Marthe Keller

Acteur

Marthe Keller is acteur.
Er zijn 57 films gevonden.

L'économie du couple

2016 | Drama

België/Frankrijk 2016. Drama van Joachim Lafosse. Met o.a. Bérénice Béjo, Cédric Kahn, Marthe Keller en Jade Soentjens.

Het vijftienjarige huwelijk van Marie (Bejo) en Boris (Kahn) is voorbij. Boris heeft in die tijd hun huis regelmatig opgeknapt en wil de helft van wat het nu waard is. Maar zij heeft het huis ooit gekocht en wil hem niet zo veel geven. Intelligent, opmerkzaam en herkenbaar drama, maar zo ingehouden dat echt vuurwerk uitblijft. En de kijker wordt wel heel vaak verteld dat zij uit een rijk en hij uit een arm gezin komt. Ja, we snappen het!

Les géants

2011 | Drama

België 2011. Drama van Bouli Lanners. Met o.a. Paul Bartel, Martin Nissen, Zacharie Chasseriaud, Marthe Keller en Karim Leklou.

Derde regie van multitalent Lanners is een Waalse Stand by Me in 84 onvergetelijke minuten. Zomer in de Luxemburgse Ardennen. Broertjes Zak (Chasseriaud) en Seth (Nissen), door hun moeder in het huis van overleden opa achtergelaten, sluiten een intense vriendschap met medeverschoppeling Danny (Bartel). Gedrieën treden ze, berooid en onverschrokken, in hun gedeelde eenzaamheid het leven en de wereld tegemoet. Adembenemende fotografie van Jean-Paul de Zaetijd, passend melancholieke folkrock van The Bony King of Nowhere. In een subtiele nevenrol: Marthe Keller.

Au galop

2012 | Komedie, Drama

Frankrijk 2012. Komedie van Louis-Do de Lencquesaing. Met o.a. Marthe Keller, Valentina Cervi, Bernard Verley, Alice de Lencquesaing en Louis-Do de Lencquesaing.

Succesliterator Paul (De Lencquesaing) kampt met een zekere levensleegte en de soms gevaarlijke grillen van zijn geest. Wanneer hij de even aantrekkelijke als gelieerde Ada (Cervi) ontmoet en vervolgens zijn vader overlijdt, heeft hij ineens z’n handen vol. Regiedebuut van karakterspeler De Lencquesaing is, dwars tegen alle hedendaagse sociaalrealistische filmhuisgrimmigheid in, aangenaam meanderend drama waarin personages en dialoog belangrijker zijn dan het narratief. Verhaallijntje over Pauls dochter Camille (De Lencquesaings dochter Alice) had niet gehoeven, maar daarvoor garandeert de immer fascinerende Cervi weer kijkvreugde.

La résidence

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Laurent Jaoui. Met o.a. Michel Jonasz, Hélène Vincent, Marthe Keller, Guy Marchand en Nicole Calfan.

Sterk bezette tv-adaptatie van Lune captive dans un oeil mort van Pascal Garnier (1949-2010). Na een noest arbeidsleven in de Parijse banlieue betrekken Martial en Odette Node een huis in de seniorenenclave Les Conviviales aan de idyllische Méditerranée. Een tweede echtpaar en een vrijgezelle dame worden buren. Alles is lavendelgeur en zonneschijn, totdat de aanwezigheid van het aangelegen zigeunerkamp zich doet gelden. Jaoui fileert de opkomende paranoia met eenzelfde psychologische finesse en zwarte humor als noir-auteur Garnier. Ook met Guy Marchand en Nicole Calfan.

Sous un autre jour

2009 | Drama

Frankrijk/Australië 2009. Drama van Alain Tasma. Met o.a. Annemarie Düringer, Kurt Sobotka en Marthe Keller.

Sterk bezette tv-adaptatie van Lune captive dans un oeil mort van Pascal Garnier (1949-2010). Na een noest arbeidsleven in de Parijse banlieue betrekken Martial en Odette Node een huis in de seniorenenclave Les Conviviales aan de idyllische Méditerranée. Een tweede echtpaar en een vrijgezelle dame worden buren. Alles is lavendelgeur en zonneschijn, totdat de aanwezigheid van het aangelegen zigeunerkamp zich doet gelden. Jaoui fileert de opkomende paranoia met eenzelfde psychologische finesse en zwarte humor als noir-auteur Garnier. Ook met Guy Marchand en Nicole Calfan.

Cortex

2008 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 2008. Thriller van Nicholas Boukhrief. Met o.a. André Dussollier, Claire Nebout, Chantal Neuwirth, Marthe Keller en Aurore Clément.

Dussollier heeft een fijne kluif aan de lastige hoofdrol in deze sinistere thrillerpuzzel. Hij vertolkt de gepensioneerde rechercheur Charles Boyer, die zich in een Alzheimer-kliniek laat opnemen. Wanneer om hem heen patiënten op raadselachtige wijze sterven gaat Boyer, gehandicapt door zijn versneld afbrokkelende geheugen, op onderzoek uit. Boukhrief begaf zich eerder op soortgelijk terrein: hij schreef met Mathieu Kassovitz diens zwartgallige Assassin(s), waarin Michel Serrault een huurmoordenaar met Alzheimer speelt. Cortex is bezet met een keur aan kundige (Claire Nebout, Pascal Elbé, Aurore Clément) acteurs.

UV

2007 | Drama, Mysterie

Frankrijk 2007. Drama van Gilles Paquet-Brenner. Met o.a. Marthe Keller, Jacques Dutronc, Nicolas Cazalé, Anne Caillon en Laura Smet.

Tsjirpende cicaden, ijle klanken van Delibes en Górecki. Loom sluipt hij naderbij, deze broeierige psychothriller in de stijl van La piscine. Is Boris (Cazalé), die op een snikhete julidag arriveert in de mediterrane-kustvilla van een welgestelde familie, werkelijk een internaatvriend van de afwezige zoon des huizes? Raadsels. Spijtig dan, dat de slotakte van deze sterk geacteerde romanbewerking van Serge Joncour zo teleurstelt. Sensuele ‘Scope-fotografie, begeleid door elegante akoestische-gitaarthema’s van Terres d’Amour, benut horizonbreedte en snerpend wit zonlicht optimaal. Laura Smet en Anne Caillon spelen met eensgezind ennui de rijkeluisdochters.

Le lien

2007 | Drama

Frankrijk/België 2007. Drama van Denis Malleval. Met o.a. Marthe Keller, Jacques Frantz en Juliette Lamboley.

Tsjirpende cicaden, ijle klanken van Delibes en Górecki. Loom sluipt hij naderbij, deze broeierige psychothriller in de stijl van La piscine. Is Boris (Cazalé), die op een snikhete julidag arriveert in de mediterrane-kustvilla van een welgestelde familie, werkelijk een internaatvriend van de afwezige zoon des huizes? Raadsels. Spijtig dan, dat de slotakte van deze sterk geacteerde romanbewerking van Serge Joncour zo teleurstelt. Sensuele ‘Scope-fotografie, begeleid door elegante akoestische-gitaarthema’s van Terres d’Amour, benut horizonbreedte en snerpend wit zonlicht optimaal. Laura Smet en Anne Caillon spelen met eensgezind ennui de rijkeluisdochters.

Fragile

2005 | Drama

Zwitserland 2005. Drama van Laurent Nègre. Met o.a. Marthe Keller, Felipe Castro en Stefanie Gunther.

Zwaarmoedig drama over een broer en een zus (Castro en Gunther) die elkaar jaren niet hebben gezien vanwege botsende karakters. De onverwachte dood van hun moeder brengt beiden noodgedwongen bij elkaar. De nacht voor de begrafenis vertelt Sam aan zijn zus dat hij denkt dat hun aan Alzheimer lijdende moeder zelfmoord heeft gepleegd om de kinderen haar aftakeling te besparen. De gedeelde tragedie brengt broer en zus dichter bij elkaar en helpt hen om het roerige verleden los te laten. Speelfilm- en regiedebuut van Zwitser Laurent Nègre (1973) die er een poëtisch werk van probeerde te maken.

La nourrice

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Renaud Bertrand. Met o.a. Sophie Quinton, Jérémie Elkaïm, Marthe Keller, Valérie Vogt en Emilie Lafarge.

Eind 19de eeuw verlaat Madeleine (Quinton) haar boerderij en de man met wie ze gedwongen was te trouwen, om werk en haar oude vlam Mathieu (Elkaïm) in Parijs op te zoeken. Werk vindt ze als voedster, maar haar kind moet ze afstaan, ze moet zich helemaal richten op het kind van haar werkgever. Mathieu ontmoet ze in het geheim. Tv-film La nourrice is goed aangekleed en gedetailleerd in de historische context en knappe jongelui Quinton en Elkaïm doen als acteurs niet onder voor de gelouterde Keller als bazin.

Die Nacht singt ihre Lieder

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Romuald Karmakar. Met o.a. Frank Giering, Anne Ratte-Polle, Manfred Zapatka, Sebastian Schipper en Marthe Keller.

Melancholisch drama met enkele onbedoeld hilarische uitschieters over twee jonge Berlijnse echtelieden die passieloos langs elkaar heen leven. De man (Giering) is een schrijver zonder uitgever, een man die weigert het huis te verlaten. De vrouw (Ratte-Polle) wordt meegezogen in zijn apathie maar ze verlangt afwisseling. Het Berlijnse nachtleven levert een welkome uitweg voor haar hunkering, tot ongenoegen van de jaloerse man. Die Nacht singt ihre Lieder is een zoete kwelling, een film die met akelige precisie de lamlendigheid van een gewoonterelatie ontleedt. Gebaseerd op het gelijknamige werk van toneelschrijver Jon Fosse, de Noorse meester van het verstilde ongenoegen.

Par amour

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Alain Tasma. Met o.a. Dimitri Storoge, Firmine Richard, Marthe Keller, Catherine Arditi en Sara Martins.

Nicole Doucet (Keller) is een chefkok die alles opgeofferd heeft voor sterren. Haar zoon, die onder meer een drugsprobleem heeft, komt na een maand afwezigheid thuis. Hij is nu getrouwd en zegt veranderd te zijn. Of dat zo is mag Nicole overdenken in de gevangenis, waar ze op verdenking van moord op haar schoondochter terechtkomt. De Zwitserse Keller (Marathon Man) speelt op haar oude dag weer subliem. 6,6 Miljoen Fransen keken naar haar tijdens de première-uitzending van Par amour.

Tout va bien, c'est Noël

2002 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 2002. Drama van Laurent Dussaux. Met o.a. Marthe Keller, Pierre Arditi, Julien Boisselier, Charlotte Valandrey en Jérôme Robart.

Omdat het over een paar dagen kerst is, komen de inmiddels volwassen kinderen logeren bij hun moeder Jacqueline (Keller) in haar landhuis. Jacqueline die rond de vijftig is, treft de voorbereidingen en wordt daarbij geholpen door haar oude vriend Maxime (Sorel), die haar een huwelijksaanzoek zal doen. Voor het zover is, komen er goed gekoesterde familiegeheimen boven water, worden oude wonden opgereten en ontstaan er woordenwisselingen. De oudste zoon Gauthier (Boisselier), die het familiebedrijf heeft overgenomen, kibbelt met zijn vrouw Christine (Valandrey), dochter St[KA1]ephanie (Voisin) wil niet laten merken dat haar relatie uit is en sleept studievriend Antoine (Deutsch) mee en zoon Sylvain (Robart) heeft zich sedert het overlijden van zijn vader niet meer vertoond, omdat hij homo is. Hij besluit echter uit de kast te komen en zijn vriend John (Vu An) voor te stellen. Tenslotte realiseert Jacqueline zich dat ze niet echt om Maxime geeft en merkt ze dat ze veel meer op de vriend van de familie, Joachim (Arditi), gesteld is. Ondanks de chaos wordt het natuurlijk gewoon kerstmis en inderdaad gaat het goed, want de film heeft een happy end. Het scenario van Mireille Lanteri is geen toonbeeld van originele invallen en de veteranen Arditi en Keller spelen de jongelui een klein beetje van het scherm. Het camerawerk is van Paco Wiser.

Looking For Al Pacino

1998 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1998. Documentaire van Mara Villiers. Met o.a. Al Pacino, Judith Melina, Al Rubin, Michael Schultz en Jerry Schatzberg.

Geboren in Harlem op 25 april 1940 groeide Alfredo Pacino op bij zijn grootouders in de Bronx, in New York, een stad die heel zijn carri[KA2]ere zou kleuren. Als kind dweepte hij met Al Jolson en James Cagney. Na heel wat beroepen besloot hij in 1959 acteerlessen te nemen. Zo kwam hij terecht in het `Living Theater` van Julian Beck en diens vrouw Judith Melina. In 1966 werd hij, gelijktijdig met Dustin Hoffman, aanvaard in The Actor`s Studio. Lee Strasberg coachte persoonlijk zijn Broadway- debuut. Hij werd een sensatie. In 1971 kreeg Pacino zijn eerste belangrijke filmrol in PANIC IN NEEDLE PARK van Jerry Schatzberg. Daarna volgde de ene belangrijke rol na de andere in films als THE GODFATHER-trilogie (waarvan we een scène te zien krijgen van de auditie met Pacino, Marlon Brando en Diane Keaton), SERPICO, DOG DAY AFTERNOON, BOBBY DEERFIELD, enz. Tot op heden blijft hij ook het theater trouw, een liefde die resulteerde in LOOKING FOR RICHARD, zijn regiedebuut dat zijn première beleefde op het Festival van Cannes in 1996. Het interview met Pacino werd opgenomen tijdens het draaien van de film THE DEVIL'S ADVOCATE. Alain Charlot was de interviewer en schreef het scenario. Frédéric Convort was verantwoordelijk voor de montage en achter de camera stonden Franck Dhelens, Alexandre Aufort en Mustapha Barat.

Le derrière

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Valérie Lemercier. Met o.a. Valérie Lemercier, Claude Rich, Marthe Keller, Dieudonné en Patrick Catalifo.

Provinciaal Frédérique (Lemercier) vertrekt na de dood van haar moeder naar Parijs om haar onbekende vader te vinden. De vader (Rich) blijkt een flamboyante homoseksueel. Om de omgang te vergemakkelijken vermomt ze zich als jongen en doet ze zich voor als Frédéric, de zoon die vader nooit heeft gekend. Actrice Lemercier regisseerde haar eigen scenario en kwam op de proppen met een verfijnde komedie waarin ze de humor van La cage aux folles combineert met de timing van Tati's Monsieur Hulot. Lemercier was bereid de titel van haar scenario (Mamam, j'ai sucé papa) te kuisen omwille van de marketing.

L'école de la chair

1998 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Luxemburg/België 1998. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Isabelle Huppert, Vincent Martinez, Vincent Lindon, Marthe Keller en François Berléand.

Gebaseerd op een roman van Yukio Mishima. De welgestelde Parijse Dominique (Huppert) wordt ondanks het leeftijds- en klassenverschil hopeloos verliefd op de biseksuele dekhengst Quentin (Martinez). Hun wederzijdse passie kan echter niet voorkomen dat Quentin zijn heil blijft zoeken bij zowel mannen als (jonge) vrouwen. Weelderig in beeld gebracht en appetijtelijk broeierig schampt Jacquot langs grote emoties als Passie, Jaloezie en Obsessie met niet seks maar een titanische machtsstrijd in de hoofdrol. Met Nederlandse ondertiteling.

K

1997 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1997. Thriller van Alexandre Arcady. Met o.a. Patrick Bruel, Isabella Ferrari, Marthe Keller, Pinkas Braun en Jean-François Stévenin.

Parijs, 1990. Politie-inspecteur Sam Bellamy is geschokt dat zijn oude vriend, de joodse kunsthandelaar Joseph Katz, een van zijn klanten heeft neergeschoten. Het slachtoffer was een voormalige SS'er, die de moord van Katz' familie in WO II op zijn geweten had. Sam helpt Katz te ontsnappen, maar even later komt de kunsthandelaar om tijdens een explosie in zijn winkel. Daarop gaat Sam op zoek naar de daders

Elles

1997 | Komedie, Experimenteel, Drama

Frankrijk/Spanje/Luxemburg/België 1997. Komedie van Luis Galvaõ Teles. Met o.a. Carmen Maura, Miou-Miou, Marisa Berenson, Patti Guesch en Marthe Keller.

De levens van vijf vrouwen, allen in de veertig, raken met elkaar vervlochten wanneer een televisiejournaliste (gespeeld door de Spaanse Pedro Almodóvar-ster Carmen Maura) een programma maakt rond de vraag 'Wat wil de vrouw?' Een antwoord daarop krijgen we (uiteraard) niet, maar we zien wel het gehannes met het leven van een aantal van haar vriendinnen. Miou-Miou speelt een universitair docent die een relatie begint met een student, Marthe Keller een gescheiden vrouw die slecht nieuws krijgt over haar gezondheid, Marisa Berenson een schoonheidsspecialiste met een drugsverleden. De prima actrices maken dit tamelijk oppervlakkige melodrama best de moeite waard.

Tödliches Geld

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Marthe Keller, Michel Piccoli, Christian Kohlund, Peter Simonischek en Friedrich von Thun.

Sinds bijna een eeuw is Belmont Fr[KA2]eres een begrip in de bankwereld van Gen[KA2]eve. Als een van de laatste familiebanken heeft Paul Belmont (Piccoli) de touwtjes strak in handen. Het probleem is echter zijn opvolging: Albert, zijn enige zoon die in aanmerking komt, sterft na de val van een paard. Met zijn andere zoon, Michael (Kohlund), heeft hij geen contact en zijn dochters Anita (Borsody) en Lucy (H[KA3]anggi) zijn totaal ongeschikt, evenals hun echtgenoten. Paul vraagt Beatrice (Keller), de ex- vrouw van Michael, om te bemiddelen in een gesprek tussen hem en zijn zoon, maar dat wordt een fiasco. De baas van Beatrice, de concurerende bankier Bill Bredin (Simonischek), ziet met genoegen toe hoe de vesting van de Belmonts in elkaar stort. Als dan bovendien Pauls boekhouder zelfmoord pleegt is het duidelijk dat er iets niet pluis is bij Belmont Frères. Generatieconflict over het wel en wee in een familiebank. Veel gepraat en weinig actie en de acteurs spelen op automatische piloot. Het geheel is ongeveer even boeiend als een beursbericht. Bovendien was het duidelijk dat dit de aanvang had moeten zijn van een reeks, want na drie uur kijken is er eigenlijk nog niets opgelost. Het scenario van Christian Görlitz is gebaseerd op de roman Die Belmonts van Hans Herlin. Achter de camera stond Axel De Roche. Oorspronkelijk vertoond in twee delen. Ondertitel: DAS GESETZ DER BELMONTS.

Sostiene Pereira

1995 | Drama

Frankrijk/Portugal/Italië 1995. Drama van Roberto Faenza. Met o.a. Marcello Mastroianni, Stefano Dionisi, Nicoletta Braschi, Daniel Auteuil en Joaquim de Almeida.

Lissabon 1935. Vele Italiaanse anti-fascisten vestigden zich hier. Onder hen Pereira (Mastroianni), die, sinds het overlijden van zijn vrouw, door de dood geobsedeerd wordt. Hij is cultureel redacteur van een belangrijke krant en op een dag ontmoet hij een jonge aspirant-journalist, Dionisi, die bruist van het leven. De jongen stelt zich echter op als een rebel en hij hekelt het fascisme, wat niet strookt met de onafhankelijke instelling van de krant. Diverse ontmoetingen doen Pereira inzien dat je niet steeds onafhankelijk kunt blijven, temeer daar ook in Portugal het fascisme de kop begint op te steken. Schitterend geacteerd drama van een uitgebluste journalist die door contact met een jonge rebel zelf ook terug opstandig wordt. Prachtig tijdsbeeld waarin we stelselmatig de druk van het fascisme voelen groeien. Het einde van de film is onvergetelijk. Knap gestructureerd scenario van Faenza, Sergio Vecchio en Antonio Tabucchi, wiens roman aan de basis ligt van de film. Nostalgisch ogende fotografie van Blasco Giurato. Dolby Stereo S.R.

Belle époque

1995 | Drama

Frankrijk/Hongarije/Spanje/Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Italië/België/Canada 1995. Drama van Gavin Millar. Met o.a. André Dussollier, Kristin Scott Thomas, Benno Fürmann, Isabelle Carré en Yves Jacques.

Parijs rond 1900. Uitvinder/zakenman Dussollier redt, op de trein, Scott-Thomas die door haar geesteszieke man met de dood bedreigd wordt. Hij wordt op haar verliefd maar zij weigert haar zieke man te verlaten. Fürmann, een anarchist, krijgt de opdracht Dussollier te vermoorden. Zijn aanslag mislukt echter en Dussollier vraagt de jongeman voor hem te werken. Enkele maanden later stelt Dussollier zijn nieuwe uitvinding voor: een roltrap, ontworpen door Fürmann, naar een idee van hemzelf. Deze laatste ontmoet Carré, het nichtje van een kunsthandelaar. Nadat hij haar zijn liefde bekend heeft verdwijnt het meisje. De echtgenoot van Scott-Thomas sterft in het hospitaal in een brand die hijzelf veroorzaakt heeft. De weduwe wil echter niet onmiddellijk een nieuwe relatie beginnen. Fürmann verneemt dat de aandeelhouders Dussollier uit de zaak willen zetten en hij raadt hem aan naar Oostende te gaan voor een conferentie. Hier ontmoet hij Carré en vraagt haar ten huwelijk. Ze accepteert. Hiermee drijft hij een wig tussen zichzelf en zowel Scott-Thomas als Fürmann. Romantische avonturen in de hogere klasse begin twintigste eeuw. De tijdssfeer werd uitstekend gerecreëerd en de overvloedige cast werd met zorg geselecteerd. Een 'Euro-pudding' van grote klasse gemaakt naar een nooit verwezenlijkt scenario dat François Truffaut begin jaren 1980, kort voor zijn dood, schreef samen met Jean Gruault. De verbindende teksten worden gesproken door Jeanne Moreau. Prachtige fotografie van William Lubtchansky. Uitgezonden in drie delen. Formaat 16/9. Stereo.

Mon amie Max

1994 | Drama

Frankrijk/Canada 1994. Drama van Michel Brault. Met o.a. Geneviève Bujold, Marthe Keller, Johanne McKay, Marie Guillard en Michel Rivard.

Concertpianiste Bujold, Max in de film, keert na 25 jaar vrijwillige verbanning terug naar haar geboortestad Québec. Ze knoopt weer banden aan met haar hartsvriendin Keller met wie ze op het conservatorium zat. Via flashbacks ziet de toeschouwer hoe ze op vijftien-jarige leeftijd een briljant studente was, die echter in verwachting was geraakt. Haar moeder dwong haar toen met het oog op haar veelbelovende carrière de baby af te staan. Nu gaat ze op zoek naar haar zoon, maar die laat via het ingeschakelde bemiddelingsbureau weten dat hij niets met zijn natuurlijke moeder te maken wil hebben. Door een 'toeval' ontmoeten ze elkaar toch. Uiterst voorspelbare smartelap met zwakke rol van Bujold. Het magere scenario werd geschreven door Jefferson Lewis en het mooie camerawerk is van Sylvain Brault.

Turbulences

1992 | Thriller

Zwitserland/Frankrijk 1992. Thriller van Elisabeth Rappeneau. Met o.a. Marthe Keller, Clémentine Célarié, Didier Sandre en Carlo Brandt.

Stewardes Keller is niet vies van een zwoel avontuurtje. Zo ontmoet ze een man in een bar in Toronto en ze brengt de nacht met hem door. De volgende dag wordt de geheimzinnige kerel doodgeschoten. Keller heeft de moordenaar gezien en kan hem herkennen. Nu is ze zelf ook in levensgevaar. Voorspelbare tv- thriller, duidelijk gemaakt als tijdvuller. Er werd niet de minste moeite gedaan om het verhaal vanuit een origineel standpunt te vertellen en de acteurs werken op automatische piloot. Arthur Stankievitch en Rappeneau baseerden hun scenario op een roman van Jean-François Josselin. De moeite niet waard om uw tijd in te steken.

Liberate mio figlio

1992 | Drama, Misdaad

Frankrijk/Italië 1992. Drama van Roberto Malenotti. Met o.a. Marthe Keller, Jean-Luc Bideau, Laura Marinoni, Howard Ross en Enrico Lo Verso.

Een op 18 januari 1988 gekidnapte tiener werd 743 dagen gevangen gehouden in de bergen van Aspromonte, in het Zuiditaliaanse Calabrië. De moeder probeerde van alles om haar zoon vrij te krijgen. Ze ketende zich uiteindelijk, uit wanhoop en als aanklacht tegen de machteloze regering, vast op een plein in een stadje in Calabrië, naast een bord met het opschrift 'Bevrijd mijn zoon'. Zo daagde zij de krachteloze arm der wet uit, evenals de bevolking van Calabrië, die de haar opgelegde zwijgplicht niet durft te breken. Een realistische film waarin prachtig wordt gespeeld. Alleen de namen van de betrokkenen zijn veranderd. De beste aflevering uit een serie van vijf, overigens enigszins sentimentele reeks tv-films met kinderen in het middelpunt. Naar een waargebeurd verhaal, waarbij Cesare Casella uit Pavia het slachtoffer was. Het scenario is van Malenotti, Salvo Pon de Leon en Chicci Canovai.

Im Kreis der Iris

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Peter Patzak. Met o.a. Philippe Léotard, Marthe Keller, Franziska Hortolomei, Wassily Zechyr en Ida Gaza.

Dr. Léotard uit Sibiu in Roemenië heeft de domheid begaan, openlijk te stellen dat veel longaandoeningen worden veroorzaakt door luchtverontreiniging, en dat de overheid daar wat aan behoort te doen. Als dank tuigt de geheime staatspolitie, de Securitate, hem af. De verwondingen willen maar niet genezen. Door een toeval behandelt hij de zoon van een hooggeplaatste apparatsjik, die hij het leven redt. Hij krijgt een uitreisvisum om zijn kwetsuren in Oostenrijk te laten verzorgen. Vrouw en kind moeten uiteraard achterblijven. Hij komt in een doorgangskamp voor vluchtelingen, waar zijn landgenoten hem vanwege het uitreisvisum met de nek aankijken. Hij knoopt een relatie aan met de Hongaarse lerares Keller en weet een baantje als vepleger te krijgen. Later mogen vrouw en kind komen, maar ze zijn van elkaar vervreemd. Een tv-film over een belangrijk onderwerp, vluchteling te zijn, en geen vaderland meer te hebben, die echter als een nachtkaars uitgaat. Had beter gekund. Naar het verhaal Die Augen van Franz Nebel. Martin Stingl stond achter de camera.

Young Catherine

1991 | Historische film

Canada/SU/Verenigd Koninkrijk 1991. Historische film van Michael Anderson. Met o.a. Vanessa Redgrave, Christopher Plummer, Franco Nero, Marthe Keller en Maximilian Schell.

Groots opgezet kostuumdrama over het jonge Duitse meisje dat in de 18e eeuw de Russische Catherina de Grote zou worden. Kosten noch moeite werden gespaard om van deze internationale produktie iets groots te maken, met o.m. buitenopnames in Leningrad, nu weer Sint-Petersburg. Gemaakt voor kabel-tv. Oorspronkelijk in twee delen uitgezonden. Scenario van Chris Bryant. Camerawerk van Ernest Day.

Lapse Of Memory

1991 | Thriller

Frankrijk/Canada 1991. Thriller van Patrick Dewolf. Met o.a. John Hurt, Marthe Keller, Mathew Mackay, Kathleen Robertson en Marion Peterson.

De 15-jarige Bruce Farmer (Mackay) wordt wakker in een Canadees ziekenhuis. Hij is zwaar gewond en lijdt aan geheugenverlies. Tijdens zijn herstel komt zijn geheugen in flarden terug. De psychiater die hem behandelt, moet verslag uitbrengen over zijn genezing aan een agent (Dupire) van de Amerikaanse geheime dienst.

Herz gesucht

1991 | Drama

Zwitserland 1991. Drama van Michael Vianey. Met o.a. Matthias Habich, Marthe Keller, Marc de Jonge en Lubika Mruskovicova.

Dirigent David Gr[KA3]unberg (Habich) heeft een ernstige hartafwijking en kan alleen nog maar door een transplantatie gered worden. De kans om een geschikte donor te vinden lijkt minimaal. Rapha[KA3]el Collard (De Jonge), een van de muzikanten in zijn orkest, komt ervoor in aanmerking. Het is een depressieve man men zelfmoordneigingen. Hij benadert Davids vrouw Eva (Keller) en zegt dat hij zijn hart wel wil afstaan op voorwaarde dat hij voor een nacht met haar naar bed mag. Als ze niet toestemt, schiet hij zich een kogel door het hart! Lijkt op een boulevardkomedie, maar is het helemaal niet, want alles wordt bloedernstig en dramatisch, maar onvoorstelbaar ongeloofwaardig in beeld gebracht. Scenario van Michel Vianey.

Des voix dans la nuit: L'hospice

1991 | Mysterie, Horror

Frankrijk 1991. Mysterie van Dominique Othenin-Girard. Met o.a. Marthe Keller, Jack Shepherd en Alan Dobie.

Een aflevering uit de serie [KL]Des voix dans la nuit[KLE]. Terwijl zijn benzine op is en hij de nacht liever niet onder de blote hemel doorbrengt laat een automobilist zich om te beginnen al bijten door een kat! Een goed begin, maar ook niet meer dan dat. Hij vindt een hotel (dat volgens de regels van het genre perfect geïsoleerd gelegen is) en verbaast zich een beetje over wat hij 'L'hospice' noemt. Zodra hij de drempel over is, zal hij nog heel wat meer tegenkomen om zich over te verbazen! Klassiek scenario en een slappe en nauwelijks samenhangende regie met een hoop mislukte effecten, hetgeen echter gedeeltelijk goedgemaakt wordt door de goede acteurs.

La ruelle au clair de lune

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Edouard Molinaro. Met o.a. Marthe Keller, Michel Piccoli, Niels Arestrup en Renée.

Filmbewerking van een roman van Stefan Zweig (1881-1942), die speelt gedurende een nacht in de jaren dertig in Cherbourg. Zowel de psychologische achtergrond als de diepere motivatie van het menselijke gedrag staan, zoals in zo'n beetje al het werk van deze door Freud beïnvloede schrijver, centraal. Het thema past niet echt bij een wisselvallige regisseur als Molinaro, die weliswaar talent heeft, maar nou ook weer niet zoveel dat de vonken ervan af springen. Het resultaat is een redelijke, plichtmatige televisiefilm, met goed spel van Arestrup in de rol van professor Klemm, die echter de kracht en de subtiliteit van de roman mist.

La Demoiselle d'Avignon

1989 | Romantiek

Frankrijk 1989. Romantiek van Michel Wyn. Met o.a. Marthe Keller, Louis Velle en Edmond Ardisson.

Een bewerking van de succesvolle volksroman van Frédérique Hébrard. Deze film volgt wat de inhoud betreft het boek. Wyn is na twee bioscoopfilms, beide commercieële flops, naar de televisie overgestapt. Hier volbrengt hij nauwgezet en foutloos een klus die geen moment verveelt, mede dankzij het talent van Keller. Maar enige creatief belvogenheid was blijkbaar teveel gevraagd.

Una Vittoria

1988 | Drama

Duitsland/Italië 1988. Drama van Luigi Perelli. Met o.a. Marthe Keller, Remo Girone, Corinne Clery, François Marthouret en Simona Cavallari.

Keller geeft een schitterende vertolking van een kunsthistorica die verneemt dat zij kanker heeft. De Italiaanse schatten op het gebied van kunst en architectuur bieden een prachtige achtergrond voor het fraaie camerawerk van Marcello Gatti. De echtgenoot van de heldin is verliefd op haar beste vriendin, waarop ze hem verlaat en terug gaat naar Normandië. Daar ontmoet zij haar dochter en een vroegere liefde. Een goede dramatische tv-film, zonder sentimentaliteit. Ook bekend als A VICTORY.

Oci ciornie

1987 | Drama

Italië/Verenigde Staten/Rusland 1987. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Marcello Mastroianni, Silvana Mangano, Marthe Keller, Elena Sofonova en Vsevolod Larionov.

Romano, een Italiaanse Oblomov die is verworden tot figurant in de entourage van zijn voorname echtgenote, vertelt een Russische aristocrate het verhaal van zijn grote liefde. Scène na scène schittert Mastroianni als aimabele flierefluiter die voor één keer in zijn leven passie voelt en er alles voor opgeeft. Geruggesteund door een rijk scenario vol Russenweemoed en wonderlijkheden steelt deze tragikomische vertelling naar Tsjechov-motieven nog altijd feilloos nieuwe harten. Het warme kleurenpalet dankt Mikhalkov aan cameraman Franco di Giacomo, de titelvertaling luidt 'Donkere ogen'. Silvana Mangano speelt Romano's wederhelft.

Red Kiss

1986 |

1986. Véra Belmont. Met o.a. Günter Lamprecht, Charlotte Valandrey, Lambert Wilson en Marthe Keller.

Romano, een Italiaanse Oblomov die is verworden tot figurant in de entourage van zijn voorname echtgenote, vertelt een Russische aristocrate het verhaal van zijn grote liefde. Scène na scène schittert Mastroianni als aimabele flierefluiter die voor één keer in zijn leven passie voelt en er alles voor opgeeft. Geruggesteund door een rijk scenario vol Russenweemoed en wonderlijkheden steelt deze tragikomische vertelling naar Tsjechov-motieven nog altijd feilloos nieuwe harten. Het warme kleurenpalet dankt Mikhalkov aan cameraman Franco di Giacomo, de titelvertaling luidt 'Donkere ogen'. Silvana Mangano speelt Romano's wederhelft.

Rouge baiser

1985 | Historische film, Documentaire

Frankrijk 1985. Historische film van Véra Belmont. Met o.a. Charlotte Valandrey, Lambert Wilson, Marthe Keller, Günter Lamprecht en Laurent Terzieff.

Toepasselijke titel voor het gekarikaturiseerde stalinisme van rond 1950, in het leven geroepen door een jonge aanhangster van Stalin die door een journalist van Paris Match en een uit Siberië teruggekeerde communistische jood teleurgesteld wordt. Goed en kwaad worden zo zwart-wit voorgesteld dat het grotesk wordt: alle aanhangers van Stalin zijn dom en kwaadwillig terwijl alle anderen buitengewoon aardig zijn. Teveel clichés, somber, simplistisch en boosaardig.

Joan Lui: Ma un giorno nel paese arrivo io di Lunedi

1985 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Italië 1985. Sciencefiction van Adriano Celentano. Met o.a. Adriano Celentano, Claudia Mori, Marthe Keller, Federica Moro en Rita Rusio.

De duurste Italiaanse film aller tijden gaat over de terugkeer van de Messias in een moorddadige toekomstige wereld. Dit 10.000.000 dollar kostende, half surrealistische en chaotische muziekspektakel laat duidelijk zien dat al het geld is opgegaan aan overdadige decors en kostuums en talloze figuranten en dansers. De film biedt een stortvloed van rockmuziek, anti- oorlogspolemieken, terroristenrumoer en andere futuristische plagen. Het probleem is dat het publiek niet alles in zich kan opnemen: het is gewoon teveel van het goede.

Femmes de personne

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Christopher Frank. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Marthe Keller, Caroline Cellier, Fanny Cottençon en Philippe Léotard.

Deze tegen het damesdrama aanleunende, traditioneel opgezette film gaat over drie vrouwen, die carrière gemaakt hebben in de medische wereld. Hierdoor zijn hun relaties met mannen in het slop geraakt. Dokter Keller is gescheiden en zoekt bevrediging in 'one night stands', wat dan weer onbevredigend werkt. Met Trintignant zou ze wel willen, maar dat lukt dan weer niet. Het huwelijk van haar collega Cellier staat op een laag pitje; die hoopt echter de vonk weer te doen overslaan naar haar uitgebluste echtgenoot Chesnais door aantrekkelijke receptioniste Etienne in zijn armen te duwen. Als assistente Cottençon door haar man verlaten wordt, wil zij zelfmoord plegen. Regisseur Frank schreef het scenario voor deze dramatische film; wellicht had hij dat aan de andere kunne moeten overlaten. Het spel van de hoofdrollen is evenwel goed: ze staan hun mannetje. Camerawerk van Jean Tournier.

Wagner

1983 | Biografie, Muziek, Historische film, Musical

Verenigd Koninkrijk/Oostenrijk/Hongarije/Italië 1983. Biografie van Tony Palmer. Met o.a. Richard Burton, Vanessa Redgrave, Gemma Craven, Laurence Olivier en John Gielgud.

Ondanks de eerste successen met zijn opera's wordt Wagner door zijn strijd voor een verenigd Duitsland genoodzaakt tot statenloosheid, tot hij onder de protectie komt van Ludwig II, hoewel ook dan aan de politieke schandalen en aan de geldschulden geen eind komt. Deze marathon-film - samengesteld uit een negen uur durende tv-serie - neemt een kritische houding ten opzichte van het onderwerp aan, maar vergeet interessant te worden. Het tijdperk, de historische personages en de top-bezetting geven soms aanzetten tot dramatische spanning, maar de alleen maar decoratieve regie doet er niets mee. Burton in de titelrol en Galffi als Ludwig zijn uitermate vlak, maar toch te verkiezen boven het mateloze schmieren van Olivier. Ondanks de grote lengte is er een minimale aandacht voor Wagners composities.

The Amateur

1982 | Thriller

Canada 1982. Thriller van Charles Jarrott. Met o.a. John Savage, Christopher Plummer, Marthe Keller, Arthur Hill en Ed Lauter.

Tijdens een terroristische actie in de Amerikaanse ambassade in München wordt een jonge fotografe gedood. De drie daders ontkomen naar het Oostblok. De verloofde van het slachtoffer, Savage die voor de CIA werkt, zet zijn baas onder druk en krijgt toestemming naar Tsjechoslowakije te gaan, waar hij zich wil wreken op de inmiddels geïdentificeerde moordenaars. Oppervlakkige spionagefilm, die nogal wat vraagt van de goedgelovigheid van de toeschouwer. Volgens het stripachtige scenario van Robert Littell en Diana Maddox naar de roman van Littell was het destijds heel eenvoudig om van West naar Oost te gaan en vice versa. De totaal ongeïnspireerde regie maakt het zaakje er niet beter op. Het camerawerk is van John Coquillon.

The Formula

1980 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1980. Thriller van John G. Avildsen. Met o.a. George C. Scott, Marlon Brando, Marthe Keller, John Gielgud en G.D. Spradlin.

Een moord op een ex-majoor lijkt verband te houden met een door de Duitsers uitgevonden procédé om steenkool om te zetten in olie. Een ex-CIA-agent wordt belast met het onderzoek, omdat de formule waardevoller is dan ooit als gevolg van de oliecrisis. De meeste betrokkenen bij het project, blijken echter te zijn vermoord. Uiteindelijk weet hij de uitvinder op te sporen. Originele thriller die aan impact wint door het fantastische duel tussen Scott en Brando. Het scenario van Steve Shagan, naar zijn eigen roman, is een aanklacht tegen het machtsmisbruik van de olie-multinationals. Jammer genoeg geeft hij heel wat sleutelmomenten te vroeg en te duidelijk weg. Aan de camera stond James Crabe.

Fedora

1978 | Drama

Duitsland/Verenigde Staten/Frankrijk 1978. Drama van Billy Wilder. Met o.a. William Holden, Marthe Keller, Hildegard Knef, José Ferrer en Frances Sternhagen.

Wilders scherpe blik op de magie van een grote filmster [KA2]a la Garbo, die zich heeft teruggetrokken en door regisseur Holden verleid moet worden tot een nieuwe rol. Wordt Fedora echt gevangen gehouden door Ferrer en Knef, of is er iets meer aan de hand? Mooi gemaakt, maar minder effectief dan SUNSET BOULEVARD (ook met Holden) en de zwakste schakel blijkt Keller te zijn, die geen moment overtuigt als Fedora. Het scenario is van regisseur Wilder en I.A.L. Diamond naar een novelle van Thomas Tyron. Het camerawerk is van Gerry Fisher.

Bobby Deerfield

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Sydney Pollack. Met o.a. Al Pacino, Marthe Keller, Walter McGinn, Romolo Valli en Stephen Meldegg.

Langdradige lovestory met Al Pacino als coureur en titelheld, en Marthe Keller in de rol van beoogd partner annex Doodzieke Mooie Vrouw. Ondanks alles is het vrolijk luisteren naar de typische jaren zeventig-dialogen en het zware, destijds als charmant ervaren accent van de Zwitserse Keller.

Black Sunday

1977 | Muziek, Thriller, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1977. Muziek van John Frankenheimer. Met o.a. Robert Shaw, Bruce Dern, Marthe Keller, Fritz Weaver en Steven Keats.

Een internationale terroristische bende is van plan de wedstrijd om de football-trofee (de Super Bowl) op te blazen en roept de hulp in van een voormalige krijgsgevangene uit de Vietnamoorlog (Dern), die het luchtschip van waaruit de tv- opnamen voor de wedstrijd gemaakt worden, bestuurt. Een glansrol van Dern.

Marathon Man

1976 | Thriller

Verenigde Staten 1976. Thriller van John Schlesinger. Met o.a. Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider, Marthe Keller en William Devane.

Student Babe (Hoffman) heeft veel profijt van zijn trainingen voor de marathon, als hij via zijn broer Doc (Scheider) verwikkeld raakt in een complot rond diamanten, duistere geheimen uit het verleden en een uiterst onaangename tandarts (Olivier). Uitstekende thriller, opgenomen in sfeervol New York, mooi opgebouwd, met uitstekend spel en met een van de geruchtmakendste en ijzingwekkende en toch subtiele martelscènes uit de filmgeschiedenis, een scène die decennia in het geheugen gegrift blijft. Zo kan het dus ook, makers van de Saws en Hostels.

Per le antiche scale

1975 | Drama

Frankrijk/Italië 1975. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Françoise Fabian, Marthe Keller, Lucia Bosé en Adriana Asti.

Een medische staf in een psychiatrisch ziekenhuis leeft geïsoleerd van de buitenwereld waar fascisme in opkomst is. Arts Mastroianni experimenteert met patiënten en heeft seksuele relaties met meerdere stafleden, tot hij zich door de waanzin besmet voelt. De goede acteursprestaties redden de pretentieuze vormgeving, maar de film is veel minder diepzinnig dan de makers geloven.

Le guêpier

1975 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1975. Komedie van Roger Pigaut. Met o.a. Claude Brasseur, Marthe Keller, Gabriele Ferzetti, John Steiner en Vittorio Sanipoli.

Brasseur is een gouwdief en een gokker. De onderwereld dwingt hem in de trein Lausanne-Dijon een koffer met geld te stelen. Keller is een hebzuchtige cabaretzangeres die in geldnood verkeert en ook achter de koffer aanzit. Ze is Brasseur te vlug af. Hij legt haar uit dat het geld naar de gangsters moet, maar zij wil geen afstand doen van de buit. Na allerlei achtervolgingen komt het geld toch in handen van de gangsters die elkaar stuk voor stuk neerknallen. Brasseur trekt zich terug in zijn huis in de Provence en Keller voegt zich bij hem. Deze onderhoudende misdaadkomedie biedt wat het scenario (André G. Brunelin) betreft weinig verrassingen, maar de hoofdrollen worden met aanstekelijke animo vervuld.

Toute une vie

1974 | Historische film, Musical, Drama

Frankrijk/Italië 1974. Historische film van Claude Lelouch. Met o.a. Marthe Keller, Charles Denner, Carla Gravina, Charles Gérard en Gilbert Bécaud.

De voor elkaar bestemde joodse erfgename en een filmregisseur ontmoeten elkaar pas aan het eind van de film die in 1914 bij hun grootouders is begonnen. Dit overzicht van deze eeuw in bijpassende filmstijlen (zwijgend, zwartwit, kleur) werd een ambitieuze mislukking door al te simpele verbindingen tussen privé-verwikkelingen en het wereldgebeuren. Het lef van Lelouch dwingt op zijn minst bewondering af. De ingekorte versie was overigens een succes in Amerika.

Die Antwort kennt nur der Wind

1974 | Komedie

Duitsland 1974. Komedie van Alfred Vohrer. Met o.a. Marthe Keller, Karin Dor, Maurice Ronet, Walter Kohut en Charlotte Kerr.

Een voorbeeld van het recept waarmee de Duitse Harold Robbins, auteur Johannes Mario Simmel, miljonair werd.

La Chute d'un corps

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Michel Polac. Met o.a. Marthe Keller, Daniel Ceccaldi, Fernando Rey en Tania Balachova.

Een vrouw raakt geïntrigeerd door het gedrag van haar bovenbuur. Wanneer ze op een dag in contact komt met hem en hij haar uitnodigt voor een bezoek, gaat zij op zijn invitatie in. Maatschappijkritiek wordt overvloedig naar voren gebracht wat na verloop van tijd wel een beetje gaat tegenstaan.

Un Cave

1972 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1972. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Claude Brasseur, Marthe Keller, André Weber, Henri Carcin en Pierre Tornade.

Kruimeldief belandt in één cel met gangster die hem niet alleen helpt ontsnappen, maar ook vertelt over medeplichtigen voor wier misdaden hij moet opdraaien. Na dood van gangster gebruikt dief die informatie om zich door middel van chantage te verrijken. Met routine gemaakte verfilming van degelijk scenario geeft Brasseur gelegenheid om rol van slimme underdog met humor in te vullen.

Raison du plus fou,La

1972 | Komedie

Frankrijk 1972. Komedie van François Reichenbach. Met o.a. Raymond Devos, Patrick Penn, Paula Moore, Alice Sapritch en Jean Carmet.

Psychiatrische patiënten worden verliefd op elkaar en vluchten naar de Middellandse Zee, begeleid door een verpleger en achtervolgd door de directrice en haar man. Uitstekende rollen van Devos - die de dialogen schreef - en Carmet, maar het liefdespaar is zeer wezenloos. De bekende acteurs die ze onderweg ontmoeten, dragen weinig bij tot het slagen van de film.

Elle court, elle court la banlieue

1972 |

Frankrijk 1972. Gérard Pirès. Met o.a. Marthe Keller, Jacques Higelin, Victor Lanoux, Nathalie Courval en Annie Cordy.

Een pas getrouwd stel betrekt een flat in voorstad van Parijs. Zowel de dagelijkse urenlange tocht van en naar het werk in het centrum als het burengerucht in de woning blijken een afmattende aanslag op hun huwelijksgeluk. Al te uitbundige vormgeving en rumoerige rolletjes van allerhande komieken maken het zien van - als uitgangspunt zinnige - satire op actuele situatie net zo vermoeiend als forensenbestaan.

La Vieille fille

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Jean-Pierre Blanc. Met o.a. Annie Girardot, Philippe Noiret, Marthe Keller, Michael Lonsdale en Edith Scob.

Een ongehuwde vrouw van 35 brengt alleen haar vakantie in een badplaats door, waar een vrijgezel van middelbare leeftijd op doorreis naar Spanje ook blijft steken. Hun eerste afweer en de geleidelijke toenadering worden gekruid met cynische dialogen en debuterende regisseur geeft ook ruime ironische aandacht aan andere vakantiegangers. Observatievermogen en scherp acteren geven het simpel gegeven een oorspronkelijke stijl.

Les caprices de Marie

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Philippe Noiret, Marthe Keller, François Périer, Valentina Cortese en Fernand Gravey.

Een meisje uit een Normandisch dorp wordt bij miss-verkiezing opgemerkt door een Amerikaanse miljonair, maar krijgt, na het huwelijk in New York, heimwee. Haar echtgenoot laat haar dorpje steen voor steen opnieuw opbouwen aan de Hudson, maar ondanks de oorspronkelijke bewoners is de sfeer niet dezelfde. Eigenlijk is Marie nog steeds verliefd op een gemoedelijke dorpsgenoot. De uitwerking van een goed idee met mogelijkheden mist verve om van de film een echte burleske te maken en een reeks van excentrieke dorpsbewoners is te eenzijdig getypeerd om de vrolijke inzet van de acteurs niet overdreven te doen lijken. Keller en Noiret als bijna over het hoofd geziene ware liefde steken innemend sober af. Scenario van Daniel Boulanger en regisseur De Broca.

Le diable par la queue

1968 | Komedie, Drama

Frankrijk 1968. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Yves Montand, Maria Schell, Madeleine Renaud, Jean Rochefort en Jean-Pierre Marielle.

Een berooide aristocratische familie heeft van een kasteel een hotel gemaakt waarin een Marseillaanse gangster komt logeren. De markiezin schakelt de hele familie in om hem zijn buit afhandig te maken, zonder succes, maar hij wordt verliefd op de dromerige oude vrijster en blijft met het geld op het kasteel wonen. Deze lichtvoetige en ironische komedie kreeg een ideale rolbezetting, waarbij vooral Montand en Renaud (die gewoonlijk in serieuzere rollen te zien zijn) opvallen, maar het gehele ensemble is perfect. Frans debuut van Keller. Scenario van de regisseur en Daniel Boulanger. Camerawerk van Jean Penzer.

Wilder Reiter GmbH

1966 | Drama

Duitsland 1966. Drama van Franz-Josef Spieker. Met o.a. Herbert Fux, Bernd Herzsprung, Rainer Basedow, Chantal Cachin en Marthe Keller.

De titel van de film is de naam van een firma van een aankomende zanger van schlagers op de country- & westerntoer. Omdat het maar niet lukken wil met de zanger zet een publiciteitschef allerlei stunts in elkaar: ze `ontvoeren` een non (Keller) en de zanger. De film zou een persiflage zijn op de publiciteitsstunts rond Stanley Kubricks in München gedraaide PATHS OF GLORY, waarbij Spieker regie-assistent was. Spieker had weinig succes met zijn volgende films en verongelukte in 1978 op Bali.

Liberate Nio Figlio

-1 | Thriller

Italië. Thriller van Roberto Malenotti.

De titel van de film is de naam van een firma van een aankomende zanger van schlagers op de country- & westerntoer. Omdat het maar niet lukken wil met de zanger zet een publiciteitschef allerlei stunts in elkaar: ze `ontvoeren` een non (Keller) en de zanger. De film zou een persiflage zijn op de publiciteitsstunts rond Stanley Kubricks in München gedraaide PATHS OF GLORY, waarbij Spieker regie-assistent was. Spieker had weinig succes met zijn volgende films en verongelukte in 1978 op Bali.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marthe Keller op televisie komt.

Reageer