Oleg Menshikov

1960 Acteur

Oleg Menshikov (1960) is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Burnt by the Sun 2

2010 | Drama

Rusland/Duitsland/Frankrijk 2010. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Nikita Mikhalkov, Oleg Menshikov, Nadezhda Mikhalkova, Viktoriya Tolstoganova en Mikhail Efremov.

Prime Suspect 6

2003 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 2003. Misdaad van Tom Hooper. Met o.a. Helen Mirren, Oleg Menshikov, Ben Miles, Robert Pugh en Liam Cunningham.

Dertien jaar na de eerste aflevering met de toen 41-jarige Mirren als Inspector Jane Tennison en zeven jaar na haar laatste aflevering, is Mirren, die geen geheim maakt van haar werkelijke leeftijd, weer terug in haar politiewereldje dat nog steeds bevolkt wordt door `male chauvinistic pigs`. In plaats van Manchester is ze nu hoofd van de afdeling moordzaken in Londen. Haar superieuren vinden dat ze met pensioen moet en haar opvolger Simon Finch (Miles) staat te trappelen van ongeduld om op haar nog warme stoel te gaan zitten. Hij is in het geheel niet van plan haar te helpen met haar laatste zaak, die de beestachtige moord op een Bosnische vluchtelinge betreft. Volgens Finch is dit het werk van een prostitutie-ring met onwillige werknemers of de sigarettenmaffia en een jonge vrouw, die te veel wist. De hoogste tijd om het zaakje op te rollen. Volgens Tennison moet er iets anders achter zitten en zij denkt aan oorlogsmisdaden. Je hoeft beslist geen genie te zijn om te begrijpen wie er gelijk heeft. Tennison reist met haar ex-man Robert (Cunningham), een oorlogsfotograaf, voor het onderzoek af naar Bosnië, in weerwil van haar bazen en belandt in een zeer delicate situatie die te maken heeft met de militaire inlichtingendienst. Er is dan alleen nog Finch om haar uit haar benarde positie te redden, maar hun relatie is aardig vertroebeld. Het spannende scenario van Peter Berry zit heel degelijk in elkaar en de oorspronkelijke bedenkster van de serie, Lynda La Plante, mag zeer tevreden zijn. In het subplot laaien aanvankelijk de emoties hoog op bij de politie en leiden tot onderlinge wrijving als de zaak geen vorderingen maakt. Mirren die geheel naturel acteert, is nog altijd even subliem. Het valt te hopen voor de talloze liefhebbers over de gehele wereld dat er meer vervolgen zullen komen. Uitstekend karakterspel in de bijrollen. Het camerawerk is van Larry Smith. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Ook bekend als THE LAST WITNESS.

Est-Ouest

1999 | Drama

Rusland/Bulgarije/Spanje/Frankrijk 1999. Drama van Régis Wargnier. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Oleg Menshikov, Catherine Deneuve en Sergey Bodrov Jr..

Na de afloop van WO II in 1945 maakt de Sovjetunie bekend dat de Russen, die de laatste decennia het land verlaten hebben, welkom zijn en indien van toepassing volledige amnestie krijgen, om te helpen bij de wederopbouw. In 1946 gaan dokter Alexe[KA3]i Golovin (Menshikov) en zijn jonge Franse echtgenote Marie (Bonnaire) per schip naar Odessa. Aan boord heerst een feestelijke stemming (wodka en kaviaar), maar de ontscheping is meer dan een koude douche: hij staat gelijk aan de selectie, die tot een jaar geleden gebruikelijk was in de concentratiekampen van de nazi`s, waar gedeporteerden arriveerden in veewagons. De communistische dictator Stalin, een psychopaat, had in zijn paranoia besloten dat onder deze nieuwe immigranten heel veel saboteurs, spionnen en misdadigers moesten zitten die slechts met [KA1]e[KA1]en doel naar zijn sovjetrepubliek waren gekomen: om het met hun terrorisme te vernietigen. Alexe[KA3]i redt zijn huid van de goelag omdat hij arts is; bij een textielspinnerij in de buurt van Kiev is een bedrijfsarts nodig. Marie`s lot als spionne voor het vuurpeloton wordt nog net gered door Alexe[KA3]i en ze krijgt een baantje als costumi[KA2]ere van een theatergezelschap. Het stel, dat een kind heeft, moet met anderen in een appartement ([KA1]e[KA1]en keuken en [KA1]e[KA1]en wc voor alle bewoners) hokken. Marie lijdt zwaar onder de verkeerde beslissing van Alexe[KA3]i om naar zijn geboorteland terug te keren. Het Franse paspoort van Marie wordt ingenomen en wat haar betreft is het vernietigd. Hun huwelijk wordt op de proef gesteld door het moeizame leven in de politiestaat, waarbij iedereen door iedereen beloerd, afgeluisterd of verraden wordt. Alexi[KA3]i duikt in bed met Olga (Dogilova), die de flatbeheerder is en in een kamer tegenover hen huist. De woedende Marie smijt hem de deur uit, waarop hij bij Olga intrekt. Dan leert Marie Sasha (Bodrov, Jr) kennen, die een getalenteerde zwemmer is. Hij heeft zijn motivatie verloren toen zijn grootje verloor die door de geheime dienst zwaar onder druk gezet werd van wege enige loslippige opmerkingen die als anti-communistisch beschouwd zouden kunnen worden. Marie hoopt dat hij weer op een hoog niveau komt, door hem te stimuleren, zodat hij aan Europese wedstrijden kan deelnemen en dat dit voor haar een manier is om te vluchten. Die vluchtweg komt op een hele andere manier als de links geori[KA3]enteerde Franse actrice Gabrielle Develay (Deneuve) komt spelen. Via Bulgarije komt dan de ontsnapping en in het laatste halfuur wordt duidelijk waarom Alexeï besloten had een model sovjetburger te worden. Regisseur Wargnier die beslist niet onzorgvuldig te werk ging, moet gedacht hebben met deze rolprent zijn meesterlijke INDOCHINE te kunnen evenaren. Hij liet daarom het scenario van Louis Gardel en hemzelf bewerken door de Russen Sergei Bodrov en Rustam Ibramgimbekov om het zo authentiek mogelijk te maken. Onder druk van zijn producent Yves Marmion hield Wargnier de speelduur op twee uur hoewel hij meer materiaal had. Meestal is korter beter, maar dat is met deze film niet het geval, want de montage van Herve Schneid is abrupt en springerig. De film zweeft te veel heen en weer tussen een melodrama met politieke kantjes en een love story met weinig spitse of inhoudelijke dialogen. Deneuve, een grande dame du cinéma, heeft een te kleine rol om deze film op een hoog niveau te plaatsen. Het spel van hoofdrollen Bonnaire en Menshikov is uitstekend, maar ze worden dwarsgezeten door voornoemde problematiek. Aan het budget heeft het niet gelegen, want ca. elf miljoen euro is groot naar Franse en Europese maatstaven. Er werd door Laurent Dailland gefilmd in Bulgarije en de Oekraïne. De sfeer van het tijdperk is raak getroffen, maar de film lijkt ook uit die tijd afkomstig te zijn en dat is niet gunstig voor het publiek anno 2000. Genomineerd voor een aantal belangrijke prijzen, w.o. de Oscar als Beste Buitenlandse Film, maar tenslotte alleen maar bekroond op de minder belangrijke festivals met kleine onderscheidingen.

Est ouest

1999 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1999. Drama van Régis Wargnier. Met o.a. Catherine Deneuve, Oleg Menshikov en Sandrine Bonnaire.

Na de afloop van WO II in 1945 maakt de Sovjetunie bekend dat de Russen, die de laatste decennia het land verlaten hebben, welkom zijn en indien van toepassing volledige amnestie krijgen, om te helpen bij de wederopbouw. In 1946 gaan dokter Alexe[KA3]i Golovin (Menshikov) en zijn jonge Franse echtgenote Marie (Bonnaire) per schip naar Odessa. Aan boord heerst een feestelijke stemming (wodka en kaviaar), maar de ontscheping is meer dan een koude douche: hij staat gelijk aan de selectie, die tot een jaar geleden gebruikelijk was in de concentratiekampen van de nazi`s, waar gedeporteerden arriveerden in veewagons. De communistische dictator Stalin, een psychopaat, had in zijn paranoia besloten dat onder deze nieuwe immigranten heel veel saboteurs, spionnen en misdadigers moesten zitten die slechts met [KA1]e[KA1]en doel naar zijn sovjetrepubliek waren gekomen: om het met hun terrorisme te vernietigen. Alexe[KA3]i redt zijn huid van de goelag omdat hij arts is; bij een textielspinnerij in de buurt van Kiev is een bedrijfsarts nodig. Marie`s lot als spionne voor het vuurpeloton wordt nog net gered door Alexe[KA3]i en ze krijgt een baantje als costumi[KA2]ere van een theatergezelschap. Het stel, dat een kind heeft, moet met anderen in een appartement ([KA1]e[KA1]en keuken en [KA1]e[KA1]en wc voor alle bewoners) hokken. Marie lijdt zwaar onder de verkeerde beslissing van Alexe[KA3]i om naar zijn geboorteland terug te keren. Het Franse paspoort van Marie wordt ingenomen en wat haar betreft is het vernietigd. Hun huwelijk wordt op de proef gesteld door het moeizame leven in de politiestaat, waarbij iedereen door iedereen beloerd, afgeluisterd of verraden wordt. Alexi[KA3]i duikt in bed met Olga (Dogilova), die de flatbeheerder is en in een kamer tegenover hen huist. De woedende Marie smijt hem de deur uit, waarop hij bij Olga intrekt. Dan leert Marie Sasha (Bodrov, Jr) kennen, die een getalenteerde zwemmer is. Hij heeft zijn motivatie verloren toen zijn grootje verloor die door de geheime dienst zwaar onder druk gezet werd van wege enige loslippige opmerkingen die als anti-communistisch beschouwd zouden kunnen worden. Marie hoopt dat hij weer op een hoog niveau komt, door hem te stimuleren, zodat hij aan Europese wedstrijden kan deelnemen en dat dit voor haar een manier is om te vluchten. Die vluchtweg komt op een hele andere manier als de links geori[KA3]enteerde Franse actrice Gabrielle Develay (Deneuve) komt spelen. Via Bulgarije komt dan de ontsnapping en in het laatste halfuur wordt duidelijk waarom Alexeï besloten had een model sovjetburger te worden. Regisseur Wargnier die beslist niet onzorgvuldig te werk ging, moet gedacht hebben met deze rolprent zijn meesterlijke INDOCHINE te kunnen evenaren. Hij liet daarom het scenario van Louis Gardel en hemzelf bewerken door de Russen Sergei Bodrov en Rustam Ibramgimbekov om het zo authentiek mogelijk te maken. Onder druk van zijn producent Yves Marmion hield Wargnier de speelduur op twee uur hoewel hij meer materiaal had. Meestal is korter beter, maar dat is met deze film niet het geval, want de montage van Herve Schneid is abrupt en springerig. De film zweeft te veel heen en weer tussen een melodrama met politieke kantjes en een love story met weinig spitse of inhoudelijke dialogen. Deneuve, een grande dame du cinéma, heeft een te kleine rol om deze film op een hoog niveau te plaatsen. Het spel van hoofdrollen Bonnaire en Menshikov is uitstekend, maar ze worden dwarsgezeten door voornoemde problematiek. Aan het budget heeft het niet gelegen, want ca. elf miljoen euro is groot naar Franse en Europese maatstaven. Er werd door Laurent Dailland gefilmd in Bulgarije en de Oekraïne. De sfeer van het tijdperk is raak getroffen, maar de film lijkt ook uit die tijd afkomstig te zijn en dat is niet gunstig voor het publiek anno 2000. Genomineerd voor een aantal belangrijke prijzen, w.o. de Oscar als Beste Buitenlandse Film, maar tenslotte alleen maar bekroond op de minder belangrijke festivals met kleine onderscheidingen.

The Barber of Siberia

1998 | Romantiek, Drama, Historische film

Rusland/Frankrijk/Italië/Tsjechië 1998. Romantiek van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Nikita Mikhalkov en Vladimir Ilijn.

Eind negentiende eeuw, Rusland. De Amerikaanse vader van Jane (Ormond) hoopt dat zijn dochter trouwt met een vermogend generaal zodat hij zijn monstrueuze kapmachine kan perfectioneren voor de ontginning van de wouden van Siberië. Jane voelt meer voor soldaat Tolstoi (Menshikov). Eén van de grootste Russische producties ooit die volgens gevierd Russische cineast Mikhalov (onder andere Urga, en het Oscarwinnende Burnt by the Sun) Rusland toont 'zoals het zou moeten zijn'. Zelf neemt Mikhalkov de rol van tsaar Alexander III voor zijn rekening. The Barber of Siberia zoals de (vertaalde) Engelse titel luidt werd voor de westerse markt verknipt van een kleine 400 naar 180 minuten.

Sibirskij tsiryulnik

1998 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk/Tsjechië/Rusland 1998. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Aleksei Petrenko en Vladimir Ilyin.

Als de film begint zijn we in 1905 en zien we een vrouw met haar rug naar de kijker toegekeerd, die een brief schrijft aan haar zoon die cadet is op een chique Amerikaanse militaire academie. Ze ontsluiert het geheim van zijn geboorte en wie zijn vader is. Dan neemt de film een sprong van twintig jaar terug in de tijd. We maken kennis met Jane Callahan (Osmond), een elegante jonge vrouw die naar Moskou reist om Douglas McCracken (Harris) te helpen bij de verkoop van zijn uitvinding. Het is een soort kapmachine, waarmee je heel snel bomen kunt vellen en ontdoen van hun takken en de stammen geschikt maakt voor vervoer naar de houtzagerijen. Hij noemt zijn machine de Barbier van Siberi[KA3]e en hij wil hem verkopen aan de groothertog (Steblov) die regeert over dat immense deel van het Russische tsarenrijk. Jane ontmoet een jonge officier Andrei Tolstoy (Menshikov) - geen familie van de beroemde auteur haast hij om haar uit te leggen - die uiteindelijk de vader is van de cadet die de brief gaat ontvangen. Voor het zover is hebben we verschrikkelijk veel beleefd. Jane heeft geflirt met generaal Radlov (Petrenko) de commandant van de militaire academie die moet helpen de groothertog over te halen, en Dunyasha (Anna Mikhalkova), de meid van Andrei`s moeder, is heimelijk verliefd op hem. We zijn aanwezig geweest bij de officiersinwijding aan het hof van tsaar Alexander de Derde (Mikhalkov). De uitvinding kan aanvankelijk niet verkocht worden omdat de opstandige heerser van Siberië het aan de stok krijgt met het tsaristische leger. Andrei is inmiddels in ongenade gevallen en verbannen naar Siberië; Dunyasha is hem gevolgd en heeft met hem een gezin gesticht. De film heeft een reeks van problemen. Hij is minstens een uur te lang; hoofdrollen Ormond en Harris kunnen niet overtuigen; Ormond en Menshikov vormen geen geloofwaardig stel; het scenario van regisseur Mikhalkov en Rustam Ibragimbekov houdt het midden tussen een komisch verhaal met kluchtige uitschieters en plat melodrama, terwijl het poogt een epische liefdesgeschiedenis te vertellen. Te veel europudding en te weinig resultaat, al is de scène aan het hof van de tsaar met Mikhalkov prachtig en worden de bijrollen door de Russische cast uitstekend ingevuld. Zou de hele film op dat niveau geweest zijn, dan had Mikhalkov een romantisch meesterwerk afgeleverd in de stijl van DOCTOR ZHIVAGO van David Lean uit 1965. Het heeft niet zo mogen zijn. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo en Pavel Lebeshev. Panavision. Dolby Stereo. Exporttitel: THE BARBER OF SIBERIA.

Kavkazskiy plennik

1996 | Oorlogsfilm

Rusland/Frankrijk 1996. Oorlogsfilm van Sergey Bodrov. Met o.a. Oleg Menshikov, Djemal Sikharulidze, Susanna Mekhralieva, Sergey Bodrov Jr. en Alexander Burejev.

Tijdens de gewelddadige strijd tussen Rusland en Tsjetsjenië worden twee Russische soldaten gevangen genomen door Tsjetsjeense opstandelingen. De dorpsbewoners eisen de dood van de twee, maar het dorpshoofd wil hen als ruilmiddel gebruiken. De situatie wordt ingewikkelder wanneer de Russen eigenlijk best vriendelijk en toeschietelijk blijken. Regisseur Bodrov laat middels een simpel verhaal, geïnspireerd op een novelle van Tolstoi, zien dat oorlog niet alleen een politiek spel is maar vooral door individuele beslissingen van gewone mensen wordt gevoed. Tijdens de opnamen van dit drama, waarin zelfs de twee Russen (mooie rollen van Oleg Menshikov en Bodrov jr, zoon van de regisseur) aanvankelijk met elkaar kiften, werd de filmploeg tijdelijk gegijzeld door de guerillas die juist als beschermers van de set dienden op te treden. Toch is de film uiteindelijk voorzichtig hoopgevend. Kavkazskij plennik werd op diverse internationale filmfestivals onderscheiden en kreeg een Oscarnominatie voor beste niet-Engelstalige film. Bodrov maakte vervolgens zijn volgende film, Running free, in de VS. (RdL/VPRO Gids)

Burnt by the Sun

1994 | Drama

Rusland/Frankrijk 1994. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Nikita Mikhalkov, Oleg Menshikov, Nadezhda Mikhalkova, Ingeborga Dapkunaite en André Oumansky.

Burnt by the Sun speelt rond 1936 op het idyllische Russische platteland in het opgewekte huishouden van de lokaal geliefde kolonel Kotov (Mikhalkov). Er is geen wolkje aan de lucht totdat een zekere Mitya (Menshikov) ten tonele verschijnt die zijn charme botviert op Kotovs vrouw en dochtertje. Regisseur en co-scenarist Mikhalkov verstaat de zeldzame kunst om boeiende personages te schetsen zonder uit te weiden in biografische details. De film werd bekroond met een Oscar voor beste buitenlandse film. In 2010 verscheen een vervolg, dat zich afspeelde tijdens WOII.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Oleg Menshikov op televisie komt.

Reageer