Michelangelo Antonioni: regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 22 films gevonden.

Eros

2004 | Erotiek, Drama

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Hongkong SAR van China​/​​China​/​​Frankrijk​/​​Luxemburg​/​​Verenigd Koninkrijk 2004. Erotiek van Wong Kar-Wai, Steven Soderbergh en Michelangelo Antonioni. Met o.a. Gong Li, Chang Chen, Robert Downey jr, Alan Arkin en Christopher Buchholz.

Drieluik over erotiek van drie grote regisseurs. Antonioni verfilmt een ménage à trois van een echtpaar met huwelijksproblemen en een jonge vrouw, Soderbergh laat een drukke zakenman en zijn psychiater onderzoeken waarom de eerste een terugkerende erotische droom heeft en Wong verfilmt de onmogelijke liefde van een courtisane en haar kleermaker. Bedoeld als eerbetoon aan de oude meester Antonioni, maar helaas valt juist zijn bijdrage tegen, Antonioni maakte een gekunstelde imitatie van zijn eigen eerdere werk. Ook Soderbergh herhaalt zichzelf, alleen bij Wong heeft het woord Eros betekenis. Hij filmt erotiek, maar kan vooral opmerkelijk erotisch filmen.

Fare un film é per me vivere

1995 | Documentaire, Biografie

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1995. Documentaire van Enrica Antonioni. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Wim Wenders, Inès Sastre en John Malkovich.

Een reportage over het draaien van PAR DELA LES NUAGES, de eerste film van Michelangelo Antonioni in dertien jaar. Ziekte plaatste hem op non-actief, maar door zijn wilskracht was hij er toch in geslaagd dit project rond te krijgen. Hij regisseert de film in nauwe samenwerking met Wim Wenders. Praten kan hij haast niet meer, dus gebruikt hij gebarentaal. Verschillende van de medewerkers aan de film getuigen over hun samenwerking met de oude, maar nog steeds erg actieve, grootmeester van de zevende kunst. Een documentaire die duidelijk met veel liefde gemaakt werd door zijn echtgenote Enrica. Het is in elk geval indrukwekkend hoe deze man, gehandicapt als hij is, toch nog zijn persoonlijkheid doet uitstralen over de set. Roberto Missiroli was verantwoordelijk voor de montage. Opgenomen tijdens de draaidagen in Ferrara door Agnès Godard en Thomas Balmès.

Al di là delle nuvole

1995 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1995. Drama van Michelangelo Antonioni en Wim Wenders. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Jean Reno, Vincent Perez en Chiara Caselli.

De bundeling van krachten door surrealisme-grootmeesters Antonioni (L´avventura) - sinds zijn hersenbloeding in 1985 inactief - en Wenders (Der Himmel über Berlin) leverde weliswaar geen klassieker op, toch is Par-delà les nuages door zijn vorm een interessant werk. In deze vorm zijn beeld, gevoel en associatie belangrijker dan karakter en verhaal. De film is een vierluik. De gemene deler wordt gevormd door het personage van Malkovich, een regisseur die op zoek is naar materiaal voor zijn film. In vier verhalen zien we de potentiële kandidaten voor de film. Telkens gaat het om een geïdealiseerde, afstandelijke jonge vrouw en een gedesillusioneerde man die de liefde samen niet goed kunnen vinden. Veel onrealistisch gedrag en uit het raam staren van gevestigde acteurs die hun kans grepen om (nog) eens met Antonioni te werken.

Caro Antonioni...

1994 | Documentaire, Biografie

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1994. Documentaire van Gianni Massironi. Met o.a. Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra, Alain Cuny, Alain Robbe-Grillet en Monica Vitti.

Een uitgebreid portret van Antonioni, die algemeen beschouwd wordt als een van de belangrijkste Europese cineasten van zijn generatie. Binnen het tijdsbestek van een uur worden fragmenten getoond uit al zijn films, vanaf GENTE DEL PO (1948) tot en met INDIFICAZIONE DI UNA DONNA (1982). Commentaar wordt vooral gegeven door zijn vriend en medewerker Tonino Guerra, maar tevens door een internationale selectie van acteurs, actrices, schrijvers, fotografen en producenten die ooit met hem hebben samengewerkt. Antonioni zelf wordt aan het woord gelaten via vroeger opgenomen interviews. Zijn eeuwig thema: de onmogelijkheid van mensen om met elkaar te communiceren, wordt via zijn verschillende films geanalyseerd. Een boeiend document, geschreven door Massironi en gemonteerd door Massimiliano Feresia en Massironi. Nieuw materiaal werd geschoten door Emilio Bestetti.

Room 666

1983 | Documentaire

Duitsland​/​​Frankrijk 1983. Documentaire van Wim Wenders. Met o.a. Jean-Luc Godard, Steven Spielberg, Michelangelo Antonioni, Werner Herzog en Rainer Werner Fassbinder.

Een tussendoortje van Wenders die tijdens het festival van Cannes in 1982 een camera neerpootte in een kamer van het Carlton-hotel en verschillende van zijn collega's vroeg commentaar te leveren op de vraag of de cinema nog een toekomst heeft. Vele Grote Namen defileren voor die camera, één trekt er zelfs zijn sokken uit, maar weinigen maken een intelligente indruk. Toch leuk om naar te kijken.

Identificazione di una donna

1982 | Drama, Experimenteel, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1982. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Tomas Milian, Daniela Silverio, Christine Boisson, Marcel Bozzuffi en Lara Wendel.

Filmregisseur Niccolo (Milian) zoekt inspiratie voor een vrouwelijk personage in een nieuwe film. Zowel zijn verhouding met een grillige en seksueel gefrustreerde aristocrate als die met een pragmatische jonge actrice lopen echter stuk op wederzijds onbegrip. Hij overweegt dan een SF-film te gaan maken. Deze Italiaanse film, de come-back van Antonioni, grijpt terug op diens relatieprobleem uit de jaren 1960-70 maar wordt geformuleerd in eigentijdse termen. De vaagheid van emoties en handeling kan - als vanouds - irriteren, maar naast een opmerkelijke visuele aanpak biedt de film ook enkele liefdesscènes van uitzonderlijke intensiteit. Antonioni kreeg voor dit werk in Cannes een speciale prijs, die in het leven geroepen was ter gelegenheid van het 35-jarige bestaan van het filmfestival. Het scenario is van Gérard Brach en regisseur Antonioni naar een verhaal van deze laatste. Het camerawerk is van Carlo Di Palma. Stereo.

Il Mistero di Oberwald

1979 | Drama, Romantiek

Italië 1979. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Franco Branciaroli, Paolo Bonacelli, Luigi Di en Poggi.

Een revolutionair complot stuurt een dubbelganger van de jong overleden vorst naar de rouwende koningin-weduwe, waarna de wederzijdse liefde beiden noodlottig wordt. Deze tv-opdracht naar Cocteaus toneelstuk en film l'aigle à deux tètes gaf Antonioni gelegenheid tot kleurexperimenten met videotechniek. De resultaten (met technische gebreken) zijn soms foeilelijk en vrijwel nooit functioneel voor deze romantische tragedie, die de regisseur qua inhoud duidelijk niet inspireerde; de mooie rol van Vitti blijkt dan ook verspilde moeite. Het formalisme is interessant voor filmstudenten, maar daarom niet minder mislukt.

Professione: reporter

1975 | Drama, Experimenteel, Thriller

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1975. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Jack Nicholson, Maria Schneider, Ian Hendry, Jenny Runacre en Ambroise Bia.

Een tv-reporter krijgt door het overlijden van een mede- hotelgast de kans om met diens identiteit een nieuw leven te beginnen. Hij merkt dat de dode wapens geleverd heeft aan de derde wereld en krijgt diens belagers achter zich aan, plus zijn eigen echtgenote en chef. Deze opzettelijk hermetische film die meer vragen oproept dan antwoorden geeft, is vooral een briljante stijloefening met scenes die inmiddels in de filmhistorie zijn bijgezet al lijkt dat soms de voornaamste motivatie voor die scenes geweest te zijn.

Chung Kuo Cina

1972 | Documentaire

Italië 1972. Documentaire van Michelangelo Antonioni.

Een tv-reporter krijgt door het overlijden van een mede- hotelgast de kans om met diens identiteit een nieuw leven te beginnen. Hij merkt dat de dode wapens geleverd heeft aan de derde wereld en krijgt diens belagers achter zich aan, plus zijn eigen echtgenote en chef. Deze opzettelijk hermetische film die meer vragen oproept dan antwoorden geeft, is vooral een briljante stijloefening met scenes die inmiddels in de filmhistorie zijn bijgezet al lijkt dat soms de voornaamste motivatie voor die scenes geweest te zijn.

Zabriskie Point

1970 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1970. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor, Paul Fix en Bill Garaway.

Rond 1968 in de periode van studentendemonstraties tegen het 'establishment' wordt tijdens een teach-in een politieman gedood door een student. Student Frechette, die weliswaar een revolver getrokken heeft, maar niet heeft geschoten, wordt verdacht en vlucht met een vliegtuigje de woestijn in. Daar ontmoet hij secretaresse Halprin, die met een oude Chevrolet op weg is naar Death Valley. Dit als minder geslaagd beschouwde werk uit het imposante oeuvre van Antonioni biedt een wel erg serieuze en inmiddels gedateerde kijk op de Amerikaanse samenleving. Des te meer valt er te beleven aan de prachtige beelden van Alfio Contini, ondermeer van Zabriskie Point, een van de hoogtepunten in de schitterende woestijn Death Valley. Schrijver-acteur Sam Shepard was een van de vele scenarioschrijvers.

Blowup

1966 | Thriller, Mysterie, Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1966. Thriller van Michelangelo Antonioni. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle en Jane Birkin.

Een gevierde modefotograaf (Hemmings) maakt wat achteloze kiekjes van een liefdespaar in een park. Bij het uitvergroten blijkt dat hij zonder het te weten ook een duistere zaak heeft geregistreerd. Intrigerende, stijlvolle eerste Engelstalige film van Antonioni toont Swinging London uit de jaren zestig, met de nodige seks, drugs en rock 'n roll (van o.a. The Yardbirds). Antonioni speelt voortdurend met de werkelijkheid, zodat de hoofdpersoon en het publiek op het verkeerde been worden gezet. Gebaseerd op een verhaal van Julio Cortázar. Gouden Palm in Cannes.

Il deserto rosso

1964 | Drama, Romantiek

Italië 1964. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Richard Harris, Carlo Chionetti, Rita Renoir en Xenia Valderi.

Giulana is getrouwd en manisch depressief. Iedereen in haar omgeving merkt haar stemmingswiselingen op, maar niemand, zijzelf incluis, geeft toe dat ze ziek is. De Engelse ingenieur Zeller begrijpt Giulana's situatie en krijgt een relatie met haar. Dit help Giulana om haar ziekte te begrijpen. Antonioni kreeg een gouden leeuw voor zijn regie op het filmfestival van Venetië.

I Tre volti

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Michelangelo Antonioni, Mauro Bolognini en Franco Indovina. Met o.a. Soraya, Richard Harris, Alberto Sordi, Ralph Serpe en Ivano Davoli.

Deze mislukte poging om ex-keizerin Soraya van Iran als filmster te lanceren in een drieluik heeft een interessante episode van Antonioni waarin hij die lancering zelf op de korrel neemt (met gebruik van de echte proefopnamen), maar de volgende delen maken duidelijk dat Soraya noch als serieus actrice -de rol van een vrouw die op het moment van echtscheiding beseft dat ze minnaar Harris ook niet moet- noch als comédienne -een Amerikaanse zakenvrouw huurt gigolo Sordi en moet diens beroepseer opvijzelen - mogelijkheden heeft. Een andere actrice had de filmpjes overigens óók niet gered.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

La Notte

1961 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Jeanne Moreau, Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Bernhard Wicki en Rosy Mazzacurati.

De dodelijke ziekte van een huisvriend brengt de vrouw van een schrijver na tien jaar huwelijk in een onbestemde crisis. Tijdens een grote receptie dolen ze onafhankelijk van elkaar rond en hebben tot niets leidende flirts met anderen. In de ochtenduren doen ze een wanhopige poging om de liefde van weleer te doen herleven. Deze beroemde Antonioni-film suggereert in zeer zorgvuldige beelden de vergankelijkheid van emoties, met nauwelijks enige uiterlijke actie en een minimum aan dialogen. De film doet nu enigszins steriel aan, omdat de acteurs ondergeschikt zijn gemaakt aan de fotografische compositie in plaats van hun gevoelens zelf te mogen uitdrukken.

L'avventura

1960 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Lea Massari, Dominique Blanchar, Renzo Ricci en Esmeralda Ruspoli.

Tijdens een cruise met haar vrienden verdwijnt Anna, een jong meisje met rijke ouders, spoorloos. Haar verloofde Sandro en beste vriendin Claudia blijven haar zoeken, en worden gedurende hun zoektocht verliefd op elkaar, de herinering aan Anna verdwijnt. De film werd uitgejoeld bij de première, om de breuk met de gangbare verhaalsconventies -de verdwijning blijft onopgelost - maar kwam spoedig daarna op het lijstje van 'tien beste films aller tijden'. Eén van Antonioni's beste films, deel een van de trilogie met La notte en L'eclisse.

Il Grido

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Steve Cochran, Alida Valli, Betsy Blair, Gabriella Pallotta en Dorian Gray.

Een arbeider woont samen met een getrouwde vrouw die een kind van hem heeft. Als ze tenslotte gescheiden is, weigert ze echter met hem te trouwen of de verhouding voort te zetten. De man gaat met zijn dochtertje zwerven, maar hij vindt in vluchtige andere relaties geen nieuwe emotionele inhoud.

Le amiche

1955 | Drama, Komedie, Experimenteel

Italië 1955. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Madeleine Fischer, Yvonne Furneaux, Gabriele Ferzetti en Franco Fabrizi.

In een modezaak te Turijn groeit de vriendschap tussen de eigenares Clelia (Rossi-Drago) en haar klanten, die allen op verschillende manieren levensonmacht en relatiemislukkingen belichamen. De zelfmoord van Rosetta Savoni (Fischer) - na eerdere niet serieus genomen pogingen -doet hen de leegte en oppervlakkigheid van hun bestaan pijnlijk beseffen. De thematische invloed van schrijver Cesare Pavese op het werk van Antonioni culmineerde in deze verfilming van zijn verhaal Tra donne sole. Opmerkelijke vrouwenportretten, maar ook Ferzetti als wilszwakke, weinig succesvolle schilder Lorenzo die in zijn huwelijk met een intelligente, begrijpende collega óók geen oriëntatie vindt, is zeer goed. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico met medewerking van Alba De Cespedes en regisseur Antonioni. Het camerawerk is van Gianni Di Venanzo. Mono.

La signora senza camelie

1953 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Gino Cervi, Andrea Checchi, Alain Cuny en Yvan Desny.

Een verkoopster wordt na een bijrolletje als ster gelanceerd in een reeks flutfilms, en tot een rijk huwelijk overgehaald door producenten en haar ouders, die zich door beloftes en de glitterwereld laten inpakken. De actrice krijgt genoeg van haar lege bestaan en eist een rol waarin ze zich echt kan bewijzen. Deze vroege Antonioni-film werd geïnspireerd op de lancering van Lollobrigida (die de hoofdrol weigerde) maar loopt qua vormgeving vooruit op later werk, met het portret van een vrouw die zich in een mannenwereld niet thuisvoelt. Hoewel het begin van de carrière van Bosé ook vrijwel parallel liep aan die van haar rol, bewijst ze in haar spel méér waard te zijn. Op zich was dit nog geen echt meesterschap van regie. Scenario van regisseur Antonioni, Suso Cecchi D'Amico, Francesco Masello en P.M. Pasinetti. Camerawerk van Enzo Serafin.

Amore in città

1953 | Drama, Experimenteel

Italië 1953. Drama van Cesare Zavattini, Dino Risi, Francesco Maselli, Carlo Lizzani en Alberto Lattuada. Met o.a. Silvio Lillo, Caterina Rigoglioso, Maresa Gallo en Ugo Tognazzi.

Eerste (en tevens enige) deel van het 'film-magazine' The Spectator. Zes episodes, geregisseerd door zeven cineasten, over het moderne Italiaanse leven. In Attempted Suïcide laat Michelangelo Antonioni een aantal mensen vertellen waarom ze zelfmoord willen plegen. In het vierde deel, Fellini's Marriage Agency, onderzoekt een journalist undercover een huwelijksbureau.

I Vinti

1952 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Franco Interlenghi, Eduardo Ciannelli, Etchika Choureau en Jean-Pierre Mocky.

Een drieluik over jeugdcriminaliteit in verschillende landen. Het eerste deel gaat over een Italiaanse jongen uit een rijke familie, die uit verzet tegen zijn komaf moordenaar wordt. In deel twee doden Franse jongelui uit verveling een vriend. Deel drie volgt een Engelsman die koste wat kost beroemd wil worden. De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni maakte veertien jaar na I Vinti de klassieker Blow Up. Het Engelstalige deel van I Vinti loopt in thematiek alvast vooruit op die film. De overige twee delen van I Vinti werden flink gecensureerd in zowel Italië als Frankrijk. 'Zinloos geweld´ en zinloze censuur zijn van alle tijden en alle landen.

Cronaca di un amore

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Lucia Bosé, Massimo Girotti, Ferdinando Sarmi, Gino Rossi en Marika Rowsky.

De overspelrelatie van de vrouw van een industrieel en een jeugdliefde, wordt beheerst door schuldbesef en tegelijkertijd door hun indirecte verantwoordelijkheid voor de dood van hun rivaal, zodat hun slechte geweten hen tegelijk bindt maar ook uit elkaar drijft. Het regiedebuut van Antonioni kondigt qua milieukeuze, pessimistische psychologie en visuele stijl zijn latere beroemde werk al duidelijk aan, maar had bij de première weinig succes. (Film werd wèl opgemerkt door Spanjaard J.A. Bardèm die verhaal en hoofdrolspeelster Bosé 'leende' voor zijn Muerta de un ciclista en daarmee aanzien verwierf zolang als het duurde). Scenario van regisseur Antonioni, Daniele D'Anza, Silvio Giovaninetti, Francesco Maselli en Piero Tellini. Camerawerk van Enzo Serafin.