Ed van Baaren: cast, camera, geluid en montage.
Er zijn 13 films gevonden.

Cowboy uit Iran

1999 | Drama

Nederland​/​​België 1999. Drama van Ilse Somers. Met o.a. Khaldoun Elmecky, Brechtje Louwaard, Edda Barends, Dennis Rudge en René Lobo.

Twee eigengereide golden retrievers zorgen ervoor dat Amir, een Iraanse vluchteling in Nederland, op het strand in contact komt met Marijke en haar dochter Emma. Emma heeft nogal hoekige standpunten ten aanzien van de allochtone medemens, maar in de loop van de tijd ontstaat er toch iets moois tussen hen. Televisiedrama met goede acteurs is sympathiek van opzet maar weet niet aan braafheid te ontstijgen.

Marion, de clip

1998 |

Nederland 1998. Wolke Kluppell. Met o.a. Kim Coppes, Ed van Baaren, Job Gosschalk, Roef Ragas en Sander Vos.

Twee eigengereide golden retrievers zorgen ervoor dat Amir, een Iraanse vluchteling in Nederland, op het strand in contact komt met Marijke en haar dochter Emma. Emma heeft nogal hoekige standpunten ten aanzien van de allochtone medemens, maar in de loop van de tijd ontstaat er toch iets moois tussen hen. Televisiedrama met goede acteurs is sympathiek van opzet maar weet niet aan braafheid te ontstijgen.

Shocking blue

1993 |

Nederland 1993. Paul Ruven. Met o.a. Joe Weston, William Sutton en Stacey Grace.

Twee eigengereide golden retrievers zorgen ervoor dat Amir, een Iraanse vluchteling in Nederland, op het strand in contact komt met Marijke en haar dochter Emma. Emma heeft nogal hoekige standpunten ten aanzien van de allochtone medemens, maar in de loop van de tijd ontstaat er toch iets moois tussen hen. Televisiedrama met goede acteurs is sympathiek van opzet maar weet niet aan braafheid te ontstijgen.

En route

1993 | Experimenteel, Drama, Documentaire

Nederland 1993. Experimenteel van Paul Ruven. Met o.a. Jack Wouterse, Marieke Heebink en Bart Klever.

Jonge, dan wel relatief onbekende cineasten en tv-makers experimenteren met vormen van lowbudget-drama. 'En route', gebaseerd op een krantenbericht, verhaalt over bajesklant Lou, die tijdens een verlofdag de Turkse vriendin van Ahmed, een kameraad uit de lik, gaat opsporen. Ze dreigt uitgehuwelijkt te worden en Lou zal dit met behulp van zijn vrouw proberen te verhinderen. Lou's vrouw Wiske weet niet zeker of ze haar man wel zal helpen en dus medeplichtige wordt. Bovendien wil ze van hem scheiden omdat ze verliefd is op Lou's reclasseringsambtenaar. Uiteindelijk zwicht ze voor het plan. Er volgt een hallucinerende tocht per auto door het darmstelsel van de Amsterdamse binnenstad, tijdens welke Lou en Wiske elkaar op niet mis te verstane wijze de meest verschrikkelijke verwijten naar het hoofd slingeren, onderwijl naarstig doorzoekend naar het Turkse meisje. 'En route' werd op het Nederlandse filmfestival 1994 genomineerd voor het Gouden kalf voor het beste tv-drama. Jack Wouters kreeg voor 'En route' op hetzelfde festival het Gouden kalf voor de beste acteer-prestatie.

The Best Thing In Life

1992 | Drama, Experimenteel

Nederland 1992. Drama van Paul Ruven. Met o.a. Roy Ward, Ellen ten Damme, Amanda Redington, Tato Koteshvilli en Gerardjan Rijnders.

Somber, zwartgallig sociaal drama, gesitueerd rond het einde van de 20e eeuw wanneer AIDS en andere ongeneeslijke ziekten overheersen en geneesmiddelen enkel nog zwart worden verhandeld. Wie geen baan of een zwakke gezondheid heeft, wordt door de overheid geëlimineerd. Ward heeft gehoord dat hij niet lang meer te leven heeft, hij is aan de beurt om afgemaakt te worden maar net voor de executie wordt hij verliefd op Ten Damme. Het mooie, Romeo en Julia-achtige paar doet serieuze pogingen om de toekomsthel te overleven maar uiteindelijk verkiezen zij de gezamenlijke dood. Zesde film van Ruven in vier jaar tijd wordt maximal-minimal-movie genoemd, snel en goedkoop gedraaid en met een donkere vormgeving die de inhoudelijke aspecten overschaduwen. Als stijlfiguren gebruikt Ruven hier bijv. wisselende, schuivende zwarte panelen, die het beeldformaat wijzigen en de acteurs, nooit in close-up, in hun ruimte beperken. Engelse dialogen, maar dat stoort niet echt voor deze Nederlandse film want de geliefden zijn erg zwijgzaam. Ruven heeft heus wel wat in zijn mars, maar dit is allemaal veel te theatraal.

Post Reykjavik

1992 | Romantiek, Drama

Nederland 1992. Romantiek van Nicole van Kilsdonk. Met o.a. Marc Hazewinkel, Gwen Eckhaus, Marja Kok en Dave Schwab.

Hazewinkel is onderhuurder bij de mooie Eckhaus. Op een dag opent hij per ongeluk een aan haar gerichte brief uit IJsland, waarin haar grote liefde, een dichter, afscheid neemt van haar omdat hij zijn gezin niet in de steek wil laten. Hij krijgt het niet over zijn hart haar de brief te geven. In plaats daarvan helpt hij haar bij de voorbereiding om naar IJsland te verhuizen, een land dat ook hij goed kent en waar hij lange tijd gewoond heeft. Een korte impressie van twee mensen die niets gemeen hebben, maar geleidelijk naar elkaar toegroeien. Voor Van Kilsdonk was dit een eindexamenproject en ze bewijst in elk geval een belofte te zijn, ook al wil ze in dit debuut teveel vertellen binnen een te beprekt kader. Een volgende, goede stijloefening en met een geschikter scenario zal ze ongetwijfeld een nog opmerkelijkere film afleveren.

Ivanhood

1992 | Komedie

Nederland 1992. Komedie van Paul Ruven. Met o.a. Christo van Klaveren, Maike Meyer, Odette van der Molen en Maike Meijer.

Vrolijk ridderepos met een serieuze ondertoon. Geheel in stijl gesproken en gespeeld door 'klassiek' opgeleide jonge acteurs. De film werd gedraaid op 16mm. Ruven schreef zelf het script.

Zwarte maandag

1991 |

Nederland 1991. Johan Nijenhuis. Met o.a. Rik Hoogendoorn, Michel van Rooy, Arjan Kindermans en Machiel van Cooten.

Vrolijk ridderepos met een serieuze ondertoon. Geheel in stijl gesproken en gespeeld door 'klassiek' opgeleide jonge acteurs. De film werd gedraaid op 16mm. Ruven schreef zelf het script.

Sahara Sandwich

1991 | Thriller, Korte film, Drama, Experimenteel

Nederland 1991. Thriller van Paul Ruven. Met o.a. Jeroen Krabbé, Amanda Reddington, Willeke van Ammelrooy, Roy Ward en Kayla Nera.

Eerste speelfilm van de getalenteerde Ruven na zijn DE TRANEN VAN MARIA MACHITA, waarmee hij afstudeerde aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, werd in een mum van tijd een thriller-achtige cultfilm. Een psychiater analyseert zonder moeilijkheden de problemen van zijn pati[KA3]enten maar is zelf niet in staat zijn persoonlijke problematiek op te lossen. Hij wordt bovendien verdacht van de verdwijning van drie vrouwen. Een duidelijke ode aan de film noir en de B-films uit Hollywood uit de periode 1940-1950. Mooi voorbeeld van minimale film: in nauwelijks drie dagen ingeblikt (door Argentijnse Nederlander Alejandro Agresti). Ruven schreef zelf het scenario.

Punt van vertrek

1991 |

1991. Frans Stroink. Met o.a. Joop Wittermans, Nanette Kuijpers, Felix Troch, Loes Wouterson en Guusje van Tilborgh.

Eerste speelfilm van de getalenteerde Ruven na zijn DE TRANEN VAN MARIA MACHITA, waarmee hij afstudeerde aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, werd in een mum van tijd een thriller-achtige cultfilm. Een psychiater analyseert zonder moeilijkheden de problemen van zijn pati[KA3]enten maar is zelf niet in staat zijn persoonlijke problematiek op te lossen. Hij wordt bovendien verdacht van de verdwijning van drie vrouwen. Een duidelijke ode aan de film noir en de B-films uit Hollywood uit de periode 1940-1950. Mooi voorbeeld van minimale film: in nauwelijks drie dagen ingeblikt (door Argentijnse Nederlander Alejandro Agresti). Ruven schreef zelf het scenario.

De tranen van Maria Machita

1991 | Korte film, Muziek, Musical, Experimenteel

Nederland 1991. Korte film van Paul Ruven. Met o.a. Ellen ten Damme, Ali Cifteci, Heddy Lester, Jacques Herb en Jaques Herb.

Een hartveroverende ode aan het levenslied, waarmee Ruven afstudeerde aan de Nederlandse Film en Televisie Academie, meteen goed voor een Gouden Kalf als beste korte film op de Nederlandse Filmdagen. Tragische toestanden want de titelpersonage verliest haar vader bij een vliegtuigongeval, haar moeder sterft zingend op de bühne en haar Turkse vriendje komt en gaat. In de stijl van Jacques Demy worden alle dialogen gezongen. Toch indrukwekkend origineel. Scenario van Ruven en Mike van Dam.

Let the Music Dance

1990 | Komedie

Nederland 1990. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Boudewijn de Groot, Eugenie Schellen, Bonnie Williams, Marc Hazewinkel en Ingrid Willemse.

Af en toe leuke 'minimale' de la Parrafilm waarin het levend liedjes- en zangmonument van de jaren zestig en zeventig, Boudewijn de Groot, in opdracht van de Europese Commissie een Europees volkslied moet componeren dat alle bestaande volksliederen overbodig moet maken. Hij heeft echter geen deadline, geen zanger en geen inspiratie, maar wel te veel vrouwen. Men verveelt zich zelden, het komt allemaal wat jongensachtig over, er zitten leuke typetjes in en de Groot is minzaam maar geen groot acteur. Op vijf dagen ingeblikt maar dat neem je er moeiteloos bij.

A'jer

1990 |

Nederland 1990. Robbert Vogtländer. Met o.a. Bo Bojoh, Jouke Kruyer, Yvonne van den Hurk en Elise Hoomans.

Af en toe leuke 'minimale' de la Parrafilm waarin het levend liedjes- en zangmonument van de jaren zestig en zeventig, Boudewijn de Groot, in opdracht van de Europese Commissie een Europees volkslied moet componeren dat alle bestaande volksliederen overbodig moet maken. Hij heeft echter geen deadline, geen zanger en geen inspiratie, maar wel te veel vrouwen. Men verveelt zich zelden, het komt allemaal wat jongensachtig over, er zitten leuke typetjes in en de Groot is minzaam maar geen groot acteur. Op vijf dagen ingeblikt maar dat neem je er moeiteloos bij.