Karl-Heinz von Hassel

Acteur

Karl-Heinz von Hassel is acteur.
Er zijn 47 films gevonden.

Fliege hat Angst

2004 | Drama, Thriller, Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Drama van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Peter Weck, Wolfgang Winkler, Heidelinde Weiss en Ernst Stankovski.

Alweer een aflevering met ex-TATORT Kommissar Edgar Brinkmann (Von Hassel), een gentleman, bijgenaamd Fliege, die nog niet helemaal gewend is aan zijn pensioenstelling. Hij deelt nog steeds een flat met toneelspeler-zonder-rol Otto von Thalheim (Weck) en gepensioneerde dierenarts Richard Bilinsky (Winkler). Ursula Dietrich (Weis), bijgenaamd Frau Dieter, zorgt nog altijd voor hen. Otto krijgt eindelijk een filmrol, verzwijgt dat het om een reclamefilmpje gaat en vraagt de tegenstribbelende Frau Dieter om op treden als zijn agente. Ondertussen worden er dreigementen ontvangen en volgens Otto komen die van oude vijanden van Fliege, die nog een appeltje met hem te schillen hebben. Tenslotte blijkt het om een andere zaak te gaan, zodat er ook nog een rol voor Richard weggelegd is. Het scenario is van Thomas Kirdorf, die de nodige TATORT-afleveringen op zijn naam heeft staan. Deze keer is zijn werk een verzameling van schetsen, die door de bank genomen heel tam zijn en uitsluitend ware fans van het personage Kommissar Brinkmann kunnen bekoren. Het camerawerk is van Peter Hoffmann.

Fliege kehrt zurück

2003 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2003. Misdaad van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Peter Weck, Wolfgang Winkler, Heidelinde Weis en Michael Lesch.

Het idee achter het scenario van Thomas Kirdorf is wel grappig. De chique, gepensioneerde TATORT commissaris uit Frankfurt Edgar Brinkmann (Von Hassel) lost een moord op als hij op zoek is naar een nieuwe woning. Alleen had het verhaal wel sterker en spannender mogen zijn. Nu heb je toch sterk de indruk dat enige heren verwend werden met rollen die ze goed kunnen spelen. Brinkmanns nieuwe leven is allesbehalve opwindend. Alleen de charmante hulp in de huishouding, Ursula Dietrich (Weis), zelf ook niet de allerjongste meer, brengt nog enige vreugde in de kleurloze sleur. Brinkmann maakt als hem de huur is opgezegd, kennis met een merkwaardig stel heren: ex-dierenarts Richard Bilinsky (Winkler, zo te horen een ossi) en diens labiele vriend toneelspeler zonder werk Otto von Thalheim (Weck), die gelooft dat een kennis van hem vermoord is, in plaats dat ze een natuurlijke dood zijn gestorven. De sceptische Brinkmann, die het stel wel een 'odd couple' vindt, zet een val met Frau Dietrich als lokvogel. En zie hier, het werkt. Winkler is bekend als Hauptkommissar Herbert Schneide uit Halle in de serie POLIZEIRUF 110. Het camerawerk is van Peter Hoffmann.

Tatort - Unschuldig

2001 | Mysterie, Thriller

Duitsland 2001. Mysterie van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Jany Tempel, Martin May, Gila von Weitershausen en Niki Greb.

Commissaris Brinkmann (Von Hassel) wordt geconfronteerd met de moord op Hermann K[KA3]onig, de gerennomeerde, steenrijke geneesheer-directeur van een priv[KA1]eziekenhuis. Alle aanwijzingen duiden erop dat Myriam Ritgen (Greb), K[KA3]onigs minnares, die als enige erfgename in zijn testament staat, de misdaad gepleegd heeft. Ze wordt opgepakt en ingesloten in afwachting van haar proces, maar haar luide protesten dat ze onschuldig is, laten Brinkmann niet los. Hoewel de zaak wat zijn baas Marbach (Gahr) betreft rond is, gaat Brinkmann met zijn trouwe team na of K[KA3]onigs vrouw Rita (Von Weitershausen) toch soms niet een voordeel heeft bij de Königs dood of wellicht motieven voor de moord zou kunnen hebben. Uiteraard is Brinkmanns speurdersinstinct juist. Het scenario van regisseur Gietinger is niet bepaald een hoogstandje en deze deed-ze-het-nu-wel-of-niet is gemakkelijk te bevroeden. Het spel en de fraaie locaties met goed camerawerk van Armin Alker maken deze aflevering - het is nummer 476 - licht te verteren.

Tatort - Havarie

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Günter Waidacher, Hans Peter Hallwachs, Daniela Ziegler en Manfred Zapatka.

Windecker (Hallwachs) is directeur van de hulporganisatie FOM (Family Of Man) in Frankfurt, die zich met derdewereld projecten bezighoudt. Hij is een alom gerespecteerde figuur, die menige zaak voor het goede doel van de grond krijgt. Het lukt hem altijd weer opnieuw met charme en flamboyant optreden. Windecker krijgt bericht van rederij Leman dat het uit Marseille vertrokken vrachtschip met hulpgoederen gezonken is. Hij schijnt niet erg onder de indruk te zijn van deze jobstijding, maar des te meer van de mededeling dat jeugdvriend L[KA3]owberg (Zapatka) die als tolk bij de rederij werkt, hem na een lange tijd een bezoekje komt afleggen. Kort na aankomst van L[KA3]owberg wordt Windecker levenloos op de golfbaan aangetroffen en zo gaat Brinkmann (Von Hassel), de statige speurder met het vlinderdasje, zich ermee bemoeien. Algauw stelt hij met zijn assistent Robert Wegener (Waidacher) vast dat zich achter de fa[KA10]cade van het slachtoffer een hoop narigheid verbergt, waardoor een heleboel mensen een motief zouden kunnen hebben om zich te ontdoen van Windecker. In aanmerking komen medewerker Dr. Kemmer (Radzun), Windeckers secretaresse Miersch (Becker), zijn zoon Max (Kampwirth) en niet in de laatste plaats zijn vrouw Amelie (Ziegler) die ooit een relatie had met L[KA3]owberg. Zoals de titel aangeeft, heeft de moord te maken met het schip en derhalve reist Brinkmann zonder toestemming van zijn bazen af naar Marseille, waar hij echter in de klem raakt van een oude liefdesgeschiedenis, waarvan hij het bestaan allang vergeten was. Het leidt ertoe dat hij na zijn 28ste zaak die hij voor de afdeling moordzaken in de Main-metropool oplost, besluit met pensioen te gaan. De film is een beetje langdradig en schept een tamelijk negatief beeld van Marseille. Von Hassel is goed en laat zich dankzij het scenario door onverwachte en onverkwikkelijke gebeurtenissen niet van de wijs brengen; ook wordt duidelijk gemaakt dat hij lange na geen dienstklopper is en iets wat als strafbaar kan worden uitgelegd door de vingers kan zien. Het jaar 2001 was een jaar van afscheid van TATORT-Kommissare: zo hielden Paul Stoever (Manfred Krug) en Peter Brockm[KA3]oller (Charles Brauer) uit Hamburg ermee op en werd Robert Hellmann (Stefan Jürgens) uit Berlijn vervangen door zijn collega Stark. Het opgerekte scenario is van regisseuse Hoffman, die hiermede haar twaalfde TATORT-film draaide. Ze begon met TATORT-films toen ze de derde zaak van Brinkmann in 1985 regisseerde. Aflevering 480 is naar behoren.

Tatort: Mord am Fluss

2000 | Thriller

Duitsland 2000. Thriller van Klaus Gietinger. Met o.a. Martin May, Jany Tempel en Karl-Heinz von Hassel.

In Frankfurt wordt het lijk van een jonge man uit de rivier Main geborgen. De medewerker van een schrootverwerkingsbedrijf is door geweld om het leven gekomen. Commissaris Brinkmann werkt nauw samen met de waterpolitie en stuit op criminele praktijken met vergiftigd afval

Tatort - Nach eigenen Gesetzen

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Josef Rödl. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Markus Majowski, Gudrun Landgrebe, Saskia Vester en Hans-Jörg Assmann.

Priv[KA1]e-detective Kurt Seide uit Frankfurt wordt met doorgesneden polsen in zijn douche gevonden. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn nieuwe assistent Kiefer (Majowski) worden met het onderzoek belast, want men denkt meteen dat het om een moord gaat. Van de vriendin van het slachtoffer horen ze dat Seide bedreigd werd door neo-nazi`s die bijeenkomen in de kroeg van Gerd Hassler (Thieme). In Seide`s agenda staan twee namen: Korenke (Assmann), die illegaal in wapens handelt en Dr. Goltz (Marx), een ambitieuze chirurg van het academische ziekenhuis. Seide heeft beide mannen tijdens een verblijf in de Bahama`s leren kennen, maar Dr. Goltz zegt dat hij zich Seide niet meer kan herinneren. Op de begrafenis van een collega ontmoet Brinkmann een charmante journaliste die bij de radio werkt, Sonja Hold (Landgrebe), die hem vraagt als aankomend misdaadverslaggeefster een onderzoek te mogen bijwonen. Er gebeurt een tweede moord die het werk van dezelfde dader moet zijn, want weer zijn iemands polsen doorgesneden en Sonja Hold wordt gegijzeld. Nu zit Brinkmann opgezadeld met een onverkwikkelijke situatie. Het scenario van Bodo Kirchhoff is niet slecht maar het thema neo-nazi's is eigenlijk al behoorlijk uitgemolken en te vaak blijken zij een dwaalspoor te zijn en deel uit te maken van het subplot. Landgrebe is grote klasse en Majowksi als Kiefer is niet slecht; of hij het tot commissaris zal brengen is niet zeker; toen Brinkmann een jaar later met pensioen ging, is hij hem niet opgevolgd. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann en Armin Alker. Aflevering 434.

Tatort - Mord am Fluss

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Jany Tempel, Martin May, Cornelia Froboess en Frank Stieren.

Als in de Westhafen, de grote binnenhaven van Frankfurt, het lijk van Franz Krause wordt opgevist, heeft men snel in de gaten dat het slachtoffer niet zomaar verdronken is, maar vermoord werd. Krause was voorman bij de firma Wild & Co, die handelt in oude metalen. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) van de moordbrigade met zijn team Alice Bothe (Tempel) en Robert Wegener (May) doen het onderzoek. Daarbij worden ze geholpen door Jan Just (Stieren) van de politie te water. Just is een rokkenjager, die ondanks dat hij getrouwd is, tussen de lakens glijdt met zijn knappe collega Verena Graf (K[KA3]orte), die Alice nog kent van de opleiding. Jans trouweloze gedrag blijft natuurlijk niet verborgen voor zijn vrouw Simone (Leesch), die hierover heel verdrietig is. Uit de autopsie blijkt dat Franz Krause ernstig ziek was door de zware metalen die vrijkwamen bij het slopen van autowrakken. Van Krause`s moeder Hilde (Froboess) hoort Brinkmann dat Franz al jaren heeft geprobeerd zijn ziekte als beroepsziekte erkend te krijgen. Ze verzwijgt dat ze de nacht ervoor bezoek heeft gehad van een gemaskerde insluiper die kennelijk iets zocht. Brinkmann weet dat hij te maken heeft met een milieuschandaal, maar weet nog niet hoe hij de bewijzen moet rondkrijgen. Dan gebeurt er een tweede moord en de zaken komen in een stroomversnelling, zelfs Just wordt verdacht. Het scenario van regisseur Gietinger schenkt aandacht aan het milieu, maar het is ondanks de moorden en de nodige actie niet superspannend. Het camerawerk is van Armin Alker. Aflevering 454 werd goed bekeken.

Tatort - Der Tod fährt Achterbahn

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Günter Waidacher, Jenny Deimling, Rolf Becker en Reiner Strecker.

Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn assistent Wegener (Waidacher) onderzoeken een dodelijk ongeluk op de achtbaan op de kermis. Ze hebben snel door dat het om een chantagezaak gaat, maar de eigenaar Sassmann (Becker) en zijn medewerker Neuner (Strecker) zeggen van niets te weten. Als ze Sassmanns concurrent Blaschek (Kraehkamp) aan de tand voelen, begrijpen Brinkmann en Wegener dat niemand wil praten. Daarom besluit Brinkmann zijn nieuwe assistente Juliane Bachmann (Deimling) undercover in het kermiswereldje te laten binnendringen. Ondertussen kondigt de afperser, ook aan Brinkmann, over te gaan tot een nieuwe actie. Het scenario van regisseur Gietinger, die zijn tweede TATORT-film draaide, bevat een klassieke race tegen de klok. Zijn film moet het vooral hebben van de milieuschildering van het kermiswereldje. Het camerawerk is van Armin Alker. Brinkmanns 22ste zaak, aflevering 410.

Tatort - Der Heckenschütze

1999 | Mysterie

Duitsland 1999. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Marek Harloff, Anke Sevenich en Erika Skrotzki.

Jongeman schiet in Frankfurt ondernemer neer en slaat kort daarna nog tweemaal bloedig toe vooraleer de politie hem in de boeien kan slaan. Het betreft Jan Giese (Harloff) en elk motief ontbreekt. Bij psychiatrisch onderzoek kan de man ontsnappen. In zijn onderzoek naar verleden van Giese stoot commissaris Brinkman (von Hassel) op een geheimzinnige voorgeschiedenis. Giese zou in dubieuze sekte een centrale rol hebben gespeeld en de slachtoffers waren stuk voor stuk jeugdvrienden. Door regisseur Schirk geschreven krimi zit stevig in mekaar maar verlegt geen grenzen.

Tatort: Todesbote

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Dietrich Mattausch, Günter Waidacher en Karl-Heinz von Hassel.

Silvia Blankenberg is erg van slag als ze van het overspel van haar man, een beleggingsadviseur, op de hoogte is gesteld. De twee maken ruzie en bij een wegrestaurant profiteert de acteur Baltruschat van de situatie en versiert Silvia. Ze vertrekken samen naar zijn appartement. Het onschuldig voorgestelde plannetje van de acteur om wraak te nemen op Blankenberg loopt echter helemaal uit de hand en de man wordt doodgeschoten. Commissaris Brinkmann wordt belast met het onderzoek

Tatort - Todesbote

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Günter Waidacher, Dietrich Mattausch, Rosel Zech en Jacques Breuer.

Horst Blankenberg (Mattausch) is beleggingsadviseur in Frankfurt. Hij verdient goed. Zijn vrouw Silvia (Zech) is spoorloos is verdwenen. Hij wordt opgebeld door een onbekende man, die beweert haar ontvoerd te hebben. Hij vraagt twee miljoen mark losgeld. Een tijdje later wordt Blankenberg op een parkeerplaats aan de Autobahn neergeschoten. Het is een moeilijk geval voor commissaris Brinkmann (Von Hassel). Blankenberg had een verhouding met een jonge vrouw, waarna Silvia een affaire begon met de dubieuze acteur Baltruschat (Breuer). De zaak blijkt echter in scène gezet te zijn om zo aan twee miljoen te komen. Regisseuse Hoffman kon rekenen op een goede rolverdeling met bekende namen, w.o. Zech, Mattausch. Er kon dus weinig misgaan, maar het scenario van Hans Kelch komt na een beloftevolle start in een conventionele krimi-baan terecht. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann. Twintigste zaak van Brinkmann, aflevering 395.

Tatort - Rosen für Nadja

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Michael Degen, Anke Sevenich en Almut Eggert.

Zakenman Harry Forster (Degen) is schatrijk maar ongeliefd. Ook met zijn dochter Nadja (Sevenich) leeft Harry op gespannen voet. Zij is directrice is van het vari[KA1]et[KA1]etheater Tingeltangelpalast dat zijn eigendom is. Hij neemt een gesprek van Nadja op waaruit blijkt dat zij haar getrouwde minnaar, Dr. Peter Tale (Marx), Harry`s huisarts, vraagt haar vader te vermoorden. Harry stuurt zijn advocaat het audiobandje en kort daarop wordt hij dood aangetroffen in het zwembad van zijn villa. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) heeft het niet gemakkelijk om in het warrige wereldje van artsen en artiesten de juiste weg te vinden en de ware dader te ontmaskeren. Pas bij een tweede moord wordt het hem duidelijk hoe de vork in de steel moet zitten. Het scenario is van regisseur Schirk. Het camerawerk is van Werner Hoffmann. Achttiende zaak van Brinkmann, aflevering 378.

Tatort - Gefährliche Zeugin

1998 | Mysterie

Duitsland 1998. Mysterie van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Ulrike Panse, Isabell Gerschke, Michele Oliveri en Konstanze Breitebner.

Zakenman Bernd Heine is tijdens het joggen neergeschoten door de ijskoude huurmoorder Enrico Gramci (Oliveri). Heine was gespecialiseerd in het opkopen en leegplunderen van bedrijven die failliet dreigen te gaan. Als Kommissar Brinkmann (Von Hassel) ontdekt dat middelbare scholiere Laura Barth (Gerschke) getuige was van de moord, beseft hij dat dit blonde, vlotte meisje in levensgevaar verkeert. Een huiveringwekkend en spannend plot van regisseur Gietinger, die het scenario schreef. Brinkmanns jonge assistente Alice Bothe (Panse) is leuk en een aanwinst voor de Kripo van Frankfurt. Het camerawerk is van Armin Alker. Brinkmanns negentiende zaak, aflevering 382.

Der Handymörder

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Hans Werner. Met o.a. Jochen Horst, Natalia Wörner, Rolf Hoppe, Max Volkert Martens en Hanns Zischler.

Wolfgang Dreher (Hoppe) zit in de gevangenis en komt er voorlopig niet meer uit. In het verleden zat hij bij de geheime dienst en heeft een agentennet dat hij dreigt te activeren, als men hem niet vrijlaat. Inderdaad wordt officier van justitie Stefan K[KA3]onig (Martens) onder druk gezet en dat betekent werk aan de winkel voor het duo Victor Roth (Horst) en Nicola Helling (Wörner). Standaard misdaadfilm met standaard scenario van Holger Karsten Schmidt en standaard acteerprestaties. Wörner mag er beslist zijn maar dat verheft de film niet boven de middelmaat.

Tatort: Eulenburg

1997 | Thriller

Duitsland 1997. Thriller van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Günter Waidacher, Anna Thalbach en Karl-Heinz von Hassel.

Voor de Alte Oper in Frankfurt wordt 's nachts een belangrijke zakenman doodgeschoten. Inspecteur Brinkmann moet de ambitieuze jonge collega Alice van de zaak afhalen. Alice vervolgt daarna op eigen houtje een belangrijk spoor en komt daardoor in levensgevaar

Tatort - Eulenburg

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Anna Thalbach, Günter Waidacher, Thomas Heinze en Daniela Lunkewitz.

Als keurige Kommissar Brinkmann (Von Hassel) de moord op beleggingsadviseur-theaterproducent Bohl[KA3]ander (Hochholdinger) met zijn assistent Robert Wegener (Waidacher) onderzoekt, wordt Brinkmanns ambitieuze, tamelijk eigengereide assistente Alice Bothe (Thalbach) geschorst door Brinkmanns baas, omdat ze tegen de pers te loslippig is geweest. Alice is hierover zo gekwetst dat ze haar chef en collega stiekem volgt als die een tip krijgen over de vindplaats van B[KA3]ohlanders auto. Het voert hen naar R[KA3]udesheim, waar de wagen bij een villa staat geparkeerd, die door asielzoekers is gekraakt. Alice ontmoet Patrick von Dohmen (Heinze), de chique eigenaar van het huis. Zonder dat ze het weet, heeft Alice zich in het hol van de leeuw gewaagd en het duurt een tijdje voordat Brinkmann en Wegener dit door hebben. Ondertussen buigt het tweetal zich over de vraag waarom er één miljoen mark door het slachtoffer werd overgemaakt naar een genummerde bankrekening met het kenmerk van E. Burg in Zwitserland. Kijkers die zich de titel nog herinneren van de film, beginnen een vermoeden te krijgen hoe de vork in de steel zit. Het scenario van regisseuse Hoffman bevat een spannende race tegen de klok en een ingewikkeld moordgeval. Het camerawerk is van Armin Alker. Zestiende zaak van Kommissar Brinkmann met de vlinderdas. Aflevering 354.

Tatort - Das Totenspiel

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Günter Waidacher, Dietrich Mattausch, Brigitte Goebel en Peter Bongartz.

Dr. Zeuthen, bankdirecteur uit Frankfurt, is in het Tsjechische Karlsbad achter het stuur van zijn auto om het leven gekomen. Al gauw blijkt dat hij vermoord werd en dat de zaak te maken heeft met witten van zwart geld. Vervolgens wordt Dr. Zeuthens collega Lorenz (Mattausch) neergeschoten. Alles wijst erop dat zijn vrouw Iris (Goebel) handelde uit jaloezie. Klopt dit eigenlijk wel? Heeft de ene moord niet met de andere te maken? Misschien heeft het bankmilieu, waarin het verhaal naar een scenario van regisseuse Hoffman, zich afspeelt er iets mee te maken dat alles zo burgerlijk, braaf en bekrompen overkomt. Kommissar Brinkmann (Von Hassell) klaart de klus met het temperament van een trage geldautomaat. Enig pluspunt: de schilderachtig in beeld gebrachte stad Karlsbad door cameraman Armin Alker. Zeventiende zaak van Brinkmann. Aflevering 363.

Tatort - Freitagsmörder

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Manfred Zapatka, Elfriede Kuzmany en Jürgen Schmidt.

In Frankfurt houdt een lugubere seriemoordenaar lelijk huis en zorgt voor onrust en angst. Zijn slachtoffers zijn steeds blonde vrouwen die steevast op een vrijdag worden gemold. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) tast in het duister. Ook de recentste moord op Trooger bezorgt geen nieuwe inzichten. Pas wanneer een aanslag op een orkestmuzikante mislukt, krijgt von Hassel een tip. Een dader wordt gevat maar die beweert niet verantwoordelijk te zijn voor alle moorden. Schirk, een ouwe bekende TATORT-regisseur en auteur (sinds 1971), schreef zelf het draaiboek, de muziek is van Axel Donner, het camerawerk van Werner Hoffmann.

Tatort - Frankfurt-Miami

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Klaus Biedermann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Patrick Chesnais, Ilaria Borelli, Anne Jacquemin en Slaheddine Ben Saad.

Een Zuid-Amerikaanse prostitu[KA1]ee, die als drugkoerier snabbelt, wordt in de intercity Frankfurt-Parijs vermoord. Een nieuw recherche-duo, bestaande uit de zeurende Kommissar Brinkmann (von Hassel) uit Frankfurt en de chaotische Parijse kollega Etchegoyen (Chesnais), zorgt voor wat meer leven in de TATORT-brouwerij. Een spoor leidt naar een eros-centrum in Frankfurt, dat gecontroleerd wordt door de Turkse mafia. De onderzoekers kunnen het hoertje Jacquemin ertoe overhalen als lokvogel voor hen te werken om de indrukwekkende killer Ben Saad in te rekenen. Borelli is een bloedmooie en verleidelijke assistente van Chesnais. Na een verward begin krijgt verhaal, geschreven door Jacques Labib en Frédéric Fajardie, een spannend verloop. Camerawerk van Mark Lennard en regie zorgen voor een sfeervolle milieu-krimi.

Tatort - Mordnacht

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Klausjürgen Wussow, Esther Schweins en Heino Ferch.

Veilingmeester Hall (Wussow) uit Frankfurt aanbidt zijn veel jongere vrouw Elli (Schweins), een ex-danseres. Omdat ze in verwachting raakte moest Elli haar veelbelovende carri[KA2]ere afbreken. Tot haar grote geluk leerde de jonge moeder Hall kennen die haar algauw ten huwelijk vroeg, waarop ze trouwden. Hall is bang zijn vrouw aan een jongere kerel te verliezen en hij wordt bij voorbaat verteerd door jaloezie. Hall wil Elli constant in de gaten houden en huurt daarom priv[KA1]edetective Leo Fellner (Ferch) in, maar die begint een relatie met Elli. Fellner, een eerlijke kerel, gaat naar Hall en zegt dat hij de opdracht niet meer kan uitvoeren omdat hij op Elli verliefd is geworden. Daarop ontsteekt Hall in woede en doodt Fellner. Hij verstopt het lijk en laat niets merken. Elli die niet weet hoe de vork in de steel zit, zegt tegen haar man dat zij het besluit heeft genomen om hem te verlaten om met Fellner te gaan samenleven. Kort daarop wordt zij levenloos in een bos vlakbij een bordeel gevonden. Ze is overleden aan steekwonden. Het zijn de commissarissen Wegener (May) en Brinkmann (Von Hassel) die het onderzoek doen. Aanvankelijk lijkt het op roofmoord, maar zij brengen het natuurlijk tot een goed einde. Weinig opwinding, vrij voorspelbaar, maar Wussow speelt heel goed de engerd die in koelen bloede moordt, zijn slachtoffer in een tapijt rolt en afvoert. Het scenario is van regisseur Schirk. Het camerawerk voor de tiende zaak van Brinkmann is van Werner Hoffmann. Aflevering 306.

Tatort - Eine mörderische Rolle

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Rainer Bär. Met o.a. Heinz Schubert, Alexander Ott, Michael Roll, Karl-Heinz von Hassel en Dominique Horwitz.

Gepensioneerde politie-commissaris Leo Felber (Schubert) kan niet geloven dat populaire televisieheld Frank Langer (Roll) in tegenoverliggend huis een jonge vrouw zou vermoord hebben, zoals zijn kleinzoon Robert (Ott) meent gezien te hebben. Langer speelt op televisie 'Cooper', een snuggere speurder. Felber is er dan ook van overtuigd dat de fanatsie van zijn kleinzoontje op hol is geslagen. Tot het lijk van de vrouw wordt gevonden...Saai verhaal, zonder een thrill die het af en toe uittilt boven gemiddelde TATORT-aflevering.

La mondaine: L'héroïne de Francfort

1995 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Duitsland 1995. Misdaad van Klaus Biedermann. Met o.a. Patrick Chesnais, Ilaria Borrelli, Karl-Heinz von Hassel, Anne Jacquemin en Slaheddine Ben Saad.

Commissaris Chesnais wordt geconfronteerd met een reeks gelijkaardige moorden: ze werden allen gepleegd op de slaaptrein Frankfurt/Parijs en de slachtoffers waren allen prostituées die in hetzelfde eroscentrum werkten in Frankfurt. Samen met een Duitse collega komt hij op het spoor van drugtransport, uitgevoerd door de prostituées. Onder hen bevindt zich een oude vriendin van Chesnais, Jacquemin, voor wie de reis ongestoord verloopt. Oerconventionele politiefilm die een mengeling biedt van alle clichées uit zowel de Duitse Krimi's als de France policiers. Het acteerwerk is aan de zwakke kant en het scenario van Jacques Labib en Frédéric Ajardie heeft weinig verrassingen te bieden. Yves Dahan hanteerde de camera. Formaat 16/9.

Tatort - Der Rastplatzmörder

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Anja Jaenicke, Ulrich Wildgruber, Doris Kunstmann en Daniela Lunkewitz.

Horst Mathes (Wildgruber), verzekeringsinspecteur uit Frankfurt, neemt op weg naar Kassel knappe lifster Beatrice Koch (Lunkewitz) mee. Wanneer hij te opdringerig wordt, wil het meisje niet meer verder met hem. De volgende morgen wordt haar lijk langs de autostrade gevonden. Nogal wiedes dat Mathes hoofdverdachte wordt voor Kommissar Brinkmann (von Hassel) en zijn Kripo's in door Hoffmann zelf geschreven draaiboek. Weinig gedoe, braaf, bijna kabbelend verteld.

Tatort - Renis Tod

1993 | Mysterie

Duitsland 1993. Mysterie van Heinz Schirk. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Martin May, Günter Bothur, Hannelore Elsner en Johannes Terne.

Het jonge, knappe titelpersonage Reni Laube (Schmutzler) werkt voor een bouwbedrijf in Frankfurt. Haar baas Alfred Abt (Bothur) stort van een gebouw en het is meteen de vraag of dit een ongeval betreft of een moord. Hij is getrouwd met Gila Abt (Elsner), die de eigenaresse van de onderneming is. Kort daarop wordt Reni vermoord. Nogal wiedes dat Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn assistent Polizeihauptmeister Wegner (May) een verband zien tussen deze twee `gevallen`. Maar zij hebben het meeste last van Frank Sattler (Hasenfratz), die hopeloos verliefd was op Reni. Hij gaat zelf op zoek naar de dader en dreigt het recht in eigen hand te nemen. Het scenario van regisseur Schirk gaat over platbetreden krimi-paden, waartegen de competente rolverdeling niet is opgewassen. Het camerawerk is van Werner Hoffmann. Aflevering 270.

Die Denunziantin

1993 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1993. Historische film van Thomas Mitscherlich. Met o.a. Katharina Thalbach, Dieter Schaad, Elisabeth Schwarz, Dolly Dollar en Richy Müller.

Thalbach is een doodgewone boekhoudster die geen enkel spoor in de geschiedenis zou hebben nagelaten, als ze in 1937 Schaad niet ontmoet zou hebben. Deze Duitse aristocraat, jurist en oud- burgemeester van Leipzig, verzette zich tegen de plannen van Hitler en waarschuwde de regeringen van Oost-Europa. Na de mislukte aanslag op de Führer op 20 juli 1944 bluft Thalbach tegen haar collega's dat ze Schaad vroeger kende, maar niemand gelooft haar. Wanneer deze zich echter per toeval in het stadje ophoudt, herkent ze hem en geeft hem aan. Gebaseerd op het ware verhaal van het verraad van Helene Schwärzel dat het leven kostte aan Carl Goerdeler. Scenarioschrijver Detlef Michel probeert de achtergrond van het meisje te schetsen en een motief te vinden voor haar verraad. Boeiend gemaakt, maar vooral geschikt voor hen die belang stellen in dit soort oorlogsverhalen. Fotografie van Thomas Mauch.

Tatort - Verspekuliert

1992 | Mysterie

Duitsland 1992. Mysterie van Wolfgang Luderer. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Sebastian Baur, Udo Vioff, Eleonore Weisgerber en Karin Eickelbaum.

Bankier Vioff wil zijn ex-vriendin Eickelbaum, die rood staat, helpen. De volgende dag is hij vermoord en de bank voor vier miljoen DM opgelicht! In hun tweede TATORT-misdaad-prent komt het politiecommissaris-duo Brinkmann en Wegener (resp. von Hassel en Baur) erachter dat het ex-bankiersvriendinnetje een groot gedeelte van haar schulden betaald heeft. Dat lijkt een duidelijk geval. Of niet soms? Scenario van Peter Scheibler. Camerawerk van Werner Hoffmann.

Tatort - Rikki

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Sebastian Baur, Helmut Zierl, Cornelia Corba en Ingmar Zeisberg.

Rolf Poelke (Zierl) steekt diep in de schulden. Hij heeft als voorman bij een bouwproject in Nigeria gewerkt en coca[KA3]ine naar Duitsland gesmokkeld, die hij in Frankfurt aan dealers wil verkopen. Inmiddels werkt hij zelf op een van de vele grote bouwputten die Frankfurt rijk is. Zijn minnares Rikki (Kress) zal met zijn auto naar de afspraak op een kermisterrein rijden en de drugs tegen betaling aan de handelaren overhandigen. De schurken, die begrepen hebben dat zij met amateurs te maken hebben, willen Rikki het geld weer afpakken, maar ze scheurt in paniek weg en rijdt daarbij een van hen omver. Ze laat de auto staan en vlucht te voet weg. Zo komt commissaris Brinkmann (Von Hassel) terecht bij Rolf Poelke, die toegeeft dat het om zijn auto gaat, maar dat hij hem aan Rikki had uitgeleend. Hij vraagt Brinkmann discreet te zijn tegenover zijn vrouw Astrid, want zij weet niets van zijn affaire met Rikki. Ondertussen zit de drugsmaffia nog steeds achter `hun` geld aan en Brinkmann moet zich met zijn assistent Wegener (Baur) opnieuw over een lijk buigen; wederom leidt het spoor naar Poelke en voelen ze hem opnieuw aan de tand. Het politieduo moet zich haasten voordat er nog meer gebeurt en Poelke moet al zijn kaarten op tafel leggen. Een fraaie aflevering met de waardige Von Hassel over de illegale handel in drugs, die in de Main-metropool nu eenmaal een dagelijks gebeuren is. Het scenario is van regisseuse Hoffmann. Zevende zaak van Brinkmann, aflevering 241.

Tatort - Kopflos

1988 | Mysterie

Duitsland 1988. Mysterie van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Thomas Ahrens, Dietrich Mattausch, Sabine von Maydell en Ingmar Zeisberg.

Inspecteur Brinkmann moet de vermoedelijke moord op een onderzoeksleider van een elektronika-concern oplossen. Nadat hij door zijn vrouw gevonden was, is hij verdwenen. Zou de bij de zaak betrokken geraakte privédetective hem verder kunnen helpen? Het scenario is van Hans Kelch. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann.

Zerbrochene Brücken

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Oostenrijk/Duitsland 1986. Biografie van Franz Peter Wirth. Met o.a. Monika Woytowicz, Rolf Becker, Maria Sebaldt, Alice Treff en Charistian Wolff.

Lily (Woytowicz), de dochter van de conservatieve Pruisische generaal Von Kretschmann (Becker), ontmoet rond 1900 na een ongelukkige liefdesaffaire met prins Joachim (Zierl), in Berlijn professor Georg von Gizycki (Wolff), die met de sociaal- democratische beweging sympathiseert. Zo`n verbintenis wordt in Lily`s kringen uiteraard niet zonder slag of stoot aanvaard. Ondanks het hevige verzet van haar ouders trouwt de eigenzinnige Lily met Georg en zet zich met hart en nieren in voor de vrouwenbeweging. Haar pad gaat niet over rozen, terwijl de gelijkdenkende Clara Zetin (Weisgerber) haar diep teleurstelt. Lily hertrouwt met de sociaal-democratisch ge[KA3]engageerde schrijver Heinrich Braun (Schmidt) en zij leidt met succes diens verkiezingscampagne als parlementslid. Het scenario is van Helmut Pigge naar de dikke autobiografie Memoiren einer Sozialistin van Lily Braun. Het camerawerk is van Michael Thiel. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort - Automord

1986 | Mysterie

Duitsland 1986. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Fritz Eckhardt en Karl-Heinz von Hassel.

Inspecteur Brinkmann van de Frankfurter recherche heeft er aanvankelijk geen idee van, wie de jonge Japanner doodgeschoten heeft en waarom. Dat zijn oude bekende Marek er iets mee te maken zou kunnen hebben gelooft de gepensioneerde hoofdinspecteur aanvankelijk niet. Tot zijn Japanse collega hem uit de droom helpt.

Der Sommer des Samurai

1986 | Misdaad, Fantasy, Horror, Avonturenfilm

Duitsland 1986. Misdaad van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Cornelia Froboess, Hans Peter Hallwachs, Wojtek Pszoniak, Nadja Tiller en Peter Kraus.

Een serie inbraken teistert Hamburg. Een journaliste ontdekt op haar speurtocht het verband met een middeleeuwse samoerai- rite. Een spannende film die ook tot nadenken stemt. Scenario van Frederick Spindale, Carola H. Stern en regisseur Blumenberg. Camerawerk van Wolfgang Dickmann. Geproduceerd voor de tv.

Tatort - Schmerzensgeld

1985 | Mysterie

Duitsland 1985. Mysterie van Werner Luderer. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Frank Muth, Peter Fricke, Angelika Bender en Christiane Krüger.

Speelzuchtige filiaaldirecteur van een bank in Frankfurt Fred Corbut (Fricke) heeft een half miljoen mark (ongeveer 250.000 euro) verduisterd. Een overval op een zo goed als lege geldcassette in een geldtransportwagen van de bank zou een elegante manier zijn om het balanstekort te verklaren. Deze `klus` neemt oplichter Max Westernburger (Rauch) voor zijn rekening tegen een vorstelijk honorarium - dat het gat wat groter is maakt dan toch niet meer uit. Doch de chauffeur van de geldauto Holger Martell (Kraehkamp) en zijn schietgrage vriend Manni Hoffmann (Brauss) besluiten uitgerekend die dag het waardetransport eveneens te `overvallen`, zodat zij in [KA1]e[KA1]en klap boven Jan zullen zijn. Voor Corbut heeft deze ongelukkige samenloop van omstandigheden met een magere buit fatale gevolgen en commissaris Brinkmann (Von Hassel) zit opgezadeld met een zaak die aanvankelijk mistig is. Het scenario is van Hans Kelch en gebaseerd op ideeën uit de roman Die Patentlösung van Peter Hebel. Aflevering 173 werd redelijk goed bekeken en heel wat keerjes herhaald.

Kiez

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Walter Bockmayer en Rolf Bührmann. Met o.a. Wolf-Dietrich Sprenger, Katja Rupé, Brigitte Janner, Karl-Heinz von Hassel en Rainer Philippi.

Een melodramatische ballade over een afgemonsterde zeeman die terechtkomt in het milieu van St.Pauli als uitsmijter en barman. Hij mislukt tenslotte en moet als zodanig dienen als voorbeeld van iemand die in deze harde wereld zijn moeilijke weg gaat. Dat ligt er dan wel heel dik bovenop.

Im Zeichen des Kreuzes

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Rainer Boldt. Met o.a. Renate Schroeter, Wigand Witting, Johanna Rudolph, Mathias Nitschke en Antje Hagen.

Een plutoniumtransport komt in botsing met een tankwagen, net buiten de stad Schleebush. De omgeving wordt geïsoleerd, maar de overlevenden worden al snel erg ziek. Als blijkt dat de autoriteiten van plan zijn het hele geval te minimaliseren, proberen ze in konvooi de stad te verlaten. Het leger krijgt bevel het konvooi te stoppen... Dit THE DAY AFTER-achtige doemverhaal is goed geschreven, maar iedere emotionele impact wordt gesmoord onder de logge regie van Boldt en de houterige vertolkingen. Oorspronkelijk gemaakt voor de WDR, maar die vond de film toch te akelig om uit te zenden, na oneindig veel sterkere tv-films als THE DAY AFTER en THREADS bepaald bizar. De film kreeg uiteindelijk een beperkte bioscooprelease, maar aangezien de zwakke dramatische spankracht in de bioscoop nog meer opviel werd het een flop.

Lola

1981 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Barbara Sukowa, Mario Adorf, Armin Mueller-Stahl, Matthias Fuchs en Karin Baal.

Lola uit 1981 is een losse remake van Von Sternberg's Der Blaue Engel. Barbara Suwoka is te bewonderen in de Marlene Dietrich-rol: ze speelt Lola, een nachtclubzangeres die er een dubbel leven op na houdt, en die mannelijke slachtoffers in de goot achter zich laat liggen. Regisseur Rainer Werner Fassbinder demonstreert als altijd een cynische kijk op de mensheid.

Lili Marleen

1981 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1981. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Udo Kier en Christine Kaufmann.

Indrukwekkend melodrama begint in Zürich, 1938. Een verliefd stel - zij Duits, hij joods -, wordt door de oorlog gescheiden, maar doet er alles aan om elkaar weer terug te zien. Dat valt nog niet mee: als zangeres van het beroemde soldatenliedje 'Lili Marleen' dient ze een tijdlang naar het pijpen te dansen van hooggeplaatst nazi-volk. 'Je kunt niet altijd zelf bepalen hoe je wilt leven als je wilt overleven,' verzucht ze. Fraai spel van Schygulla. Gebaseerd op de autobiografie van Lale Andersen die tijdens WO II met het bewuste liedje furore maakte.

Elisabeths Kind

1981 | Thriller

Duitsland 1981. Thriller van Rainer Boldt. Met o.a. Roja Knüppel, Henning Grimm, Karl-Heinz von Hassel, Brigitte Janner en Claudia Demarmels.

De elf-jarige Knüppel lijdt erg onder de scheiding van haar ouders. Ze voelt zich aan haar lot overgelaten. Haar vader schenkt haar weinig aandacht en haar moeder belooft haar bij zich te nemen, zodra ze een geschikt huis heeft gevonden. Op een dag neemt ze de vijf-jarige Grimm, zoontje van een buurvrouw, mee naar huis. Zijn moeder denkt onmiddellijk aan kidnapping en slaat alarm. Wat voor het meisje een spel is, wordt al vlug een drama voor de buitenwereld. Een film die meer zegt over volwassenen dan over kinderen. Uitsluitend gedreven door eenzaamheid zoekt een meisje een 'levende' pop, zich geen ogenblik bewust van de draagwijdte van haar daad. De twee kinderen acteren uiterst geloofwaardig. Goed opgebouwd scenario van Wolf Christian Schröder, naar een idee van Christoph Mattner. De camera werd gehanteerd door Karl Kases.

Tatort - Hände hoch, Herr Trimmel

1980 | Mysterie

Duitsland 1980. Mysterie van Carlheinz Caspari. Met o.a. Walter Richter, Karl-Heinz von Hassel, Elisabeth Ackermann, Jörg Peter Falkenstein en Karin Baal.

Helga Martini (Baal) wordt door een schofterige huwelijksmakelaar in de luren gelegd. Zij wordt gekoppeld aan een zwendelaar die op haar erfenis uit is. Kriminalhauptmeister H[KA3]offgen (Von Hassel) zal Helga, op wie hij verliefd is, als een ridder op een wit paard te hulp snellen. Commissaris Trimmel (Richter) is met de hele situatie niet in de wolken: zijn collega zeurt niet alleen te veel, maar zijn romantische stemming heeft ook een nefaste uitwerking op zijn werk. Het scenario is van Peter Schulze-Rohr en Friedhelm Werremeier, de geestelijke vader van politiecommissaris Trimmel, die sinds 1969 (!) door Richter gespeeld wordt. Leuk Baal nog eens terug te zien, ooit de verrassing in de film DIE HALBSTARKEN van Georg Tressler uit 1956 en een veelbelovende jonge Duitse actrice aan het begin der jaren 1960. Het camerawerk is van Gerd Thieme en Axel Svoboda. Tiende zaak van Trimmel. Hoewel de eerste aflevering van TATORT officieel in 1971 van start ging, was er voor die periode een misdaadfilm, waarin Richter als Trimmel zat. Die voorperiode wordt niet meegeteld. Aflevering 112.

Vier gegen die Bank

1976 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1976. Misdaad van Wolfgang Petersen. Met o.a. Herbert Bötticher, Walter Kohut, Harald Leipnitz, Günther Neutze en Ingrid van Bergen.

Door het inzakken van de economie raken Benedict Hoffmann (Bötticher , Hartmut Wredel (Kohut), Peter Pagodi (Leipnitz) en Gustav Blümel (Neutze), heren die tot nog toe goed geboerd hadden, in de rode cijfers. Door hun levensstijlen, chique vrouwen e.d., gelooft niemand dat ze de wind tegen hebben. Ze vinden elkaar en besluiten hun problemen vindingrijk op te lossen, en het geld te halen waar ze altijd gewend waren het te halen, de bank. Ze bereiden een coup voor die goed afloopt. Aardige tv-film van Petersen, die toen al vijf jaar bezig was, maar pas met DAS BOOT in 1979 internationaal bekend zou worden en (weer wat later zou) doorbreken tot Hollywood aan toe. Wolfgang Menge schreef het scenario naar de roman van Ralph Maloney. Het camerawerk is van Jörg Michael Baldenius.

Tatort - Die Rechnung wird nachgereicht

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Fritz Umgelter. Met o.a. Klaus Höhne, Gunther Beth, Herbert Stass, Sabine von Maydell en Udo Vioff.

Oudere bajesklant Vioff hoort van stervende boef Stass vlak voor zijn ontslag uit de bak waar de poet van een bankoverval begraven is. Commissaris H[KA3]ohne probeerde al jaren tevergeefs uit Stass te krijgen waar de 1,2 miljoen mark gebleven is. Hij volgt Vioff, die eerst de jonge dochter (von Maydell) van Stass opzoekt. Als Vioff de vindplaats gaat opsporen komt hij in een buitenwijk terecht en ontdekt dat op de bewuste plek onderwijl een huis is gebouwd. Nu raken er meerdere partijen betrokken bij het geval, terwijl Höhne Vioff geleidelijk aan onder zware druk zet. Niet on-aardige krimi met behoorlijk spel van Von Maydell en schurk Vioff, die meestal aan de zijde van de politie te zien is. Naar een verhaal van Herbert Lichtenfeld.

Stellenweise Glatteis

1975 | Drama

Duitsland 1975. Drama van Wolfgang Petersen. Met o.a. Günter Lamprecht, Dorothea Moritz, Léonie Thelen, Karl-Heinz von Hassel en Heinz Schimmelpfennig.

Kai Maiwald (Lamprecht) ontdekt dat de intercom, die is geïnstalleerd in diverse bedrijfsruimtes van de firma waar hij werkt, benut wordt als afluisterapparaat in het kantoor van de secretaresse. Door een kleine kunstgreep worden de gesprekken op de band opgenomen. Kai breekt in tijdens een nacht en steelt de banden. Op de party voor de Kerst laat Kai de banden aan iedereen horen. Dit leidt tot het ontslag van de directeur, maar dat gaat Kai niet ver genoeg. Hij wil dat de concernleiding in het openbaar zijn excuses aanbiedt, en probeert de bonden en de ondernemingsraad te mobiliseren, maar dan blijkt dat de vakbond in het bezit is gekomen van de meerderheid der aandelen. Kai geeft niet op. Naar de Don Quichot-achtige roman van Max von der Grün, is dit een gedateerd maar interessant drama met een voortreffelijk spelende Lamprecht. Speelt in Dortmund. De regie van Petersen mag er zijn. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Tatort - Jagdrevier

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Wolf Roth, Jürgen Prochnow, Walter Buschhoff en Vera Gruber.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

Tatort: Rikki

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Helmut Zierl, Sebastian Baur en Karl-Heinz von Hassel.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

Tatort: Nach eigenen Gesetzen

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Josef Rödl. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Markus Majowski en Karl-Heinz von Hassel.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

Tatort: Havarie

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Hans Peter Hallwachs, Günter Waidacher en Karl-Heinz von Hassel.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

Tatort: Gefährliche Zeugin

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Klaus Gietinger. Met o.a. Isabell Gerschke, Ulrike Panse en Karl-Heinz von Hassel.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

Tatort: Das Totenspiel

-1 | Thriller

Duitsland. Thriller van Sylvia Hoffmann. Met o.a. Dietrich Mattausch, Günter Waidacher en Karl-Heinz von Hassel.

Dieter Brodschella (Prochnow) is kort voor zijn definitieve vrijlating ontsnapt uit een open inrichting en heeft zich verstopt in een leegstaande boerderij in de buurt van het plaatsje Niederau in Schleswig-Holstein. Hij wil zich aldaar wreken op de oppermachtige peetvader Kresch (Buschhoff). Brodschella houdt hem verantwoordelijk voor de dood van zijn vriendin op een wilde oudejaarsavond-party bij Kresch. Kommissar Finke (Schwarzkopf) zit in een lastig parket: Kresch wijst politiebescherming van de hand, Brodschella krijgt hij niet zomaar te pakken, want heel wat dorpelingen hebben een appeltje te schillen met Kresch. Bovendien is de aan Finke toegewezen diender Heise (Dallmeier) de zwager van Brodschella. Finke staat onder druk van zijn baas Mertens (Nippen), die laat merken dat deze zaak voorrang heeft boven de zelfmoord van een oude vrouw vanwege de huurverhoging door Kresch, en de verkrachting van een minderjarig meisje. Een boeiende aflevering over het recht in eigen handen nemen met een uitstekende rol van de jonge Prochnow en sterke regie van Petersen, die het beiden zouden maken naar Hollywood door Petersen`s latere meesterwerk DAS BOOT (1981). De gastcommissaris is de flamboyante Zollfahnder Kressin (Rupp). Von Hassel, die Heinz speelt, werd later de chique Kommissar Edgar Brinkmann met de vlinderdas in Frankfurt en diende een hele lange tijd voordat hij met pensioen ging. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Aflevering 29.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Karl-Heinz von Hassel op televisie komt.

Reageer