Richard Brooks (1912-1992): regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 29 films gevonden.

Fever Pitch

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Ryan O'Neal, John Saxon, Keith Hefner, Catherine Hicks en Giancarlo Giannini.

Anachronistische kijk op gokverslaving met journalist (en verslaafde) O'Neal in het middelpunt. Niet om aan te zien, zo slecht. Overgestileerd door veteraan Brooks, met ontzettend houterige dialogen.

Wrong Is Right

1982 | Thriller

Verenigde Staten 1982. Thriller van Richard Brooks. Met o.a. Sean Connery, George Grizzard, Robert Conrad, Katharine Ross en G.D. Spradlin.

Tv-verslaggever Patrick Hale (Connery) raakt in een fictief oliestaatje betrokken bij een reeks intriges, voortspruitend uit de poging van een internationale wapenhandelaar om de vorst van het staatje twee atoombommen te verkopen. Brooks, regisseur van een imposant oeuvre, slaat met deze politieke thriller, die zo ongeveer de hele actuele wereldproblematiek in één film tracht samen te vatten, de plank behoorlijk mis. Connery, daarentegen, is goed op dreef. Ook bekend als THE MAN WITH THE DEADLY LENS.

The Man With The Deadly Lens

1981 | Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1981. Thriller van Richard Brooks. Met o.a. Ron Moody, Hardy Krüger, Katharine Ross, Jennifer Jason Leigh en George Grizzard.

Tv-verslaggever Patrick Hale (Connery) raakt in een fictief oliestaatje betrokken bij een reeks intriges, voortspruitend uit de poging van een internationale wapenhandelaar om de vorst van het staatje twee atoombommen te verkopen. Brooks, regisseur van een imposant oeuvre, slaat met deze politieke thriller, die zo ongeveer de hele actuele wereldproblematiek in één film tracht samen te vatten, de plank behoorlijk mis. Connery, daarentegen, is goed op dreef. Ook bekend als THE MAN WITH THE DEADLY LENS.

Looking for Mr. Goodbar

1977 | Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1977. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Diane Keaton, Richard Gere, William Atherton, Tuesday Weld en Richard Kiley.

Modieus zedendrama naar de roman van Judith Rossner. Keaton is een intelligente, vrijgevochten vrouw met libertijnse opvattingen, die door haar ouders steeds in de schaduw gezet werd van haar zuster. Haar eerste liefdesrelatie wordt een mislukking en ze gaat een dubbel leven leiden. Overdag is ze de toegewijde opvoedster van doofstomme kinderen, 's nachts zoekt ze mannen, genot en plezier. De technische kwaliteiten van de film zijn onmiskenbaar, maar de cineast wist geen maat te houden en schiet daardoor zijn doel voorbij. Keaton levert echter een uitstekende prestatie.

Bite the Bullet

1975 | Western

Verenigde Staten 1975. Western van Richard Brooks. Met o.a. Gene Hackman, Candice Bergen, James Coburn, Ben Johnson en Ian Bannen.

Zeven ruiters gaan van start in een van de duurraces die tussen 1880 en 1910 regelmatig in de VS werden georganiseerd. Het is de bedoeling te paard zo'n zevenhonderd mijl door de barre, wilde prairie af te leggen. Het besef dat de ruiters destijds daadwerkelijk dat soort onmenselijke prestaties moesten leveren, maakt deze fraaie western extra spannend. Het scenario van Brooks is misschien iets te episodisch, maar de acteurs en de fraaie score van Alex North compenseren dit euvel. Pracht fotografie van Harry Stradling jr. Gedraaid in Panavision.

$

1971 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Misdaad van Richard Brooks. Met o.a. Warren Beatty, Goldie Hawn, Gert Fröbe, Scott Brady en Robert Webber.

Beatty, beveiligingsdeskundige voor een Amerikaanse bank in Duitsland, plant een originele bankroof. Als expert kent hij de volledige beveiligingsinstallatie van de bank, dus wordt het een eenvoudig klusje. Zijn buit moet het te witten geld zijn dat drugshandelaren gedeponeerd hebben. Hij schakelt Hawn in om de benodigde afluisterapparatuur te bedienen. Veel te lange actiefilm over een bankoverval en de daaropvolgende achtervolging, die meer dan de helft van de film in beslag neemt. Goede actie, uitstekende acteursprestatie, maar de film lijkt nergens naartoe te leiden. Voor een moderne kijker flink gedateerd spul. Brooks schreef zelf het zeer rappe scenario. Petrus Schloemp zorgde voor het camerawerk. Ook bekend als $(DOLLARS).

The Happy Ending

1969 | Drama

Verenigde Staten​/​​Zuid-Afrika 1969. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Jean Simmons, John Forsythe, Lloyd Bridges, Shirley Jones en Teresa Wright.

Oorspronkelijk intrigerende kijk op een modern huwelijk verwordt tot een eentonig gedreun, dat bijna niet meer ophoudt als Simmons van haar echtgenoot en het gezin wegloopt en probeert zichzelf terug te vinden. Michel Legrand-muziek met als hoogtepunt het liedje 'What Are You Doing The Rest Of Your Life'.

In Cold Blood

1967 | Drama, Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1967. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Robert Blake, Scott Wilson, John Forsythe, Paul Stewart en Gerald S. O'Loughlin.

Met vier Oscarnominaties onderscheiden bewerking van Truman Capote's beroemdste werk uit 1966, een 'non-fictie roman', over een gruwelijke moord op een boerenfamilie in Kansas in 1959. Twee ex-gevangenen (Blake, Wilson) beramen een beroving op het gezin die volledig misloopt en komen in de dodencel terecht. Brooks (Cat on a Hot Tin Roof) filmde, in fraai zwart-wit, op werkelijke locaties, zoals de boerderij en de rechtbank, verdiepte zich in het perspectiefloze bestaan van de twee daders en liet een journalist (Stewart) enigszins drammerige uitspraken doen tegen de doodstraf.

The Professionals

1966 | Western, Experimenteel, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Western van Richard Brooks. Met o.a. Burt Lancaster, Lee Marvin, Robert Ryan, Jack Palance en Claudia Cardinale.

Texaanse rancher Bellamy huurt vier vrijbuiters om z`n jonge vrouw (Claudia) uit de klauwen van Mexicaanse bandieten, aangevoerd door rebellenleider Palance, te redden. Harde actie en schitterende ruige rollen als revolverhelden en explosieven- experts van topacteurs. Professioneel gemaakt. Uitmuntend. Naar de roman A Mule For The Marquesa van Frank O'Rourke, door regisseur Brooks zelf tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Conrad Hall. Gedraaid in Panavision.

Lord Jim

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Richard Brooks. Met o.a. Peter O'Toole, James Mason, Eli Wallach, Jack Hawkins en Paul Lukas.

O'Toole wordt beschouwd als lafaard, omdat hij tijdens een hevige storm het schip verliet. Zijn leven wordt hierdoor getekend. Rusteloos trekt hij van haven naar haven, maar nergens voelt hij zich thuis. Zijn verleden blijft hem achtervolgen. Tot hij bij een volk komt dat getiranniseerd wordt door een blanke avonturier. Het onderwerp van de roman van Joseph Conrad is het relativeren van het heldendom en de lafheid, dat niet tot uiting komt omdat het verhaal niet een geheel is. Drie verhalen worden slordig door elkaar vermengd. De schitterende cast redt de onderneming ook al lijkt de film soms eindeloos. Brooks schreef zelf het scenario, dat adembenemend mooi gefilmd werd door Frederick A. Young. Gefilmd in Super Panavision 70mm. Stereo.

Sweet Bird of Youth

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Paul Newman, Geraldine Page, Shirley Knight, Ed Begley en Madeleine Sherwood.

Gekuiste versie van het spraakmakende toneelstuk van Tennessee Williams over Chance Newman, een opportunistische gigolo die heeft besloten dat-ie acteur wil worden. Gekuist, omdat regisseur Richard Brooks in 1962, toen hij Sweet Bird of Youth maakte, nog te maken had met de zogenoemde Production Code. Deze zelfregulerende lijst met 'afspraken' teisterde Hollywood van 1934 tot 1966 (!). Wat stond er zoal op die lijst? Seks tussen verschillende rassen was taboe, elke vloek (zelfs Lord, Christ, Gawd en damn) was verboden, lang en gepassioneerd kussen kon echt niet, enz., enz. Geen wonder dat Brooks het einde van Williams' toneelstuk (als Chance gecastreerd wordt) voor de film heeft aangepast.

Elmer Gantry

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Burt Lancaster, Jean Simmons, Dean Jagger, Arthur Kennedy en Shirley Jones.

Charlatan Lancaster voegt zich bij de evangeliste Simmons om mee te profiteren van haar rondtrekkende show. Reporter Kennedy probeert hun hypocrisie aan de kaak te stellen. Lancaster won met zijn titelrol een Oscar, evenals Jones met haar rol van een in de steek gelaten meisje dat prostituée is geworden. Brooks kreeg een Oscar voor het scenario. Een energieke bewerking van de roman van Sinclair Lewis over het middenwesten van de jaren 1920- 1930, een film die je beslist moet zien. Camerawerk van John Alton.

The Brothers Karamazov

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Yul Brynner, Maria Schell, Claire Bloom, Lee J. Cobb en Albert Salmi.

Filmversie van Dostojevski's tragedie rondom de dood van een dominerende vader Fjodor Karamazov (Cobb) en de uitwerking daarvan op zijn zoons: de plezier zoekende Dimitri Karamazov (Brynner), de geleerde Iwan Karamazov (Basehart), de religieuze Alexej Karamazov (Shatner) en de epileptische Smerdjakow (Salmi). Speelt in het 19de-eeuwse Rusland. Uitzonderlijk goed script van regisseur Brooks. Camerawerk van John Alton.

Cat on a Hot Tin Roof

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Elizabeth Taylor, Paul Newman, Burl Ives, Jack Carson en Judith Anderson.

Newman is op zijn best in deze broeierige verfilming van het gelijknamige klassieke toneelstuk van Tennessee Williams. Rijkaard Big Daddy (Ives) heeft kanker en zijn familieleden proberen bij hem in de gunst te komen om hun deel van de erfenis veilig te stellen. Onder hen zijn getroebleerde zoon Brick (Newman), die opvallend afkerig is van zijn vrouw Maggie (Taylor), die dus maar geen kleinzoon weet te fabriceren. De toespelingen uit het toneelstuk op de homoseksualiteit van Newmans personage zijn in de film overigens min of meer verdwenen. Kreeg zes Oscarnominaties.

Something of Value

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Rock Hudson, Dana Wynter, Sidney Poitier, Wendy Hiller en Frederick O'Neal.

De verfilming van Robert Ruarks boek schenkt veel aandacht aan de wreedheden van de Mau-Mau tijdens de vrijheidsstrijd in Kenia. Hudson en Poitiers in goede rollen als een Engelse koloniale boer en zijn jeugdvriend. Hiller verdient de aandacht als weduwe die haar waardigheid en gezond verstand probeert te bewaren.

The Last Hunt

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Richard Brooks. Met o.a. Robert Taylor, Stewart Granger, Lloyd Nolan, Debra Paget en Russ Tamblyn.

In deze grimmige western besluit een voormalige bizonjager (Granger) rond 1880 opnieuw op pad te gaan met ene Charlie (Taylor), die even graag bizons als Indianen neerschiet. Goed geacteerde, weinig romantische film ageert tegen de zinloze, massale slachting van de dieren waarvan er anderhalve eeuw geleden tientallen miljoenen rondliepen en enkele decennia later nog maar enkele tienduizenden. Maar tijdens de opnamen, die onder meer plaats vonden in de beeldschone Badlands in South Dakota, werden ironisch genoeg de dieren echt gedood - door overheidsvertegenwoordigers die de bizonpopulatie reguleerden.

The Catered Affair

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Richard Brooks. Met o.a. Bette Davis, Ernest Borgnine, Debbie Reynolds, Barry Fitzgerald en Rod Taylor.

Reynolds, dochter van een Newyorkse taxichauffeur gaat trouwen. Haar moeder Davis staat erop dat er een feest zal komen zoals zij nog nooit heeft meegemaakt. Hiervoor gebruikt ze al het spaargeld van haar echtgenoot, die ervan droomde ooit voor deze gelegenheid een eigen taxi te kunnen kopen. Davis als 'mother of the bride' is schitterend in deze komedie vol vinnige dialogen, gebracht op haar eigen, niet te imiteren wijze. Ze wordt omringd door een reeks uitstekende acteurs. Gore Vidal baseerde zijn scenario op een televisiespel van Paddy Chayefsky. Achter de camera stond John Alton. Wordt ook vertoond in ingekleurde versie. Ook bekend als WEDDING BREAKFAST.

The Blackboard Jungle

1955 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1955. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Glenn Ford, Anne Francis, Louis Calhern, Sidney Poitier en Richard Kiley.

Ford is leraar Engels; hij krijgt een baan op een school, waar adolescenten opgeleid worden voor een vak in een sociaal achtergestelde buurt in New York. De leraren hebben weinig gezag en de opgeschoten jeugd terroriseert de instelling. Als schoffie Morrow lerares Hayes probeert te verkrachten, ontzet Ford haar en levert Morrow over aan de politie. Dan begint er een gewelddadige prestigestrijd tussen de jeugdbende van Morrow en de school en de gezagscrisis is totaal. Fords priv[KA1]eleven gaat er ook onder lijden, desondanks geeft hij niet op. De hoop is gevestigd op leerling Poitier die vooruit wil komen, en langzaam maar zeker keert Ford het tij. Een onderhoudende, harde film naar het gelijknamige boek van Evan Hunter, dat nog altijd actueel is. Genuanceerder gedaan dan de zeker niet slechte THE PRINCIPAL. Let op de jonge Jamie Farr (Sergeant Klinger uit MASH). Scenario van regisseur Brooks en camerawerk van Russell Harlan.

Backboard jungle

1955 | Drama

1955. Drama van Richard Brooks.

Ford is leraar Engels; hij krijgt een baan op een school, waar adolescenten opgeleid worden voor een vak in een sociaal achtergestelde buurt in New York. De leraren hebben weinig gezag en de opgeschoten jeugd terroriseert de instelling. Als schoffie Morrow lerares Hayes probeert te verkrachten, ontzet Ford haar en levert Morrow over aan de politie. Dan begint er een gewelddadige prestigestrijd tussen de jeugdbende van Morrow en de school en de gezagscrisis is totaal. Fords priv[KA1]eleven gaat er ook onder lijden, desondanks geeft hij niet op. De hoop is gevestigd op leerling Poitier die vooruit wil komen, en langzaam maar zeker keert Ford het tij. Een onderhoudende, harde film naar het gelijknamige boek van Evan Hunter, dat nog altijd actueel is. Genuanceerder gedaan dan de zeker niet slechte THE PRINCIPAL. Let op de jonge Jamie Farr (Sergeant Klinger uit MASH). Scenario van regisseur Brooks en camerawerk van Russell Harlan.

The Last Time I Saw Paris

1954 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1954. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Elizabeth Taylor, Van Johnson, Donna Reed, Walter Pidgeon en Eva Gabor.

Over deze MGM-hoogglansproductie wordt nogal eens verondersteld dat hij is gebaseerd op Elliot Pauls gelijknamige sfeerroman uit 1942. Literaire bron is echter het korte verhaal ‘Babylon Revisited’ van F. Scott Fitzgerald. Waarin Charles Wills (Johnson), tijdens de bevrijding van Parijs als Amerikaans journalist middenin de euforie, wordt gekust door een jonge schone (Taylor) die daarna meteen verdwijnt. De jongedame op wie de letterknecht met romanambities vervolgens verliefd wordt, blijkt de zus van de spontane zoenster. Hollywoodiaanse luxe-soap in Technicolor deed het uitstekend aan de bioscoopkassa. Let op het speelfilmdebuut van Roger ‘007’ Moore.

The Flame and the Flesh

1954 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1954. Romantiek van Richard Brooks. Met o.a. Lana Turner, Pier Angeli, Carlos Thompson, Bonar Colleano en Charles Goldner.

Onduidelijke Turner-romance, gefilmd in Europa, met Lana als brunette, die het hof gemaakt wordt door Europeaan Thompson; een hoop ellende als resultaat. Lana Turner is onder haar pruik nauwelijks herkenbaar. Scenario van Helen Deutsch naar een roman van Auguste Bailly.

Take the High Ground

1953 | Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Richard Widmark, Karl Malden, Elaine Stewart, Steve Forrest en Carleton Carpenter.

Een precieze weergave van de opleiding van rekruten, met opnamen te Fort Bliss in de staat Texas als extra attractie. Scenario van Milland Kaufman.

Battle Circus

1953 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1953. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, June Allyson, Keenan Wynn, Robert Keith en Philip Ahn.

Soap-opera rondom een dokter aan het front tijdens de oorlog in Korea. Bogie opgezadeld met een slecht script en lijdend onder plakkerig juniweer. Scenario van de regisseur naar een verhaal van Allen Rivkin en Laura Kerr. Camerawerk van John Alton.

The Light Touch

1952 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Stewart Granger, Pier Angeli en George Sanders.

De deftige kunstdief Sam Conride heeft een waardevol schilderij uit een museum in Palermo gestolen. Hij besluit het doek zelf te houden, en vertelt zijn heler dat het vernietigd is. In plaats daarvan stelt hij voor om iemand in te huren die kopieën van het doek kan maken die dan op de zwarte markt voor veel geld verkocht kunnen worden. Het lijkt een goed plan, totdat Sam verliefd wordt op de studente die de doeken kopieert.

Deadline U.S.A.

1952 | Misdaad

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, Ethel Barrymore, Kim Hunter, Ed Begley en Paul Stewart.

Bijtend verslag van de strijd van een krantenman om te overleven en zijn burgerlijke plicht te doen. Bogey is de redacteur, Begley zijn assistent, Stewart een sportredacteur die de de gezochte misdadiger aanbrengt; prettig tijdverdrijf. Het scenario is van regisseur Brooks.

Crisis

1950 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1950. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Cary Grant, José Ferrer, Paula Raymond, Signe Hasso en Ramon Novarro.

Melodrama rondom een Amerikaanse arts (Grant) die wordt vastgehouden in een Zuid-Amerikaans land om de ziekelijke dictator (Ferrer) te behandelen. Boeiend, maar traag uitgewerkt. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie. Scenario van regisseur Brooks naar de roman The Doubters van George Tabori. Camerawerk van Ray June.

Any Number Can Play

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Clark Gable, Alexis Smith, Wendell Corey, Audrey Totter en Mary Astor.

Eenvoudig drama over een eigenaar van een gokhuis, Charley Enley Kyng (Gable), die van zijn vrouw Lon (Smith) en zoon Paul (Hickman) is vervreemd. Goede karakterrollen brengen nog wat leven in de film. Richard Brooks bewerkte een roman van Edward Harris Heth tot scenario. Camerawerk van Harold G. Rosson.

Key Largo

1948 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1948. Film noir van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Edward G. Robinson, Lauren Bacall, Lionel Barrymore en Claire Trevor.

Op toneelstuk van Maxwell Anderson gebaseerde film noir speelt zich goeddeels af in een hotellounge op een door stormen geteisterde 'key' (eiland) voor de kust van Florida. De gedesillusioneerde WO II-veteraan Frank McCloud (Bogart) is er net neergestreken en moet vast stellen dat gangster Johnny Rocco (Robinson) er de lakens uitdeelt. Aanvankelijk kijkt Frankie de kat uit de boom, maar wandelend geweten Nora (Bacall) doet een voorzet: 'Maybe it's a rotten world, but it's not lost as long as someone is willing to go on fightin'.' Beklemmend Kammerspiel met Robinson in topvorm. Claire Trevor kreeg Oscar voor bijrol als zuipend gangsterliefje.

Brute Force

1947 | Thriller, Film noir, Drama

Verenigde Staten 1947. Thriller van Jules Dassin. Met o.a. Burt Lancaster, Hume Cronyn, Charles Bickford, Ella Raines en Yvonne De Carlo.

Velen zullen zich de Amerikaanse regisseur Jules (geboren Julius) Dassin vooral herinneren als echtgenoot van Melina Mercouri, met wie hij een handvol films maakte. Maar voordat de in 1911 geboren filmmaker begin jaren '50 naar Europa kwam omdat hij in Hollywood op de zwarte lijst was geplaatst, had hij in datzelfde Hollywood een tweetal zeer gewaardeerde film noirs afgeleverd: het realistische (melo)drama The Naked City, en de gevangenisfilm Brute Force, met Burt Lancaster. Als het aan Joe Collins (Lancaster) ligt heeft hij zijn langste tijd in de Westgate Prison erop zitten. Na een hardhandige afkoelingsperiode in het gevreesde 'lock' weet hij zijn medegevangenen te interesseren voor een ontsnappingspoging. Tegenspeler Hume Cronyn is een overtuigend sadistische gevangenisdirecteur.