Paul Bildt: cast.
Er zijn 46 films gevonden.

Anastasia - Die letzte Zarentochter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Falk Harnack. Met o.a. Susanne von Almassy, Ivan Desny, Ellen Schwiers, Lilli Palmer en Eva Bubat.

Een rondzwervende vrouw beweert Anastasia te zijn, een van de kinderen van de vermoorde tsarenfamilie, die miljoenen op een bankrekening in Engeland hadden gezet. Niemand wil de aanspraken van de tsarendochter erkennen. Terecht of niet? Anatol Litvak verfilmde in Hollywood hetzelfde jaar Anastasia.

Teufel in Seide

1955 | Drama, Thriller

Duitsland 1955. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Lilli Palmer, Curd Jürgens, Winnie Markus, Adelheid Seeck en Hans Nielsen.

Muziekuitgeefster en weduwe Palmer hertrouwt met sympathieke, niet al te succesvolle componist Jürgens, die zij een baan in de firma geeft. Ze is ziekelijk jaloers en maakt Jürgens het leven volledig zuur. Als ze meent dat haar echtgenoot flirt met medewerkster Markus, pleegt ze zelfmoord met voorbedachte rade zodat haar echtgenoot zich moet verantwoorden voor het gerecht wegens dood door schuld. Gelukkig wordt hij vrijgesproken en is hij verlost uit de hel waarin zijn psychopatische vrouw hem gevangen hield en kan hij een nieuw en gelukkig leven beginnen met Markus. Fraaie, Duitse super-soap van de bovenste plank. Gaat dat zien.

Ludwig II: Glanz und Ende eines Königs

1955 | Biografie, Drama, Historische film

Duitsland 1955. Biografie van Helmut Käutner. Met o.a. O.W. Fischer, Ruth Leuwerik, Friedrich Domin, Paul Bildt en Marianne Koch.

Alles in deze biopic van de Beierse koning ziet er pico bello uit, maar een beetje saai is het wel. Vooral in het begin als de vorst lange gesprekken voert tijdens wandelingen in de paleistuin. Maar in de jaren '50 was die statische manier van filmen kennelijk geen bezwaar. Het publiek genoot van de technicolor-kleuren, de kostuums, en de toenmalige filmsterren. Naast titelrolvertolker O.W. Fischer zien we toppers als Ruth Leuwerik als Sissi, Friedrich Domin in de rol van Bismarck en Paul Bildt als componist Wagner. De film werd deels opgenomen op de sprookjeskastelen die Ludwig tijdens zijn leven uit de grond liet stampen.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.

Sauerbruch - Das war mein Leben

1954 | Drama, Biografie

Duitsland 1954. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Ewald Balser, Heidemarie Hatheyer, Maria Wimmer, Lina Carstens en Hilde Körber.

Balser werd bij het bioscooppubliek geweldig populair door zijn rol van chirurg Ferdinand Sauerbruch met zijn twijfels aan het bestaan, etcetera, die pas het licht ziet als een reeds opgegeven patiënte toch nog beter wordt. Wat is het medische beroep toch wondermooi... Geen film voor nuchtere kijkers. Scenario van Felix Lützkendorf. Camerawerk van Helmuth Ashley.

Die verschwundene Miniatur

1954 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1954. Misdaad van Carl-Heinz Schroth. Met o.a. Paola Loew, Paul Westermeier, Ralph Lothar, Bruno Hübner en Paul Bildt.

Meesterslager Westermeier uit Hannover heeft z`n hele leven gezwoegd voor vrouw en kinderen. Nu is hij het zat en wil wel eens iets anders. Hij vliegt er op uit naar Kopenhagen waar hij bevallige secretaresse Loew leert kennnen. Haar baas heeft op een veiling een miniatuurtje gekocht dat naar Hannover moet - of Westermeier Loew begeleiden wil. Nou, klaar dat wil hij wel! In de trein blijkt dat ook anderen zich voor het kunstvoorwerp interesseren. Slager Westermeier springt op de bres voor snoesje Loew, maar beseft pas later dat hij het gewillige slachtoffer is, die moeiteloos in een van te voren opgezette val tuint. Maar... Onderhoudende, tamme en toch wel heel belegen caper-comedy met charmant spelende hoofdrollen. Naar het bekende, gelijknamige verhaal van Erich K[KA3]astner (dat in ons land door menige middelbare scholier op zijn Duitse literatuurlijst werd gezet omdat het zo kort en simpel was), die het zelf tot scenario bewerkte. Ekkehard Kyrath stond achter de camera.

Solange du da bist

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Harald Braun. Met o.a. Maria Schell, O. W. Fischer, Hardy Krüger, Paul Bildt en Brigitte Horney.

Een ongelooflijk succes aan de kassa was dit damesdrama over een figurante die haar biografie schreef, waarna zij zelf de hoofdrol in de verfilming ervan mag spelen, wat haar grote psychische problemen bezorgt. Het kwasibetoog over het echte leven en het nagespeelde is niet alleen ongelooflijk rommelig geregisseerd, maar ook uiterst hypocriet verwoord.

Muß man sich gleich scheiden lassen?

1953 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1953. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Hardy Krüger, Ruth Leuwerik, Hans Söhnker, Tilda Thamar en Fita Benkhoff.

Oppervlakkige, onwaarschijnlijke onzin over getrouwde autocoureur Andreas (Kr[KA3]uger), die na een ongeval op het circuit voor een kuur naar Zwitserland moet. Hij maakt daar kennis met de eigengereide Joan de Portago (Thamar), die hem koste-wat-het-kost wil inpalmen. Echtgenote Garda (Leuwerik) die de kost verdient als fotografe voor een tijdschrift, moet naast haar drukke baan ook nog een `list` verzinnen (wat geflirt met chirurg Dr. Algys - Söhnker) om Andreas terug te winnen. Niet bepaald origineel naar de toneelklucht Lauter Lügen van regisseur Schweikart, die met Maria Niklisch zijn eigen stuk omschreef tot scenario. De hoofdrollen waren in die tijd zeer populair bij het Duitse bioscooppubliek en konden geen kwaad doen, al was de inhoud nu niet je 'dat'. Het camerawerk is van Helmuth Fischer-Ashley.

Königliche Hoheit

1953 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1953. Komedie van Harald Braun. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Lil Dagover, Paul Henckels en Mathias Wiemann.

Hoe komt het toch dat de boeken van Thomas Mann, zodra Duitse regisseurs er een vinger naar uitsteken, veranderen in de spreekwoordelijke prut? Het is een wonder dat het Braun nog enigszins lukte met het alleraardigste verhaal over de Amerikaanse miljonairsdochter Imma Spoelman die het hart verovert van een arrogante prins in een failliet vorstendommetje. Voor wie van het boek genoot, is de film toch een teleurstelling, maar dat komt omdat de rolbezetting net niet deugt, evenmin als de regie van de bijrollen. Het scenario is gemaakt met mederwerking van Erika Mann, Georg Hurdalek en Hans Hömberg. Het camerawerk is van Werner Krien en Gerhard Krüger.

Toxi

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Toxi, Paul Bildt, Johanna Hofer, Carola Höhn en Elisabeth Flickenschildt.

Flauwe, hypocriete nonsens over een ouder echtpaar dat het zwarte meisje Toxi adopteert dat alle racisme overwint en alle harten verovert.

Die Spur führt nach Berlin

1952 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1952. Mysterie van Frantisek Cáp. Met o.a. Gordon Howard, Irina Garden, Kurt Meisel, Hans Nielson en Paul Bildt.

In het Berlijn van 1952 worden in de zakken van een dode man valse dollarbiljetten uit 1944 gevonden. Een Amerikaanse advocaat raakt toevallig betrokken bij de zaak, terwijl hij op zoek is naar ene Dornbrink, die een hoop geld zal erven. Er wordt zo overdreven geacteerd, dat het af en toe net lijkt of je naar een zwijgende film zit te kijken.

Die Große Versuchung

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Erich Ponto, Renate Mannhardt en Paul Bildt.

Hospik Gerbrand geeft zich na de oorlog uit voor chirurg. Met succes. Totdat zijn geweten begint te spreken. Een grandioos kitscherig melodrama dat als parodie op het genre te genieten valt, al was dat niet de bedoeling. Scenario van Kurt Heuser naar het tijdschriftartikel Der Erfolgreiche van Hans Kades. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Franz Weihmayr.

Das kalte Herz

1950 | Fantasy, Familiefilm

Oost Duitsland 1950. Fantasy van Paul Verhoeven. Met o.a. Lutz Moik, Hanna Rucker, Paul Bildt, Erwin Geschonneck en Lotte Loebinger.

Het sprookje van Wilhelm Hauff over de luie kolenbrander, die zich een stenen hart in ruil voor welvaart en rijkdom laat aanpraten door een boze geest. Als hij tot inzicht komt over zijn hardvochtigheid, weet hij de geest te verlokken en zijn hart terug te krijgen - daarna verandert het winterse bos in een groen voorjaarswoud na zijn eerste bijlslag. Moraal van het verhaal: waardeer de goede dingen des levens. Eng voor de allerkleinsten en primitief gemaakt. Regisseur Verhoeven en Wolff von Gordon schreven het scenario. Camerawerk van Bruno Mondi.

Unser tägliches Brot

1949 | Drama

Oost Duitsland 1949. Drama van Slatan Dudow. Met o.a. Paul Bildt, Viktoria von Ballasko, Harry Hindemith, Inge Landgut en Ina Halley.

Een huis, vlak na de oorlog, dat allerlei bewoners herbergt die elk op een eigen manier aan de kost komen, is symbolisch voor de naoorlogse maatschappij. Een knappe enscenering van KUHLE WAMPE-regisseur Dudow.

Affäre Blum

1948 |

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1948. Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Hans Christian Blech, Gisela Trowe, Maly Delschaft, Arno Paulsen en Blandine Ebinger.

In de UFA-studio's van de Berlijnse wijk Babelsberg begon de latere DDR-staatsfirma DEFA aan een serie hoogst interessante films, die in die jaren beter waren dan het gros dat uit West- Duitsland kwam. DIE MÖRDER SIND UNTER UNS en AFFÄRE BLUM zijn daar knappe voorbeelden van. Dr. Jakob Blum wordt omstreeks 1925 van moord beschuldigd en wegens het heersende antisemitisme staat zijn schuld bij voorbaat vast. Goed scenario van Robert A. Stemmle, prima acteurs zelfs in de bijfiguren, en soms schitterend camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner. Een klassieke DEFA-produktie.

Razzia

1947 | Misdaad, Thriller

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1947. Misdaad van Werner Klingler. Met o.a. Paul Bildt, Elly Burgmer, Agathe Poschmann, Heinz Wetzel en Claus Holm.

Eén van de eerste films die werd gemaakt na WO II in Duitsland, in de Sovjet sector. De politie van Berlijn bindt de strijd aan met zwarthandelaren.

Irgendwo in Berlin

1946 | Familiefilm, Avonturenfilm

Oost Duitsland 1946. Familiefilm van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Harry Hindemith, Hedda Sarrow, Charles Kentschke, Paul Bildt en Fritz Rasp.

De maker van het uiterst populaire EMIL UND DIE DETEKTIVE filmt opnieuw de jeugd: nu op de Berlijnse puinhopen. Jongens dagen elkaar uit tot gevaarlijk spel wat de dood van een van hen tengevolge heeft. Een gave, kleine film. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Werner Krien.

Kollege kommt gleich

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Karl Anton. Met o.a. Albert Matterstock, Carole Höhn, Fritz Kampers, Elizabeth Markus en Paul Bildt.

Een typisch doorzichtig geval van schijn bedriegt. Lilo Hillmer (H[KA3]ohn), de aantrekkelijke, maar verwende dochter van de eigenaar van een modehuis is verloofd met een zekere Robert Wendler (Matterstock), waarvan ze het beroep niet kent, totdat ze hoort dat hij eerste kellner is in een restaurant. Dat is veel te min voor haar en ze wil het onmiddellijk uitmaken. Omwille van haar vader (Kampers), die torenhoge schulden heeft bij Robert, trouwt ze toch met hem. Ze houdt haar neus opgetrokken tijdens hun huwelijksreis en glimlacht vals tegen de buitenwacht om de schijn op te houden. Robert gedraagt zich heel correct en Lilo vindt hem steeds charmanter en aardiger en moet haar uiterste best doen het niet te laten merken. Robert vertelt haar dat zijn vader (Bildt), die ook in hetzelfde vak zit en zijn carrière begonnen is met schoenenpoetsen van anderen, op bezoek komt. Lilo walgt, maar als later blijkt dat Roberts vader een hotelmagnaat is, is alles koek en ei en slaakt iedereen een zucht van verlichting. Onzinfilm van de 45-jarige Anton, die onder de nazi's zijn vruchtbaarste periode had. De spelprestaties zijn pure routine en de film is ruim een halve eeuw na dato ongenietbaar. Scenario van Curt J. Braun naar de gelijknamige toneelklucht van Wilhelm Utermann. Het camerawerk is van Eduard Hoesch.

Herr Sanders lebt gefährlich

1943 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1943. Mysterie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Else von Möllendorf, Greti Schörg, Harald Paulsen, Paul Henckels en Aribert Wäscher.

Verhoeven is een successchrijver van detectiveromannetjes, die de schijn ophoudt als meesterspeurder, terwijl zijn inspiratie hem allang verlaten heeft. Hij wordt dan ook nog onder druk gezet door een een crimineel omdat hij ooit een boek gebaseerd heeft op diens bekend geworden misdaad. Na hem een som geld betaald te hebben, biedt de boef de uitgebluste auteur zijn diensten bij een eventuele volgende zaak en dat is hard nodig, want de schrijver-speurder wil een revuedanseresje helpen die verstrikt zit in een zendelzaak. Een dagdagelijkse krimi, die niet overhoudt.

Ein Glücklicher Mensch

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Met o.a. Ewald Balser, Gustav Knuth, Viktor de Kowa, Curd Jürgens en Paul Bildt.

Professor Eberhard Lorenz heeft een volmaakt huisgezin. Iedereen leidt een plezierig en gelukkig leven, totdat blijkt dat er een cheque vervalst is. Uitstekend spel van Balser, goede regie van Verhoeven en Jürgens, nog aan het begin van zijn carrière, in een van de kleinere rollen.

Du gehörst zu mir

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Willy Birgel, Lotte Koch, Viktor Staal, Margarete Schön en Leo Peukert.

Een chirurg redt het leven van zijn vrouw die er met zijn assistent vandoor wilde gaan. Als zij eenmaal is genezen, blijft zij bij hem. De driehoeksverhouding werd de basis van een saaie film.

Ein Windstoss

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Walter Felsenstein. Met o.a. Paul Kemp, Margrit Debar, Paul Bildt, Lina Carstens en Ursula Herking.

Een man komt in nachthemd op de gang te staan omdat zijn deur is dichtgewaaid. Een geslaagde verfilming van Giovacchino Forzano's komedie Un colpo di vento, geregisseerd door de debutant Felsenstein die na WO II één van de belangrijkste operaregisseurs ter wereld zou worden. Rake typeringen, vooral van Kemp.

Die Grosse Liebe

1942 | Musical

Duitsland 1942. Musical van Rolf Hansen. Met o.a. Zarah Leander, Viktor Staal, Grethe Weiser, Paul Hörbiger en Wolfgang Preiss.

Deze film bevat de beroemde schlager 'Davon geht die Welt nicht unter', maar ook 'Mein Leben für die Liebe' en 'Ich weisz, es wird einmal ein Wunder gescheh'n', liedjes die in die jaren een dubbele betekenis meekregen. Vliegenier Viktor Staal moet steeds maar weer afscheid nemen van zijn grote liefde, variété-zangeres Leander. Bijna 30 miljoen Duitsers zagen de film nog voordat de oorlog afgelopen was, waarmee de erotiek uitstralende Leander er een van de grootste commerciële successen in Duitsland van maakte.

Die Entlassung

1942 | Historische film

Duitsland 1942. Historische film van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Emil Jannings, Theodor Loos, Carl Ludwig Diehl, Werner Hinz en Werner Krausz.

Keizer Wilhelm II heeft last van Bismarck en verzoekt hem het veld te ruimen. Arme Bismarck, aldus de valse boodschap van deze propagandafilm.

Zwei Welten

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Max Eckard, Joachim Brennecke, Paul Bildt, Berta Monnard en Hansi Wendler.

Romantiek en vriendschap tussen jongelui die bij het binnenhalen van de oogst moeten helpen. Een film, die tot heimelijk plezier van hen die Gründgens' geaardheid kenden, duidelijke homoseksuele toespelingen bevatte, ofschoon hij ongetwijfeld bedoeld was als nazi-propaganda.

Unser Fräulein Doktor

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Erich Engel en Erich Engels. Met o.a. Jenny Jugo, Albert Matterstock, Heinz Salfner, Hans Schwarz jr. en Hans Richter.

Juffrouw Hansen, een jonge lerares (Jugo), heeft het niet makkelijk. Haar mannelijke kollega's, met name de heer Klinger zien haar niet voor vol aan, omdat ze een vrouw is. Pas als Klinger een been breekt en juf Hansen zijn klas meer dan voortreffelijk weet op te vangen en voor te bereiden op het komende eindexamen, keert het tij. Ze heeft dan wel de harten van de leerlingen gestolen, wat Klinger jaloers maakt. Tijdens een schoolreisje wordt de strijdbijl echter begraven en bloeit er zelfs een romance op tussen de voormalige rivalen. Wederom heeft regisseur Engel met zijn favoriete hoofdrolspeelster Jugo een vermakelijke komedie met diepgang geproduceerd. Matterstock bewijst zich een gelijkwaardige tegenspeler, die de strijd aanbindt met Jugo middels heerlijke dialogen. Scenario van Fritz Schwiefert. Camerawerk van Massimo Terzano.

Kora Terry

1940 | Drama, Thriller

Duitsland 1940. Drama van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Josef Sieber, Will Dohm, Herbert Hübner en Will Quadflieg.

Acrobatische tweelingzusters zijn beiden verliefd op dezelfde violist. Rökk-voer bij uitstek met liedjes als 'Wenn es Frühling wird' en 'Für eine Nacht voller Seligkeit'.

Die Frau ohne Vergangenheit

1939 | Drama, Misdaad

Duitsland 1939. Drama van Nunzio Malasomma. Met o.a. Charles Klein, Sybille Schmitz, Albrecht Schoenhals, Maria von Tasnady en Hans Leibelt.

Een onbekende vrouw, die door een verkeersongeluk haar geheugen kwijt is (Schmitz), wordt door de arts Dr. Entrupp (Schoenhals) medisch begeleid. De twee vatten een steeds groter wordende genegenheid voor elkaar op, hoewel de arts met een ander (Tasnady) verloofd is. De onbekende wordt er in het verloop van de film van verdacht, medeplichtige van een misdadiger te zijn. Ze doet een zelfmoordpoging, maar wordt door Dr. Entrupp gered. Een happy end. De overtuigingskracht van het spel van vooral Sybille Schmitz wint het van het al te clichématige sensatieverhaal.

Der Schritt vom Wege

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Gustaf Gründgens. Met o.a. Marianne Hoppe, Karl Ludwig Diehl, Max Gülstorff, Paul Hartmann en Käthe Haack.

Als Effi Briest, wegens overspel door haar man uit huis is gezet, en haar kind nog eens een keertje mag zien, bemerkt zij dat het dochtertje haar geheel vreemd geworden is. Een vrouw als slachtoffer van mannelijke deugd, naar Theodor Fontane's roerende roman EFFI BRIEST. Gründgens' verfilming benadert de Fassbinder-versie en Gründgens' vrouw Hoppe geeft een gevoelige vertolking van de hoofdrol.

Lauter Lügen

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Albert Matterstock, Fita Benkhoff, Paul Bildt en Wolfgang Staudte.

Rühmanns eerste zelf geregisseerde komedie over een autoracer die verliefd wordt op een verpleegster; maar zijn vrouw steekt er bijtijds een stokje voor.

Die Umwege des schönen Karl

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Froelich. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Westermeier, Ernst Legal, Leo Peukert en Albert Florath.

Een kelner uit een Duitse badplaats neemt een betrekking in Berlijn aan. Dankzij zijn winsten bij de paardenrennen kan hij in de beste kringen verkeren, totdat hij al zijn geld en zijn baan kwijt is. Een goede rol van Rühmann, minder uitbundig dan men tot dan toe van hem gewend was, zelfs met tragische accenten. Scenario van Philipp Lothar Mayring, Jacob Geis en Harald Braun naar een roman van Paul Enderling. Camerawerk van Reimar Kuntze.

Der Spieler

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Lída Baarová, Hannes Stelzer, Albrecht Schoenhals, Eugen Klöpfer en Hilde Körber.

Geslaagde verfilming van de gelijknamige roman van Dostojewski. De sfeer is goed getroffen en de rollen zijn uitstekend bezet. Jammer genoeg stond deze film onder een slecht gesternte. Hoofdrolspeelster Lida Baarova viel bij Hitler in ongenade vanwege haar verhouding met propagandaminister Goebbels. Ze werd afgevoerd naar Tsjechoslowakije en de film werd verboden. Pas na de oorlog draaide hij, met veel succes, in de Duitse bioscopen. Een film die zeer het aanzien waard is en die de vergelijking met andere verfilmingen van hetzelfde verhaal glansrijk kan doorstaan.

Der Fall Deruga

1938 | Thriller, Drama

Duitsland 1938. Thriller van Fritz Peter Buch. Met o.a. Willy Birgel, Geraldin Katt, Käthe Haack, Dagny Servaes en Paul Bildt.

Op haar sterfbed verandert een gescheiden vrouw alsnog haar testament ten gunste van haar gewezen man. En dat vinden de erfgenamen niet leuk, waarom zij maar eens beginnen de man te beschuldigen van moord op zijn vrouw. Jammer dat de spanning van het gegeven wordt opgeofferd aan allerlei gerechtstoestanden. Nieuwe versie uit 1958: ...UND NICHTS ALS DIE WAHRHEIT.

Am seidenen Faden

1938 |

Duitsland 1938. Robert A. Stemmle. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe von Nagy, Carl Kuhlmann, Bernhard Minetti en Erich Ponto.

De film speelt in Duitsland in de moeilijke jaren vlak na WO I. Veteraan Richard (Fritsch) wil met behulp van een uitvinder (Minetti) kunstzijde gaan fabriceren. O.W.`er Kuhlmann probeert dit op alle manieren te verhinderen. Zelfs als zijn dochter Lissy (Nagy) trouwt met Richard, zet hij de strijd voort. Als de fabriek met sluiting wordt bedreigd, nemen de arbeiders het op voor Richard. De plannen van Lissy's vader lijden schipbreuk, ondanks zijn niets-ontziende optreden. Een goed gemaakt tijdsbeeld, een aanklacht tegen het internationale speculeren in de Republiek van Weimar. Ongetwijfeld een propagandafilm uit de nazi-tijd, maar wel goed gemaakt.

Signal in der Nacht

1937 | Oorlogsfilm

Duitsland 1937. Oorlogsfilm van Richard Schneider-Edenkoben. Met o.a. Sybille Schmitz, Hannes Stelzer, Inge List, Harald Paulsen en Hansgeorg Laubenthal.

WO I, het Oostenrijks-Italiaanse front in de Alpen. Een jonge Oostenrijkse (Schmitz), vrouw van een Italiaanse graaf, komt tussen de linies terecht. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen de liefde voor haar oude en haar nieuwe vaderland. Buiten haar schuld wordt ze verdacht van hulp aan haar zwager (Stelzer), een Italiaanse officier die een strategisch belangrijke brug heeft opgeblazen. Ze verschijnt voor de Oostenrijkse militaire rechtbank. Pas op het laatste moment blijkt haar onschuld. Een film over vaderlandsliefde zonder chauvinisme, waarin geen der strijdende partijen negatief wordt afgeschilderd en die aan het slot een ronduit verzoenende strekking heeft. Met recht een van de weinige oorlogsfilms van het Derde Rijk, die na de oorlog niet door de geallieerden werd verboden.

Madame Bovary

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Pola Negri, Ferdinand Marian, Aribert Wäscher, Werner Scharf en Alexander Engel.

Een van de talrijke verfilmingen van de beroemde roman van Flaubert. Emma (Negri) trouwt met een onbeduidende plattelandsarts (W[KA3]ascher), en kan haar draai niet vinden in de saaie, kleinburgerlijke wereld van haar man. Ze bedriegt hem met Rodolphe (Marian), maakt schulden bij de woekeraar Lheureux (Bildt) en pleegt tenslotte, wanneer de uitzichtsloosheid van haar situatie tot haar doordingt, zelfmoord. Een grandioze verfilming van dit verhaal, vooral wat betreft de figuur- en sfeertekening van destijds. Ster van de zwijgende film, Pola Negri, slaagt erin de middelen om zich uit te drukken spaarzaam in te zetten en brede, weidse gebaren te vermijden. Ook de overige acteurs zijn zonder uitzondering goed gekozen. De moeite van het bekijken waard.

La Habanera

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Ferdinand Marian, Karl Martell, Julia Serda en Boris Alekin.

Laatste Duitse melodrama van Detlef Sierck voordat hij in Hollywood als Douglas Sirk begon aan een tweede, niet minder vruchtbare carrière-etappe. Waarin de Zweedse bourgeoise Astrée, met tantetje zomerend in Puerto Rico, valt voor een machtige edelman. Het vakantieliefdessprookje muteert echter spoedig tot treurlied. Kersverse Ufa-ster Leander, de gekwelde schoonheid in dit superieure staaltje romantisch escapisme, zingt de tranentrekker 'Der Wind hat mir ein Lied erzählt' met een stille snik. Prachtige fotografie van meestercameraman Franz Weihmayr (Triumph des Willens, Fährmann Maria). Locatieopnamen vonden plaats op Tenerife tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

Gabriele eins, zwei, drei

1937 | Komedie

Duitsland 1937. Komedie van Rolf Hansen. Met o.a. Marianne Hoppe, Gustav Fröhlich, Grether Weiser, Will Dohm en Harald Paulsen.

De eerste lange speelfilm van Hansen is een geslaagde komedie vol verwisselingen en misverstanden rond de jonge Gabriele, een meisje van rijke komaf (Hoppe), dat met haar kamenierster Fanny (Weiser) van rol ruilt om eens iets mee te maken. Ze leert een jongeman met de naam Brack (Fr[KA3]ohlich) kennen en gaat van hem houden. Het bevalt Fanny zo goed in haar nieuwe rol, dat zij niet meer naar haar oude leven terug wil en Gabriele slaagt er niet in Brack ervan te overtuigen, wie zij werkelijk is. Wanneer een schurk met de naam Smikry (Paulsen) zijn vriendin Odette (Sais) ertoe overhaalt, zich eveneens voor Gabriele uit te geven, is de verwarring compleet. Aan het slot komt toch nog alles aan het licht. Een opgewekte film vol goede invallen en interessant camerawerk. Marianne Hoppe overtuigt ook in een vrolijke rol als deze. Ook bekend als GABRIELE SUCHT ABENTEUER.

Der Mann, der Sherlock Holmes war

1937 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1937. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Marieluise Claudius, Hilde Weissner en Hansi Knoteck.

Twee avonturiers doen zich voor als Sherlock Homes en dr Watson en gaan op verzoek van de Parijse politie achter een bende vervalsers aan.

Glückskinder

1936 | Komedie

Duitsland 1936. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Lilian Harvey, Willy Fritsch, Oskar Sima, Paul Kemp en Paul Bildt.

Een journalist zorgt ervoor dat een knap zwerfstertje uit de gevangenis blijft. Een typische Harvey-Fritsch-productie. Een alleraardigste en zeldzame 'screwball-comedy' van Duitse bodem. Scenario van regisseur Martin en Robert A. Stemmle. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet.

Ich liebe alle Frauen

1935 | Muziek

Duitsland 1935. Muziek van Karl Lamac. Met o.a. Lien Deyers, Jan Kiepura, Paul Bildt, Fritz Imhoff en Margarete Kupfer.

De beroemde zanger Jan Moreno heeft een dubbelganger die in een delicatessenzaak werkt en daaruit vloeien heel wat verwikkelingen voort. Jan Kiepura speelt met veel plezier z'n dubbelrol en zingt het hoogste lied, o.a. 'Ob blond, ob braun, ich liebe alle Frau'n' van Robert Stolz. Een van de laatste Duitse films van de Nederlandse Lien Deyers.

Dreyfus

1930 | Drama, Historische film

Duitsland 1930. Drama van Heinz Goldberg. Met o.a. Fritz Kortner, Grete Mosheim, Heinrich George, Erwin Balser en Albert Bassermann.

Fritz Kortner is de Frans-joodse officier Dreyfus die wegens verraad naar Duivelseiland werd verbannen, na een rechtszaak die een antisemitische doorgestoken kaart bleek te zijn. Ondanks technische mankementen bij de geluidsopname en de daardoor ontstane starre beeldregie, is er een uiterst interessante film ontstaan die ten onrechte 'vergeten' raakte.

Der Andere

1930 | Drama

Duitsland 1930. Drama van Robert Wiene. Met o.a. Fritz Kortner, Käthe von Nagy, Heinrich George, Oskar Sima en Julius Falkenstein.

Een nieuwe versie van de gelijknamige stomme film uit 1913 met een voortreffelijke rolbezetting.

Das Mädchen mit den fünf Nullen

1927 | Komedie

Duitsland 1927. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Elza Temary, Marcell Salzer, Adele Sandrock, Elsa Wagner en Paul Bildt.

Drie mannen en een vrouw winnen de hoofdprijs in een loterij, maar worden er niet erg gelukkig mee. Dit is de tweede, zwijgende, film van Heinz Rühmann na zijn debuut in DAS DEUTSCHE MUTTERHERZ, een smartlap waarin hij een in-gemene zoon speelt. Opmerkelijker dan zijn aandeel in deze onbeduidende klucht was de omstandigheid dat de befaamde filmtheoreticus Béla Bálasz zich met het schrijven van het draaiboek voor dit soort films moest bezighouden. Rühmanns carrière begon pas echt met zijn volgende film: DIE DREI VON DER TANKSTELLE.

Menschen untereinander

1926 | Zwijgende film

Duitsland 1926. Zwijgende film van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Alfred Abel, Aud Egede Nissen en Paul Bildt.

Na Die Verrufenen en Die Unehelichen is deze episodenfilm het fraaie sluitstuk van de sociale triptiek die de veelzijdige Lamprecht (1897-1974) in krap twee jaar tijd draaide. De uit diverse verhaallijnen opgebouwde handeling volgt de bewoners van een typisch Berlijns 'Mietshaus' (huurkazerne) in de jaren twintig. Dankzij de aan Döblin- en Roth-romans herinnerende caleidoscopische structuur ontstaat een treffend beeld van diverse bevolkingslagen in de grote stad, afgezet tegen kapitalistisch systeem en fluctuerende conjunctuur. Een van de geëngageerde 'Milljöh'-films (verbastering van 'milieu') waarvoor Lamprecht samenwerkte met tekenaar Heinrich Zille. In 2013 is de film gerestaureerd.

Schloß Vogelöd

1921 | Zwijgende film, Horror, Mysterie

Duitsland 1921. Zwijgende film van F.W. Murnau. Met o.a. Arnold Korff, Lulu Kyser-Korff, Lothar Mehnert, Paul Bildt en Olga Tschechowa.

Op Slot Vogelöd komt een deftig gezelschap bij elkaar voor een jachtweekend, maar de vrolijkheid wordt verstoord door de onverwachte komst van graaf Oetsch, die ervan wordt verdacht zijn broer te hebben vermoord. Erger, de weduwe van het slachtoffer arriveert ook. Dan verdwijnt er iemand. Eerder mysterieus dan griezelig moorddrama waarin Murnau onder andere een aantal fraai vormgegeven dromen verwerkt, werd gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz. Een jaar later schreef de expressionistische filmmaker geschiedenis met zijn trefzekerder gemaakte vampierklassieker Nosferatu.