Christoph Schlingensief

1950 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Cameraman, Componist

Christoph Schlingensief (1950) is regisseur, acteur, scenarist, producer, cameraman en componist.
Er zijn 10 films gevonden.

Scheitern als Chance

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Stefan Corinth, Alexander Grasseck en Sibylle Dahrendorf. Met o.a. Christoph Schlingensief, Werner Brecht, Dietrich Kuhlbrodt, Martin Wuttke en Carl Hegemann.

Dramaturg Schlingensief ensceneerde in 1998 gedurende acht maanden bij het Berlijnse volkstoneel een verkiezingscircus, dat parallel liep aan de echte verkiezingen voor de Duitse bondsraad, waarbij Gerhard Schröder van de SPD de zittende kanselier Helmuth Kohl van de CDU/CSU versloeg. Het was geïmproviseerd grillig toneel, dat praktisch iedere dag een ander scenario bevatte. Hierover draaiden Grasseck en Corinth een documentaire; ze deden ervaring op met dit genre aan de Hamburgse Hochschüle für bildende Kunst. Ze beperkten zich niet alleen tot het toneel, maar trokken er ook met de camera op uit om Schlingensief's improvisaties te omlijsten met de werkelijkheid. Het resultaat is heel bijzonder, maar zal uitsluitend geëngageerde kijkers in Duitsland aanspreken.

Brecht: Denken heißt verändern

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Joachim Lang en Christina Brecht-Benze. Met o.a. Rose Marie Aman, Paula Banholzer, Babette Daigl, Otto Bezold en Ernestine Müller.

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Bertolt Brechts geboorte (op 10 februari 1898) verwezenlijkte Lang deze gedetailleerde biografische documentaire over het leven van de grote Duitse schrijver. De film is gevuld met beelden die slechts zelden te zien waren van Brecht priv[KA1]e zowel als op offici[KA3]ele gelegenheden. Vele medewerkers, leerlingen en kenners komen aan het woord in fragmenten uit interviews uit de jaren 1960-80 en de cineast sprak zelf met nog overlevende mensen die de literator goed gekend hebben. Zelden werd zulk een volledig beeld van een complex man als Brecht gevangen in een enkele documentaire. Ze bestaat dan ook uit drie delen. Het eerste, met als ondertitel [KL]In die Asphaltst[KA3]adte verschlagen[KLE] brengt het tijdsbeeld van de wereld waarin Brecht geboren werd, waarin hij opgroeide en zich ontwikkelde tot een door de overheid minder geliefde rebelse schrijver. Het eindigt met het uitbreken van WO II en Brechts vlucht naar het buitenland. Het tweede, [KL]Die M[KA3]uhen der Gebiege und der Ebenen[KLE] brengt verslag van zijn Amerikaans avontuur, zijn terugkeer naar Duitsland, waar hij nog steeds tegengewerkt werd en zijn vestiging in Oost-Duitsland waar hij het communisme omarmde. Het eindigt met zijn dood in 1956. In dit deel zien we Brecht o.a. aan het werk als regisseur. Deel drie, [KL]Vom Umgang mit Brecht und seinem Werk[KLE], werd gemaakt door Christina Brecht-Benze en toont de invloed van Brechts werk op latere generaties. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit films en toneelstukken waaraan Brecht meegewerkt heeft. Een gigantische verwezenlijking, geschreven door Lang en Brecht- Benze. Montage was van Monika Spannenberger (eerste twee delen) en Ute Schick (deel drie). Teksten werden ingesproken door Matthias Ponnier, Bodo Primus, Christiane Timerding en Jo Jung, terwijl ook Brecht zelf regelmatig citaten uit eigen werk leest. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Werner Schmidtke, Heribert Schuster, Christoph Liepkemann, Gernot Heilemann, Thomas Weber, Marita Hällfor en Markus Stecher. Een must voor iedere Brecht-fan en voor iedereen die belang stelt in de literatuur van de twintigste eeuw.

Die 120 Tage von Bottrop

1997 |

Duitsland 1997. Christoph Schlingensief. Met o.a. Sophie Rois, Martin Wuttke, Herbert Fritsch, Helmut Berger en Udo Kier.

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Bertolt Brechts geboorte (op 10 februari 1898) verwezenlijkte Lang deze gedetailleerde biografische documentaire over het leven van de grote Duitse schrijver. De film is gevuld met beelden die slechts zelden te zien waren van Brecht priv[KA1]e zowel als op offici[KA3]ele gelegenheden. Vele medewerkers, leerlingen en kenners komen aan het woord in fragmenten uit interviews uit de jaren 1960-80 en de cineast sprak zelf met nog overlevende mensen die de literator goed gekend hebben. Zelden werd zulk een volledig beeld van een complex man als Brecht gevangen in een enkele documentaire. Ze bestaat dan ook uit drie delen. Het eerste, met als ondertitel [KL]In die Asphaltst[KA3]adte verschlagen[KLE] brengt het tijdsbeeld van de wereld waarin Brecht geboren werd, waarin hij opgroeide en zich ontwikkelde tot een door de overheid minder geliefde rebelse schrijver. Het eindigt met het uitbreken van WO II en Brechts vlucht naar het buitenland. Het tweede, [KL]Die M[KA3]uhen der Gebiege und der Ebenen[KLE] brengt verslag van zijn Amerikaans avontuur, zijn terugkeer naar Duitsland, waar hij nog steeds tegengewerkt werd en zijn vestiging in Oost-Duitsland waar hij het communisme omarmde. Het eindigt met zijn dood in 1956. In dit deel zien we Brecht o.a. aan het werk als regisseur. Deel drie, [KL]Vom Umgang mit Brecht und seinem Werk[KLE], werd gemaakt door Christina Brecht-Benze en toont de invloed van Brechts werk op latere generaties. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit films en toneelstukken waaraan Brecht meegewerkt heeft. Een gigantische verwezenlijking, geschreven door Lang en Brecht- Benze. Montage was van Monika Spannenberger (eerste twee delen) en Ute Schick (deel drie). Teksten werden ingesproken door Matthias Ponnier, Bodo Primus, Christiane Timerding en Jo Jung, terwijl ook Brecht zelf regelmatig citaten uit eigen werk leest. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Werner Schmidtke, Heribert Schuster, Christoph Liepkemann, Gernot Heilemann, Thomas Weber, Marita Hällfor en Markus Stecher. Een must voor iedere Brecht-fan en voor iedereen die belang stelt in de literatuur van de twintigste eeuw.

United Trash

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Christoph Schlingensief. Met o.a. Johnny Pfeiffer, Jones Muguse, Joachim Tomaschewsky, Thomas Chibwe en Udo Kier.

Ter gelegenheid van de honderdste verjaardag van Bertolt Brechts geboorte (op 10 februari 1898) verwezenlijkte Lang deze gedetailleerde biografische documentaire over het leven van de grote Duitse schrijver. De film is gevuld met beelden die slechts zelden te zien waren van Brecht priv[KA1]e zowel als op offici[KA3]ele gelegenheden. Vele medewerkers, leerlingen en kenners komen aan het woord in fragmenten uit interviews uit de jaren 1960-80 en de cineast sprak zelf met nog overlevende mensen die de literator goed gekend hebben. Zelden werd zulk een volledig beeld van een complex man als Brecht gevangen in een enkele documentaire. Ze bestaat dan ook uit drie delen. Het eerste, met als ondertitel [KL]In die Asphaltst[KA3]adte verschlagen[KLE] brengt het tijdsbeeld van de wereld waarin Brecht geboren werd, waarin hij opgroeide en zich ontwikkelde tot een door de overheid minder geliefde rebelse schrijver. Het eindigt met het uitbreken van WO II en Brechts vlucht naar het buitenland. Het tweede, [KL]Die M[KA3]uhen der Gebiege und der Ebenen[KLE] brengt verslag van zijn Amerikaans avontuur, zijn terugkeer naar Duitsland, waar hij nog steeds tegengewerkt werd en zijn vestiging in Oost-Duitsland waar hij het communisme omarmde. Het eindigt met zijn dood in 1956. In dit deel zien we Brecht o.a. aan het werk als regisseur. Deel drie, [KL]Vom Umgang mit Brecht und seinem Werk[KLE], werd gemaakt door Christina Brecht-Benze en toont de invloed van Brechts werk op latere generaties. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit films en toneelstukken waaraan Brecht meegewerkt heeft. Een gigantische verwezenlijking, geschreven door Lang en Brecht- Benze. Montage was van Monika Spannenberger (eerste twee delen) en Ute Schick (deel drie). Teksten werden ingesproken door Matthias Ponnier, Bodo Primus, Christiane Timerding en Jo Jung, terwijl ook Brecht zelf regelmatig citaten uit eigen werk leest. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Werner Schmidtke, Heribert Schuster, Christoph Liepkemann, Gernot Heilemann, Thomas Weber, Marita Hällfor en Markus Stecher. Een must voor iedere Brecht-fan en voor iedereen die belang stelt in de literatuur van de twintigste eeuw.

Abschied von Agnes

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Michael Gwisdek. Met o.a. Michael Gwisdek, Sylvester Groth, Heide Kipp, Dennenesch Zoudé en Gerhard Straus-Joachimsthal.

Een tot mysanthroop geworden wetenschapper uit Oost-Berlijn vetrouwt alles wat hij meemaakt, voelt en denkt, toe aan een dagboek. Zijn ontboezemingen zijn gericht tot Agnes (uit de titel), die niemand minder is dan zijn geliefde moeder. Hij dicteert dit in een oude bandrecorder. Hij woont in een vervallen pand. Als de muur gevallen is, zoekt een zekere Stefan die vele jaren jonger is, onderdak bij hem.

Terror 2000

1992 | Horror, Erotiek

Duitsland 1992. Horror van Christoph Schlingensief. Met o.a. Peter Kern, Alfred Edel, Margit Carstensen, Susanne Bredehöft en Artur Albrecht.

Het laatste deel van de Duitsland-trilogie van riool-filmer Schlingensief. Het gaat weer over de Gladbeck-bende, die intussen is neergestreken in het stadje Rassau. Daar wordt lustig verder gemoord, waarbij ditkeer asielzoekers het slachtoffer zijn. Zoals te verwachten bij Schlingensief vloeit ook hier weer rijkelijk het bloed en veel scènes hebben de grens van pornografie al overschreden. Het werkje wordt uiteenlopend beoordeeld: wat voor de één een ironisch-provocerende afrekening is met de chaos in Duitsland, is voor de ander fascistische smakeloosheid.

Das deutsche Kettensägemassaker

1990 | Experimenteel, Horror

Duitsland 1990. Experimenteel van Christoph Schlingensief. Met o.a. Karina Fallenstein, Susanne Bredehöft, Artur Albrecht, Volker Spengler en Alfred Edel.

De trash-filmer Christoph Schlingensief heeft een nogal eigenzinnig werkje gemaakt naar aanleiding van de Duits-Duitse eenwording. Terwijl de politici de gebeurtenissen vieren, richten een stel apocalyptische figuren een bloedbad aan onder vluchtende DDR-burgers. Zeker niet ieders smaak.

Menu total

1986 | Thriller

Duitsland 1986. Thriller van Christoph Schlingensief. Met o.a. Helge Schneider, Volker Bertzky en Dietrich Kuhlbrodt.

De trash-filmer Christoph Schlingensief heeft een nogal eigenzinnig werkje gemaakt naar aanleiding van de Duits-Duitse eenwording. Terwijl de politici de gebeurtenissen vieren, richten een stel apocalyptische figuren een bloedbad aan onder vluchtende DDR-burgers. Zeker niet ieders smaak.

Johnny Flash

1986 | Komedie, Muziek

Duitsland 1986. Komedie van Werner Nekes. Met o.a. Helge Schneider, Andreas Kunze, Heike Melba-Fendel en Marianne Traub.

De moeder (Kunze) van de wat onhandige electricien Jürgen Potzkothen (Schneider) vindt dat hij zo mooi kan zingen. Is een carrière als schlager-zanger niet wat voor hem? Hij laat zich door impresario Terrence Toi (ook Kunze) inschrijven voor een talentenjacht, onder de artiestennaam Johnny Flash. Al snel wordt de held een speelbal van commerciële krachten. De in Duitsland in sommige kunstzinnige kringen op handen gedragen Helge Schneider maakte naam als jazzmuzikant, film- en theaterregisseur en vooral als komiek met een eigenzinnige, absurdistische inslag. Wel even wennen, zijn humor.

Egomania - Insel ohne Hoffnung

1986 |

Duitsland 1986. Christoph Schlingensief. Met o.a. Udo Kier, Tilda Swinton, Anna Fechter en Anastasia Kudelka.

Er zijn maar weinig regisseurs eigenzinniger dan de Duitse Christoph Schlingensief. Hij had bijvoorbeeld de reputatie expres lelijke films te willen maken. Dat is dan flink mislukt bij Egomania - Insel ohne Hoffnung, een film met soms erg fraaie beelden. Egomania is echter geen toegankelijke film, met een hoofdrol voor Udo Kier als vampiereske baron Tante Teufel op een besneeuwd Duits Waddeneiland, krijsende heksen, een Vliegende Hollandse en kindermoord. Dat alles doorspekt met citaten van Kant en Shakespeare. Voor liefhebbers van het experiment.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Christoph Schlingensief op televisie komt.

Reageer