Henning Bendtsen: cast en camera.
Er zijn 4 films gevonden.

Im Laboratorium des Doktor von Trier

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Achim Forst. Met o.a. Lars von Trier, Henning Camre, Tómas Gislason, Maurice Drouzy en Peter Schepelern.

Europa

1991 | Drama, Experimenteel, Thriller

Denemarken​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zweden​/​​Zwitserland 1991. Drama van Lars von Trier. Met o.a. Barbara Sukowa, Ernst-Hugo Järegård, Jorgen Reenberg, Udo Kier en Eddie Constantine.

Geen krampachtige glimlach, maar een opgeheven middelvinger. Dat was de reactie van Lars von Trier in Cannes in 1991 toen niet zijn Europa, maar Barton Fink van de gebroeders Coen de Palme d’Or kreeg toegewezen. En terecht, want hoewel Von Trier wel werd gelauwerd met Beste Regisseur, torende zijn visuele meesterstuk Europa met kop en schouders boven alles uit. Woorden schieten tekort voor deze non-lineaire psychologische en historische tienkamp waarin naoorlogs Duitsland anno eind 1945 wordt uitgebeend door de ogen van een naïeve Amerikaans-Duitse nachttreinconducteur.

Epidemic

1987 | Experimenteel, Horror, Thriller

Denemarken 1987. Experimenteel van Lars von Trier. Met o.a. Lars von Trier, Udo Kier, Susanne Ottesen, Claes Kastholm Hansen en Caecilia Holbek.

In zwartwit beelden speelt regisseur Von Trier zichzelf als filmmaker die met zijn scenarist en een handvol acteurs achttien maanden bezig is met een griezelfim, wachtend op staatssubsidies. In kleur wordt dan het horrorverhaal verteld over een dokter die zich buiten een hermetisch afgesloten stad waagt, een gevreesde plaag trotserend. Knappe horrorscènes doen wensen dat Von Trier de regisseursproblematiek had geschrapt en zich had toegelegd op klassieke horror.

Ordet

1955 | Drama, Horror

Denemarken 1955. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Henrik Malberg, Emil Hass Christensen, Preben Lerdorff Rye, Birgitte Federspiel en Gay Khristiansen.

Verfilming van Kaj Munks mystieke toneelspel over een Jutlandse boerenzoon die zichzelf als reïncarnatie van Christus beschouwt en dan zijn in het kraambed gestorven schoonzuster laat herrijzen. Een lang gewenst project van Dreyer dat werd gedwarsboomd door de gelijknamige Zweedse film uit 1943 van Gustaf Molander. De film combineert een voor hem gebruikelijke sobere vormgeving (met doorgecomponeerde beelden in 'Rembrandt-licht') met ongewoon emotioneel acteren, wat de religieuze bezieling versus star puritanisme een enorme overtuigingskracht geeft. Het scenario van regisseur Dreyer, die noch als regisseur noch als scenarioschrijver op de aftiteling staat vermeld. Idem voor de rolverdeling. Het camerawerk is van Henning Bendtsen.