Carl Kuhlmann: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Tragödie einer Leidenschaft

1949 | Drama

Duitsland 1949. Drama van Kurt Meisel. Met o.a. Johana Maria Gorvin, Friedrich Schoenfelder, Carl Kuhlmann, Hermine Körner en Nicolai Kolin.

Rond 1900 wordt in een Russisch gehucht een man vermoord en een jonge vrouw is de verdachte. Op de plaats van het misdrijf is echter rond dat tijdstip een rondscharrelende oudere heer aangetroffen. Voor de rechtbank beweert de jonge weduwe hem niet te kennen. De ontknoping in de goed gespeelde, maar sentimentele zakdoekdrama is natuurlijk geheel anders. Aardige milieuschildering.

Vor uns liegt das Leben

1948 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1948. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hermann Speelmanns, Helga Zülch, Michael Günther en Carl Kuhlmann.

Naoorlogs melodrama dat zich afspeelt in een havenplaats. Men heeft honger en het ontbreekt aan alles. Een ex-kapitein kan het niet verkroppen dat hij niet meer vaart. Zijn vrouw geeft hem nieuwe levensmoed, door zijn oude schuit vlot te maken. Typerend voor de films uit de tijd na de oorlog: hoop en opbouw aan het eind. Ook bekend als DIE FŸNF VOM TITAN.

Stimme des Herzens

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Marianne Hoppe, Carl Kuhlmann, Ernst von Klipstein, Eugen Klöpfer en Fritz Odemar.

Hoewel Felizitas getrouwd is met de veel oudere reder Iversen, behoort haar hart toe aan haar jeugdvriend, de schilder Paul Ohlsen. Een verzorgde verfilming van een enigszins ouderwets gegeven. De binnenopnamen werden in de destijds door de UFA geannexeerde filmstudio's in Amsterdam en Den Haag gemaakt.

Heimaterde

1941 | Drama

Duitsland 1941. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Viktoria von Ballasko, Viktor Staal, Käthe Haack, Theodor Loos en Paul Dahlke.

Omdat de vrouw van de tijdens de jacht doodgeschoten landgoedbezitter Wittuhn de rentmeester König verdenkt, ontstaat er een vete tussen de beide families. Er is een overvloed aan conflicten, maar de film wil maar niet boeien. Bevredigend spel en fraaie landschapsfotografie redden de zaak niet.

Frauen sind doch bessere Diplomaten

1941 | Musical

Duitsland 1941. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Willy Fritsch, Aribert Wäscher, Ursula Herking en Hans Leibelt.

Een temperamentvolle danseres fungeert als vredesengel in de politiek woelige Biedermeiertijd. De productie van deze 'eerste Duitse avondvullende-speelfilm-in-kleur' heeft heel wat voeten in de aarde gehad en nóg was het resultaat, vooral technisch gezien, niet opzienbarend. Liedjes als 'Wenn ein junger Mann kommt', van Franz Grothe, deden het beter! Zie ook DAS SCHÖNHEITSFLECKCHEN. Karl Georg Külb en Gustav Kampendonk schreven het scenario. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet en Alexander von Lagorio.

Die Rothschilds

1940 | Drama, Historische film

Duitsland 1940. Drama van Erich Waschneck. Met o.a. Carl Kuhlmann, Hilde Weißner, Gisela Uhlen, Erich Ponto en Herbert Hübner.

Deze anti-semitische film schildert de opkomst van de familie Rothschild gezien vanuit het nazi-standpunt. De oude Mayer Amschel Rothschild uit Frankfurt stuurt zijn zoon Nathan (Kuhlmann) naar London, die carri[KA2]ere in het bankwezen maakt. Tijdens de slag om Waterloo (1815) zou Nathan het bericht verspreid hebben dat Napoleon gewonnen had. Kort daarop zou hij gebruik gemaakt hebben van de paniek die daardoor op de beurs heerste om een gigantisch vermogen bijeen te verdienen. Dat zou het begin geweest zijn van de bloei van de Rothschild-banken in Europa. De opzettelijk foutieve berichtgeving over Napoleon's vermeende zege bij Waterloo berust op een onjuist historisch gegeven. Nathan Rothschild was door inspanning en goede organisatie eerder op de hoogte van de geallieerde overwinning, dan de Engelsen, die op dat moment allen nog maar beschikten over een verwarrend, weliswaar juist maar achterhaald bericht van de Engelse nederlaag bij Quatre-Bras. Toen Nathan Rothschild de Engelse regering van via Lord Catlereagh op de hoogte wilde stellen, werden vader Nathan en zoon Benjamin hooghartig de deur gewezen door diens butler met de mededeling dat 'his lordship nog sliep'. Nathan spoedde zich naar de beurs en kocht tegen een lage koers zo veel mogelijk staatsobligaties op als hij maar kon. In deze film echter wordt het onjuist historische feit gebruikt om de meest kwalijke joodse karikaturen tentoon te stellen. In hetzelfde jaar gemaakt als JUD SŸSS doch in deze film ontbreekt ook nog de dramatische spanning. Er wordt teveel geleuterd en hij is verschrikkelijk saai. De vertoning is in Duitsland nog steeds verboden. En terecht.

Mann für Mann

1939 | Avonturenfilm

Duitsland 1939. Avonturenfilm van Robert A. Stemmle. Met o.a. Josef Sieber, Gustav Knuth, Gisela Uhlen, Viktoria von Ballasko en Heinz Welzel.

Deze film heeft als achtergrond de aanleg van de autosnelwegen. Hij toont het lot van de arbeiders. Kameraadschap en plichtsbesef spelen hierbij een grote rol. Een liefdesgeschiedenis en een actie van de rampendienst na een aardverschuiving deden de rest om er destijds een groot succes van te maken. Een spannende, meeslepende film, maar ook een propagandafilm voor de aanleg van de autosnelweg. Sinds enige tijd mag de film in Duitsland weer vertoond worden.

Am seidenen Faden

1938 |

Duitsland 1938. Robert A. Stemmle. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe von Nagy, Carl Kuhlmann, Bernhard Minetti en Erich Ponto.

De film speelt in Duitsland in de moeilijke jaren vlak na WO I. Veteraan Richard (Fritsch) wil met behulp van een uitvinder (Minetti) kunstzijde gaan fabriceren. O.W.`er Kuhlmann probeert dit op alle manieren te verhinderen. Zelfs als zijn dochter Lissy (Nagy) trouwt met Richard, zet hij de strijd voort. Als de fabriek met sluiting wordt bedreigd, nemen de arbeiders het op voor Richard. De plannen van Lissy's vader lijden schipbreuk, ondanks zijn niets-ontziende optreden. Een goed gemaakt tijdsbeeld, een aanklacht tegen het internationale speculeren in de Republiek van Weimar. Ongetwijfeld een propagandafilm uit de nazi-tijd, maar wel goed gemaakt.

Altes Herz geht auf die Reise

1938 | Drama

Duitsland 1938. Drama van Carl Junghans. Met o.a. Eugen Klöpfer, Helga Marold, Maly Delschaft, Gerhard Bienert en Jaspar von Oertzen.

Rosemarie (Marold) vecht in een dorpje in Mecklenburg, met behulp van de dorpsjeugd, tegen haar sluwe voogd (Bienert) en zijn vrouw (Delschaft), die haar een erfenis betwisten. Zij roept de hulp in van haar peetvader, de oude professor Kittgu[KL29] (Klöpfer). Zij wint ook zonder hem, maar de oude geleerde denkt nog lang terug aan dat uitstapje in het leven, dat hem voor korte tijd uit zijn afzondering gehaald heeft. Geweldige verfilming van Hans Fallada's roman. Hulde aan regisseur Junghans, die niet het door de nazi's goedgekeurde script verfilmde, maar zijn eigen versie. Bijzonder ook is de muziek van Werner Egk, een van de grootste Duitse componisten van de 20e eeuw.

La Habanera

1937 | Drama

Duitsland 1937. Drama van Douglas Sirk. Met o.a. Zarah Leander, Ferdinand Marian, Karl Martell, Julia Serda en Boris Alekin.

Laatste Duitse melodrama van Detlef Sierck voordat hij in Hollywood als Douglas Sirk begon aan een tweede, niet minder vruchtbare carrière-etappe. Waarin de Zweedse bourgeoise Astrée, met tantetje zomerend in Puerto Rico, valt voor een machtige edelman. Het vakantieliefdessprookje muteert echter spoedig tot treurlied. Kersverse Ufa-ster Leander, de gekwelde schoonheid in dit superieure staaltje romantisch escapisme, zingt de tranentrekker 'Der Wind hat mir ein Lied erzählt' met een stille snik. Prachtige fotografie van meestercameraman Franz Weihmayr (Triumph des Willens, Fährmann Maria). Locatieopnamen vonden plaats op Tenerife tijdens de Spaanse Burgeroorlog.