Hans Zesch-Ballot (1896-1972): cast.
Er zijn 26 films gevonden.

Gorke Trave

1965 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Joegoslavië 1965. Drama van Zika Mitrovíc. Met o.a. Irene Papas, Daniel Gélin, Heinz Drache, Alice Treff en Werner Peters.

Lea Weiss zat tijdens WO II als jonge vrouw in een concentratiekamp, waar Dr. Berger, een soort Mengele, haar steriliseerde en naar een kampbordeel stuurde. Twintig jaar later, rond 1964, komt een verslaggever, Bora Petrovic, Dr. Berger op het spoor, die nu een directeur van een groot farmaceutisch concern is.

Der Held meiner Träume

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Carlos Thompson, Heidi Brühl, Maria Perschy, Peter Vogel en Klaus Dahlen.

Een onwaarschijnlijke komedie van veelfilmer Rabenalt (dat jaar werden het er vier!) rondom twee families die met hun tienerzoons en -dochters gezamenlijk op vakantie zijn. De ontluikende jeugd flirt wat met elkaar, maar de meisje vallen echt in zwijm als ze (zoals geheel logisch te verwachten viel) een piloot ontmoeten die zojuist een noodlanding heeft gemaakt. Trouwens die moet deze flauwe film ook maken. Het scenario is van Gina Falckenberg en Johannes Alexander Hübler-Kahla. Het camerawerk is van Willi Sohm.

Der 20. Juli

1955 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1955. Oorlogsfilm van Falk Harnack. Met o.a. Wolfgang Preiss, Annemarie Düringer, Robert Freitag, Fritz Tillmann en Werner Hinz.

Op 20 juli 1944 trachtte een aantal Duitse officieren onder aanvoering van Oberst Graf von Stauffenberg middels een bom Adolf Hitler om te brengen. De Führer raakte slechts licht gewond. Regisseur Falk Harnack, zelf lid geweest van de Duitse verzetsgroep Weisse Rose, reconstrueert in documentaire stijl de aanloop naar die historische gebeurtenis. In juni 1955 ging slechts twee dagen eerder een andere speelfilm in première rond dezelfde geschiedenis: G.W. Pabsts Es geschah am 20. Juli. Terecht draagt Von Stauffenberg in die film - en ook in de televisiefilm Stauffenberg uit 2004 - een ooglapje over het linkeroog, terwijl merkwaardig genoeg in Der 20. Juli zijn rechteroog wordt bedekt.

Die Kaiserin von China

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Steve Szekely en Steve Sekely. Met o.a. Grethe Weiser, Nadja Tiller, Kurt Vespermann, Ernst Waldow en Erich Fiedler.

Weiser (1903-1970) speelt in een glansrol Tante Clementine, een dodelijk vermoeiend mens met een scherpe tong, die van de vroege morgen tot de late avond haar mond niet kan houden, en voor wie iedereen op de vlucht slaat als ze eraan komt. Ze heeft aangekondigd te komen logeren bij haar broer, een zenuwarts die zich van het nieuws alleen al in zijn eigen kliniek onder behandeling moet laten stellen. Zijn dochter (de charmante Tiller) heeft een lumineus idee: ze kent een werkeloze toneelgroep, die onder leiding van Vespermann het huishouden op stelten moet zetten, en ervoor moet zorgen dat Tante Clementine er gek van wordt. Een klucht met revue- en toneelelementen die nog altijd een giller is en goed afloopt.

Die Dritte von rechts

1950 | Komedie, Musical, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Vera Mollnar, Grethe Weiser, Peter van Eyck, Robert Lindner en Marianne Wischmann.

Een prototypische revuefilm over een dansgroep. Een van de meisjes blijkt verdwenen en een financier probeert de zaak op te lichten. Het zijn slechts voorwendsels voor een film vol zang en dans. Charmant en lichtvoetig. Het scenario is van regisseur Von Cziffra. Het camerawerk is van Willy Winterstein. Mono.

Panik

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Herbert A.E. Böhme, Dorothea Wieck, Ruth Eweler en Hans Zesch-Ballot.

Een dierentuin in Duitsland wordt tijdens WO II door bommen getroffen en de dieren breken uit. Onder de oorspronkelijke titel PANIK mocht de film niet in roulatie gebracht worden, omdat op dat moment allerlei dieren na een bombardement werkelijk uit de Berlijnse Zoo waren weggelopen. Na 1945 kwam de film alsnog uit met als alternatieve titel GESPRENGTE GITTER.

Der Dunkle Tag

1943 | Drama

Duitsland 1943. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Willy Birgel, Ewald Balser, Josef Eichheim en Hans Zesch-Ballot.

Wolf Burkhardt komt uit Afrika met verlof naar Duitsland en tracht zijn inmiddels getrouwde jeugdliefde over te halen haar man te verlaten en met hem mee terug te gaan. Het slappe verhaal komt ondanks de goede acteurs en de bekwame regisseur niet tot leven.

Einmal der liebe Herrgott sein

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Hans H. Zerlett. Met o.a. Hans Moser, Irene von Meyendorff, Margit Symo, Hans Zesch-Ballot en Ivan Petrovich.

Een huisknecht in een hotel droomt ervan portier te zijn. Zijn wens gaat gedurende één avond in vervulling! Moser krijgt iets te veel aandacht in de hoofdrol. De vele hotelgasten zijn uitstekend getypeerd. Scenario van Hans G. Kernmayr en Fritz Koselka. Camerawerk van Bruno Stephan.

Ein Zug fährt ab

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Leny Marenbach, Ferdinand Marian, Lucie Englisch, Georg Alexander en Hans Zesch-Ballot.

Om een medepassagiere uit een netelige situatie te redden, kust Helene Wagner een haar onbekende man op het perron en raakt daardoor zelf in moeilijkheden. Dit niet onaardige blijspel moet het voornamelijk van de dialogen hebben.

Dreimal Hochzeit

1941 | Romantiek

Duitsland 1941. Romantiek van Géza von Bolváry. Met o.a. Marte Harell, Hedwig Bleibtreu, Willy Fritsch, Theo Lingen en Theodor Danegger.

Een Russische vorst is verliefd op een vrouw, die niet `geduld` wil worden en daarom van een huwelijk afziet. Wanneer ze elkaar jaren later in Berlijn treffen - hij als chauffeur, zij als revuester - is het ditmaal zijn eer te na om met haar te trouwen. Prima rollen van Harell en Fritsch. Lingen zorgt voor de komische noot. Scenario van Ernst Marischka naar een idee van Gerhard Menzel. De film ging enkele dagen na de Duitse overval op de toenmalige Sovjetunie in premi[KA2]ere en raakte daardoor heel gauw in het vergeetboek. Vertoning op de tv is daarom een van die zeldzame gelegenheden om deze liefdesgeschiedenis te zien. Gedraaid in Oostenrijk, dat door de Anschlu[KL29] (1938-1945) Duits geworden was.

... reitet für Deutschland

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Willy Birgel, Willi Rose, Paul Dahlke, Gerhild Weber en Herbert A. E. Böhme.

Een in WO I verlamd geraakte Duitse ritmeester wint enkele jaren later toch nog de Europese ruiterkampioenschappen.

Zentrale Rio

1939 | Avonturenfilm, Misdaad

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Erich Engels. Met o.a. Leny Marenbach, Camilla Horn, Ita Rina, Werner Fuetterer en Ivan Petrovitch.

Maria, een jonge vrouw (Marenbach), reist naar Rio om haar man te zoeken, die verdwenen is. Tijdens de overtocht leert ze een jongeman, Wenk (Fuetterer), kennen. Beiden raken in Rio verwikkeld in een reeks geheimzinnige avonturen rond een bende smokkelaars van verdovende middelen. Natuurlijk is er tenslotte een happy end. Een verward draaiboek en een erbarmelijke montagetechniek hebben deze film de das omgedaan. Het verhaal is te onwaarschijnlijk om spannend te zijn.

Drei wunderschöne Tage

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Fritz Kirchhoff. Met o.a. Gustav Waldau, Hans Zesch-Ballot, Gina Falckenberg, Walter Janssen en Hans Richter.

Tijdens een drie dagen durend personeelsuitstapje blijkt dat niet iedereen zijn zorgen thuis heeft gelaten. Een omvangrijke rolbezetting en ook nog het Regensburger Domkoor zijn opgetrommeld om propaganda te maken voor het 'schoolreisje' dat zo goed is voor de handhaving, zo niet bevordering, van de goede geest in het bedrijf.

Die Frau ohne Vergangenheit

1939 | Drama, Misdaad

Duitsland 1939. Drama van Nunzio Malasomma. Met o.a. Charles Klein, Sybille Schmitz, Albrecht Schoenhals, Maria von Tasnady en Hans Leibelt.

Een onbekende vrouw, die door een verkeersongeluk haar geheugen kwijt is (Schmitz), wordt door de arts Dr. Entrupp (Schoenhals) medisch begeleid. De twee vatten een steeds groter wordende genegenheid voor elkaar op, hoewel de arts met een ander (Tasnady) verloofd is. De onbekende wordt er in het verloop van de film van verdacht, medeplichtige van een misdadiger te zijn. Ze doet een zelfmoordpoging, maar wordt door Dr. Entrupp gered. Een happy end. De overtuigingskracht van het spel van vooral Sybille Schmitz wint het van het al te clichématige sensatieverhaal.

Der Polizeifunk meldet

1939 | Thriller

Duitsland 1939. Thriller van Rudolf van der Noss. Met o.a. Lola Müthel, Jasper von Oertzen, Erich Fiedler en Hans Zesch-Ballot.

Via de verloofde van één van de directeuren van een chemische fabriek wordt getracht achter het geheim van een nieuwe uitvinding te komen. Door de vlotte regie kent de handeling geen inzinkingen en blijft de spanning er tot het einde toe in.

Fracht von Baltimore

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Hans Hinrich. Met o.a. Hilde Weissner, Atilla Hörbiger, Hans Zesch-Ballot en Paul Westermeier.

Een stuurman verslaat de concurrent voor zijn rederij en verovert het hart van de dochter van de baas. De film is wel boeiend maar iets meer tempo had geen kwaad gekund.

Die Nacht der Entscheidung

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Pola Negri, Sabine Peters, Ivan Petrovich, Hans Zesch-Ballot en Ernst Dumcke.

Tessa (Negri), de vrouw van consul Br[KA3]uckmann (Zesch- Ballot) ziet na jaren haar jeugdliefde (Petrovich) terug. Ze worden opnieuw verliefd op elkaar. Tessa, die door haar man nogal verwaarloosd wordt, besluit er met haar geliefde vandoor te gaan. Het lukt haar stiefdochter Gisela (Peters) op het laatste moment toch nog om de echtelieden weer bij elkaar te brengen. Zwak geregisseerd melodrama, maar de liedjes die Pola Negri zingt zijn prachtig. Het was haar laatste Duitse film voordat ze terugging naar Amerika.

Man spricht über Jacqueline

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Werner Hochbaum. Met o.a. Wera Engels, Albrecht Schoenhals, Sabine Peters, Hans Zesch-Ballot en Fritz Genschow.

De verfilming van het boek van Katherine Holland over een Duits meisje dat in Engeland een Franse diplomaat leert kennen en hem achterna reist, waarna beiden trouwen. Dan wordt zij bang dat hij iets over haar verleden te weten komt en wil ze zelfmoord plegen. Een aardig melodrama. Scenario van Katrin Holland, F.D. Andam en de regisseur. Camerawerk van Georg Bruckbauer. In 1942 in Engeland verfilmd als TALK ABOUT JACQUELINE.

Waldwinter

1936 | Drama

Duitsland 1936. Drama van Fritz Peter Buch. Met o.a. Hansi Knoteck, Viktor Staal, Hans Zesch-Ballot en Eduard von Winterstein.

Nauwelijks getrouwd verlaat Marianne haar echtgenoot, dr. Heidecke, die een egoïst blijkt te zijn. Bij een schrijver vindt ze het geluk. De film is nogal uitgesponnen en de personages blijven vaag. Er vallen wel wat mooie natuuropnamen te bewonderen.

Verräter

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Karl Ritter. Met o.a. Willy Birgel, Rudolf Fernau, Lída Baarová, Theodor Loos en Irene von Meyendorff.

Een van de beste spionagefilms van het Derde Rijk. Aan de hand van drie voorbeelden krijgt het publiek voorgeschoteld, welke gevaren er voor de Duitse staat aan spionage vanuit het buitenland kleven. Daarnaast worden zeker niet alleen buitenlandse agenten (Birgel) als schurk neergezet, maar wordt ook getoond hoe de gewone Duitse burger uit zwakte of door chantage een verrader (Fernau) kan worden. Natuurlijk wordt iedereen op het laatst gepakt en bereikt geen enkel geheim het buitenland. Dit is een bijzonder goed gemaakte propagandafilm, omdat de spanning op de voorgrond staat en de toeschouwer nauwelijks iets van de propaganda merkt, zodat de film zijn doel bereikt. Na de oorlog door de geallieerden verboden, maar later door de vrijwillige zelfcontrole (FSK) voor vertoning vrijgegeven.

Schloß Vogelöd

1936 | Misdaad

Duitsland 1936. Misdaad van Max Obal. Met o.a. Carola Höhn, Hans Stüwe, Hans Zesch-Ballot, Käte Haack en Walter Steinbeck.

Deze film, gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz, is een herverfilming van de gelijknamige zwijgende film uit 1921. Maar in tegenstelling tot die verfilming steekt de nieuwe hierbij magertjes af. Het volgende gebeurt: na het verdwijnen van graaf Vogel[KA3]od (Steinbeck), vermoedt de politie dat er sprake is van moord. Dat is ook zo, Vogel[KA3]od wordt tegen het einde van de film uit de sneeuw gevist. Er zijn heel wat verdachten, echtgenote (H[KA3]ohn), broer (St[KA3]uwe), tante (Haack) alsmede een jachtopziener (Hellmer). De dader is echter de compagnon van de graaf (Zesch-Ballot), die overigens al vanaf het begin de verdenking van de toeschouwer op zich heeft geladen. Terwijl de film, die in 1921 gemaakt is door de voortreffelijke regisseur F.W. Murnau, vandaag nog spannend en eng is, ontlokt de geluidsfilm uit 1936 de toeschouwer slechts een vermoeid gegaap.

Neunzig Minuten Aufenthalt

1936 | Avonturenfilm

Duitsland 1936. Avonturenfilm van Harry Piel. Met o.a. Harry Piel, Alexander Golling, Else von Möllendorff, Elisabeth Eygk en Hugo Werner-Kahle.

Duitse politieman Harry Winkler (Piel) heeft op zijn reis naar Buenos Aires 90m oponthoud in Lissabon. Daar leert hij de jonge Ilse (Möllendorff) kennen, die haar oom, de rijke Basto (Zesch-Ballot), wil bezoeken. Deze komt bij de eerste ontmoeting als nogal vreemd op haar over. Samen met zijn vriend Conny (Golling), een ambtenaar van Scotland Yard, ontmaskert Winkler tenslotte de vermeende Basto als moordenaar van Ilse's oom. We hebben hier met een typische Harry Piel-film te doen en zien adembenemende achtervolgingen, duels en een gevecht van Piel met een tijger. Van hogere acteerkunst is geen sprake, en ook Piel, die in tal van sensatiefilms speelde, is niet meer zo goed als in zijn zwijgende films.

Es geht um mein Leben

1936 | Misdaad

Duitsland 1936. Misdaad van Richard Eichberg. Met o.a. Kitty Jantzen, Karl Ludwig Diehl, Theo Lingen, Robert Dorsay en Margit Symo.

Voor de villa van een advocaat (Diehl) vindt een moord plaats. De laatste woorden van de vermoorde man (Hardt) en een even daarvoor gevoerd telefoongesprek maken meerdere personen verdacht, met name de vrouw van de advocaat (Jantzen) en de bediende (Lingen). Pas op het allerlaatst wordt de echte moordenaar (Zesch-Ballot) gepakt. De film bevat alles, waardoor een Eichberg-film zich onderscheidt: tempo, spanning, humor en revue-achtige scènes. Het zou een Amerikaanse film kunnen zijn in plaats van een Duitse. Dat het verhaal wat ongeloofwaardig verloopt, doet aan de rolprent niets af. Artistiek geen hoogstaande film, maar hij is dan ook voor het grote publiek gemaakt. Naast geliefde acteurs zien we Eichberg's echtgenote, de Duits-Amerikaanse Kitty Jantzen, in haar eerste rol.

Die Nacht mit dem Kaiser

1936 | Romantiek

Duitsland 1936. Romantiek van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Friedrich Benfer, Richard Romanowsky en Hans Zesch-Ballot.

Napoleon, die gewend is op alle fronten te overwinnen, lijdt een nederlaag tegenover een actrice die haar vriend komt bevrijden. Een amusante film met Jenny Jugo.

Ferien vom Ich

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Herman Speelmans, Carola Höhn, Hans Adalbert Schlettow, Paul Henckels en G.H. Schnell.

Een Amerikaanse industrieel moet geestelijk op krachten komen en wordt verliefd op de waardin van zijn hotel.

Ein Mann will nach Deutschland

1934 | Avonturenfilm

Duitsland 1934. Avonturenfilm van Paul Wegener. Met o.a. Karl Ludwig Diehl, Brigitte Horney, Hermann Speelmans, Siegfried Schürenberg en Ernst Rotmund.

Bij het uitbreken van WO I trekken een Duitse ingenieur (Diehl) en zijn vriend van Zuid-Amerika naar Duitsland. Gevaren, noch de liefde van een goedgelovige schoonheid (Horney) weerhouden hem ervan zijn diensten aan het vaderland aan te bieden. Een nationalistische film, waarin plichtsgevoel en vaderlandsliefde het hoogste goed zijn. Een duidelijke propagandafilm, al wordt de `vijand` niet negatief benaderd. Spannend gemaakt met Diehl als ideale hoofdfiguur. Regisseur Paul Wegener, de grote acteur, zien we in een bijrolletje als stoker op een schip. De `vrijwillige zelfcontrole` (FSK) heeft deze film, die indertijd door de geallieerden werd verboden, vrijgegeven. Ook bekend als EIN MANN WILL IN DIE HEIMAT.