Pál Sándor (1939): regie en productie.
Er zijn 4 films gevonden.

Le grand cahier

2013 | Drama, Oorlogsfilm

Hongarije​/​​Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Frankrijk 2013. Drama van János Szász. Met o.a. László Gyémánt, András Gyémánt, Ulrich Thomsen en Ulrich Matthes.

Tijdens WO II besluit een Hongaarse tweeling uit protest tegen de wreedheid van volwassenen tot extreem conformisme. Ze trainen lichaam en geest om precies zo opportunistisch en agressief te worden, en zonder moraal en mededogen anderen te misbruiken. Met in elke scène een ander tafereel bouwt Le grand cahier op tot een montage van menselijke verdorvenheid, een aanklacht aan het adres van een goddeloze, zedeloze wereld. De bijtende, onderkoelde humor en het lef waarmee het verhaal is ontdaan van alle drama, maken dit een zeldzaam prikkelende film.

Miss Arizona

1988 | Drama

Hongarije​/​​Italië 1988. Drama van Pál Sándor. Met o.a. Marcello Mastroianni, Hanna Schygulla, Alessandra Martines, Urbano Barberini en Gabor Reviczki.

Het verhaal, dat begint in Boedapest in 1920, is gebaseerd op de carrières van Mitzi en Sandor, gespeeld door Schygulla en Mastroianni. Mitzi's joodse man wordt vermoord door rechtse elementen, die uit zijn op zijn diamanten. Mitzi en haar zoon worden geholpen door Sandor, een berooide, half-Italiaanse entertainer. Ze vluchten naar Italië en keren in 1930 terug naar Boedapest om de beroemde Arizona Club te gaan leiden. Dan volgen de tragische jodenvervolging en de oorlog. De film laat veel vragen open, maar de acteurs zijn goed.

Szerencsés Dániel

1983 | Drama, Historische film

Hongarije 1983. Drama van Pál Sándor. Met o.a. Péter Rudolf, Sándor Zsótér, Kati Szerb, Mari Tör[KA11]ocsik en Dezs[KA11]o Garas.

Evenals veel van hun landgenoten proberen twee jongemannen, Daniel (Rudolf) en voormalige soldaat Gyuri (Zsóter) Hongarije te ontvluchten na de mislukte opstand in 1956 door de trein naar Wenen te nemen. Aan de hand van beider lotgevallen wordt een beeld gegeven van de verscheidenheid van de beweegredenen van de vluchtelingen en de complexiteit van de toemalige politieke situatie. Sándors meest realistische film tot nu toe is boeiend en prachtig van vormgeving, maar niet altijd even duidelijk wanneer men niet over enige voorkennis van de gebeurtenissen beschikt. Eén van de films van de zogenaamde 'cinema van de onvoltooid verleden tijd'. Het scenario is van Zsuzsa Tóth naar de roman van András Mezei. Het camerawerk is van Elemér Ragályi.

Herkulesf[KA11]urd[KA11]oi emlék

1976 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Hongarije 1976. Drama van Pál Sándor. Met o.a. Endre Holman, Erzsébet Kútvölgyi, Ildikó Pécsi, Sándor Szabó en Margit Dayka.

Na de val van de communistische Radenrepubliek in 1919 in Hongarije, die duurde van maart tot augustus en een voorloper was van een staatsinstelling naar sovjetmodel waarbij de macht in handen was van autonome raden zoals de arbeidersraad, probeert een jonge rode soldaat in vrouwenkleren de grens over te komen, maar hij komt door omstandigheden terecht in een sanatorium voor rijke, oude dames met gewrichtskwalen. Daar probeert hij zich als verpleegster in leven te houden. Met een schitterende Jugendstil- vormgeving wordt de decadente sfeer van het sanatorium (waar het grootste gedeelte van de film speelt) uitgebeeld. Bekroond met de Zilveren Beer in Berlijn (1977). Puur camp. Het scenario is van Zsuzsa Tóth en regisseur Pál. Het camerawerk is van Elemér Ragályi. Eastmancolor, Mono.