Laura Cardoso

Acteur

Laura Cardoso is acteur.
Er zijn 5 films gevonden.

The Other Side of the Street

2004 | Thriller, Drama

Brazilië/Frankrijk 2004. Thriller van Marcos Bernstein. Met o.a. Milene Pizarro, Raul Cortez, Fernanda Montenegro en Laura Cardoso.

Montenegro met haar grote donkere ogen, viel in 1998 internationaal op met haar mooie hoofdrol in Central do Brasil. In het regiedebuut van Bernstein, scenarist van die eerdere film, speelt zij Regina, een gepensioneerde, gescheiden vrouw die haar dagen vult met het bespioneren van haar buurtgenoten. Met een verrekijker meent ze op een dag een moord te ontdekken. De voormalige politieman Camargo, is volgens haar schuldig aan de dood van zijn vrouw. De overeenkomsten met Hitchcocks Rear Window zijn tot hier evident, maar het verhaal gaat verder wanneer Camargo zijn overbuurvrouw mee uit vraagt. Het verhaal zwalkt wat onbeslist heen en weer tussen romance en thriller, maar Montenegro en Cortez zijn prachtig samen. Opmerkelijk is een liefdesscène tussen de acteurs, beiden over de zeventig. Dat zie je niet vaak, onterecht, zo laat hun intensiteit zien.

O Outro Lado Da Rua

2004 | Misdaad, Romantiek, Mysterie

Brazilië/Frankrijk 2004. Misdaad van Marcos Bernstein. Met o.a. Fernanda Montenegro, Raul Cortez, Laura Cardoso, Luis Percy en Caio Ramos.

Regina (Montenegro) uit Copacabana bij Rio de Janeiro is met pensioen. Ze is eenzaam en lid van een burgerwacht voor ouderen. Ze heeft de codenaam Sneeuwwitje, en houdt de buurt in de gaten. Ze heeft ervoor gezorgd, dat het hoofd van een organisatie, die kinderen liet prostitueren, achter de tralies is beland, en ze heeft een overval kunnen voorkomen. Ze loert met een verrekijker naar de flats aan de overkant en op een avond ziet ze een man van haar leeftijd een injectie aan een vrouw geven. Even later ziet zij dat hij haar gezicht met een laken afdekt. Het is voor Regina duidelijk dat hij haar een dodelijke injectie heeft gegeven. Ze rapporteert het incident aan de politie, maar daarna hoort of ziet ze niets meer. Als er evenmin een bericht in de krant verschijnt, gaat ze naar het politiebureau, waar de dienst doende politieman Alcides (Percy) haar geduldig uitlegt dat er niets te melden valt. Hij geeft haar te verstaan, dat de politie een kijkje is gaan nemen bij de man, die Camargo (Cortez) heet en een voormalige rechter is. Daarop besluit ze zelf te gaan speuren en contact met Camargo te maken. Dat lukt en het tweetal blijkt goed met elkaar overweg te kunnen. Wat Regina gezien had was juist, maar ze begrijpt dat Camargo`s vrouw aan een ongeneeslijke kanker leed en dat hij haar uit haar lijden hielp. Inmiddels heeft Camargo begrepen dat zij de tipgeefster van de politie was, maar gelukkig vertroebelt dit hun relatie niet. Het scenario van regisseur Bernstein en Melanie Dimantas, is deels een Hitchcockachtige thriller (REAR WINDOW) en deels een Agatha Christie-achtige detectivestory met Regina als een soort romantische Miss Marple. Montenegro (CENTRAL DO BRASIL van walter Salles, 1998) is verbluffend geloofwaardig, en krijgt uitstekend tegenspel van Cortez, die samen voor enige hete sekss[KA2]ene`s zorgen in de stijl van ABOUT SCHMIDT met Jack Nicholson en Kathy Bates van Alexander Payne (2002). Het sfeervolle camerawerk is van Toca Seabra, maar deze onderhoudende voor 5,2 miljoen Braziliaanse reaal (bijna twee miljoen euro) gedraaide film heeft zijn beperkingen.

Através da Janela

2000 | Drama

Brazilië 2000. Drama van Tata Amara. Met o.a. Laura Cardoso, Fransérgio Araújo, Ana Lúcia Torre, Leona Cavalli en Antônio Petrin.

Amaral die in 1997 de intimistische en indrukwekkende film UM CÉU DE ESTRELAS draaide, heeft nu een film afgeleverd die gesierd wordt door het uitstekende spel van de hoofdrollen Cardoso als Selma en Araújo als haar volwassen zoon. Het is het psychologische portret van een moeder, die haar goede verstandhouding met haar zoon ziet afglijden en aanvankelijk niet begrijpt wat er aan de hand is. Ze vreest dat hij betrokken is bij misdadige praktijken. Liefhebbers van Amaral's voornoemde film komen aan hun trekken, want inhoud en dosering zijn hetzelfde en zoniet is er sprake van een vorm van herhaling. Het scenario van regisseuse Amaral, Jean-Claude Bernadet en Fernando Bonassi kan niet kiezen tussen een psychologische thriller en een melodrama; het staat bol van de seksuele spanning, suggereert incest en gaat als verhaal uit als een coïtus interruptus... Het camerawerk is wederom van Hugo Kovensky. Voor fijnproevers.

Atraves de janela

2000 |

Brazilië 2000. Tata Amaral. Met o.a. Antonio Petrin, Leona Cavalli, Ana Lucia Torre, Fransergio Araujo en Laura Cardoso.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

Terra estrangeira

1995 | Thriller, Drama

Portugal/Brazilië 1995. Thriller van Walter Salles en Daniela Thomas. Met o.a. Fernanda Torres, Fernando Alves Pinto, Luis Melo, Alexandre Borges en Laura Cardoso.

Begin 1990 nam de nieuw gekozen Braziliaanse president Fernando Collor een aantal draconische maatregelen om zijn land uit de economische chaos en hyperinflatie te halen. Hij liet o.a. de spaartegoeden voor onbepaalde tijd bevriezen. Duizenden jonge Brazilianen pakten hun biezen om elders hun geluk te beproeven. Tegen die achtergrond beleven we de perikelen van de jonge Paco (Alves Pinto). Hij reist eerst naar Portugal en wil dan door naar Spanje, het geboorteland van zijn onlangs overleden moeder. In Lissabon maakt hij kennis met Alex (Torres), een jonge Braziliaanse die al enige tijd eerder hun vaderland verlaten had. Tussen het tweetal ontluikt een mooie romance ondanks de problemen, waarmee ex-patriates te maken hebben. Op een heldere en verfrissende manier komen zware thema's als in den vreemde zijn en ontwrichting aan bod. De persoonlijke problematiek van beide personages wordt op een subtiele wijze zonder gedram ingebed in een breder kader, waarin politieke malaise, de verhouding tussen ex-kolonisator en ex-kolonie, racisme en de multiculturele maatschappij hun plaats hebben. Esthetisch bekoorlijk dankzij de mooie zwart-wit-fotografie van Walter Carvalho, de uitstekende vertolkingen en gevarieerde muziek van Jose Miguel Wisnik.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Laura Cardoso op televisie komt.

Reageer