Giuseppe Amato (1899-1964): regie, productie en schrijver.
Er zijn 7 films gevonden.

La dolce vita

1960 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anita Ekberg, Anouk Aimée, Lex Barker en Yvonne Furneaux.

Journalist Marcello Rubini (Mastroianni) holt van de ene primeur naar het volgende schandaal, slaapt in een bordeel, bezoekt een intellectueel, alles te midden van de jetset van Rome. Hij weet zijn cynische afstandelijkheid te bewaren, maar hij ontdekt te laat dat hij van zichzelf en van het 'echte leven' is vervreemd. Een van de beste en in elk geval meest toegankelijke films uit Fellini's oeuvre, met spectaculaire, aangrijpende en vermakelijke episodes, waaronder de beroemde scène van Mastroianni en Ekberg in de Trevifontein. Gouden Palm in Cannes.

Seven Hills of Rome

1957 | Romantiek, Musical, Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Italië 1957. Romantiek van Roy Rowland. Met o.a. Mario Lanza, Marisa Allasio, Renato Rascal, Peggie Castle en Clelia Matania.

Een beroemde Amerikaanse zanger van Italiaanse origine brengt een bezoek aan Rome waar hij te gast is bij zijn neef, een pianist in een plaatselijke club. Hij raakt verzeild in een situatie waarin hij moet kiezen tussen zijn verloofde en een Italiaans meisje. Een voorspelbare liefdesgeschiedenis. Scenario van Art Cohn, Giorgio Prosperi naar een idee van Giuseppe Amato. Camerawerk van Tonino Delli Colli.

Era di venerdì 17

1956 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Mario Soldati. Met o.a. Fernandel, Giulia Rubini, Alberto Sordi, Jean Brochard en Fosco Giachetti.

Een handelsreiziger (Fernandel) ontmoet in de trein een zwanger meisje (Rubini) en gaat met haar mee naar haar ouderlijk huis om de eerste klap op te vangen. Na gefêteerd te zijn als aanstaande schoonzoon, brengt hij de familie begrip bij voor de situatie en keert terug in zijn eigen sleurhuwelijk. Deze nieuwe versie in kleur van een vroeg-neorealistische komedie wordt gedragen door de sympathieke, ingehouden rol van Fernandel die extravert tegenspel kreeg. (In de Franse versie is de handeling van Italië naar de Provence verplaatst door enkele dialoogwijzigingen.)

Gli Ultimi cinque minuti

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Giuseppe Amato. Met o.a. Linda Darnell, Vittorio De Sica, Rossano Brazzi, Sophie Desmarets en Peppino De Filippo.

Woningnood drijft een man en een vrouw tot een verstandshuwelijk waardoor ze samen een flat kunnen betrekken. Na flirts en avontuurtjes over en weer winnen echtelijke trouw en liefde. Deze voorspelbare komedie steunt op de dialoog die door nasynchronisatie van de internationale rolbezetting ook niet erg sprankelt.

Donne proibite

1954 | Drama

Italië 1954. Drama van Giuseppe Amato. Met o.a. Linda Darnell, Valentina Cortese, Lea Padovani, Anthony Quinn en Giulietta Masina.

Standaard-melodrama over prostituées die uit 'het leven' willen, wat slechts één van hen lukt. De ontmoeting tussen Quinn en Masina bij deze film resulteerde in LA STRADA. Engelse titel: ANGELS OF DARKNESS.

Le retour de Don Camillo

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Leda Gloria, Paolo Stoppa en Charles Vissière.

Tweede aflevering van een reeks Don Camillo films met de beroemde Franse komiek Fernandel in de hoofdrol van excentrieke pastoor. Dit vervolg op Don Camillo (1952) is beter dan het origineel. Het verhaal is geloofwaardiger, de dialogen zijn flitsender en de hoofdrolspelers zijn aantoonbaar beter op elkaar ingespeeld. Don Camillo heeft zijn geliefde dorp verlaten in ruil voor een nogal afgelegen post in de bergen. Hij wil het liefst zo snel mogelijk weer naar huis, en andersom willen zijn vroegere parochianen, met inbegrip van de burgemeester, hem graag weer terug. René Barjavel en regisseur Duvivier baseerden het scenario op de boeken van Giovanni Guareschi.

Ladri di biciclette

1948 | Drama, Experimenteel

Italië 1948. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamarenda en Vittorio Antonucci.

Na lang werkeloos te zijn geweest bemachtigt Antonio Ricci (Maggiorani) eindelijk een baantje, als posterplakker in het Rome van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Maar zijn fiets wordt gejat. Een ramp, nu kan hij zijn werk niet doen. Met zijn zoontje Bruno (Staiola) gaat Antonio op zoek naar de dief. Hoogtepunt in het Italiaanse neo-realisme, een stroming waarin de filmers gebruik maakten van bestaande locaties en niet-professionele acteurs om hun verhalen over de straatarme arbeidersklasse te vertellen. Door critici vaak genoemd als een van de beste films aller tijden.