Jean-Marc Turine: regie en cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Merci, Monsieur Robertson

1985 | Drama, Historische film, Animatie

België​/​​Frankrijk 1985. Drama van Pierre Levie. Met o.a. Alexandre von Sivers, Suzy Falk, Catherine Ferrière, Jean-Pierre Gandy en Pierre Laroche.

Rond 1800, in de nadagen van de Revolutie, begeeft de Luikenaar Robertson zich naar Parijs, waar hij adembenemende voorstellingen geeft met zijn uitvinding, de toverlantaarn. Zijn acties worden niet erg op prijs gesteld en zijn apparatuur wordt in beslag genomen. Aan een meisje uit het publiek voorspelt hij de toekomst van de beeldende kunst, via o.a. Joseph Plateau, Emile Reynaud, William Talbot, Leon Bouly, Thomas Edison, om uiteindelijk te belanden bij de gebroeders Lumière, die in 1895 de eerste filmvoorstellingen zullen geven. Een speelse en originele geschiedenis van de voordagen van de film, met enkele unieke voorbeelden van bewegende beelden, w.o. een voorstelling van PIERROT ET COLOMBINE, de eerste 'geprojecteerde tekenfilm' uit de geschiedenis, met behulp van de Praxinoscoop van Reynaud. Helder, duidelijk en frivool, met gespeelde scènes, archiefopnamen en animatiefilm. De verteller Robertson wordt gespeeld door Von Sivers. In het scenario van Pierre en Françoise Levie zijn fragmenten opgenomen uit de korte films MERCI, MONSIEUR ROBERTSON van Patrick Ledoux, LE CHEVAL DE FER van Gérald Frydman en Pierre Levie, UNE INVENTION SANS AVENIR van Daniel Schelfthout en vier films van Levie zelf: DES LANTERNES VRAIMENT MAGIQUES, ZOOTROPOMANIA, LA MÉMOIRE DE L'ŒIL en EMILE REYNAUD. Voor de animatie stonden Etienne De Bruyne, Daniel Schelfthout en Michel Bertiaux in, terwijl de camera werd bediend door Paul Vercheval, Michel Baudour, Raymond Fromont en Désiré Berckmans. De film werd gemaakt n.a.v. de negentigste verjaardag van de filmindustrie. Ook bekend als THANK YOU, MR. ROBERTSON.

21:12 Piano Bar

1982 | Experimenteel, Drama

België 1982. Experimenteel van Mary Jimenez. Met o.a. Lucinda Childs, Carole Courtoy, Anne Guerrin en Jean-Marc Turine.

Een vrouw, Florence, werd dood en verminkt teruggevonden. Een andere vrouw, Nathalie, wordt door die gebeurtenis, waarvan zij voor het eerst hoort in de bar waar zij 's avonds piano speelt, geïntrigeerd. Nathalie zal het verhaal met haar eigen fantasieën reconstrueren en op die manier op speurtocht gaan naar haar eigen wezen. Met bijzonder zorgvuldig bestudeerde esthetische effecten slaagt de cineaste erin de zoektocht van een vrouw naar zichzelf door een andere vrouw heen te suggereren. De eveneens zeer bewerkte klanken maken elke verstandelijke benadering onmogelijk. Een stijlvolle film met een eigen zeggingskracht.

Plages sans suite

1978 |

Frankrijk 1978. Jean-Marc Turine. Met o.a. Pierre Clémenti, Fabienne Bruyndonckx, Dominique Hoet, Yves Desmedt en Olivier Corneille.

Een dag uit het leven van een vrachtwagenchauffeur die wijn moet afleveren aan de Belgische kust. Zo rijdt hij naar Aalst, De Panne, Sint-Idesbald, Nieuwpoort, Middelkerke en Oostende. Hij komt onbekenden maar ook vrienden tegen, dat is alles. Maar wat willen de makers nu eigenlijk met deze film? Een kopie maken van JEANNE DIELMAN, 23, QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES van Chantal Akerman uit 1975? In dat geval gaan ze de mist in, omdat de regie niet strak genoeg is. Of willen ze een kroniek van de frustratie tekenen? Ook dan gaan ze de mist in, omdat de film onvoldoende psychologische diepgang heeft. Wat dan wel? Het enige wat overblijft is het spel van Clementi, die roeit met de riemen die hij heeft in dit zinkende bootje.