Misuko Baisho: cast.
Er zijn 5 films gevonden.

Warm Water Under A Red Bridge

2001 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk​/​​Japan 2001. Experimenteel van Shohei Imamura. Met o.a. Misa Shimizu, Kazuo Kitamura, Mansaku Fuwa, Misuko Baisho en Kôji Yakusho.

Akai hashi no shita no nurui mizu, zoals de Japanse titel luidt, gaat over Saeko, of beter gezegd over de vloeistof in haar lichaam. De kijker komt er niet precies achter hoe het zit, maar Imamura, éminence grise van de Japanse cinema, benadert Saeko (Shimizu) als een soort halfgodin, die moet stelen en vrijen om overtollig water in haar zelf kwijt te raken. Yosuke (Yakusho, de aangename held van onder meer Imamura's Unagi) vindt haar als een geschenk uit de hemel, terwijl hij eigenlijk op zoek is naar een gestolen gouden Boeddhabeeld. Warm Water Under a Red Bridge is exotisch, betoverend en toch aards.

Kanzô sensei

1998 | Drama, Oorlogsfilm

Japan​/​​Frankrijk 1998. Drama van Shohei Imamura. Met o.a. Akira Emoto, Kumiko Aso, Jacques Gamblin, Masanori Sera en Keiko Matzuzaka.

Dr. Akagi (Emoto) is de dorpsarts van Hibi, een klein Japans dorpje in de marge van het oorlogsgeweld van WO II. Hij hoedt over een wonderlijk ensemble van bonte personages, onder wie een dronken priester, een drugsverslaafde, een Nederlandse krijgsgevangene en een prostituee/doktersassistente (Aso). Akagi is een toegewijd medicus. Gekleed in een smetteloos wit pak rent hij van de ene naar de andere patiënt en zijn diagnose is steevast geelzucht (behalve bij de Nederlander!), een aandoening die in de film de verziekte Japanse oorlogsmaatschappij symboliseert. Het is de vermeende zwanenzang van veteraan Imamura (1926), een indrukwekkend en gelaagd werk waarin vitaliteit en apathie vechten om voorrang. De vele personages, plotwisselingen en genreoverschrijdingen (van oorlog tot horror) maken het niet makkelijk voor de eurocentrische toeschouwer maar zelfs zonder begrip van de Oosterse subtiliteiten wordt de visie van nestor Imamura glashelder in de laatste scène. Zelfs de ultieme terreur (De Bom) kan de mens niet losweken uit zijn zorgvuldig gecreëerde innerlijke wereld.

Akira Kurosawa's Dreams

1990 | Drama, Experimenteel

Japan​/​​Verenigde Staten 1990. Drama van Akira Kurosawa en Ishiro Honda. Met o.a. Akira Terao, Mitsuko Baisho, Mieko Harada, Chishû Ryû en Toshihiko Nakano.

Een achtluik, die steeds apocalyptischer wordt: de dromen van een tachtig-jarige, die door iedereen beschouwd wordt als de grootste in leven zijnde Meester van de Film. Het resultaat is uiteenlopend en wie het ziet zal het werk steeds weer verschillend waarderen. Toch draagt op z'n minst één schuifje klassieke Kurosawa-keur: de bergbeklimmers, die verzeild raken in een alles verzwelgende sneeuwjacht. Scorsese zet in een van de luiken Van Gogh neer en wie valt dan niet op dat hij het dialoog spreekt zoals we dit onmiskenbaar gewend zijn van Burt Lancaster? Camerawerk van Takao Saito.

Gyakufunsha kazoku

1984 | Komedie, Drama

Japan 1984. Komedie van Sogo Ishii. Met o.a. Katsuya Kobayashi, Misuko Baisho, Yoshiki Arizono en Youki Kudoh.

Zoals 'The Sex Pistols' dé punkband van Engeland waren, zo was Sogo Ishii dé punkregisseur van Japan. Gezien de kwaliteit van onder meer Gyakufunsha kazoku had hij wereldwijde faam moeten hebben, maar daar kwam het niet van. Onderdrukte razernij over loodzware moderne maatschappelijke eisen vindt explosieve uitwegen in deze gitzwarte familiekomedie. Het nieuwe huis van kostwinner Katsuhiko (Kobayashi) lijkt aan alle wensen van zijn gezin te voldoen - meer ruimte, meer spullen, enzovoort. Maar wanneer Katsuhiko termieten begint te bestrijden als een samoerai en een mansgroot gat in de keuken graaft, is de schone schijn voorbij. Ook vrouw, kinderen en opa zoeken wanhopig naar emotionele ventielen.

Eijanaka

1981 |

Japan 1981. Shohei Imamura. Met o.a. Shigeru Tsuyuguchi, Ken Ogata, Masao Kusakari, Kaori Momoi en Misuko Baisho.

Zoals 'The Sex Pistols' dé punkband van Engeland waren, zo was Sogo Ishii dé punkregisseur van Japan. Gezien de kwaliteit van onder meer Gyakufunsha kazoku had hij wereldwijde faam moeten hebben, maar daar kwam het niet van. Onderdrukte razernij over loodzware moderne maatschappelijke eisen vindt explosieve uitwegen in deze gitzwarte familiekomedie. Het nieuwe huis van kostwinner Katsuhiko (Kobayashi) lijkt aan alle wensen van zijn gezin te voldoen - meer ruimte, meer spullen, enzovoort. Maar wanneer Katsuhiko termieten begint te bestrijden als een samoerai en een mansgroot gat in de keuken graaft, is de schone schijn voorbij. Ook vrouw, kinderen en opa zoeken wanhopig naar emotionele ventielen.