Madeleine Renaud: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

C'était comment déjà

1990 |

Frankrijk 1990. Jean Bouchaud. Met o.a. Madeleine Renaud, Danièle Girard en Lane Duthilleul.

Madame Lescot is zeventig jaar oud en ziek. Ze gaat nooit meer naar buiten en woont alleen in haar tweekamerappartement in een buitenwijk. De enige die haar komt helpen is haar dochter maar deze kondigt op een dag aan dat zij weggaat en haar moeder in een tehuis wil stoppen. Helemaal ondersteboven van dit nieuws knoopt de opstandige Madame Lescot snel nieuwe relaties aan en tussen haar en een ongehuwde moeder van twintig jaar ontstaat een tedere verstandhouding. Jean Bouchoud heeft zijn eigen stuk, dat zich binnen vier muren afspeelt, voor televisie bewerkt en hij is er goed in geslaagd deze mengeling van bitterzoete ironie, nostalgie en waarheidsgetrouwe intimistische observaties evenals de sfeer op ontroerende wijze weer te geven. Een pointillistische stijl. Opmerkelijk spel.

La Lumière du Lac

1988 | Romantiek, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1988. Romantiek van Francesca Comencini. Met o.a. Nicole Garcia, Wadeck Stanczak, Jean-Louis Barrault en Madeleine Renaud.

Een in `t nauw gebrachte leerling-oplichter en gigolo schuilt bij een schrijfster die in een afgelegen bergdorpje vlakbij een meer woont. Alles lijkt hen tegen te zitten, maar zij leren de liefde kennen. De bewoners van het dorp staan de aanwezigheid van de jongeman niet toe en werken deze verbintenis tegen tot er een drama plaatsvindt, waarnaar de symbolische titel verwijst: als een steen die in het kalme water van een meer is gegooid. Als onderwerp al honderd keer eerder gebracht maar de dochter van Luigi Comencini - zij maakte eerder PIANO FORTE (bekroond op het Festival van Venetië) - heeft van haar vader de subtiele analyse van gevoelens en relaties tussen mensen onderling overgenomen, terwijl de fotografie van Denis Lenoir dramatiek toevoegt aan dit eeuwige, steeds nieuwe thema van Romeo en Julia.

Des journées entières dans les arbres

1976 | Drama

Frankrijk 1976. Drama van Marguerite Duras. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Pierre Aumont, Bulle Ogier en Yves Gasq.

Moeder en zoon hebben elkaar in tien jaar niet gezien. Zij is minder welgesteld dan hij dacht, hij blijkt animator in een morsige nachtclub, heeft een hoerige vriendin en gokschulden. Ondanks teleurstellingen over en weer vinden ze elkaar tenslotte in herinneringen aan vroeger. Duras bewerkte haar eigen roman tot toneelstuk en vervolgens tot film die ondanks de sobere, statische stijl haar meest toegankelijke werd, met een opmerkelijke Renaud.

La Mandarine

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Annie Girardot, Philippe Noiret, Madeleine Renaud, Murray Head en Marie-Hélène Breillat.

Een familiehotel, eigendom van een oude matriarche, wordt geëxploiteerd door de echtgenoot van de oudste kleindochter. De komst van een hippe Engelsman verstoort de familieharmonie doordat hij de minnaar van beide kleindochters wordt. De jongste blijkt zwanger; haar zuster verlaat met haar opgeluchte man het hotel, maar kan ten slotte haar familie toch niet missen. De roman van Christine de Rivoyre was opgewekt-amoreel; de film blijft meer in de traditie van het boulevardtoneel en is zelfs conservatief in de hulde aan de familieband. Niettemin aanstekelijk geacteerd door de actrices; Noiret kan van zijn rol als stereotiep-sullige echtgenoot niets bijzonders maken.

L' Humeur vagabonde

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van Edouard Luntz. Met o.a. Erick Penet, Jeanne Moreau, Michel Bouquet, Madeleine Renaud en Margo Lion.

Een jonge provinciaal ontsnapt aan de sleur van het gezin en wil Parijs veroveren. Ondanks de belangstelling van een mondaine vrouw, keert hij teleurgesteld terug naar zijn geboorteplaats waar zijn moeder zijn vrouw vermoordt op verdenking van overspel. Dit voorval geeft hem kortstondige roem waardoor hij van het Parijse 'wereldje' opeens alle aandacht krijgt.Een niet geslaagde, maar interessante poging om een beeld te geven van het gebrek aan communicatie in een op een façade gerichte samenleving maakt de eenvormigheid duidelijk door Bouquet een hele reeks verschillende Parijzenaars te laten spelen. Terugkeer naar Parijs ná de tragedie voegt aan het voorafgaande niets toe en doet de vrij korte film langdradig lijken.

Le diable par la queue

1968 | Komedie, Drama

Frankrijk 1968. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Yves Montand, Maria Schell, Madeleine Renaud, Jean Rochefort en Jean-Pierre Marielle.

Een berooide aristocratische familie heeft van een kasteel een hotel gemaakt waarin een Marseillaanse gangster komt logeren. De markiezin schakelt de hele familie in om hem zijn buit afhandig te maken, zonder succes, maar hij wordt verliefd op de dromerige oude vrijster en blijft met het geld op het kasteel wonen. Deze lichtvoetige en ironische komedie kreeg een ideale rolbezetting, waarbij vooral Montand en Renaud (die gewoonlijk in serieuzere rollen te zien zijn) opvallen, maar het gehele ensemble is perfect. Frans debuut van Keller. Scenario van de regisseur en Daniel Boulanger. Camerawerk van Jean Penzer.

Le dialogue des carmélites

1960 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Philippe Agostini en R.L. Bruckberger. Met o.a. Jeanne Moreau, Alida Valli, Pascale Audret, Madeleine Renaud en Pierre Brasseur.

Een jonge aristocratische novice die aan haar roeping twijfelt wordt in 1793 met andere Carmelitessen ter dood veroordeeld en vindt voldoende moed en geloof om ook het schavot te bestijgen. Die Letzte am Schafott van Gertrude von Le Fort kreeg een ingetogen en niet nadrukkelijk stichtelijke filmbewerking, met soms onnodige of onnodig uitgesponnen scènes om de sterke rolbezetting dramatische kansen te geven. De zwakste rol is helaas van Audret als novice. Camerawerk van André Bac.

Le plaisir

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Max Ophüls. Met o.a. Jean Galland, Madeleine Renaud, Daniel Gélin, Claude Dauphin en Gaby Morlay.

De Maupassant door Ophüls: een portmanteaufilmmeesterstuk. In Le masque zijgt een oudere Casanova op de dansvloer ineen. In La maison Tellier neemt de madam van een maison close haar nachtvlinders mee op een bijzonder uitje. Le modèle vertelt de tragische liefde tussen kunstschilder en muze. Kijker, treed binnen in de Belle Époque van de classicistische Franse cinema: van decors, kostumering en fotografie tot spel en muziek ademt Le plaisir perfectie en ambivalente schoonheid. Het door Christian Matras gerealiseerde openingsshot van het tweede segment is een mirakel.

Le ciel est à vous

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Renaud, Charles Vanel, Jean Debucourt, Léonce Corne en Raymonde Vernay.

Een garagehouder, voormalig straaljagerpiloot en nog steeds verzot op de luchtvaart, brengt al zijn tijd door op de plaatselijke vliegclub. Zijn vrouw gaat een keer mee en raakt ook geïnteresseerd in vliegen, waarvoor ze veel talent blijkt te hebben. De film, gebaseerd op een ware gebeurtenis uit 1937, laat zien dat ook heel gewone mensen tot grootse dingen in staat zijn. Regisseur Grémillon schetste in zijn films vaak een heroïsch beeld van de arbeidersklasse, deze heeft ook een mooi feministisch thema en subtiele kritiek op het Vichy-regime. Een gerestaureerde versie van de film werd in 2019 in Cannes vertoond op het klassiekers-programma.

Lumière d'été

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Madeleine Robinson, Madeleine Renaud, Paul Bernard, Pierre Brasseur en Georges Marchal.

Een decadente aristocraat heeft zijm zinnen gezet op een jonge vrouw die in een herberg op de terugkeer van zijn verloofde wacht en slaagt bijna in zijn intriges. Dit gegeven als uit driestuiversroman kreeg een sombere po[KA3]ezie door het scenario van Jacques Pr[KA1]evert en een onopgesmukte overtuigingskracht door de regie van Gr[KA1]emillon (een van de vergeten grote talenten). De ideaal gekozen acteurs zijn opmerkelijk, Renaud in de eerste plaats.

Remorques

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Madeleine Renaud, Charles Blavette en Jean Marchat.

Vleesgeworden knoestigheid Jean Gabin is André Laurent, kapitein van een sleepboot (een remorquer). Op een woeste nacht is de getrouwde Laurent de aangewezen zeebonk om een scheepsbemanning te redden. De schipper in nood is zijn aartsvijand - 'een schoft op land en ter zee', aldus Laurent - maar diens vrouw is een lieftallige dame die subiet Laurents huwelijk zwaar onder druk zet. Cineast Grémillon werd gefrustreerd door de nazibezetters, maar wist desondanks een sfeervolle schuimopera aan elkaar te rijgen. Met de gedenkwaardige openingszin: 'Je kookt voor de Hollanders!? Dan ben je geen man meer, en geen kok, dan ben je een aardappel!'

L' Etrange M. Victor

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Raimu, Madeleine Renaud, Pierre Blanchar, Viviane Romance en Marcelle Géniat.

Een schijnbaar achtenswaardige burger heeft een moord gepleegd waarvoor zijn buurman wordt gearresteerd. Deze ontsnapt en zoekt zijn toevlucht bij Monsieur Victor. Dit complexe drama geeft interessante rollen aan de beroemde acteurs. Toulon werd voor de film nagebouwd in Duitse studio's. Het scenario is van Albert Valentin, Charles Spaak en Marcel Achard. Het camerawerk is van Werner Krien.

Hélène

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Benoît-Lévy en Marie Epstein. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Louis Barrault, Constant Remy, Robert Le Vigan en Jeanne Helbling.

Trouwe en stijve filmbewerking van de zeer melodramatische roman van Vicki Baum, terwijl de regisseurs zwaar tillen aan zaken als opoffering, toewijding, plichtsbesef en zelfmoord. Vandaag de dag niet meer om aan te zien.

Maria Chapdelaine

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean Gabin, Jean-Pierre Aumont, Suzanne Desprès en Alexandre Rignault.

Een boerendochter in Noord-Canada is verliefd op een landloper, die in een winters woud verdwaalt en doodvriest. Het meisje moet daarna kiezen tussen een Franse stedeling en een buurman en trouwt met de laatste om op haar boerderij te kunnen blijven. Dit vrij simpele drama krijgt kracht door de Canadese landschapsfotografie en het oog voor de Quebec-folklore. Onopgesmukt spel van Renaud en Gabin, die als de landloper voor het eerst onder Duvivier speelt en dat in de loop van twintig jaar nog zes keer zou doen. De roman van Louis Hémon werd opnieuw verfilmd in 1950 en 1983.

Le Voleur

1933 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1933. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Madeleine Renaud, Victor Francen, Jean-Pierre Aumont, Yolande Laffont en Jean Worms.

Omdat het huishoudgeld niet toereikend is om haar echtgenoot te verwennen en te behagen zoals hij verdient, gaat een jonge vrouw uit stelen. De spanning en het risico werken verslavend en ze gaat steeds verder tot een detective haar op het spoor komt. Een stille aanbidder geeft zich in haar plaats als dief uit. Deze simpele komedie - naar een toneelstuk van Henry Bernstein - krijgt frisse charme van de acteurs, terwijl Tourneur er niet méér tijd voor neemt dan strikt nodig is.

Le Tunnel

1933 | Sciencefiction

Frankrijk​/​​Duitsland 1933. Sciencefiction van Curtis Bernhardt. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Renaud, Gustaf Gründgens, André Nox en Edmond Van Daele.

De Frans gesproken versie van DER TUNNEL met in de hoofdrol Gabin in plaats van Paul Hartmann als hoofdingenieur Mac Allan en Van Daele als de voorman in plaats van Olly von Flint. Gabin speelde zijn rol meer als macho, terwijl Hartmann meer gestalte gaf aan zijn persoonlijkheid. De werkzaamheden aan de tunnel worden gesaboteerd en er vallen dodelijke slachtoffers, w.o. Mac Allans vrouw. Het werk ging echter door. Naar de utopistische roman van Bernard Kellermann uit 1913, die op symbolische wijze Amerika en Europa aan elkaar wilde verbinden. In 1935 werd de Engelse versie THE TUNNEL gedraaid onder regie van Maurice Elvey met Richard Dix, Leslie Banks, Madge Evans en Helen Vinson. De Amerikaanse titel van die film is TRANSATLANTIC TUNNEL. Het camerawerk is van Carl Hoffmann.

La maternelle

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Jean Benoît-Levy, Marie en Jean Benoit-Levy. Met o.a. Epstein, Madeleine Renaud, Alice Tissot, Paulette Elambert en Sylvette Fillacier.

Een met veel inzicht en begrip gemaakt drama over het lot van minder bedeelde in een dagverblijf op Montmartre. Het gaat over de angst en verwarring van de kleine Marie Coeuret (Elambert) en de steun die ze zoekt bij Rose (Renaud). Marie krijgt extra aandacht van Rose, maar als zij gaat trouwen met Dr. Libois (Debain), voelt Marie zich verraden. De film laat zien hoe kinderen indrukken verwerken, en dat heeft niets aan actualiteit ingeboet. Het scenario regisseur Benoît-Lévy en mederegisseuse Epstein naar de roman Leon Frapie. Het camerawerk is van Georges Asselin. Mono.

Jean de la lune

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Jean Choux. Met o.a. Madeleine Renaud, René Lefebvre, Michel Simon, Jean-Pierre Aumont en Constant Rémy.

Een dichterlijke bloemenverkoper troggelt een grillige jonge vrouw af van haar minnaar, met steun van haar broer. Eenmaal met hem getrouwd zal ze ook hem ontrouw zijn, maar toch terugkomen. De eigen scenariobewerking door Marcel Achard houdt de toon van zijn beste bitterzoete komedies geheel intact, en geeft de acteurs-in-topvorm alle kansen. Vooral Simon is perfect als de excentrieke broer. (Simon pretendeert tevens de regie van Choux te hebben overgenomen; hoe dan ook, de film is een opmerkelijk fris gebleven prestatie.) Opnieuw gefilmd in 1948. Camerawerk van Perinal, Isnard en Raulet.