Alexandre Astruc: regie, cast en scenario.
Er zijn 13 films gevonden.

Les âmes fortes

2001 | Romantisch drama

Frankrijk​/​​België​/​​Zwitserland 2001. Romantisch drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Laetitia Casta, Arielle Dombasle, John Malkovich, Frédéric Diefenthal en Charles Berling.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

François Truffaut : Portraits volés

1993 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1993. Documentaire van Serge Toubiana en Michel Pascal. Met o.a. Gérard Depardieu, Eva Truffaut, Claude Chabrol, Jean-Louis Richard en Jean Gruault.

Degelijk portret van de grote regisseur Fran[KA10]cois Truffaut (1932-1984) waarin alle aspecten van zijn talent belicht worden. Vanaf zijn jeugd, waarin hij zich voor het medium film ging interesseren tot en met de eerste stappen als assistent en scenarist. Over zijn grote doorbraak met LES 400 COUPS inclusief de apotheose van de prijsuitreiking op het Festival van Cannes en zijn grote bewondering voor Alfred Hitchcock. De film bevat zeldzame opnamen van Truffaut met de Master of Suspense. Ook het verhaal van zijn alter-ego Antoine Doinel, in de films steeds vertolkt door Jean-Pierre Léaud. Tot slot een resem fragmenten uit zijn bekendste films. Het geheel wordt van commentaar voorzien door een hele reeks bekende namen uit de Franse cinema die allen vrienden waren van - of gewerkt hebben met Truffaut. Pure hulde waardoor de film wellicht kritiekloos lijkt. Toubiana en Pascal schreven het scenario en beeldmateriaal werd bijeengeschoten door Maurice Fellous, Jean-Yves Le Mener en Michel Sourioux.

Albert Savarus

1992 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1992. Romantiek van Alexandre Astruc. Met o.a. Niels Arestrup, Charlotte Valandrey, Dominique Sanda, Fernand Guiot en Diane Lepvrier.

Valandrey is een negentien-jarig romantisch meisje, die snel in vuur en vlam staat, en waanzinnig verliefd is op haar nieuwe buurman, advocaat Arestrup (Savarus). Ze bespioneert hem dag en nacht. Ze onderschept zijn briefwisseling en gedreven door jaloezie imiteert ze uiteindelijk zijn handschrift met als doel zijn verhouding met gravin Sanda te saboteren. Prozaïsch romantisch filmgedicht door Astruc met liefde voor de originele tekst van Honoré de Balzac in beeld gebracht, waardoor zijn scenario soms wat gedateerd aandoet. De acteurs leven zich goed in hun rol in en bewegen zich hemels. Mooie beelden van Jean- Jacques Rochat.

Une fille d'Éve

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Alexandre Astruc. Met o.a. Mathieu Carrière, Sophie Bouilloux, Denis Manuel, Corinne Le Poulain en Geneviève Casile.

Een verfilming van de novelle van Honoré de Balzac door deze filmer en romanschrijver, die een van de pioniers - ook in het incasseren van kritiek - van de moderne Franse cinema was, en in 1975 het bioscoopwezen verliet. Hij ging opnieuw schrijven en werkt daarnaast geleidelijkaan weer aan een come-back op tv. In deze kleinzelige en bittere zedenstudie, bleef hij trouw aan de geest van Balzac, met een scenario dat meer de komische en satirische aspecten, dan de tragische weerklank van de novelle benadrukt.

La chute de la maison Usher

1980 | Horror

Frankrijk​/​​Mexico 1980. Horror van Alexandre Astruc. Met o.a. Fanny Ardant, Mathieu Carrière, Pierre Clémenti, Jacques Dacqmine en Fernand Guiot.

In volle paniek klopt de jonge Allan Stillwood (Cl[KA1]ementi) aan bij Dr. Hawthorne (Dacqmine). Hij was te gast op het kasteel van zijn jeugd- en studievriend Roderick Usher (Carri[KA2]ere) en diens zuster Madeleine (Ardant). Roderick werd gek van het gebouw en Madeleine was ziek. Roderick vroeg Allan om Madeleine met zich mee te nemen alvorens ze reddeloos verloren zou zijn. Het was echter al te laat. De ochtend na zijn aankomst stierf Madeleine. De dagen na haar dood brokkelde het verstand van Roderick verder af. Hij werd er meer en meer van overtuigd dat ze Madeleine levend begraven hadden. Allan smeekt Dr. Hawthorne om mee te komen. Trage, literaire en erg stylistische bewerking van het verhaal van Edgar Allan Poe, gezien door de visuele camera van Astruc. De decors en costuums zijn schitterend en voor de eerste maal wordt ook de incestueuze relatie tussen Roderick en Madeleine uitgewerkt, maar toch doet het geheel erg koel en afstandelijk aan, mede door het feit dat het grootste deel van de film in flash back verteld wordt door Allan. De climax is niet helemaal onverwacht, maar werkt toch schokkend. Pierre Pélégri bewerkte het verhaal en voegde er elementen aan toe uit andere verhalen van Poe. Prachtige fotografie van Jean-Jacques Rochut.

Sartre par lui-même

1976 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 1976. Documentaire van Alexandre Astruc en Michel Contat.

Een conventionele, zij het erg grondige documentaire over het leven en werken van de Franse filosoof Jean-Paul Sartre, met onder andere interviews met Simone de Beauvoir en Serge Reggiani, actualiteitsbeelden en uiteraard veel Sartre zelf. Voor wie geïnteresseerd is in de materie beslist interessant, hoewel ook in dat geval drie uur érg lang is.

La Jeune fille assassinée

1974 | Drama, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1974. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Sirpa Lane, Mathieu Carrière, Michel Duchaussoy, Roger Vadim en Elizabeth Wiener.

Een successchrijver laat een boek over Freud los om een onderzoek in te stellen naar de dood van een jonge mannequin wiens eerste minnaar hij was. Hij ontdekt dat ze tijdens haar huwelijk met een homoseksuele filmcriticus de geliefde is geworden van een diplomaat wiens seksuele voorkeur voor lijken haar fataal is geworden. Hij zal zijn boek niet voltooien. Dit dieptepunt in Vadims werk is zowel de amechtige poging om bij de tijd te blijven - niet alleen in de erotische vrijmoedigheid, maar ook met ridicule socio-politieke verwijzingen - als een ijdel monument voor zichzelf in de rol van degene die het meisje niet alleen seksueel inwijdde, maar ook haar tragedie doorgrondt. Hij is als acteur niet eens zo slecht, terwijl Duchaussoy als echtgenoot en Carrière als minnaar hun rollen ook beter spelen dan ze verdienen. Lane is Vadims minst begaafde en minst interessante sterlancering, maar de rol van exhibitionistische nymfomane geeft haar ook nauwelijks een andere mogelijkheid dan belachelijkheid.

Flammes sur l'Adriatique

1968 | Oorlogsfilm, Drama

Joegoslavië​/​​Frankrijk 1968. Oorlogsfilm van Alexandre Astruc. Met o.a. Gérard Barray, Claudine Auger, Antonio Passalia, Relja Basic en Raoul Saint-Yves.

Een Joegoslavische torpedojager wordt in 1941 op zee aangevallen door de Luftwaffe, zonder dat officieel de oorlog is verklaard. Na zware averij ontstaat een conflict tussen twee officieren, waarvan de een het schip tot elke prijs weer zeevaardig wil maken en de ander het als wrak wil achterlaten. Verbazend conventionele oorlogsfilm van een regisseur die ooit de theoreticus en voorloper van het Nieuwe Filmen was. Het beperkte budget stond een minimum aan spectaculaire actie toe. Wel wordt er eindeloos gediscussieerd over plichtsbesef en nationale eer.

La Longue marche

1966 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1966. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maurice Ronet, Robert Hossein, Jean-Louis Trintignant, Jean-Paul Kalfon en Paul Frankeur.

Machtsconflicten en de verdenking van een mogelijke verrader beïnvloeden de uitputtend lange voettocht van een Franse verzetsgroep die in het voorjaar van 1944 naar een nieuw onderduikverblijf moet. Astrucs vooropgezette ideeën over vormgeving - met zeer lange en meesterlijke camera-instellingen - saboteren in alle simpelheid het sterk scenario waardoor het resultaat overwegend gekunsteld is en de overtuigingskracht alleen van de acteurs komt.

Education sentimentale

1962 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Marie-José Nat, Dawn Addams, Michel Auclair en Carla Marlier.

Student Frédéric Moreau (Brialy) is nog niet lang in Parijs of hij raakt verliefd op Anne Arnoux (Nat), een vrouw die ouder is dan hij, en getrouwd. Haar man heeft een affaire met een model. Het begin van allerlei romantische verwikkelingen. Prima hoofdrol van Brialy, een in eigen land veelgevraagd acteur, in deze sfeervolle zwart wit-kijk op bourgeois Parijs in de jaren zestig. Regisseur Astruc bewerkte graag literatuur, in dit geval de gelijknamige roman (1869) van Gustave Flaubert, die met enige ironie de Franse middenklasse van zijn tijd beschouwt.

La Proie pour l'ombre

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Annie Girardot, Daniel Gélin, Christian Marquand, Michèle Girardon en Anne Caprile.

Vrouw van een ondernemer drijft een kunst-galerij en zoekt onafhankelijkheid van de haar verwaarlozende echtgenoot. Een dominerende minnaar biedt ook geen soelaas, zodat ze afziet van beide mannen, van haar handel en kiest voor eenzame onafhankelijkheid. Het scenario - dat pas 15 jaar later een modieus cliché zou worden - kreeg een onderkoelde, nogal cerebrale benadering met veel oog voor details. Subtiele hoofdrol van Girardot.

Une vie

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maria Schell, Christian Marquand, Pascale Petit, Antonella Lualdi en Yvan Desny.

Normandische kust, late negentiende eeuw. Jeanne ontdekt dat Julien haar om haar fortuin heeft gehuwd en bedriegt met dienstmeid en vertrouwelinge Rosalie. Uit de affaire wordt een kind geboren, maar de goedhartige Jeanne vergeeft de schuinsmarcheerders. Jaren later recidiveert Julien met de sensuele aristocrate Gilberte (Antonella Lualdi), scheve schaats die hem en maîtresse noodlottig wordt. Tijdens de Nouvelle Vague vermorzeld en vervolgens vergeten classicistisch Astruc-juweel naar Guy de Maupassant ademt een woeste Brontë-sfeer. Adembenemende Eastmancolor-fotografie van Claude Renoir, en Schell is voortreffelijk als liefdesblinde tragédienne.

Les Mauvaises rencontres

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Claude Pascal, Claude Dauphin, Philippe Lemaire en Gaby Sylvia.

Een jonge vrouw wordt op het politiebureau verhoord om een bewijs tegen een van abortus verdachte arts te krijgen. Ze vertelt haar tragische leven en desillusies met mannen sinds haar komst naar Parijs, maar als ze de abortus bekent blijkt de arts net gestorven. De gedateerde en overdadige triestheid van het verhaal kreeg een literaire scenariostructuur en een opmerkelijke fotografie waarmee Astruc de voorloper van de nouvelle vague zou blijken. Het historisch belang maakt de film nu nog maar betrekkelijk interessant, maar Aimée tilt hem boven de inhoud uit.