Manuel Manquiña

Acteur

Manuel Manquiña is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

El ratón Pérez 2

2008 | Familiefilm, Animatie

Spanje/Argentinië 2008. Familiefilm van Andrés G. Schaer. Met o.a. Alejandro Awada, Manuel Manquiña en Claudia Fontán.

Pata negra

2001 |

Spanje 2001. Luis Oliveros. Met o.a. Manuel Manquiña, Santiago Ramos en Yamilet Blanco.

Lena

2001 | Misdaad, Romantiek, Familiefilm, Drama, Film noir, Avonturenfilm

Spanje/Portugal 2001. Misdaad van Gonzalo Tapia. Met o.a. Manuel Manquiña, Marta Larralde, Roberto Álvarez, Vítor Norte en Luis Tosar.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

Gente pez

2001 | Komedie

Spanje 2001. Komedie van Jorge Iglesias. Met o.a. Luke Donovan, Manuel Manquiña en Pilar Bardem.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

Año mariano

2000 |

Spanje 2000. Fernando Guillen Cuervo en Karra Elejalde. Met o.a. Manuel Manquiña, Pepin Tre en Silvia Bel.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

Mararía

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Antonio J. Betancor. Met o.a. Juli Mira, Manuel Manquiña en Myrtha Ibarra.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

Finisterre, donde termina el mundo

1998 | Drama

Spanje 1998. Drama van Xavier Villaverde. Met o.a. Kassia Perminia, Manuel Manquiña en Nancho Novo.

Lena (Larralda) is achttien. Haar moeder is dood en haar vader, die Gorri[KA1]on genoemd wordt (het betekent mus in het Spaans), is aan de drank en een nietsnut die nooit volwassen is geworden. Ze wonen in de grote Spaanse havenplaats Vigo, waar de visserij en de scheepsbouw naar de knoppen gegaan zijn. Na de sigarettensmokkel kwam de veel lucratievere drugssmokkel omdat deze noord-westelijke haven gunstig ligt ten opzichte van Zuid- Amerika door de korte oversteek. Gorri[KA1]on heeft torenhoge schulden bij de lokale maffia en op een kwade dag vindt Lena hem in elkaar geramd liggen. Zij ziet haar kans op een studiebeurs in Portugal verkeken, omdat haar vader vergeten was de papieren te tekenen en in te sturen. Lena gaat naar Cachero (Norte), de lokale peetvader, en zegt dat ze bereid is voor hem te werken om Gorri[KA1]ons schulden terug te betalen, maar ze wil niet tippelen. Ze moet drugs pendelen en doet dat heel goed. Ze wordt de `assistente` van Milio ([KA1]Alvarez), een zwijgzame schurk, die voor haar ogen een concurrerende boef doodschiet. Tussen het tweetal ontstaat echter een goede verstandhouding, een soort vader-dochter relatie, als ze een trip naar Portugal maken. Ondertussen is smeris Fern[KA1]andez (Reixa) hen op het spoor, maar Milio zorgt ervoor dat Lena weg kan om te studeren voordat hij de kans krijgt om toe te slaan. Debuterende hoofdrol Larralde, die in bijna iedere sc[KA2]ene zit, beschikt over veel talent (al ziet ze er een beetje te oud uit voor haar rol) in deze ondergewaardeerde film (nog geen vijftig duizend bioscoopbezoekers). Het scenario van eveneens debuterend regisseur Tapia, Antonio Trashorras en David Muñoz is heel onderhoudend, terwijl de overige rollen geloofwaardig genoeg zijn. Het camerawerk van Carles Gusi is sfeervol en schept een goed beeld van het noord-westelijke deel van het Iberische schiereiland. Enkele luchtopnames zijn iets te overdadig en buitenstaanders, die een aardig mondje Spaans spreken, zullen waarschijnlijk moeite hebben met sommige dialogen in dialect - leve de ondertiteling.

Entre las piernas

1998 | Thriller

Frankrijk/Spanje 1998. Thriller van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Victoria Abril, Javier Bardem, Juan Diego, Sergi López en María Adánez.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

Atilano presidente

1998 | Komedie

Spanje 1998. Komedie van La Cuadrilla en S. Aguilar en L. Guridi. Met o.a. Marta Fernadez-Muro, Ramon Barea, Saturnino García en Manuel Manquiña.

Een Spaanse film die 'Tussen de benen' heet, dan weet je het wel: pretentieuze erotiek. Op de succesgolven van Pedro Almodovars absurdistische sexy films maakte Manuel Gómez Pereira een genregenoot met erotisch filmicoon Victoria Abril (Atame!, Kika). Het verhaal wordt opgesmukt door supersmeuïg camerawerk en Hitchcockiaanse trekjes, maar heeft uiteindelijk te weinig bodem en ontpopt zich als reactionaire softporno. 0.20-1.45 (ZDF) Invisible child VS 1999. Tv-film van Joan Micklin Silver. (IdH/VPRO Gids)

Airbag

1997 | Komedie, Thriller

Spanje/Portugal/Duitsland 1997. Komedie van Juanma Bajo Ulloa en Juanma Bajo Ulloa. Met o.a. Karra Elejalde, Fernando Guillén-Cuervo, Alberto San Juan, Maria de Medeiros en Francisco Rabal.

Het humoristische scenario van de regisseur Baja Ulloa, medehoofdrollen Elejalde, en Guill[KA1]en-Cuervo is au fond een eenvoudig verhaal voor een roadmovie, maar het zit complex in elkaar, zodat je er even in moet komen. Achteraf blijkt alles heel netjes in elkaar te passen en is het volop genieten van de ironische ondertoon die de Spaanse bourgeoisie, de r.k. kerk en de georganiseerde misdaad op de korrel neemt. Moederszoontje, net begonnen als advocaat, Juantxo (Elejalde) gaat binnenkort trouwen met de chique Araceli (Mero[KA6]no), die uit nog een nog rijkere familie komt dan hijzelf. Zijn vrienden Paco (San Juan) en Konradin (Guill[KA1]en-Cuervo) trakteren hem voor de laatste vrijgezellenfuif op een nachtje met prostitu[KA1]ee Marquesa (Sarda) in een bordeel, dat aan Villambrosa (Rabal) behoort. Juantxo heeft zijn trouwring bij zich, maar op een of andere manier verliest hij die. De rest van de film gaat erover hoe het drietal deze ring die telkens van bezitter wisselt, probeert terug te krijgen en hebben daar drie dagen de tijd voor. Ze raken betrokken in een gangsteroorlog, krijgen te maken met corrupte politie, moeten meedoen aan heroïnesmokkel tussen Spanje en Portugal en gaan van bordeel tot bordeel aan de noordwestkust van het Iberisch schiereiland. Hun rit eindigt in het casino van Santander en Juantxco doet een fraaie ontdekking over zijn familie! De film is aan de lange kant, maar exportversies zijn 22m korter en dat helpt. Het spel is voortreffelijk en de regie is goed. Het camerawerk is van Gonzalo Berridi. Bajo Ulloa's derde film.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Manuel Manquiña op televisie komt.

Reageer