Lothar Brühne (1900-1958): muziek.
Er zijn 24 films gevonden.

Kleiner Mann - ganz groß

1957 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1957. Familiefilm van Hans Grimm. Met o.a. Oliver Grimm, Joachim Fuchsberger, Karin Dor, Margarete Haagen en Hans Leibelt.

Een zevenjarige jongen die zijn ouders verloren heeft door een ongeluk, krijgt van zijn grootvader een veulen, waarvan de moeder een beroemd renpaard is. Als zijn grootvader sterft, bepaalt zijn voogd dat het paard verkocht moet worden.

Frühlingslied

1954 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1954. Familiefilm van Hans Albin. Met o.a. Oliver Grimm, Elsbeth Sigmund, Anne-Marie Blanc, René Deltgen en Martin Andreas.

Een aandoenlijke smartelap over een jonge wees, een muzikaal wonderkindje, die door zijn oom (een voormalige concertmeester) zo wordt overwerkt dat hij tijdens een tournee in Zwitserland uitgeput raakt, in elkaar stort en zijn been breekt. De dokter raadt zijn oom aan vakantie te gaan houden in het Berner Oberland, waar de jongen een gewoon kind wordt en vriendschap sluit met een meisje en een andere jongen. Zijn oom begrijpt dan dat hij te ver gegaan is. Redelijk gespeeld, maar niet al te geloofwaardig. De Beierse Alpen stonden model voor Helvetia. Scenario van Peter Francke. Camerawerk van Klaus von Rautenfeld.

Meines Vaters Pferde

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Ernst Stankowski, Sonja Sutter en Otto Gebühr.

Een verfilming van de roman van Clemens Laar. Deel 1: 'Lena und Nicoline'; deel 2: 'Seine dritte Frau'. Een Pruisische officier gaat paarden bekijken in Ierland en wordt verliefd op de dochter van een lord. Als hij terug is in Pruisen wijdt hij zich weer aan zijn paarden en trouwt een rijke jongedame die bij de geboorte van hun zoon sterft. Dan gaat het bergafwaarts en wil men hem zelfs zijn dierbaarste bezit, zijn paarden, afnemen. Scenario van Horst Budjuhn. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Bis wir uns wiedersehen

1952 | Romantiek, Drama

Duitsland 1952. Romantiek van Gustav Ucicky. Met o.a. Maria Schell, O.W. Fischer, Karl Ludwig Diehl, Josef Sieber en Eugen Dumont.

Het weerzien tussen Pamela, een ten dode opgeschreven jonge vrouw, en Paul, de enige man op wie ze ooit verliefd was. Herinneringen komen boven en de twee worden wederom verliefd. Hun liefde wordt echter bemoeilijkt door het feit dat Paul voortvluchtig is. Een smartlap rondom het in de jaren 1950-'60 in Duitsland populaire duo Schell/Fischer. Het dramatische einde zal vooral bij Boeketreeksliefhebbers hoge, en natte ogen gooien. Het scenario is van Eberhard Kleindorff en Johanna Sibelius. Het camerawerk is van Hannes Staudinger en Gunther Anders.

Liebesheirat

1949 | Sportfilm, Familiefilm

Duitsland 1949. Sportfilm van Theo Lingen. Met o.a. Hans Holt, Winnie Markus, Theo Lingen, Susi Nicoletti en Beppo Brem.

De gezellige wittebroodsweken van een jong echtpaar worden door de komst van een vroegere vriendin van de bruidegom flink verstoord. De echtelijke ruzie kan pas opgelost worden wanneer ook de jonge echtgenoot de kwellingen van de jaloezie leert kennen. Onschuldige filmpret uit het Duitsland van na de oorlog.

Die Kupferne Hochzeit

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1948. Komedie van Heinz Rühmann. Met o.a. Hertha Feiler, Peter Pasetti, Sybille von Gymnich, Hans Nielsen en Hilde Classen.

Drie bruiloftspaartjes ontmoeten elkaar na zeven jaar volgens afspraak weer op de koperen bruiloft en ontdekken dat er in die jaren veel is veranderd. De gebreken worden zolang mogelijk voor elkaar verborgen gehouden. Het scenario is van Fritz Peter Buch naar het toneelstuk van Svend Rindom. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Orientexpreß

1944 | Mysterie

Duitsland 1944. Mysterie van Viktor Tourjansky. Met o.a. Siegfried Breuer, Lisa Siebel, Rudolf Prack, Gusti Wolf en Paul Dahlke.

Iemand trekt aan de noodrem van de Orientexpres als deze door een Balkanstaatje rijdt. In de coup[KA1]e naast die van priv[KA1]edetective Holzer wordt de vermoorde jurist Branko gevonden. Baron H[KA3]ubner (Breuer) heeft bloed aan zijn kleding dat door zijn ex-vrouw Dr. Geldern (Siebel), snel wordt verwijderd, behalve op zijn handschoenen. Twee plaatselijk opgetrommelde speurneuzen van de hermandad gaan zich over de zaak buigen.

Tonelli

1943 | Mysterie

Duitsland 1943. Mysterie van Viktor Tourjansky. Met o.a. Ferdinand Marian, Winnie Markus, Mady Rahl, Albert Hehn en Leo Peukert.

Een koorddanser wordt ervan verdacht zijn partner uit jaloezie opzettelijk te hebben laten vallen. Later wordt hij ook nog beschuldigd van moord op zijn vrouw. In deze spannende film blinken vooral Marian en Hehn uit.

Romanze in Moll

1943 | Romantiek, Erotiek, Drama

Duitsland 1943. Romantiek van Helmut Käutner. Met o.a. Marianne Hoppe, Paul Dahlke, Siegried Breuer, Ferdinand Marian en Elisabeth Flickenschildt.

Käutner wist de sfeer van Guy de Maupassants novelle Les Bijoux, waaraan het thema werd ontleend, zo zuiver te treffen dat Goebbels de film aanvankelijk als 'on-Duits' en morbide wilde laten vernietigen en later slechts met tegenzin toestemming tot openbare vertoning gaf. Schitterende vertolkingen door Hoppe, als de vrouw die uit de sleur van haar huwelijk breekt, Marian, als haar verleider, en Dahlke, als de niet- begrijpende echtgenoot. Een van de belangrijkste films uit de nazi-tijd. Scenario van regiseur Käutner en Willy Clever. Camerawerk van Georg Bruckbauer.

Gefährlicher Frühling

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Hans Deppe. Met o.a. Olga Tschechowa, Winnie Markus, Siegfried Breuer, Paul Dahlke en Kurt Vespermann.

Een professor wordt tijdens een reünie van zijn gymnasium in zijn geboorteplaats verliefd op een jong meisje. Gelukkig blijkt haar tante zijn uit het oog verloren jeugdliefde te zijn. Zij belooft met hem terug te keren naar Berlijn. Een gezapig blijspel waarin echter behoorlijk wordt geacteerd.

Damals

1943 | Drama, Thriller

Duitsland 1943. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Hans Stüwe, Rossano Brazzi, Zarah Leander, Karl Martell en Hilde Körber.

Om haar dochter te beschermen laadt Vera Meiners (Leander) de schijn op zich, een moord gepleegd te hebben. Hansen ontlokt aan Leander vakkundig de ene gevoelsuitbarsting na de andere, maar het wordt op den duur een beetje te veel van het goede. Dit was Leanders laatste film in nazi-Duitsland. Ze ging niet in op Goebbels' 'verzoek' de Duitse nationaliteit aan te nemen en keerde naar haar geboorteland, Zweden, terug. Het scenario is van Peter Groll en regisseur Hansen. Het camerawerk is van Franz Weihmayr.

Geliebte Welt

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Emil Burri. Met o.a. Brigitte Horney, Willy Fritsch, Paul Dahlke, Mady Rahl en Gustav Waldau.

Een privé-secretaresse, die met haar baas is getrouwd, mist haar werk en voelt zich als echtgenote verwaarloosd. Weinig tempo, conventioneel gemaakt, maar Horney is een boeiende actrice en er is een mooie bijrol van Dahlke.

Ein Zug fährt ab

1942 | Komedie

Duitsland 1942. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Leny Marenbach, Ferdinand Marian, Lucie Englisch, Georg Alexander en Hans Zesch-Ballot.

Om een medepassagiere uit een netelige situatie te redden, kust Helene Wagner een haar onbekende man op het perron en raakt daardoor zelf in moeilijkheden. Dit niet onaardige blijspel moet het voornamelijk van de dialogen hebben.

Komödianten

1941 | Historische film

Duitsland 1941. Historische film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Käthe Dorsch, Hilde Krahl, Gustav Diessl, Henny Porten en Richard Häussler.

In 1933 emigreerde de beroemde Pabst eerst naar Frankrijk, later naar de VS. In 1939 keert hij naar Hitler-Duitsland terug om er een ideologisch uiterst verdachte 'Komödianten' te verfilmen over een 18de-eeuwse leidster van een reizend toneelgezelschap die haar groep een beter aanzien wil geven en er haar persoonlijke geluk aan opoffert.

Jenny und der Herr im Frack

1941 | Mysterie

Duitsland 1941. Mysterie van Paul Martin. Met o.a. Gusti Huber, Johannes Heesters, Hilde Hildebrand, Paul Kemp en Oskar Sima.

Een verzekeringsinspecteur zit achter Jenny aan omdat hij verliefd op haar is en om een juwelendiefstal op te lossen. Eind goed, al goed. Het scenario is van Georg Zoch, Jacob Geis, Peter Groll en de regisseur. Het camerawerk is van Josef Strecher.

Feinde

1940 | Drama

Duitsland 1940. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Willy Birgel, Ivan Petrovich, Carl Wery en Hedwig Wangel.

Een groep door Polen geterroriseerde Duitsers vlucht door een moeras naar het vaderland. Films als deze trachtten de nazi-overval op Polen te rechtvaardigen.

Eine Frau wie Du

1939 | Romantiek

Duitsland 1939. Romantiek van Viktor Tourjansky. Met o.a. Brigitte Horney, Joachim Gottschalk, Hans Brausewetter, Charlotte Susa en Volker von Collande.

Marie (Horney) is een jonge, sociale werkster bij een grote industri[KA3]ele onderneming. Het lukt haar door vrouwelijke wijsheid en oprechtheid, Manfred, een ietwat lichtzinnige en wispelturige jonge man (Gottschalk) oprecht verliefd op haar te laten worden. Pluspunt van de film zijn de uitstekende hoofdrolspelers, minpunt is het onvermogen van de regisseur om vrolijkheid en ernst van het onderwerp met elkaar in harmonie te brengen. Toch het aanzien waard.

Brand im Ozean

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Günther Rittau. Met o.a. Hans Söhnker, René Deltgen, Winnie Markus en Michael Bohnen.

De vriendschap tussen twee mannen die naar olie boren, komt in gevaar door de invloed van de dochter van hun baas. Aardige avonturenfilm met spectaculaire scènes.

Befreite Hände

1939 | Drama

Duitsland 1939. Drama van Hans Schweikart. Met o.a. Brigitte Horney, Ewald Balser, Olga Tschechowa, Carl Raddatz en Paul Dahlke.

Een boerendochter wordt een beroemd beeldhouwster en vindt de ware liefde. Smartlap die door indrukwekkend spel, onder andere van Brigitte Horney, meer lijkt dan hij is.

Fünf Millionen suchen einen Erben

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Carl Boese. Met o.a. Heinz Rühmann, Oskar Sima, Albert Florath, Vera von Langen en Heinz Salfner.

E[KA1]en van de aardigste R[KA3]uhmann-producties, typisch amusement uit de jaren dertig. Als stofzuigerverkoper Peter Patt kan hij 5 miljoen erven als hij gelukkig getrouwd is. Een bende oplichters wil hem daarbij helpen, vooral met het incasseren van het geld. Echter, een vervelende neef Patrick (fraaie dubbelrol van Rühmann) loopt hem telkens voor de voeten. Het scenario is van Georg Hurdalek en Jacob Geis. Het camerawerk is van Ewald Daub.

Die Nacht der Entscheidung

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Pola Negri, Sabine Peters, Ivan Petrovich, Hans Zesch-Ballot en Ernst Dumcke.

Tessa (Negri), de vrouw van consul Br[KA3]uckmann (Zesch- Ballot) ziet na jaren haar jeugdliefde (Petrovich) terug. Ze worden opnieuw verliefd op elkaar. Tessa, die door haar man nogal verwaarloosd wordt, besluit er met haar geliefde vandoor te gaan. Het lukt haar stiefdochter Gisela (Peters) op het laatste moment toch nog om de echtelieden weer bij elkaar te brengen. Zwak geregisseerd melodrama, maar de liedjes die Pola Negri zingt zijn prachtig. Het was haar laatste Duitse film voordat ze terugging naar Amerika.

Der Blaufuchs

1938 | Musical, Komedie, Drama, Romantiek

Duitsland 1938. Musical van Viktor Tourjansky. Met o.a. Zarah Leander, Willy Birgel, Paul Hörbiger, Karl Schönböck en Rudolf Platte.

De Hongaarse vrouw van een geleerde voelt zich verwaarloosd en knoopt een verhouding aan met een vliegenier (Birgel). Leander zingt broeierig 'Kann denn Liebe Sünde sein'; Jawohl, dat kan als het een film oplevert waarin alleen Zarah's liedjes nog een beetje draaglijk zijn. Schönböck speelt een frivole operette-tenor. Karl Georg Külb bewerkte het muzikale blijspel van Ferenc Herczeg tot scenario voor de film. Achter de camera stond Franz Weihmayr.

La Habanera

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Ferdinand Marian, Karl Martell, Julia Serda en Boris Alekin.

Laatste Duitse melodrama van Detlef Sierck voordat hij in Hollywood als Douglas Sirk begon aan een tweede, niet minder vruchtbare carrière-etappe. Waarin de Zweedse bourgeoise Astrée, met tantetje zomerend in Puerto Rico, valt voor een machtige edelman. Het vakantieliefdessprookje muteert echter spoedig tot treurlied. Kersverse Ufa-ster Leander, de gekwelde schoonheid in dit superieure staaltje romantisch escapisme, zingt de tranentrekker 'Der Wind hat mir ein Lied erzählt' met een stille snik. Prachtige fotografie van meestercameraman Franz Weihmayr (Triumph des Willens, Fährmann Maria). Locatieopnamen vonden plaats op Tenerife tijdens de Spaanse Burgeroorlog.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.