Edda Seippel: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Ein Kapitel für sich

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 1979. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Edda Seippel, Ernst von Klipstein, Stephan Schwartz, Jens Weisser en Klaus Höhne.

In Rostock worden op 1 mei 1945 aan alle huizen witte vlaggen gehangen in afwachting van de komst van de Russische tanks. Voor de familie Kempowski komt de vrede niets te vroeg. De afwezigheid van de vader en de oudste zoon had het leven tijdens de oorlog hard gemaakt. Een fles wijn wordt ontkurkt, maar weldra vallen de eerste schoten. De jonge Walter Kempowski (Schwartz) verlaat naderhand de Russische bezettingszone en gaat naar het verwoeste Hamburg, waar hij een onderkomen vindt bij een oom. Hij vindt echter geen werk, omdat hij geen verblijfsvergunning heeft voor de Britse sector. Via een list komt hij toch aan werk. Met zijn broer Robert (Weisser) belandt hij in de gevangenis en komt erachter dat ook zijn moeder Margarethe (Seippel) is opgepakt en in een werkkamp is terechtgekomen. Driedelige miniserie naar de autobiografische romans van Walter Kempowski, die in 1948 bij zijn terugkeer in Rostock door het communistische regime van de DDR tot 25 jaar dwangarbeid werd veroordeeld op beschuldiging van spionage (hij kwam in 1956 vrij). Op navrante wijze wordt Oost- Duitsland onder de Russische bezetting in beeld gebracht, waarbij het kleinburgerlijke denken over het naoorlogse leven zeer scherp is weergegeven. Het scenario is van regisseur Fechner. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Die Marquise von O.

1976 | Romantiek, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Romantiek van Eric Rohmer. Met o.a. Edith Clever, Bruno Ganz, Edda Seippel, Peter Lühr en Otto Sander.

In Rostock worden op 1 mei 1945 aan alle huizen witte vlaggen gehangen in afwachting van de komst van de Russische tanks. Voor de familie Kempowski komt de vrede niets te vroeg. De afwezigheid van de vader en de oudste zoon had het leven tijdens de oorlog hard gemaakt. Een fles wijn wordt ontkurkt, maar weldra vallen de eerste schoten. De jonge Walter Kempowski (Schwartz) verlaat naderhand de Russische bezettingszone en gaat naar het verwoeste Hamburg, waar hij een onderkomen vindt bij een oom. Hij vindt echter geen werk, omdat hij geen verblijfsvergunning heeft voor de Britse sector. Via een list komt hij toch aan werk. Met zijn broer Robert (Weisser) belandt hij in de gevangenis en komt erachter dat ook zijn moeder Margarethe (Seippel) is opgepakt en in een werkkamp is terechtgekomen. Driedelige miniserie naar de autobiografische romans van Walter Kempowski, die in 1948 bij zijn terugkeer in Rostock door het communistische regime van de DDR tot 25 jaar dwangarbeid werd veroordeeld op beschuldiging van spionage (hij kwam in 1956 vrij). Op navrante wijze wordt Oost- Duitsland onder de Russische bezetting in beeld gebracht, waarbij het kleinburgerlijke denken over het naoorlogse leven zeer scherp is weergegeven. Het scenario is van regisseur Fechner. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Tadellöser & Wolff

1975 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland 1975. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Edda Seippel, Karl Lieffen, Gabriele Michel, Martin Kollewe en Martin Semmelrogge.

Schitterende verfilming van gelijknamige autobiografische roman, in het Nederlands verschenen onder titel [KL]We hebben `t niet geweten[KLE] (sic). Op navrante en vaak humoristische wijze wordt in tweedelige tv-film verhaal verteld van redersfamilie Kempowski uit Rostock tijdens nazi-tijd, waarbij het kleinburgerlijke denken over het hele oorlogsgebeuren scherp wordt weergegeven. Vader en moeder Kempowski hebben drie kinderen, vader (Lieffen) moet uiteraard onder de wapens, maar ook de twee opgroeiende jongens: Robert (Semmelrogge) in 1943, de jongste, Walter (Kollewe) in 1945. Regisseur Fechner zorgt voor detailgetrouwe schildering van de gebeurtenissen. Hij schreef zelf het scenario.

Eine ungeliebte Frau

1974 | Drama

Duitsland 1974. Drama van Tom Toelle. Met o.a. Ulli Philipp, Wolfgang Preiss, Helmut Förnbacher, Günther Jerschke en Dorothea Gervenux.

Na de dood van haar ouders wordt het meisje Philipp opgenomen door de familie Matern. Ze wordt verliefd op de zoon uit het pleeggezin, Wolff, en dat leidt tot allerhande Courths-Mahler toestanden. Kan ook moeilijk anders, want het scenario van regisseur Toelle is gebaseerd op het gelijknamige boek van Hedwig Courths-Mahler, dat ook in het Nederlands werd stukgelezen, onder de titel Een onbeminde vrouw. Toelle heeft beslist langer aan zijn film gewerkt dan Courths-Mahler nodig had om het boek te schrijven.

Die Deutschstunde

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1971. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Wolfgang Büttner, Edda Seippel, Arno Assmann, Irmgard Först en Jörg Marquardt.

Duitsland in de jaren vlak na WO II. Siggi Jepsen (Weisser) is negentien. Hij zit in een strafinrichting voor moeilijk opvoedbare kinderen. Ze krijgen de opdracht om een opstel te schrijven met het onderwerp `Plicht vervullen schenkt voldoening`. Siggi schrijft en schrijft en schrijft. Hij weet van geen ophouden. Voor het schrijfwerk was geen tijdslimiet gesteld, maar je mag je cel niet eerder uit voordat het af is. Ongerust geworden, gaat men uitzoeken wat Siggi toch beweegt. In flash- backs maken we kennis met Siggi`s vader Jens (Assmann), die politieagent is in het noordelijkste dorpje van Duitsland. Jens is een dienstklopper van het zuiverste water, die iedere opdracht zonder pardon of emoties nauwgezet uitvoert. Dienen onder de nazi`s was een kolfje naar zijn hand. In 1943 ontvangt Jens bevel uit Berlijn om kunstschilder Max Ludwig Nansen (B[KA3]uttner) een `Berufsverbot` op te leggen. Eigenlijk zou de uitvoering van de opdracht Jens zwaar moeten vallen, want hij kent Nansen al sedert zijn jeugd en Nansen redde Jens ooit van de verdrinkingsdood. Niets is minder waar en Nansen weet maar al te goed dat er met deze naziknecht niet te spotten valt. Ook na afloop van de oorlog als Jens na drie maanden terugkeert uit Engelse gevangenschap en weer dorpsdiender wordt, vernietigt hij met voldoening z.g. illegaal gemaakt werk van Nansen. De jonge Siggi begint van zijn vader te walgen en probeert te redden wat er te redden valt. Hij maakt zich daardoor schuldig aan diefstal - het is maar hoe je het ziet. Lenz` aanklacht tegen de `Befehl ist Befehl`-mentaliteit is duidelijk en mooi gebracht en stemt de kijker tot nadenken. De spelers komen geloofwaardig over onder regie van Beauvais, die mag bogen over een lange staat van dienst bij de tv (hij draaide zijn eerste tv-films in 1956). Lenz schreef zelf zijn scenario naar zijn eigen gelijknamige roman, die in 1968 is verschenen toen hij 42 was. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Hoort tot het (Noord) Duitse erfgoed.

Deutschstunde

1971 |

Duitsland 1971. Peter Beauvais. Met o.a. Arno Assmann, Edda Seippel en Wolfgang Büttner.

Duitsland in de jaren vlak na WO II. Siggi Jepsen (Weisser) is negentien. Hij zit in een strafinrichting voor moeilijk opvoedbare kinderen. Ze krijgen de opdracht om een opstel te schrijven met het onderwerp `Plicht vervullen schenkt voldoening`. Siggi schrijft en schrijft en schrijft. Hij weet van geen ophouden. Voor het schrijfwerk was geen tijdslimiet gesteld, maar je mag je cel niet eerder uit voordat het af is. Ongerust geworden, gaat men uitzoeken wat Siggi toch beweegt. In flash- backs maken we kennis met Siggi`s vader Jens (Assmann), die politieagent is in het noordelijkste dorpje van Duitsland. Jens is een dienstklopper van het zuiverste water, die iedere opdracht zonder pardon of emoties nauwgezet uitvoert. Dienen onder de nazi`s was een kolfje naar zijn hand. In 1943 ontvangt Jens bevel uit Berlijn om kunstschilder Max Ludwig Nansen (B[KA3]uttner) een `Berufsverbot` op te leggen. Eigenlijk zou de uitvoering van de opdracht Jens zwaar moeten vallen, want hij kent Nansen al sedert zijn jeugd en Nansen redde Jens ooit van de verdrinkingsdood. Niets is minder waar en Nansen weet maar al te goed dat er met deze naziknecht niet te spotten valt. Ook na afloop van de oorlog als Jens na drie maanden terugkeert uit Engelse gevangenschap en weer dorpsdiender wordt, vernietigt hij met voldoening z.g. illegaal gemaakt werk van Nansen. De jonge Siggi begint van zijn vader te walgen en probeert te redden wat er te redden valt. Hij maakt zich daardoor schuldig aan diefstal - het is maar hoe je het ziet. Lenz` aanklacht tegen de `Befehl ist Befehl`-mentaliteit is duidelijk en mooi gebracht en stemt de kijker tot nadenken. De spelers komen geloofwaardig over onder regie van Beauvais, die mag bogen over een lange staat van dienst bij de tv (hij draaide zijn eerste tv-films in 1956). Lenz schreef zelf zijn scenario naar zijn eigen gelijknamige roman, die in 1968 is verschenen toen hij 42 was. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Hoort tot het (Noord) Duitse erfgoed.