Marlene Dietrich (1901-1992): cast en muziek.
Er zijn 44 films gevonden.

Marlene Dietrich: Her Own Song

2002 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2002. Documentaire van J. David Riva. Met o.a. Maria Riva, Burt Bacharach, Volker Schlöndorff, Rosemary Clooney en Hildegarde Knef.

Faust / The Lost Feminine

1999 |

Verenigde Staten 1999. John Hansen. Met o.a. Stan Strong en Roger Allen Johnsen.

No Angel - A Life of Marlene Dietrich

1997 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Chris Hunt. Met o.a. Maria Riva, Steven Bach, Molly Haskell, Richard Todd en James Stewart.

Schöner Gigolo - armer Gigolo

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van David Hemmings. Met o.a. David Bowie, Marlene Dietrich, Kim Novak, Sydne Rome en Maria Schell.

Marlene Dietrichs come-back in de film na zeventien jaar. Ze speelt een barones die haar brood verdient met een gigolo- bedrijf. Onbegrijpelijk, want zij had gezworen nooit meer in een Duitse film te spelen. Ondanks alle talent een prul van een film. Ook het publiek bleef weg.

Paris When It Sizzles

1964 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1964. Komedie van Richard Quine. Met o.a. William Holden, Audrey Hepburn, Noel Coward, Gregoire Aislan en Marlene Dietrich.

Een geforceerde komedie, nergens leuk, ondanks de enthousiaste rolbezetting in dit verhaal over een scenarioschrijver en een secretaresse, die filmfantasieën in de praktijk brengen om aldus een scenario af te kunnen maken. De Parijse lokaties en de vluchtige optredens van Marlene Dietrich en andere sterren dragen nergens toe bij.

Judgment at Nuremberg

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1961. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Maximilian Schell en Montgomery Clift.

IJzersterk rechtbankdrama waarin drie Amerikaanse rechters vlak na WO II vier Duitse collega's berechten, die van oorlogsmisdaden worden beschuldigd. Maar de Duitse rechter Ernst Janning (Lancaster) zegt altijd anti-nazi geweest te zijn. Het proces is een delicate zaak, omdat voormalige vijand (West-)Duitsland zich snel ontwikkelt tot een belangrijke bondgenoot in de Koude Oorlog. Naast de indrukwekkende cast is het sterkste punt van Judgment at Nuremberg dat goed en kwaad niet zwart-wit neergezet zijn. De film werd genomineerd voor elf Oscars en won er twee, voor het scenario en voor beste acteur (Schell).

Touch of Evil

1958 | Drama, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1958. Drama van Orson Welles. Met o.a. Charlton Heston, Janet Leigh, Orson Welles, Joseph Calleia en Akim Tamiroff.

Fameus karakterspel met Orson Welles en Charlton Heston als eigengereide politiechefs aan weerszijden van de Amerikaans-Mexicaanse grens, met een dodelijke bomaanslag op een rijkaard als gangmaker. In 1998 werd de film opnieuw gemonteerd op aanwijzing van een 58 pagina's tellend klaagschrift van regisseur Welles die in 1958 woedend was vanwege de ingrepen van filmstudio Universal. De opbrengst is een meesterstuk van onconventionele cameravoering, overlappende gedragen Welles-dialogen, summiere verluchting en claustrofobische enscenering. Alleen al de moeite waard vanwege de minutenlange onversneden openingsscène rond de noodlottige bomauto in de drukke grensstad.

Witness for the Prosecution

1957 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1957. Drama van Billy Wilder. Met o.a. Tyrone Power, Marlene Dietrich, Charles Laughton, Elsa Lanchester en John Williams.

Sterk rechtbankdrama werd door Billy Wilder, die samen met Harry Kurnitz het scenario schreef, gebaseerd op een toneelstuk van Agatha Christie. Leonard Steven Vole (Power in zijn laatste rol) staat terecht voor moord op een rijke weduwe, maar zijn advocaat (Laughton) verdedigt met hart en ziel deze vriendelijk ogende, ongetwijfeld onschuldige man. De zaak wordt gecompliceerd wanneer Vole's echtgenote (Dietrich) moet getuigen. Film kreeg zes Oscarnominaties, waaronder voor Laughton en regisseur Wilder. In 1982 draaide Alan Gibson een frisse tv-remake met Diana Rigg in de Dietrich-rol.

The Monte Carlo Story

1957 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten​/​​Italië 1957. Romantiek van Samuel A. Taylor. Met o.a. Marlene Dietrich, Vittorio De Sica, Arthur O'Connell, Natalie Trundy en Mischa Auer.

Aantrekkelijke sterren verlenen ondersteuning aan een mager verhaal over een bewogen romance tussen twee dwangmatige spelers; op locatie gefilmd. Scenario van regisseur Taylor.

Around the World in 80 Days

1956 | Avonturenfilm, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Michael Anderson. Met o.a. David Niven, Cantinflas, Shirley MacLaine, Robert Newton en John Carradine.

Fraaie bewerking van Jules Vernes boek uit 1872, die ook nu nog boeit dankzij het levendige script, de opnames op locatie en vooral door gastoptredens van meer dan veertig filmsterren, zoals Marlene Dietrich en Frank Sinatra. Het verhaal moge bekend zijn: een weddenschap is voor Phileas Fogg (Niven op z’n meest Brits) aanleiding voor een reis rond de wereld in 80 dagen. Veel Oscars: Beste Film, Beste Regie, Beste Scenario, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Muziek (Victor Young).

Kismet

1955 | Musical, Animatie, Fantasy

Verenigde Staten 1955. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Howard Keel, Ann Blyth, Dolores Gray, Monty Woolley en Sebastian Cabot.

Een weelderige, maar statische verfilming van een musical van Robert Wright en George Forrest. Liedjes: 'Stranger In Paradise', 'Baubles, Bangles and Beads'

Rancho Notorious

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Fritz Lang. Met o.a. Marlene Dietrich, Arthur Kennedy, Mel Ferrer, Lloyd Gough en Gloria Henry.

Deze western was speciaal voor Marlene Dietrich opgezet, maar volgens de overlevering waren de regisseur en zijn ster tegen het einde van de opnamen al niet meer on speaking terms. Dietrich speelt een voormalige saloonzangeres die nu een afgelegen bar beheert waar outlaws en ander gespuis onderdak vindt. Daar komt veehouder Vern Haskell (Kennedy) zoeken naar de moordenaars van zijn verloofde. De ster van Der Blaue Engel, Morocco en The Devil is a Woman begeeft zich op bekend terrein als een, ook op haar vijftigste, nog steeds fatale vrouw en wordt fraai in beeld gebracht door Hal Mohr, die Dietrich ook fotografeerde voor haar bekendste western, Destry Rides Again. Scenarist Daniel Taradash (From Here to Eternity) baseerde zijn script op het boek 'Gunsight Whitman´ van Sylvia Richards.

No Highway

1951 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1951. Thriller van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Marlene Dietrich, Glynis Johns, Jack Hawkins en Elizabeth Allan.

Dit voortreffelijke drama verhaalt hoe Stewart ontdekt dat metaalmoeheid de oorzaak is van vliegrampen; Dietrich is een adembenemende passagiere aan boord van een vliegtuig dat dreigt neer te storten; Johns is een jonge vrouw, verliefd op Stewart. Naar de roman No Highway van Nevil Shute.

Stage Fright

1950 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigd Koninkrijk 1950. Misdaad van Alfred Hitchcock. Met o.a. Jane Wyman, Marlene Dietrich, Michael Wilding, Richard Todd en Kay Walsh.

Dramastudent Jonathan Cooper (Todd) wordt ervan verdacht de man van zijn minnares (Dietrich) te hebben vermoord. Volgens Cooper heeft zij het echter zelf op haar geweten. Hij verschuilt zich voor de politie bij zijn vriendin Eve Gill (Wyman), die op onderzoek uitgaat en daarbij verliefd wordt op de detective die achter Cooper aanzit. Intrige genoeg; toch staat Stage Fright bekend als een van de mindere Hitchcocks. Er zit weinig vaart in de film, maar wat publiek en critici destijds vooral ontstemde, was een valse flashback waarmee de kijker op het verkeerde been wordt gezet. Hitchcock gaf later ook zelf toe dat het de film niet ten goede kwam. Toch is Stage Fright lang niet zo slecht als wordt beweerd. Vooral acteer- en camerawerk zijn van bovengemiddelde kwaliteit.

A Foreign Affair

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Arthur, John Lund, Millard Mitchell en Stanley Prager.

Een Amerikaanse politica (Arthur) bezoekt net na de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse militairen in Berlijn, en verzeilt in een serie geestige misverstanden. De voor de nazi's gevluchte Joods-Oostenrijkse Wilder legt en passant de ravage in de stad vast in deze slim geschreven romantische komedie. Dietrich speelt een nachtclubzangeres die met liedjes als 'Illusions' en 'Black Market' pragmatisch in het leven staat. Het script van Wilder en vaste schrijfpartner Charles Brackett kreeg een Oscarnominatie, net als het fraaie zwart-wit camerawerk van Charles Lang, die ook Wilders Some Like it Hot zou draaien.

Golden Earrings

1947 | Thriller

Verenigde Staten 1947. Thriller van Mitchell Leisen. Met o.a. Ray Milland, Marlene Dietrich, Murvyn Vye, Dennis Hoey en Quentin Reynolds.

Brits spion Milland wordt in nazi-Duitsland gedropt om een geheime formule voor gifgas op te halen bij een professor, die wil voorkomen dat deze in handen van zijn landgenoten valt. Zigeunerin Dietrich helpt hem de vele obstakels op zijn weg te omzeilen. Ongeloofwaardig, maar gezellig amusement, naar een scenario van Abraham Polonsky, Frank Butler en Helen Deutsch, gebaseerd op een roman van Yolanda Foldes. Opvallend is weer de stripachtige afschildering van de nazi's, typisch voor Hollywood- producties uit die periode. Realisme is ver te zoeken, evenals enige vorm van voelbare suspense. Daniel L. Fapp filmde alles in studio-decors en Victor Young schreef er een plezierige partituur bij.

Martin Roumagnac

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Gabin, Marcel Herrand, Margo Lion en Daniel Gélin.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

Kisses

1944 | Documentaire, Animatie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1944. Documentaire van William Dieterle. Met o.a. Robert Warwick, James Craig, Florence Bates, Harry Davenport en Ronald Colman.

Een aannemer ontdekt dat de wereldse vrouw met wie hij verloofd is een sjieke prostitu[KA1]ee is en vermoordt haar uit jaloezie. Tijdens het proces blijkt de oprechtheid van haar liefde. De enige film samen van het toenmalige liefdespaar Dietrich-Gabin is een clich[KA1]ematig melodrama dat bij de premi[KA2]ere al ouderwets was. De sterren zijn ook niet op hun best. (Overigens haalde de censor destijds 17 minuten uit de film). Het scenario is van de regisseur en Pierre Véry naar de roman van Pierre-René-Wolf.

Kismet

1944 | Fantasy, Animatie, Actiefilm

Verenigde Staten 1944. Fantasy van William Dieterle. Met o.a. Ronald Colman, Edward Arnold, Florence Bates, James Craig en Joy Ann Page.

Een niet erg opvallende, maar in plezierige kleuren gefilmde fabel uit de 1001-nachten; onecht, maar de moeite waard, al was het alleen maar om Dietrichs dansscène met haar goudgeverfde lichaam. Opnieuw gemaakt als Broadwaymusical in 1955.

Follow the Boys

1944 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1944. Musical van A. Edward Sutherland. Met o.a. George Raft, Orson Welles, Vera Zorina, Dinah Shore en W.C. Fields.

Universal-aflevering van een WO II-serie vol met sterren, met Raft die shows organiseert voor het leger, Welles die Dietrich in tweeën zaagt, MacDonald die 'Beyond the Blue Horizon' zingt en Fields die een klassiek nummer met de biljarttafel uitvoert enzovoort. Heel erg leuk.

The Spoilers

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Ray Enright. Met o.a. Marlene Dietrich, Randolph Scott, John Wayne, Margaret Lindsay en Harry Carey.

Dit is een danig overschatte verfilming van Rex Beach' roman, in dit geval bewerkt door Lawrence Hazard en Tom Reed. Grote namen staan niet garant voor een boeiend spektakel, en dat is het dan ook niet. De afwerking is van hoge kwaliteit, vooral cameraman Milton Krasner verdient een pluim; decorbouw en artistieke afwerking kregen zelfs een Oscar-nominatie. Scott is de booswicht, McNamara dus, die de mijn van Wayne, Glennister, in handen wil krijgen in het Alaska ten tijde van de goudkoorts. Het gevecht tussen de beiden is niet echt opwindend en in het verleden al beter gedaan. Farnum speelde een bijrol; hij was in de versie uit 1914 de held Glennister. Eerder gefilmd in 1914, 1923 en 1930, daarna weer in 1955.

The Lady is Willing

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Fred MacMurray, Aline MacMahon, Arline Judge, Stanley Ridgers en Roger Clark.

Een aangename komedie; een schitterende Dietrich wil een baby adopteren en trouwt daarom met kinderarts MacMurray. Het dramatisch gedeelte tegen het einde verprutst het levendig geheel.

Pittsburgh

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Lewis Seiler. Met o.a. Marlene Dietrich, John Wayne, Randolph Scott, Louise Allbritton en Thomas Gomez.

Big John houdt meer van het kolen- en staalbedrijf dan van Marlene, wat perspectieven biedt voor rivaal Scott. Traag verlopend, ondanks de rolbezetting.

The Flame of New Orleans

1941 | Romantiek, Historische film

Verenigde Staten 1941. Romantiek van René Clair. Met o.a. Marlene Dietrich, Bruce Cabot, Roland Young, Laura Hope Crews en Mischa Auer.

Europese schoonheid Dietrich duikt op in New Orleans, waar ze elke man kan krijgen die ze wil. Ze niet kan kiezen tussen de rijkste vrijgezel van de stad, Young en hardwerkende Mississippi- schipper zonder geld Cabot. Als haar verstand het ja-woord belooft aan Young, begint haar hart te knagen als de huwelijksdatum nadert. Sfeervol, onderhoudend. Gesitueerd in 1841. Scenario van Norman Krasna. De eerste Amerikaanse film van Clair.

Manpower

1941 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1941. Drama van Raoul Walsh. Met o.a. Edward G. Robinson, Marlene Dietrich, George Raft, Alan Hale en Walter Catlett.

Luchthartige, typische Warner Bros-film, met Dietrich als Fay Duval, hostess in een nachtclub, die tussen Hank McHenry (Robinson) en Johnny Marshall (Raft) komt. Alleen die ene scène in een snackbar is de moeite al waard.

Seven Sinners

1940 | Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1940. Romantiek van Tay Garnett. Met o.a. Marlene Dietrich, John Wayne, Albert Dekker, Broderick Crawford en Anna Lee.

Verleidelijke Dietrich doet marine-officier Wayne diens plicht vergeten in dit onderhoudende liefdesverhaal met een schitterende bezetting. Scenario van John Meehan en Harry Tugend naar een verhaal van Ladislas Fodor. Camerawerk van Rudolph Maté. Opnieuw gefilmd als SOUTH SEA SINNER.

Destry Rides Again

1939 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1939. Western van George Marshall. Met o.a. James Stewart, Charles Winninger, Brian Donlevy, Una Merkel en Irene Hervey.

Donlevy is eigenaar van de saloon in het stadje Bottle Necks. Wanneer hij dreigt te worden gearresteerd wegens corruptie, laat hij de sheriff uit de weg ruimen en stelt aartsdronkaard Winninger aan als nieuwe wetsdienaar. Een misrekening, want de man zet zich ervoor in en laat zelfs de zoon van een oude vriend (Stewart) overkomen als deputy. Alhoewel hij niet in geweld gelooft, is deze laatste vastbesloten de moordenaar te vinden van de vroegere sheriff. Nog steeds genietbare westernsatire met een schitterende Stewart en een betoverende Dietrich als saloonzangeres en liefje van de 'bad guy'. Het razendsnelle scenario van Felix Jackson, Gertrude Purcell en Henry Meyers is gebaseerd op een roman van Max Brand, eerder verfilmd in 1932 met Tom Mix. Andere versies verschenen in 1950 als FRENCHIE en in 1954 als DESTRY, maar geen enkele ervan kan tippen aan deze uit 1939. Knappe fotografie van Hal Mohr.

Knight Without Armour

1937 | Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Jacques Feyder. Met o.a. Marlene Dietrich, Robert Donat, Irene Vanbrugh, Herbert Lomas en Miles Malleson.

Geheim agent Donat helpt hertogin Dietrich uit handen te komen van de Russische revolutionairen. Deze kostbare produktie is slechts een terugval voor de twee sterren.

Angie

1937 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1937. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Melvyn Douglas, Herbert Marshall en Marlene Dietrich.

Geheim agent Donat helpt hertogin Dietrich uit handen te komen van de Russische revolutionairen. Deze kostbare produktie is slechts een terugval voor de twee sterren.

Angel

1937 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1937. Romantiek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Marlene Dietrich, Herbert Marshall, Melvyn Douglas, Edward Everett Horton en Laura Hope Crews.

Dietrich is getrouwd met de Britse diplomaat Marshall. Ze vervreemdt van hem, omdat hij nooit tijd heeft voor haar. Op vakantie in Parijs valt ze voor de charmes van diens vriend Douglas. Een typisch romantische komedie van de tweede helft van de jaren 1930-40, die voor een hedendaags publiek niet meer te verteren is. Zelfs de eeuwige knipoogjes die de films van Lubitsch zo kenmerken, zijn afwezig. Hij zat duidelijk in zijn maag met de (toen) steeds op de loer liggende censuur, die elke erotische zinspeling op de snijtafel verwijderde. De acteurs presteren eveneens onder hun normale niveau. Samson Raphaelson bewerkte het toneelstuk van Melchior Lengyel. Camerawerk van Charles Lang.

The Garden of Allah

1936 | Romantiek

Verenigde Staten 1936. Romantiek van Richard Boleslawski. Met o.a. Marlene Dietrich, Charles Boyer, Tilly Losch, Basil Rathbone en Joseph Schildkraut.

Zwierige romance in de Algerijnse woestijn, waarin de zwoele Dietrich in de ascetische Boyer haar gelijke ontmoet. Technicolor is onder andere verantwoordelijk voor de royale produktie. Scenario van W.P. Lipscomb en Lynn Riggs naar de roman van Robert Hichens. Camerawerk van W. Howard Greene en Hal Rosson.

Desire

1936 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1936. Romantiek van Frank Borzage. Met o.a. Marlene Dietrich, Gary Cooper, John Halliday, William Frawley en Ernest Cossart.

De Amerikaanse auto-ontwerper Cooper wordt onbewust slachtoffer van de sensuele dievegge Dietrich. Zij stopt, bij het passeren van de Spaans-Franse grens, een dure halsketting ongemerkt in zijn zak. Maar als het gevaar voorbij is, verlangt ze het kleinood natuurlijk weer terug. Geestige romantische komedie met een duidelijk stempel van producer Ernst Lubitsch. Sprankelend, amusant, een tikje ondeugend en leuk van begin tot einde, met schitterende vertolkingen van beide hoofdrolspelers. Edwin Justus Mayer, Waldemar Young en Samuel Hoffenstein bewerkten het toneelstuk van Hans Szekely en R.A. Stemmle, dat reeds in 1933 in Duitsland verfilmd werd als DIE SCHÖNEN TAGE VON ARANJUEZ door Johannes Meyer. Voor de fotografie waren Charles Lang en Victor Milner verantwoordelijk.

The Devil is a Woman

1935 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1935. Horror van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Lionel Atwill, Cesar Romero, Edward Everett Horton en Alison Skipworth.

Sevilla, eind 19e eeuw. De jonge Romero is op slag verliefd wanneer hij de verleidelijke Dietrich de eerste keer ziet. Hij beseft echter niet dat het deze vrouw is geweest die zijn beste vriend in het verderf stortte. Weelderig geproduceerde romantische tragedie, erg theatraal geregisseerd en geacteerd, waardoor hij nu wel verouderd overkomt. Toch springt ook nu de vonk die steeds ontstond tussen Dietrich en Von Sternberg. In deze film werken ze voor het laatst samen. De regisseur speelt doorlopend met licht en schaduw wat een bevreemdende sfeer geeft. John Dos Passos en S.K. Winston bewerkten de roman La femme et le pantin van Pierre Louýs, waarop Louis Buñuel in 1977 CET OBSCUR OBJET DU DÉSIR zou baseren. Prachtige fotografie van Von Sternberg en Lucien Ballard.

The Scarlet Empress

1934 | Historische film, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1934. Historische film van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, John Lodge, Louise Dresser, Sam Jaffe en C. Aubrey Smith.

Magnifiek historisch drama, met Dietrich als verarmd Duits prinsesje dat eind achttiende eeuw uitgroeit tot de Russische vorstin Catharina de Grote. Met tientallen personages in de marge, en honderden figuranten, stelt Dietrich haar oneindige gratie ter beschikking aan een biografie die niet alleen Catharina's brandende eerzucht aanstipt, maar ook haar schier onverzadigbare behoefte aan vleselijk genot. Groots uitgevoerd, met veel aandacht voor decorbouw en belichting. Bevat tamelijk expliciete naakt- en martelscènes, beelden die vlak na de première in Hollywood werden verboden middels de strikte regels van de Hays Code.

Song of Songs

1933 | Romantiek

Verenigde Staten 1933. Romantiek van Rouben Mamoulian. Met o.a. Marlene Dietrich, Brian Aherne, Lionel Atwill, Alison Skipworth en Hardie Albright.

Het verhaal dat speelt in Duitsland van de 19e eeuw, gaat over een onwaarschijnlijke romance en de liefde van het platte-landsmeisje Dietrich voor beeldhouwer Aherne; zij trouwt echter met de boosaardige graaf Atwill. Het is op en top de verleidelijke Dietrich, die ook nog zingt 'Johnny' en 'You Are My Song of Songs'

Shanghai Express

1932 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Anna May Wong, Warner Oland, Clive Brook en Eugene Pallette.

Peking tijdens de burgeroorlog. De Shanghai Express vertrekt onder zware militaire begeleiding. De Europeanen reizen in comfortabele coupés. In een daarvan zit een bont gezelschap, bestaande uit onder meer de militaire arts Brook, een bandiet en twee prostituées, w.o. Dietrich. Er is ook een missionaris, die bezwaar maakt tegen de aanwezigheid van de dames van lichte zeden. Wanneer de trein wordt belaagd door Chinese bandieten, heeft Dietrich al haar charmes nodig om haar medereizigers veilig te stellen. Visueel magistrale actiefilm, die nog sterk onder de invloed staat van de stomme film, wat in dit geval zeker niet storend werkt. Dietrich is grandioos, in een rol die haar op het lijf is geschreven. Prachtige fotografie van Lee Garmes, die er een Oscar aan overhield. Opnieuw verfilmd als PEKING-EXPRESS.

Blonde Venus

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Herbert Marshall, Cary Grant, Dickie Moore en Sidney Toler.

Dietrich wil haar man, Marshall, die radium-vergiftiging heeft opgelopen, in staat stellen om voor een therapie naar Duitsland te gaan. Daarom besluit de voormalige ster uit de Berlijnse muziekwereld, die na haar huwelijk naar Amerika vertrok, opnieuw op te gaan treden. Als `Blonde Venus` oogst ze een enorm succes. Wanneer Marshall is vertrokken, begint ze een relatie met Grant. Marshall ontdekt haar ontrouw, eist hun zoon op en verlangt dat ze uit hun leven verdwijnt. Fascinerend opgebouwd, ouderwets melodrama, waarvan de visuele flair het onzinnige verhaal (naar een scenario van Jules Furthman en S.K. Lauren) doet vergeten. Fragmentarisch verteld en theatraal vertolkt. Klassiek is Dietrichs optreden in apepak met de song 'Hot Voodoo'. Gefilmd door Bert Glennon.

Dishonored

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Victor McLaglen, Barry Norton, Warner Oland en Gustav von Seyffertitz.

Wenen 1915. Sinds de dood van haar man, een officier, is Dietrich een vrouw van lichte zeden geworden. Ze wordt door de Oostenrijkse Geheime Dienst ingeschakeld om kolonel Oland te schaduwen, die ervan verdacht wordt inlichtingen te verstrekken aan de Russen. Ouderwets melodrama, dat alleen de moeite waard is dankzij de schitterende visuele stijl van Von Sternberg. De romantische relatie tussen Dietrich en de Russische spion McLaglen komt nogal lachwekkend over. Het scenario van Daniel H. Rubin, gebaseerd op een verhaal van Von Sternberg, is idioot, totaal achterhaald en zeer ongeloofwaardig. Dietrichs vermomming als boerenmeisje is echter grandioos. Lee Garmes stond in voor de fotografie.

Morocco

1930 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Gary Cooper, Marlene Dietrich, Adolphe Menjou, Francis McDonald en Eve Southern.

Exotische Dietrich is de verleidelijke kroegzangeres Amy Jolly, die de gefortuneerde Menjou opgeeft om haar geliefde legionair Cooper door de woestijn te volgen. Marlene zingt 'What Am I Bid?' in haar eerste Amerikaanse film. Von Sternberg en Jules Furthman schreven het scenario naar de roman Amy Jolly van Benno Vigny. De camera werd bemand door Lee Garmes en Lucien Ballard.

Der Blaue Engel

1930 | Drama, Romantiek

Duitsland 1930. Drama van Josef von Sternberg. Met o.a. Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron, Rosa Valetti en Hans Albers.

Oscarwinnaar Emil Jannings moest de grote publiekstrekker worden van Der Blaue Engel, maar een onbeduidend actricetje genaamd Marlene Dietrich stal de show en werd 'overnight' een wereldberoemde, gewilde, rijke pin-up. De film werd in latere versies zelfs zo versneden dat Dietrich de laatste scène kreeg. Ze speelt Lola Frohlich, entertainer in de nachtclub Der Blaue Engel. Jannings als respectabele professor valt voor Lola en trouwt met haar, maar Lola is eigenlijk onverschillig en vernedert haar man met graagte. Regisseur Von Sternberg, zelf doorgewinterd cameraman, laat zijn cinematograaf Günther Rittau (Metropolis) lustig de groezelige interbellum-sfeer van Duitsland filmen.

Ich küsse Ihre Hand, Madame

1929 | Drama

Duitsland 1929. Drama van Robert Land. Met o.a. Harry Liedtke, Marlene Dietrich, Pierre De Guingnand en Karl Huszar-Puffy.

Marlene als femme fatale in een drama met een ingewikkeld plot. Ze speelt Laurence G[KA1]erard, Parisienne, gescheiden, mondain met de nodige minachting voor het mannelijke geslacht. Ze maakt kennis met kelner Liedtke, die wel iets heeft en best haar gelijke in een aantal zaken is. Later blijkt dat deze nederige ober in werkelijkheid de graaf Lerski is. Land, tegenwoordig een vergeten regisseur, had zijn bloeiperiode met de zwijgende film. Hij geldt echter als de ontdekker van menige acteur of actrice van formaat. Dietrich, die al eerder in een van zijn films (PRINZESSIN OLALA) speelde, is hier al te herkennen als de verleidster van DER BLAUE ENGEL. Aangezien de film vlak voor de sprekende film is uitgekomen, werd later een geluidsscène eraan toegevoegd waarin het titellied 'Ich küsse Ihre Hand, Madame' te horen was en dat was een tijd lang heel populair.

Gefahren der Brautzeit

1929 |

Duitsland 1929. Fred Sauer. Met o.a. Marlene Dietrich en Willi Forst.

Marlene als femme fatale in een drama met een ingewikkeld plot. Ze speelt Laurence G[KA1]erard, Parisienne, gescheiden, mondain met de nodige minachting voor het mannelijke geslacht. Ze maakt kennis met kelner Liedtke, die wel iets heeft en best haar gelijke in een aantal zaken is. Later blijkt dat deze nederige ober in werkelijkheid de graaf Lerski is. Land, tegenwoordig een vergeten regisseur, had zijn bloeiperiode met de zwijgende film. Hij geldt echter als de ontdekker van menige acteur of actrice van formaat. Dietrich, die al eerder in een van zijn films (PRINZESSIN OLALA) speelde, is hier al te herkennen als de verleidster van DER BLAUE ENGEL. Aangezien de film vlak voor de sprekende film is uitgekomen, werd later een geluidsscène eraan toegevoegd waarin het titellied 'Ich küsse Ihre Hand, Madame' te horen was en dat was een tijd lang heel populair.

Die Frau, nach der man sich sehnt

1929 | Zwijgende film, Romantiek, Thriller, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Marlene Dietrich, Uno Henning, Fritz Kortner, Oskar Sima en Frida Richard.

Stomme film naar het gelijknamige boek van Tsjechisch-Duitse schrijver Max Brod. Een jonge Marlene Dietrich (1901-1992) liet in het zevende jaar van haar opbloeiende carrière - een jaar voor haar doorbraak in geluidsfilm Der Blaue Engel - zien hoe gevaarlijk verleidelijk ze kon zijn voor een ontvankelijke man. Aan boord van een trein verleidt ze een man op huwelijksreis in de hoop hem te bewegen haar te bevrijden van haar man. Dietrich is (nog) niet de femme fatale maar meer een intrigant, een tragische heldin zonder benul van de uitwerking van haar verschijning.

Cafe Electric

1927 | Komedie

Oostenrijk 1927. Komedie van Gustav Ucicky. Met o.a. Willy Forst, Marlene Dietrich, Fritz Alberti, Anny Coty en Igo Sym.

In het Weense café uit de titel gonst het van nietsnutten, lichtekooien, avontuurlijke bejaarden heren, kleine misdadigers, onschuldigde maagden, oplichters, handige zakenleiden, die daar allen spanning en ontspanning komen zoeken. De jonge Forst, handig causeur en danser, ontmoet de excentrieke Dietrich, dochter van een rijke koopman. Ze valt voor Forst; ze verbreekt haar verloving met de degelijke Sym. De film komt tot een bepaald hoogtepunt als Dietrich vader vertier komt zoeken in het geladen etablissement. Tweede, zwijgende film van ex- cameraman Ucicky, geproduceerd door de legendarische vader van de Oostenrijkse film Alexander Graf Kolowrat, die een fijne neus had voor toekomstig talent. Het scenario is van Jacques Bachrach en het camerawerk is van Hans Androschin. De decors zijn van Artur Berger. Het Oostenrijkse filmmuseum in Wenen verzorgde een gerestaureerde versie die soms op tv vertoond wordt begeleid door pianospel van Björn Maseng, nadat de film ruim een halve eeuw uit de zalen verdwenen was.