Vladimír Godár (1956): muziek.
Er zijn 9 films gevonden.

The Interpreter

2018 | Komedie, Drama

Slowakije​/​​Tsjechië​/​​Oostenrijk 2018. Komedie van Martin Sulík. Met o.a. Peter Simonischek, Jirí Menzel, Zuzana Mauréry, Anita Szvrcsek en Anna Jakab Rakovska.

De 80-jarige tolk Ali Ungár (Jiri Menzel) reist naar Wenen op zoek naar de voormalige Nazi-officier die mogelijk zijn ouders vermoordde in Slowakije. Hij vindt alleen diens zoon, de oud-docent en Georg (Peter Simonischek). Samen gaan ze op zoek naar de waarheid.

Cigan

2011 | Drama

Tsjechië​/​​Slowakije 2011. Drama van Martin Sulík. Met o.a. Miroslav Gulyas, Martina Kotlarova, Jan Mizigar en Attila Mokos.

Kort nadat de vader van de zigeunertiener Adam onder dubieuze omstandigheden aan zijn eind is gekomen, trouwt zijn moeder met zijn louche oom Zigo. Hij moet vervolgens kiezen tussen een zigeunerbestaan en een leven tussen de door zijn oom diepgrondig gehate ‘witten’. Adam krijgt daarbij steun uit onverwachte hoek: zijn vader verschijnt aan hem, in een uit de losse pols gefotografeerd sociaal-realistisch drama dat ver weg blijft van de Roma-clichés.

The Country Teacher

2008 | Drama

Tsjechië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 2008. Drama van Bohdan Sláma. Met o.a. Pavel Liska, Zuzana Bydzovská, Ladislav Sedivý, Marek Daniel en Cyril Drozda.

Wat Petr (Liska) van Praag naar het platteland heeft gedreven is onduidelijk, maar de homoseksualiteit van de leraar speelt een cruciale rol in de derde film van de Tsjechische filmmaker Bohdan Sláma (Wild Bees). Veeboerin Marie (Bydzovská), een krachtige vrouw met hazelnootkleurig haar, zoekt toenadering, maar Petr koestert meer gevoelens voor haar zeventienjarige zoon. Ingetogen drama, simpel van opzet maar gecompliceerd van toon, waarin de maker in zomers tempo graaft naar borrelende emoties onder het oppervlak en daarbij vernuftig gebruik maakt van muziek.

Krajinka

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Slowakije​/​​Tsjechië 2000. Drama van Martin Sulík. Met o.a. Juraj Paulen, Anton Vaculík, Vilma Cibulková, Csongor Kassai en Jakub Rada.

Krajinka bestaat uit fraaie episodische verhalen over de bewoners van een Slowaaks dorp. Aan het begin van de film is te zien hoe de peuter Imro van de verstikkingsdood wordt gered door de dorpsdokter Roth. In het laatste verhaaltje keert Imro terug, een oude man inmiddels. Ook de joodse dokter Roth maakt nog één keer zijn opwachting, als een lugubere geestverschijning. Het zijn overigens de enige dwarsverbanden tussen de afzonderlijke verhalen. Jammer genoeg laat Sulík de interpretatie van zijn film volledig aan de kijker over. Alleen met veel goede wil valt de grote historie - tussen 1920 en 1970 - in het alledaagse leven terug te zien

Návrat idiota

1999 | Komedie

Tsjechië 1999. Komedie van Sasa Gedeon en Sasa Gedeon. Met o.a. Jirí Langmajer, Jirí Machácek, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná en Pavel Marek.

Nadat zijn film Indianske leto de kassa's van Tsjechische bioscopen gekraakt had, durfde scenarist-regisseur Gedeon het aan om met Dostojevski's thema's aan de haal te gaan. Gedeon verplaatste 'De Idioot' van het 19de-eeuwse Rusland naar het moderne Tsjechië; hij nam eigenlijk alleen de essentie mee en dat is bewonderenswaardig. Franticek (Liska) is de idioot die vrij komt na een leven lang in een geestelijke instelling gewoond te hebben. Hij bekijkt de wereld met een frisheid en openheid die 'gewone' mensen niet kennen. Hij houdt van iedereen evenveel, kijkt verlangend naar kleinburgerlijk leven waarin mensen handen schudden en zoenen. Eenmaal aangekomen bij familie raakt hij wel flink in de war: zijn verwanten hebben ingewikkelde dubbelrelaties. Tussen Kerst en Nieuwjaar, een tijd waarin iedereen gelukkig, barmhartig en zelfkritisch moet zijn, bekommert niemand zich werkelijk om Franticek. Maar ongewild vertrouwt men hem wel en leert men van hem. The Return of the Idiot is met een blik aanstormende topacteurs, overdachte kadrering en wat Jezus-elementen een van de betere Tsjechische films.

Orbis Pictus

1997 | Komedie, Fantasy, Experimenteel, Drama

Tsjechië​/​​Slowakije 1997. Komedie van Martin Šulik en Martin Sulík. Met o.a. Dorotka Nvotová, Božidara Turzonovová, Július Satiský, Milka Vasharyová en František Kovár.

Martin Sulik, een van Centraal-Europa´s grootste talenten, liet in zijn vorige `grote´ filmhuisfilm The garden ene Jacob uit huis geschopt worden; in Orbis pictus wordt Teresa (Nvotová) de deur gewezen. Vanuit haar internaat begint probleemkind Teresa een zoektocht naar haar moeder. De route stippelt ze uit op basis van een fantasiekaart die ze uit de bibliotheek stal. Haar verbaast het dan ook niet dat ze allerlei vreemde types tegenkomt, van een ingegraven vrouwtje tot een wanhopige acteur en tenslotte haar moeder die zo klein is als een lucifersdoosje. Bij de kijker kan wel de verbazing toeslaan, en zelfs verveling omdat de roadmovie over volwassen worden soms op een reizende freakshow van los zand lijkt. Het indringende gevoel van Slowaakse folklore dat het kleurig gefilmde Orbis pictus brengt, werkt goed als u van antropologie houdt, maar veel van de lokale, ongetwijfeld diepzinnige symbolen zullen de gewone Nederlander, zoals uw recensent, ontgaan. De `outcast´-fascinatie van Sulik bijv. kan nog geplaatst worden als symbool voor de plek van Slowakije in Europa of voor de fantasie in een moderne maatschappij, maar die onwetende man met de bok aan het eind dan? (IdH/VPRO Gids)

The Garden

1995 | Fantasy

Slowakije​/​​Frankrijk 1995. Fantasy van Martin Sulík. Met o.a. Roman Luknár, Marián Labuda, Jana Svandová, Dusan Trancík en Katarína Vrzalová.

Záhrada, beter bekend onder de Engelse titel The Garden, is een poëtische vertelling over de zoektocht naar de verloren onschuld. Hoofdpersonage is de dertigjarige Jakub, die het even niet meer ziet zitten: saaie baan, verhouding met getrouwde vrouw die haar man nooit zal verlaten, en een goeiige vader die echter niets van zijn problemen wil weten. Een bezoek aan het verlaten huis van zijn grootvader, met een overwoekerde, maar paradijselijke tuin betekent een nieuwe start. Daar leest Jakub in het dagboek van zijn opa wat werkelijk belangrijk is: hoe je gras maait, bomen snoeit en een brood bakt. De jonge Slowaakse cineast Sulík (1962) maakt zijn films in nauwe samenwerking met cameraman Martin Strba. Het resultaat is, zoals te zien in The Garden, verbluffend mooi.

Vsetko co máma rád

1992 | Komedie

Slowakije 1992. Komedie van Martin Sulík. Met o.a. Juraj Nvota, Gina Bellman, Zdena Studenková, Jirí Menzel en Jakub Ursíny.

Tom[KA1]as (Nvota) is in de dertig. Hij is werkloos, gescheiden en maakt de indruk dat hij behoorlijk algemeen ontwikkeld is. Hij geeft af op de veranderde maatschappij waarvan hij het slachtoffer is geworden. Zijn ouders en zijn ex-vrouw zijn onaangename figuren, die hem op zijn lever zitten. Als hij de Britse Ann (Bellman) ontmoet, die de kost verdient met het geven van Engelse lessen, verandert er iets aan zijn kommervolle bestaan. Alleen het begin en het eind van deze film zijn verteerbaar en alles wat er tussen zit is net zo ellendig als Tomás zelf. Laat u niet opjutten door vergelijkingen met Milos Forman, want het ís niet waar. Het scenario is van Ondrej Sula en regisseur Sulík. Martin Strba stond achter de camera. Bekroond op het festival van Cottbus, maar wie daar de straatnamen kent, weet dat het eigenlijk om een thuiswedstrijd ging. Rudolf Biermann was producent en de Slowaakse tv deed mee; dat laatste betekent dat de sterke man van dat landje de film gedoogde.

Das Pfauenfeder

1987 | Familiefilm, Fantasy

Duitsland​/​​Tsjechoslowakije 1987. Familiefilm van Petr Weigl. Met o.a. Michal Dočolomanský, Emília Vásáryová, Eva Vejmělková, Tobias Hoesl en Marcello Catalano.

Een machtige, absolute vorst neemt de twee zonen van een visser in dienst omdat hij van een orakel heeft gehoord dat een van hen, Hoesl, op een dag over zijn rijk zal gaan heersen. Hij is van plan diens broer, Catalano, te gebruiken om hem te doden. De dochter van de koning, Vejmělková wordt verliefd op Hoesl. Wanneer de broers opdracht krijgen de drie gouden pluimen van een mythische vogel te bemachtigen, zegt de koning tegen Catalano dat hij alleen moet terugkeren. Hoesl krijgt echter van de prinses een pauweveer die hem voor onheil moet behoeden. Knapgemaakte sprookjesfilm die door de schitterende vormgeving waardoor ook volwassenen er plezier aan zullen beleven. Het scenario van Weigl is voorspelbaar, maar de sobere en toch kleurrijke mise-en-scène vergoedt veel. Briljante fotografie van Richard Valenta.