Ben Carruthers: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

Man in the Wilderness

1971 | Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1971. Avonturenfilm van Richard C. Sarafian. Met o.a. Richard Harris, John Huston, John Bindon, Ben Carruthers en Prunella Ransome.

Harris als pelsjager die, achtergelaten in de wildernis, moet vechten om te overleven en uit is op wraak. Een goed gemaakte, spannende, maar bloederige film.

Riot

1969 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1969. Drama van Buzz Kulik. Met o.a. Jim Brown, Gene Hackman, Ben Carruthers, Mike Kellin en Gerald O'Loughlin.

Drie gedetineerden ontketenen een gevangenisopstand. Vervolgens proberen ze op slinkse wijze gebruik te maken van de situatie. Clichématig en uiterst gewelddadig. Hackman in een goede rol van uitgekookte opruier. Opgenomen in het Arizona State Prison en naar een boek van de voormalige bajesklant Frank Elli.

To Grab the Ring

1968 | Thriller, Drama

Nederland 1968. Thriller van Nikolai van der Heyde. Met o.a. Ben Carruthers, Françoise Brion, Al Mancini, Vladek Sheybal en Liesbeth List.

Deze combinatie van drama en thriller in een verhaal over een inspecteur die een oude vriend moet opsporen, werd een hopeloze warboel. Deze wordt veroorzaakt door een warrig scenario (van Van der Heyde en George Moorse) en door commerciële concessies. Een teleurstelling na EEN OCHTEND VAN ZES WEKEN. De film kreeg als Nederlandse subtitel ENKELE REIS VOOR ALFRED mee.

L'Inconnu de Shandigor

1966 | Drama

Zwitserland 1966. Drama van Jean-Louis Roy. Met o.a. Serge Gainsbourg, Marcel Imhoff, Marie-France Boyer, Jacques Dufilho en Ben Carruthers.

Een nauwelijks te beschrijven film. Zogenaamd een spionageverhaal dat later overgaat in SF, maar voor de regisseur is het mythologische thema niet zo van belang. Op basis van een zeer mager uitgangspunt gaat hij daarmee aan het werk als een choreograaf. Met een moza[KA3]iek van plots laat hij vooral zien, dat hij zich niet aan de regels van een roman of een thriller houdt, maar liever po[KA3]ezie, een wonderlijk soort realistisme en ballet in zijn film stopt. Fascinerend, ook al is het (nagenoeg onvermijdelijke) commerciële mislukken van deze film er de oorzaak van dat ook de carrière van de regisseur de mist inging. Zonder twijfel ook de beste filmrol van Gainsbourg.

Scruggs

1965 |

Verenigd Koninkrijk 1965. David Hart. Met o.a. Ben Carruthers, Susannah York, David Hart en George Coulouris.

Een vrijgevochten jongeman heeft een verhouding met een meisje, dat hem vergezelt als hij bedenkelijke klusjes opknapt voor een stel gangsters. Een perfecte Britse kopie van Godards BANDE [KA2]A PART (1964), gefotografeerd door dezelfde cameraman, Raoul Coutard, maar zonder de speelsheid van het origineel.

Kärlek 65

1965 | Drama

Zweden 1965. Drama van Bo Widerberg. Met o.a. Keve Hjelm, Ann-Marie Gyllenspetz, Evabritt Strandberg, Ben Carruthers en Inger Taube.

Vlak voor de opnamen van zijn nieuwe film raakt een regisseur in een privé-crisis door een buitenechtelijke verhouding die verlammend op zijn creativiteit werkt. Door de komst van een ruimdenkende Amerikaanse hoofdrolspeler wordt ook de vrouw zich van de huwelijksimpasse bewust, waarna de echtelieden op eerlijke basis hun relatie proberen op te lappen en de regisseur de moed voor de film hervindt. Deze mogelijk autobiografische film gebruikt aanstaande filmopnamen vooral als aanleiding om de personages bijeen te brengen in een tastende verkenning van hun relaties. Goed spel, met name van de actrices. De talrijke scènes waarin bij de kust vliegers worden opgelaten waren toen nog geen cliché, maar niettemin al te opgelegd symbolisch.

Shadows

1960 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1960. Drama van John Cassavetes. Met o.a. Hugh Hurd, Lelia Goldoni, Ben Carruthers, Anthony Ray en Rupert Crosse.

In zijn debuut als regisseur toont Cassavetes ons New York, de stad van de neon-reclames. Bruisend hart van de stad is Manhattan. In dat kader bewegen zich zijn drie helden, de 'schaduwen', die zich mengen onder een volk dat leeft in een ondraaglijk ritme. De schaduwen zijn Lelia, Hugh en Ben. Ze wonen samen en helpen elkaar. Ze voelen voor elkaar die reine primitieve tederheid en die uitbundigheid eigen aan volkeren uit zonnige landen. Ze beseffen dat ze nooit 'echte' Amerikanen zullen worden, dat de maatschappij hen nooit uit de schaduw zal laten treden. Een geïmproviseerde film, gemaakt met een minimum aan scenario en financiële middelen. De acteurs spelen zichzelf en worden geregistreerd door een schokkende handcamera. Er wordt geen gemakkelijke oplossing gegeven voor de toeschouwer. Eén van de belangrijkste Amerikaanse debuutfilms sinds Orson Welles' CITIZEN KANE. Cassavetes schreef zelf het scenario en Erich Kollmar verfilmde het. Knappe jazz- score van Charles Mingus en Shafi Hadi.