedaan. Nicole weet niet, dat Leander Manu uit het meer heeft opgevist en haar nu gevangen houdt in een met spiegels beklede kooi in een onderaards gewelf van de voormalige champignonkwekerij van zijn overleden ouders. Leander kan Manu zien, maar zij hem niet. Alles wat Manu hoort, is een fluisterende stem die haar tot zelfmoord probeert aan te zetten, terwijl Leander een webcam laat lopen om haar daad op het Internet te verspreiden aan gelijkgezinde zieke zielen. Ondertussen komt Klara steeds meer tot de conclusie dat Manu in de val van een perverse gek gelopen moet zijn. Klara hoort van de SOKO over een soortgelijke verdwijning van een meisje uit Baden- Württemberg, dat vermist is nadat ze een treinkaartje naar de Bodensee had gekocht. De collega's tonen haar een videotape die ze op het Internet gevonden hebben, over de z.g. zelfmoord van dat meisje. Als Klara ontdekt dat Nicole van plan is Leander op de zelfmoordplaats te ontmoeten, neemt zij op het allerlaatste moment Nicole's plaats in. De rest is dan geschiedenis... Mattes is overtuigender dan het modieuze Internet scenario van Dorothee Schön, inclusief de puberende, rokende en drinkende jongeren. Ook de vaste bijrollen zijn goed en hun personages zijn serieuzer geworden. Het camerawerk is van Jürgen Carle. Aflevering 513.

Polizeiruf 110: Braut in schwarz

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Scarlett Kleint. Met o.a. Eva Mattes, Horst Krause en Imogen Kogge.

Als Arndt na twee jaar gevangenis vrijkomt en terugkeert naar zijn geboortedorp, komt hij er achter dat zijn grote liefde trouwt met zijn vroegere schoolvriend René. Arndt is woedend en gaat op de vuist met de man. De volgende dag wordt René's lijk teruggevonden

Tatort: Schlaraffenland

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Nina Grosse. Met o.a. Michael Gwisdek, Ercan Özcelik, Eva Mattes en Alexander Beyer.

Commissaris Klara Blum wordt tijdens een politiefeest opgeroepen om in actie te komen. Op het schiereiland Hallnau wordt door een jonge surveillant het lichaam van een tienjarige jongen gevonden. Hoofdverdachte is de zwakbegaafde Wolfi, een jongen die nauwelijks kan praten maar veel omging met het slachtoffer. Hij wordt gearresteerd, maar weet op weg naar het politiebureau te ontsnappen

Sproet

2001 | Komedie, Familiefilm, Fantasy

Duitsland 2001. Komedie van Ben Verbong. Met o.a. Ulrich Noethen, Christine Urspruch, Aglaia Szyszkowitz, Armin Rohde en Eva Mattes.

Bruno Taschenbier (Noethen) is technisch ingenieur. Hij houdt zich bezig met het bedenken van nieuwe constructies voor paraplu's. Zijn baas Oliver Oberstein junior (Zirner) geeft hem de onmogelijkste en onredelijkste opdrachten en zijn hospita Annemarie Rotkohl (Mattes) speelt altijd de baas over hem. Margarete März (Szyszkowitz) is een nieuwe medewerkster op kantoor en Bruno wordt verliefd op haar, maar zij ziet hem niet staan. Bij het inkopen op de groentemarkt dringt zich plotseling een vreemd schepsel op aan Bruno, met een grote neus en rood haar. Het zegt dat het zijn zoon is en Bruno raakt Sams (Urspruch) niet meer kwijt. Het blijkt een pestkop te zijn, die iedereen in de maling neemt. Maar het zegt tegen Bruno dat de sproeten op zijn gezicht wensknopjes zijn. Bruno gaat het uitproberen en zijn doel is natuurlijk Margarete März. Naar de succesvolle kinderboeken uit 1973 van Paul Maar, die met producent Ulrich Limmer het scenario schreef. Auteur Maar heeft lang geaarzeld zijn werk te laten verfilmen en tot nu toe mocht alleen de bekende Augsburger Puppenkiste het kluchtwerk rond Sams opvoeren. Hij had eveneens toestemming verleend om hoorspelen te brengen. Inmiddels was er een hele generatie met Sams opgegroeid. Nederlandse regisseur Verbong mocht het verfilmen in Bamberg, de enige stad die in WO II niet gebombardeerd werd en wat tevens Maars woonplaats is. Met het nodige gooi- en smijtwerk ontstond er een ouderwetse komedie voor kijkers van acht tot tachtig (in Duitsland wel te verstaan), die uitstekend bezet is met Urspruch in de niet al te gemakkelijke hoofdrol en solide werk van Noethen, die de Beierse filmprijs als Beste Acteur kreeg, en verder Rohde en Mattes. De enigszins moralistische toon wordt gezet door de overigens, aantrekkelijke Szyszkowitz. Behalve de geslaagde make-up voor Urspruch geen speciale effecten zoals in de Amerikaanse jeugdfilms. Misschien is dit anachronistisch, maar met ruim 1,4 miljoen bezoekers in Duitsland (de absolute top voor een jeugdfilm - meer bezoekers krijg je niet) een groot succes en werd het productiebudget van 5,5 miljoen euro zondermeer terugverdiend.

Für mich gab's nur noch Fassbinder - Die glücklichen Opfer des Rainer Werner Fassbinder

2001 | Documentaire

Duitsland 2001. Documentaire van Rosa von Praunheim. Met o.a. Irm Herrmann, Peer Raben, Ursula Strätz, Hanna Schygulla en Doris Mattes.

Rainer Werner Fassbinder is de geschiedenis ingegaan als de productiefste filmer uit de golf van de Nieuwe Duitse Film, al stierf hij op 36-jarige leeftijd aan drugs en drank in 1982. Hij liet een omvangrijk en indrukwekkend [KL21]uvre na. Hij was een ongemakkelijke man in de omgang en werkte heel dikwijls met vaste acteurs en actrices; de bekendsten uit de laatste categorie zijn wellicht Hanna Schygulla en Barbara Sukowa - hij maakte ze (als het ware). Fassbinder werkte ook met gevestigde actrices zoals Brigitte Mira of Jeanne Moreau. Hoewel hij een tijd gehuwd was met de actrice Ingrid Caven, maakte hij nimmer een geheim van zijn biseksualiteit, openlijk en in zijn films. Von Praunheim, zelf een nicht, meent dat Fassbinder door zijn tweeslachtige seksuele voorkeur als niemand beter kon aanvoelen hoe vrouwen denken, zich gedragen en presenteren. In zijn documentaire, die slechts toegankelijk is voor cinefielen die bekend zijn met Fassbinders werk, laat hij grotendeels de vrouwen uit Fassbinders artistieke carri[KA2]ere aan het woord. Hieronder bevinden zich Schygulla, Caven, Mira, Moreau, Doris Mattes, Eva Mattes, Ursula Str[KA3]atz, Irm Hermann e.a., maar vreemd genoeg ontbreekt Sukowa. Ook mannen, die met Fassbinder gewerkt hebben komen aan bod zoals cameraman Michael Ballhaus, producent Peter Berling, componist Peer Raben, maar wederom ontbreken hier El Hedi Ben Salem en Gunther Kaufmann, niet alleen zijn fetisj acteurs, maar minnaren en voetvegen; verder missen wij G[KA3]unther Lamprecht, Gottfried John en Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl e.v.a. Wellicht had Von Praunheim te weinig budget en was een trip naar Griekenland, waar Sukowa woont, te duur of was er geen geld voor een vliegticket. Om die reden ontbreken ook de talloze clips uit het werk van Fassbinder, die kennelijk niet zonder zeer forse bedragen in een dergelijk belangwekkend portret van een groot regisseur (zowel Fassbinder als Von Praunheim) konden binnenkomen. De door Von Praunheim ingelaste screenings van Leonardo DiCaprio slaan nergens op, al hebben we wel begrip voor zijn zwakheid (als gevolg van een natte droom kennelijk). Von Praunheim werd in 1942 in Riga geboren als Holger Mitschwitzky en is altijd jaloers geweest op het succes van Fassbinder. Het camerawerk is Elfi Mikesch. HD Video, Mono.

Enemy at the Gates

2001 | Oorlogsfilm, Romantiek, Historische film, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten/Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Ierland 2001. Oorlogsfilm van Jean-Jacques Annaud. Met o.a. Jude Law, Joseph Fiennes, Rachel Weisz, Ed Harris en Bob Hoskins.

Historische epiek en romantiek zijn een kolfje naar de hand van scenarist-regisseur Annaud (L'amant, Seven Years in Tibet). Zijn wens om te imponeren werkt echter wel eens averechts. Zo lijkt het gewelddadige begin van Enemy at the Gates, een van de duurste Europese films ooit, teveel op de geroemde opening van Spielbergs Saving Private Ryan. En de speelse romantiek die erop volgt valt dan weer rauw op je dak. Danilov (Fiennes) is verliefd op Tania (Weisz), maar zij is verliefd op Vassili (Law). Dit alles tegen de achtergrond van de bloedigste slag van WO II: die bij Stalingrad.

Tatort - Der schwarze Ritter

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Didi Danquart. Met o.a. Ulrike Folkerts, Andreas Hoppe, Hans-Günter Martens, Tamara Simunovic en Marek Wlodarczyk.

Zora Jeschke (Simunovic) doet met haar man Magnus (Wlodarczyk) een goochelnummer in een amusementspark. Zij is verliefd op stuntman Louis Mercier (Lohmeyer), die de ridder is in het steekspel uit de titel. Tijdens de voorstelling willen Zora en Louis zich uit de voeten maken en elders emplooi zoeken als zelfstandige artiesten. Louis komt niet opdagen en wordt later levenloos gevonden tussen de coulissen van de avontuurlijke piratenwereld. Lena Odenthal (Folkerts) doet het onderzoek. Zora verdwijnt spoorloos en Lena vreest voor haar leven. Ze wordt geconfronteerd met een gesloten wereldje, waarin niemand zijn mond wil opendoen en waarbij zij toch meerdere verdachten heeft naast Magnus. Omdat Lena geen steek verder komt, besluit zij dat haar assistent Mario (Hoppe) als verzorger van de wilde dieren op discrete wijze informatie moet verzamelen. Mario weet de tongen wat losser te krijgen en ontdekt dat Louis` broer Thierry (Bertram) in diens schaduw stond en dat Frau Reiche (Mattes) als manager van Louis door zijn vertrek brodeloos zou raken. Het gemakkelijk te vergeten scenario van de 38-jarige Dorothee Schön bevat de gebruikelijke milieuschildering van het artiestenwereldje en gaat over rivaliteiten van uiteenlopende aard. Het is haar derde TATORT scenario. Folkerts en Hoppe zijn pure routine. Mattes werd in 2002 in TATORT Hauptkommissarin Klara Blum aan de Bodensee. Het camerawerk is van Johann Feindt. Aflevering 443.

Salamander

2000 | Misdaad, Drama, Thriller

Duitsland 2000. Misdaad van Barbara Gebler. Met o.a. Henriette Heinze, Mario Mentrup, Bela B. Felsenheimer, Andreas Bisowski en Sophie Huber.

Nadat Sandra (Heinze) lekker is gaan slapen, wordt zij in het holst van de nacht verrast door een inbreker. Dankzij haar vaardigheid in zelfverdediging naar Aziatisch receptuur overmeestert ze de ongewenste indringer. Die blijkt niet afschuwelijk en eng te zijn, maar eerder sympathiek. Hij heet Mike (Mentrup). Samen gaan ze erop uit in Mike`s gammele auto als blijkt dat hij in moeilijkheden was geraakt door zijn vriend Ronnie (Felsenheimer), die aan het gokken is verslaafd, en paspoorten vervalst. Op hun nachtelijke tocht voelt Sandra zich steeds meer tot Mike aangetrokken, maar merkt dat in de achtergrond Mike`s onberekenbare broer Eddie (Freerix) aan de touwtjes trekt. Misschien een bevredigende vingeroefening van debuterende Gebler en intrigerend genoeg. Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in de reeks First Ladies. Het scenario is van regisseuse Gebler. Het camerawerk is van Eva Fleig.

Otomo

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Frieder Schlaich. Met o.a. Eva Mattes, Barnaby Metschurat, Hanno Friedrich, Sigrid Burkholder en Lara Kugler.

Otomo (De Bankol[KA1]e) is een middelloze azielzoeker, die in Stuttgart beland is. Hij gaat schamel gekleed en is op weg naar het arbeidsbureau in de hoop op werk. Hiervoor neemt hij de S- Bahn. Tijdens de rit worden de plaatsbewijzen gecontroleerd en Otomo wordt door de controleur ten onrechte beschuldigd met een ongeldig kaartje te reizen. Er ontstaat een woordenwisseling, die ermee eindigt dat Otomo de provocerende controleur een kopstoot geeft en de sneltram verlaat. De controleur doet aangifte bij de politie wegens het opzettelijk toebrengen van lichamelijk letsel, maar verzwijgt daarbij uiteraard dat hij zich op minstens drie punten strafbaar had gemaakt door de wet te overtreden: racisme, uitlokking en valse beschuldigingen. De politie, die ook niet vrij van onpartijdigheid is, gaat op zoek naar de zwarte man, hetgeen geen onmogelijke taak is, ondanks het feit dat Stuttgart best groot is. Ondertussen is Otomo wanhopig en probeert naar Holland te gaan, maar een vrachtwagenchauffeur is uitsluitend bereid hem een lift te geven tegen betaling van vierhonderd mark (bijna tweehonderd euro). Otomo ontmoet een vrouw, die hem best een warm hart toedraagt, maar niet bij machte is iets te doen. Tegen de middag signaleert de politie Otomo op een brug en wil hem aanhouden, waarop Otomo in paniek raakt. Hij trekt een mes en verwondt twee politemannen, waarop een derde smeris hem zonder pardon doodschiet. Het laatste incident in deze tragische geschiedenis, waarin de politie duidelijk laat zien de situatie niet aan te kunnen en weinig te geven voor het leven van een zwarte man, is op ware feiten gebaseerd. Wat er tussen de tramrit en de schietpartij gebeurd is, is fictie. Deze tragedie zou zich in iedere Europese stad hebben kunnen afspelen, maar is vooral een blamage voor Duitsland dat toch al zo'n belast verleden heeft. Onderscheiden met de Gouden Roos op het filmfestival van Bergamo en gedraaid in het kader van de serie Fremd in Deutschland in de prestigieuze reeks Das kleine Fernsehspiel van omroep ZDF. Door festivalvertoning heeft de film bioscoopstatus, wordt goed vertolkt en is zeer geschikt om over te discussiëren op scholen. Het scenario is van Klaus Pohl en regisseur Schlaich. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Himmlische Helden

2000 | Komedie, Fantasy

Duitsland 2000. Komedie van Carsten Fiebeler. Met o.a. Sebastian Blomberg, Henriette Heinze, Steffen Schult, Eva Mattes en Michael Habeck.

Het onbenullige scenario van medespeelster Lorenz (als Carmen) doet dit komische fantasietje over gauwdief Bugsy (Blomberg) die zijn zoontje uit een kindertehuis wil halen, de engel Noname (Schult), die zijn laatste kans krijgt (want anders...) om Jasmin (Heinze) van zelfmoord te behoeden, in feite de das om door het volledige gebrek aan originele idee[KA3]en. Voordat de goede afloop er is - het wordt wat tussen Jasmin en Bugsy - wordt Noname verliefd op Bugsy`s hospita Molle (Mattes) en Bugsy slaat zijn grote slag en heeft een miljoenenbuit te pakken, en voelt zich nu Mr. Big. Iedereen doet zijn best, maar helaas is er niets aan. Het camerawerk is van Stefan Spreer.

Goebbels und Geduldig

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland 2000. Oorlogsfilm van Kai Wessel. Met o.a. Dagmar Manzel, Eva Mattes, Dieter Pfaff, Katharina Thalbach en Tilo Prückner.

In deze komedie heeft Joseph Goebbels een (joodse) dubbelganger, die dankzij diens sprekende gelijkenis met de propaganda-minister uit het 'Lager' kan ontsnappen wanneer de echte Goebbels op werkbezoek komt. Dat gaat verwarring geven. Wanneer de nep-Goebbels, die tussen de bedrijven door zijn grote liefde Grethe uit het kamp weet te redden, even later in Neurenberg voor tienduizenden dolenthousiaste toehoorders een rede houdt, vraagt echtgenote Magda (die met Hitler en Eva Braun op de Berghof naar de televisie zit te kijken) zich af wat voor rare tekst daar uitgesproken wordt. Joseph had toch een heel ander verhaal voorbereid? Peter Steinbach die het hilarische scenario schreef, heeft flink geleend uit de oorspronkelijke toespraken, maar er een draai aangegeven die ze volslagen belachelijk maakt.

Viehjud Levi

1999 | Drama, Oorlogsfilm

Zwitserland/Oostenrijk/Duitsland 1999. Drama van Didi Danquart. Met o.a. Bruno Cathomas, Caroline Ebner, Ulrich Noethen, Martina Gedeck en Bernd Michael Lade.

Ieder jaar komt veehandelaar Levi (Cathomas) naar het Schwarzwald om beesten te kopen. Hij is een vriendelijke, eenzame man die met een gammele vrachtwagen en een motorfiets zijn ronde maakt. Hij heeft een haas bij zich die Jankel heet en hij zingt jiddische liedjes voor hem. Levi brengt voor de boeren zaken mee uit de stad en iedereen is altijd blij met zijn komst. Het is 1933, de nazi`s hebben net de macht gegrepen, de tijden zijn slecht en iedereen verdient een karige boterham. Boer Horger (Olchewsky) heeft het zo zwaar dat zijn dochter Lisbeth (Ebner), die altijd bloost als Levi komt, nu als dienster in het dorp werkt om geld in te brengen. Paul Braxmeier (Lade), een vent met een grote bek, heeft een oogje op Lisbeth, terwijl Levi aan Horger juist twee zaken wilde voorstellen: de aankoop van een mestkalf en de hand van zijn dochter. Een spoorwegtunnel in de buurt heeft schade opgelopen en de Duitse spoorwegen hebben een stelletje arbeiders gestuurd om de reparatie uit te voeren. De leiding is in handen van ingenieur Kohler (Noethen), die Fraulein Neuner (Gedeck) als secretaresse bij zich heeft -Neuner is in feite zijn minnares en beiden zijn overtuigd nazi en profiteren van de nieuwe orde. Voor Levi is geen plaats meer en boer Holger wil niet aan hem verkopen. De arbeiders drijven Levi in het nauw in het Wirtshaus, maar gelukkig laat Lisbeth hem tijdig vluchten. Later wordt Levi dood gevonden. Moord of zelfmoord? De veertig- jarige regisseur Danquart schreef voor zijn tweede film met Martina Döcker het scenario naar het hoorspel van zijn vriend Thomas Strittmatter, die op 24-jarige leeftijd is gestorven. Het spel in deze film over het anti-semitisme en de opkomst van de nazi's in de Duitse provincie is uitstekend. Noethen en Gedeck als duivelse personages steken de overigens zeer overtuigende Zwitser Cathomas moeiteloos naar de kroon als onsympathieke nazi's. Het camerawerk is van Johann Feindt. Gebaseerd op een ware geschiedenis en bekroond op het filmfestival van Berlijn.

Und alles wegen Mama

1999 | Drama, Komedie

Duitsland 1999. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Eva Mattes, Frank Giering, Jochen Nickel en Andrea Sawatzki.

Franz Zucker (Ochsenknecht) is net zoals zijn zoon Benny (Giering) werkloos. Mama Hilda (Mattes) verdient de poen als serveerster en werkster. Op een dag wordt ze door een knellende rugzenuw geveld. Nu dreigen er gigantische problemen: een forse achterstallige huurschuld, die ieder moment door de deurwaarder ge[KA3]ind kan worden, de oude Mercedes van Franz begeeft het en er hangt een grote schande boven hun hoofd over hun nakende afgang in de buurt, w.o. de burgerlijke smeris Komrad Kaminski (Nickel) en zijn nog veel burgerlijkere vrouw Steffi (Sawatzki). Vader en zoon moeten een daad stellen om de totale ondergang te voorkomen. Ze zetten tegen wil en dank een kraak, die wonderwel slaagt. Om de schijn op te houden beginnen ze een transportbedrijfje. Franz kan zich op die manier in zijn kantoortje terugtrekken om in werkelijkheid bier te zuipen en tv te kijken. Nietsvermoedende Hilda zorgt ervoor dat de onderneming een duw in de goede richting krijgt en het wordt een succesje, maar buurman-diender Kaminski vertrouwt het zaakje niet en komt met zijn naspeuringen heel dicht bij de waarheid. Geslaagde sociale komedie, die heel aardig is door het uitstekende spel van de uit het leven gegrepen hoofdrollen, die stuk voor stuk prima karakterspelers zijn. Het scenario van Volker Einrach is niet al te origineel, maar zeker niet slecht of vervelend. Het camerawerk van Martin Kukula is adequaat. Gedraaid in Hamburg en omgeving.

Mein liebster Feind

1999 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1999. Documentaire van Werner Herzog. Met o.a. Claudia Cardinale, Eva Mattes, Beat Presser, Justo Gonzales en Guillermo Ríos.

Tussen 1972 en 1987 draaide Herzog vijf belangrijke films - AGUIRRE, DER ZORN GOTTES, FITZCARRALDO, WOYZECK, NOSFERATU - PHANTOM DER NACHT en COBRA VERDE - met Klaus Kinski die leefde van 1926 tot 1991. Herzog was de enige regisseur, die herhaaldelijk met Kinski werkte. De relatie tussen beide mannen wordt in het algemeen gekenmerkt als een haat-liefde verhouding. Zowel Herzog als Kinski hadden het hoog in hun bol. Bovendien had Kinski, die aan langdurige woede-uitbarstingen kon lijden, een zeer hoge dunk van zichzelf. Door Kinski's eigenzinnige manier van spelen en de waanvoorstelling dat hij meende een genie te zijn, kreeg hij veel rollen, die strookten met een dergelijk gestoord gedrag, wat dan weer een bepaalde stempel op hem drukte. Ontegenzeggelijk maakte dit van de overwegend onuitstaanbare Kinski een cultfiguur. In de laatste helft van de jaren 1980 verscheen Kinski's autobiografie, waarin hij zich op zijn zachtst gezegd onheus uitliet over Herzog. Nu heeft Herzog die de laatste tijd weinig fictionfilms heeft gedraaid, revanche genomen door te laten zien wat voor een man Kinski eigenlijk was als hij voor de camera stond. Herzog heeft dit op een beheerste en fraaie manier gedaan, al is het resultaat dat aan de lange kant is, niet de definitieve documentaire over de personage van Kinski. Wat te betreuren valt, is dat er meer van de snijtafel gevallen stukken uit bekende speelfilms in dit portret zitten, dan onbekende fragmenten die tussen de coulissen gedraaid werden, behalve een ruzie met een producent over het slechte eten. Dit is bij toeval gefilmd en laat een staaltje van de razernij van Kinski zien. Voor liefhebbers van het werk van Herzog en bewonderaars van beiden mannen, is het nimmer genoeg en voor hen kan de film niet lang genoeg duren. Zij ontdekken daardoor aan de vijf Herzog- Kinski-films telkens weer andere aspecten. Gedraaid met geld van de Europese omroepen. Het camerawerk is van Eric Spitzer. De voice-over is van Herzog. Dolby.

Der Schrei der Liebe

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Jürgen Prochnow, Eva Mattes, Katharina Schüttler, Matthias Schloo en Sontje Peplow.

Tijdens een gezellige barbecue bij de familie Behrends neemt dochter Lara haar eerste vriendje mee naar huis. Hij heet Yannis en het duurt niet lang of vader Holger ontdekt dat hij prostitué is. Dit schrikt Holger echter niet af. Integendeel; hij is door Yannis gefascineerd en uiteindelijk belanden ze bij elkaar in bed. Wanneer de familie daar achter komt breekt de hel los en het komt tot een breuk. Maar wanneer Yannis een ernstig ongeluk krijgt komen ze weer nader tot elkaar.

Jugofilm

1996 | Drama

Oostenrijk 1996. Drama van Gorán Rebi[KA1]c. Met o.a. Merab Ninidze, Michi Jovanovi[KA1]c, Eva Mattes, Ljubisa Sámardzi[KA1]c en Tamara Simunovi[KA1]c.

Een Joegoslavisch gastarbeidersgezin leeft in pais en vree in de Oostenrijkse hoofdstad, Wenen. Op de tv zien ze het conflict in hun voormalige vaderland ontstaan en ze zijn vervuld met afschuw over al dat geweld. De grootmoeder (Krstulovi[KA1]c- Kusturica) woont in wat tegenwoordig bekend staat als Servi[KA3]e. De oudste zoon van het gezin Sascha (Ninidze) gaat met de trein naar Servi[KA3]e om zijn oma te halen en in veiligheid te brengen. Een jaar lang verneemt men niets meer van van hem, maar plotseling is hij er weer met een vrouw (waarmee hij getrouwd is) in zijn kielzog; ze heet Suza (Simunovic) en ze komt uit Bosni[KA3]e. Dan sijpelt door dat Sascha niet zuiver op de graad is geweest, iets te maken moet hebben met de bloedbaden die plaats hebben gevonden. Sascha`s vader Bora (Samardzic) doet alsof hem dat geen lor kan schelen en het hem koud laat. Suza is niet zomaar met Sascha getrouwd: pure berekening om al die narigheid te ontvluchten. Geleidelijk raakt Sascha ge[KA3]isoleerd, want er is altijd een prijs te betalen. Hij zondert zich steeds meer af in het aquarium van de dierentuin, waar hij de haaien verzorgt (symbolisch!). Sterke debuutfilm van Rebic, die zelf het scenario schreef en zich niet bezondigd heeft aan al dat vreselijke geweld, wat zo langzamerhand wel genoegzaam bekend is. Camerawerk van Jerzy Palacz.

Jugofilm

1996 |

Duitsland 1996. Goran Rebic. Met o.a. Ljubisa Samardzic, Eva Mattes en Merab Ninidze.

Wrang, poëtisch drama over de desintegratie van een gastarbeidersgezin in Wenen anno 1991. Joegoslavische gastarbeiders en hun gezinnen voelen zich geroepen of zien zich gedwongen om partij te kiezen in de burgeroorlog. De kleine Milan (eveneens verteller in Jugofilm) moet lijdzaam toezien hoe zijn vader en oudere broer - zijn vroegere helden - als potentiële vijanden tegenover elkaar komen te staan.

In der glanzvollen Welt des Hotel Adlon

1996 | Documentaire

Duitsland/Oostenrijk 1996. Documentaire van Percy Adlon. Met o.a. Felix Adlon, Eva Mattes, Erwin Wendt, Madeleine Lienhardt en Demetro Sarakatsanis.

In 1925 komt Louis Adlon (Felix Adlon) aan in Amerika, waar hij een leventje als playboy leidt en regelmatig gezien wordt met Pola Negri (Mattes). Zo ontmoet hij Marion Davis die hem introduceert bij krantenmogul Randolph Hearst. Louis trouwt met diens dochter Rose. Niet slecht voor de zoon van een luxe- hoteluitbater uit Berlijn. Op het einde van de oorlog wordt Louis door zijn schoonpapa als correspondent naar Berlijn gezonden. Het Adlon-hotel werd juist voor zijn aankomst in brand gestoken door de Russen en zijn vader is overleden. Louis vindt het zijn plicht hier te blijven en het hotel in de oude glorie te herstellen. Zo denkt hij aan zijn grootvader Lorenz (Wendt) die het hotel opende in 1907. De grootsten der aarde hebben hier geslapen. Het werd het bekendste hotel van Berlijn. Een eigenzinnig opgebouwde documentaire die gedeeltelijk bestaat uit gespeelde scènes en archiefmateriaal, foto's en interviews met mensen die bij het hotel betrokken waren. Regisseur/scenarist Percy Adlon is de neef van de vrouw die het hotel momenteel uitbaat. Een originele documentaire, die niet enkel de glamour toont van een viersterrenhotel rond 1929, maar die tevens een uniek tijdsbeeld recreëert. Boeiend van begin tot einde. Achter de camera stond Judy Irola.

Alice Guy-Blaché

1996 | Biografie, Drama

Duitsland 1996. Biografie van Katia Raganelli. Met o.a. Eva Mattes, Angela Huber en Daniel Legler.

Alice Guy (Mattes) werd in 1873 geboren als dochter van een uitgever van boeken in het plaatsje Saint-Mand[KA1]e vlak bij Parijs. Ze was amper zestien toen haar vader overleed. Ze kreeg een baantje als steno-typiste bij het Comptoir G[KA1]en[KA1]eral de la Photographie, waarvan een zekere L[KA1]eon Gaumont (Legler) de baas was. In de volgende jaren schakelde Gaumont over op het maken van camera`s en het produceren van films. Alice zag al snel het enorme potentieel dat je met bewegende beelden gepassioneerde verhalen kon maken. En zo werd zij waarschijnlijk de allereerste filmregisseuse ter wereld toen ze haar film LA F[KA1]EE AUX CHOUX, een sprookje voor de jeugd, draaide in 1896 (en stak dus het mannelijke geslacht de loef af). Sommige (macho?) filmhistorici (o.a. in Engeland) menen dat die film pas in 1900 uitkwam, maar dat is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, onjuist. Alice trouwde in 1907 met Henry Blanch[KA1]e, een Engelsman van Franse afkomst die bij Gaumont eerste cameraman was. Ze trokken voor Gaumont naar Amerika en Alice ging in de V.S. films produceren met haar eigen firma, Solax. Hoewel ze een uitstekende reputatie genoot als producente van goede films met cli[KA3]enten als Fox en Biograph, werd ze uiteindelijk toch geveld in 1917 door een moordende concurrentie. In 1922 liep haar huwelijk op de klippen en keerde ze met twee dochters terug naar Frankrijk. Hoewel ze ooit als vrouw in Europa was begonnen, kwam ze niet meer aan de bak. In een periode van 21 jaar was ze betrokken bij meer dan zes honderd films (heel veel one-reelers) als regisseuse, scenariste of producente. Pas in 1953 toen ze eigenlijk al lang vergeten was, werd ze als pioniere van de elfde muze onderscheiden met het Légion d'honneur. Alice als kind wordt gespeeld door Huber. Interessant voor filmhistorici en cinefielen.

Schlafes Bruder

1995 | Drama, Romantiek, Mysterie

Duitsland 1995. Drama van Joseph Vilsmaier. Met o.a. André Eisermann, Dana Vávrová, Ben Becker, Angelika Bartsch en Michael Mendl.

Zwaarmoedig, voor menigeen wellicht bombastisch boerendrama over de zonderlinge belevingswereld van dorpskind Elias. Aan het begin van de negentiende eeuw komt hij in het Oostenrijkse Vorarlberggebied ter wereld met een absoluut gehoor. Buitenbeentje Elias heeft zowel de interesse van leeftijdgenote Elsbeth als van haar broer Peter. In zijn picturale bergmystiek herinnert Vilsmaiers eigen fotografie aan Caspar David Friedrich-doeken en aan Leni Riefenstahls meesterwerk Das blaue Licht (1932). De subtiliteiten en archaïsche taal- en dialectfinesse van Robert Schneiders roman bleken minder goed naar cinema transportabel. Diverse prijzen, Golden Globe-nominatie.

Das Versprechen

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland/Frankrijk 1995. Romantiek van Margarethe von Trotta. Met o.a. Corinna Harfouch, Meret Becker, August Zirner, Anian Zollner en Jean-Yves Gaultier.

De film begint in 1961 als de Berlijnse Muur wordt opgetrokken. Een stel jongeren, w.o. Sophie en Konrad, willen hem smeren door de riolen, maar Konrad treuzelt omdat zijn schoenveter losraakt en versteent op het moment suprëme als een VOPO- patrouillewagen nadert. Een poging van Sophie om hem te laten op te laten halen door een passeur mislukt.

Der Kinoerzähler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Tina Engel, Martin Benrath, Andrej Jautze en Katharina Tanner.

De grootvader (Mueller-Stahl) van Paul (Jautze) is explicateur in de Apollo-bioscoop van Herr Theilhaber (Benrath) waar hij uitleg geeft bij de zwijgende films die daar vertoond worden. Soms zet hij zijn verhaal enige luister bij door viool te spelen. De komst van de geluidsfilm bedreigt zijn bestaan. Als de nazi's het heft in handen nemen, hoopt hij dat deze partij die tradionele waarden zo hoog in het vaandel voeren, de zwijgende film weer te gaan instellen.

Der Kino-Erzahler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Andrej Jautze, Eva Mattes, Tina Engel, Martin Benrath en Armin Mueller-Stahl.

Duitsland in de jaren '30. Paul denkt terug aan zijn kindertijd en ziet zijn grootvader voor zich die zegt: 'In het begin was er licht en toen ging het licht uit.' Waarom zo somber. Opa was Kinoerzähler: hij voorzag stomme films van 'geluid', sprak de dialogen uit en fleurde het verhaal op met een deuntje op de piano. Nu, bij de komst van de geluidsfilm kan hij zijn baantje wel vergeten. Maar wie weet: er verandert zoveel in Duitsland momenteel, misschien keren de zaken zich nog ten goede. Cineast Bernhard Sinkel werkte veel voor tv en verzorgde oa een bijdrage aan de vorig jaar nog herhaalde documentaire Deutschland im Herbst, verslag over de politieke gebeurtenissen in de herfst van '77.

Das Sommeralbum

1991 | Familiefilm

Duitsland/Litouwen 1991. Familiefilm van Kai Wessel. Met o.a. Eva Mattes, Hanna Mattes, Wanja Mues, Jan Hinrichsen en Micha Lampert.

In het jaar 1905 brengt de elf-jarige Josefine de zomer door met haar broers en haar moeder aan de Oostzee. Terwijl haar broers een zweefvliegtuig bouwen, zwerft Josefine verveeld door de omgeving. Dat verandert, wanneer haar vader aankomt, die haar leert fotograferen. Zo kan zij haar broers een handje helpen, wanneer hun vliegpogingen mislukken. Met behulp van een foto-truc vliegen ze toch. Aan het einde van de zomer verzamelt zij al haar belevenissen in een dik foto-album. Een rustig voortkabbelende film, waarin het camerawerk van Achim Poulheim goed tot zijn recht komt, hoewel de ouderwetse dialogen hier en daar wat gekunsteld aandoen. Beate Langmaack schreef het scenario.

Herbstmilch

1989 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm, Romantiek

Duitsland 1989. Biografie van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Dana Vávrová, Werner Stocker, Eva Mattes, Claude-Oliver Rudolph en Ilona Mayer.

Smaakvolle verfilming van de gelijknamige Duitse bestseller uit 1985, een autobiografie van een eenvoudige Beierse plattelandsvrouw. Anna Wimschneider is pas acht wanneer haar moeder eind jaren twintig overlijdt en moet dan al de zorg dragen voor zeven broers en zussen. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog trouwt ze met een boer die naar het front moet en haar achterlaat bij een tirannieke schoonmoeder. Naturalistische ellende genoeg dus, voor de liefhebber. Destijds een groot succes in de Duitse bioscopen. De echte Wimschneider is even te zien onder de aftiteling.

Elektro-Lähmung

1989 |

Duitsland 1989. Bernward Wember. Met o.a. Eva Mattes, Jörg Hube, Helma Fehrmann, Ingrid Ollrogge en Günther Jankowiak.

Een groepje jongelui zoekt naar mogelijkheden om onverantwoord energieverbruik, zoals bijvoorbeeld door roltrappen, te saboteren. Het idee verdient alle hulde, maar de uitwerking op film is niets meer of minder dan een forse teleurstelling.

Felix

1988 | Drama, Komedie, Erotiek

Duitsland 1988. Drama van Helma Sanders-Brahms, Helke Sander, Margarethe von Trotta en Christel Buschmann. Met o.a. Ulrich Tukor, Danuta Lato, Gabriela Herz, Eva Mattes en Barbara Auer.

Episoden-film gemaakt door vier (toen nog) Westduitse regisseuses. Felix een man van een jaar of dertig, is door zijn vriendin verlaten. In ER AN ENDE voert hij uitgebreide telefoongesprekken met ene Karin. Uit frustratie ventileert hij typische mannenmeningen over vrouwen. Scenario van regisseuse Sanders-Brahms en camerawerk van Frank Br[KA3]uhne. In MU[KL29] ICH AUFPASSEN leert hij van twee vrouwen de kunst van zelfbeheersing. Scenario van regisseuse Sander en Silvo Lathela en camerawerk van Martin Gressmann. In EVA heeft hij een ontmoeting met een lotgenote (Scenario van regisseuse Von Trotta en camerawerk van Franz Rath) en in ARE YOU LONESOME TONIGHT stort hij zich in het nachtleven van Hamburg. Scenario van regisseuse Buschmann en camerawerk van Mike Gast. Redelijk onderhoudend met af en toe aanleiding voor een glimlach. Tukor speelt zijn rol leuk.

Auf immer und ewig

1986 | Romantiek, Drama

Duitsland 1986. Romantiek van Christel Buschmann. Met o.a. Eva Mattes, Werner Stocker, Teo Gostischa, Silke Wülfing en August Zirner.

Negen jaar geleden heeft Mo onverwachts met haar vriend gebroken. Nu keert ze even onverwachts bij hem terug. Pas in de loop van het melodrama wordt haar gedrag begrijpelijk: zij is ongeneeslijk ziek. Mattes (uit WILDWECHSEL) speelt de vrouwelijke hoofdrol in deze niet altijd overtuigende film.

Ein Mann wie Eva

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Radu Gabrea. Met o.a. Eva Mattes, Lisa Kreuzer, Werner Stocker, Charles Régnier en Charly Muhamed Huber.

De onderlinge relaties van de crew, die bezig is met een verfilming van Dumas' La Dame aux Camélias, en vooral de psyche van de als vrouw verklede regisseur zijn het thema van deze film, die in de vorm van een melodrama is gegoten. Moeiteloos herkent men in de regisseur Rainer Werner Fassbinder, na wiens dood deze poging tot een gefilmde biografie is gemaakt. Het werd een wat gekunstelde film over een man, die men beter via zijn eigen werk kan leren kennen. Het spel van Mattes is sterk. Het scenario is van Gabrea en Laurens Straub. Het camerawerk is van Horst Schier.

Die Wilden Fünfziger

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Peter Zadek. Met o.a. Jurai Kukura, Boy Gobert, Christine Kaufmann, Peter Kern en Nora Barner.

Jacob Formann klimt in twintig jaar op van gauwdief tot grootindustrieel, oftewel: het Wirtschaftswunder in beeld gebracht aan de hand van de geschiedenis van één man. Een éénzijdig en chauvinistisch beeld van het Duitsland van de jaren 1950-'60, waarin volgens deze film slechts 'vrouwen, vreten en grote zaken' een rol zouden hebben gespeeld. Scenario van Wolfgang Bornheim. Vrije bewerking naar ideeën van een roman van Johannes Mario Simmel. Camerawerk van Jost Vacano.

Céleste

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Percy Adlon. Met o.a. Eva Mattes, Jürgen Arndt, Wolf Euba, Norbert Wartha en Rolf Illig.

Sympathieke debuutfilm over een ziekelijke, oudere literator en zijn toegewijde huishoudster in Parijs in 1920 met een gave rol van Mattes. Een 'literaire' film over Marcel Prousts laatste levensjaren. Scenario van regisseur Adlon naar de roman Monsieur Proust van Céleste Albaret. Camerawerk van Jürgen Martin.

Celeste

1981 |

1981. Percy Adlon. Met o.a. Wolf Euba, Norbert Wartha, Jurgen Arndt en Eva Mattes.

Sympathieke debuutfilm over een ziekelijke, oudere literator en zijn toegewijde huishoudster in Parijs in 1920 met een gave rol van Mattes. Een 'literaire' film over Marcel Prousts laatste levensjaren. Scenario van regisseur Adlon naar de roman Monsieur Proust van Céleste Albaret. Camerawerk van Jürgen Martin.

Deutschland bleiche Mutter

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Helma Sanders-Brahms. Met o.a. Eva Mattes, Ernst Jacobi, Elisabeth Stepanek, Rainer Friedrichsen en Gisela Stein.

Een wat al te lange, voor tv geproduceerde film (die eerst in een twee uurs versie in de bioscopen uitkwam) over een jong vrouwtje dat moeite heeft met de terugkeer van haar man, na de oorlog. Indrukwekkend camerawerk en montage die tenietgedaan worden door te veel gepraat.

Woyzeck

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Klaus Kinski, Eva Mattes, Willy Semmelrogge, Wolfgang Reichmann en Volker Prechtl.

Herzogs eigenzinnige, onevenwichtige verfilming van Georg Büchners toneelstuk. Kinski is een te krachtig acteur voor de sluw-domme Woyzeck-figuur. Herzog schoot de film in een schitterend Tsjechisch stadje.

Schluchtenflitzer

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rüdiger Nüchtern. Met o.a. Hans Brenner, Hans Kollmansberger, Eva Mattes, Ruth Drexel en Renard Hatzke.

De derde film alweer van Nüchtern over de rockgeneratie. Andy wil zijn vader niet als boer opvolgen en bezoekt op zijn brommer allerlei discotheken.

David

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1979. Drama van Peter Lilienthal. Met o.a. Mario Fischel, Walter Taub, Eva Mattes, Irena Vrkljan en Dominique Horwitz.

Filmbewerking van de roman van Joel K[KA3]onig [KL]Den Netzen entronnen[KLE] over de joodse jongen David Singer (Fischel) die in Berlijn aan de verschrikkingen en de terreur van de nazi's ontsnapt. Indringende en ontroerende regie waarmee Lilienthal voor het eerst in 23 jaar een Gouden Beer in Berlijn veroverde voor een Duitse productie. Oorspronkleijk bedoeld als tv-film voor omroep ZDF, maar door vertoning op voernoemd filmfestival bioscoopstatus verkregen. Het scenario is van Jurek Becker, Ulla Ziemann en regisseur Lilienthal. Het camerawerk is van Al Ruban. Eastmancolor, Mono.

In einem Jahr mit 13 Monden

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Volker Spengler, Ingrid Caven, Gottfried John, Eva Mattes en Elisabeth Trissenaar.

Meedogenloos drama over de laatste dagen van Erwin Weishaupt, die in zijn wanhopige zoektocht naar liefde zelfs zover gaat dat hij zich laat ombouwen tot vrouw. De Duitse meesterfilmer Fassbinder, die deze film maakte als rouwverwerking voor de zelfmoord van zijn geliefde, stort alle ellende die hij maar bijeen weet te rapen over zijn, nu als Elvira door het leven gaande, lijdend voorwerp heen, maar weet met behulp van een betoverende Volker Spengler in de hoofdrol toch ook diep te ontroeren.

Stroszek

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Werner Herzog. Met o.a. Bruno S., Eva Mattes, Clemens Scheitz, Wilhelm von Homburg en Burkhard Driest.

Een alcoholist, onlangs vrijgelaten uit de gevangenis, verlaat samen met een oudere vriend en een prostituee Berlijn, op zoek naar een beter leven in Wisconsin. Conventionele cinema verbeeldt in weloverwogen beeld en geluid de chaos en structuurloosheid van het leven. Non-conformist Herzog tart die contradictio in terminis met deze verliezersballade waarin iedere scène niet per se die is die te verwachten viel. Van grauwbetonnen Berlijn naar vrieskoud Wisconsin voert de vlucht uit de hopeloosheid van alcoholistische ex-bajesklant Bruno, diens oudere buurman Scheitz en prostituee Eva. Niets, niet eens de verbondenheid door misère, blijkt echter zoals gedacht. Over Stroszek, dat hypnotiseert door zijn alledaagse waanzin, vreemde Amerika-beelden en kapotte figuren, zou je een film kunnen maken.

Né pour l'enfer

1976 | Misdaad, Film noir, Horror

Italië/Canada/Duitsland/Frankrijk 1976. Misdaad van Denis Héroux. Met o.a. Mathieu Carrière, Andrée Pelletier, Carole Laure, Eva Mattes en Debby Berger.

Een stapelgekke Amerikaanse zeeman monstert af in Belfast en doodt acht verpleegsters. Een van hen overleeft het, omdat zij zich onder een bed heeft verstopt. Zij kan een gedetailleerde beschrijving van hem geven en na een achtervolging wordt de bewuste man opgepakt. Een nogal opzienbarend internationaal project, voor het merendeel opgenomen in een, mede dankzij de beelden van de Duitser Heinz Holscher, onheilspellend Dublin. Op basis van een waar krantebericht, terwijl het scenario van de (oude) Hongaarse routinier Geza von Ravanyi is, werkend onder het pseudoniem Fred G. Ranger. Angstaanjagend en vooral de moeite waard vanwege de karakterrol van Carrière als psychopaat. Een ander opmerkelijk gegeven is dat deze film alleen illegaal vertoond kan worden, want hij is in Frankrijk verboden en mag ook niet naar Canada worden geëxporteerd.

Die Hinrichtung

1976 | Mysterie

Duitsland/Canada/Frankrijk/Italië 1976. Mysterie van Denis Héroux en Géza von Radványi. Met o.a. Mathieu Carrière, Eva Mattes, Debby Berger, Carol Laure en Miriam Boyer.

Een op een waar gebeurd verhaal berustende film over de gruwelijke moord op acht leerlingverpleegsters. De dader is een uit de oorlog in Vietnam teruggekeerde jongeman, die met de misdaad de ontrouw van zijn vrouw wil wreken. De film overtuigt door de goede acteerprestaties, maar de zin van de nauwkeurig uitgebeelde moordscènes blijft twijfelachtig.

Supermarkt

1974 | Misdaad

Duitsland 1974. Misdaad van Roland Klick. Met o.a. Charly Wierczejewski, Eva Mattes, Walter Kohut, Michael Degen en Witta Pohl.

Een jonge straatslijper vermoordt een oudere homo, haalt een hoertje uit de problemen, pleegt een miljoenenroof en wordt tenslotte door het hoertje verraden. Een strakke, harde misdaadfilm die door het bioscooppubliek ten onrechte voorbijgelopen werd.

Wildwechsel

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Ruth Drexel, Jörg von Liebenfels, Eva Mattes, Harry Baer en Hanna Schygulla.

Een bewerking van het bekende toneelstuk van Franz Xaver Kroetz (die Fassbinders film een schandaal noemde) over een veertienjarig meisje en een jonge arbeider. Het meisje vraagt de jongen haar vader te vermoorden uit angst voor zijn reactie op haar verhouding met de jongen. Aangrijpend en met precies de juiste melodramatische toon.

Die Bitteren Tränen der Petra von Kant

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Margit Carstensen, Hanna Schygulla, Katrin Schaake, Eva Mattes en Gisela Fackeldey.

Verfilming van Fassbinders gelijknamige toneelstuk over de geslaagde modeontwerpster Petra (Carstensen) die verliefd wordt op de jonge Karin (Schygulla). Voor Petra leidt de verhouding tot een maniakale overgave, waardoor ze compleet ontroostbaar is als Karin haar verlaat. De film toont in vijf aktes een geschakeerd palet van emoties, van verliefdheid tot pure radeloosheid. Meeslepend melodrama over de zwarte kant van de liefde, waarbij hebzucht regeert. De film speelt zich af in één ruimte en kenmerkt zich door origineel camerawerk, wat een fascinerend schouwspel oplevert.

Mathias Kneiszl

1971 | Historische film, Drama

Duitsland 1971. Historische film van Reinhard Hauff. Met o.a. Hans Brenner, Eva Mattes, Frank Frey, Hanna Schygulla en Ruth Drexel.

Hauffs voortreffelijke bioscoopdebuut over onderdrukking en onrecht op het Beierse platteland waar boerenknecht Mathias omstreeks 1900 een kortdurende carrière als struikrover begint.

Liebe unter 17

1971 | Erotiek, Documentaire

Duitsland 1971. Erotiek van Veit Relin. Met o.a. Eva Mattes, Beatrice Richter, Viola Schmelt en Gustl Meyer-Fürst.

Deze semi-documentaire laat zien wat er allemaal kan gebeuren (lees natuurlijk: kan misgaan) met meisjes onder de zeventien. Het geheel is verlucht met statistieken en lijkt op seksonderricht voor ongeletterde chimpansees. De film is een zwak excuus voor het tonen van wat schaamhaar. Zie ook: 'Aufklärungs'-films.

O.K.

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Michael Verhoeven. Met o.a. Friedrich von Thun, Hartmut Bekker, Eva Mattes, Ewald Prechtl en Rolf Zacher.

Een moedige Rob Houwer-produktie over een Vietnamees meisje dat door vijf Amerikaanse soldaten op gruwelijke wijze wordt verkracht. Deze verfilming van een ware gebeurtenis veroorzaakte laaiende protesten en het voortijdige einde van het Berlijnse Filmfestival-1970.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Eva Mattes op televisie komt.

Reageer